10 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Trabzon Halkevi- nin Faaliyeti Trabzon (Hususi) — Halkevi her hafta muntazamen konserler, temsiller, konferanslar — vermiye başlamıştır. Nisan içinde 7 temsi!, 6 konferans, 7 konser vermiştir. Halkevinin sergi komitesi tara- fından tertip edilen Yerli Mallar Sergisi bir hafta halka açık br rakılmış ve tam 12 bini müteca- viz seyirci tarafından — ziyaret edilmiştir. Mayıs içinde köylere aile ge- zintileri tertip edilecek köylüler ve bilhassa köy kadınları ile has- bıhaller yapılacaktır. Ev işret ve kumarın sıhhat üzerindeki fena tesirlerini halka anlatmak ve bu belâ ile mücadele etmek için te- şebbüsatta bulunmaktadır. Ev tarafından verilen müsa- mereler ve konferanslara parasız karnelerle — iştirak — edilmektedir. Bu müsamereler bilhassa hanım- larımız tarafından rağbet görmek- tedir. Yapılan bir aile toplantı- sında üç yüz kadar hanım hazır bulunmuştur. Bu toplantıda Evin reisi Osman Cudi B. tarafından Cümhuriyetin Türk kadınına bah- şettiği haklar izah olunmuş ve ÖOrtamektep Müdür Muavini Şev- ket B. tarafından çocuk mevzu- unda bir konferans verilmiştir. Ondan sonra Ev temsil komitesi tarafından bir perdelik iyi bir piyes temsil edilmiştir. Bu hafta konferans verilecektir. Ev son - zamanda kararlaştırdığı piyango- | yu kuüvveden fi'le çıkartarak be- heri elli kuruşluk 4000 adet bilet tabettirmiş ve yarısı ikramiye olan bu biletleri satışına başlan- mıştır. Evin kütüphanesi geceleri yüzlerce halka açılmakta ve her- kes istediği kitabı bularak oku- maktadır. Kozan'da Yılan Ve Akrep Müca- delesi Yapmak Lâzımmış Kozan ( Hususi) — Kozan belediyecilikte çok geri kalmıştır. Bunun başlıca sebebi — belediye hizmetlerini tamamile ifa edecek kadar varidat bulunamamasıdır. Halk süprüntülerini - kazdırdıkları kuyulâra atmakta, şehrin kena- rından geçen — bir dere suyunu kullanmaktadır. Burada bir mez- baha, bir sebze ve kasap hali, bir hamam tesisi, sokakların süp- rülmesi ve aydınlatılması ilk ya- pilacak — işlerdendir. — Yılan ve akreple — mücadele de - zarurldir. Çünkü bu iki haşere burada pek çoktur. ve dalma halka zarar verici vaziyettedir. Af kanununun tatbikindenberi burada 3 bin gizli nüfus vak'ası | tesbit edilmitir. Antalya Kilâliahmer Kongresi Antalya, (Hususi) — Hilâlinh- senelik kongresi yaplmış, reisliğe sahil sıhbiye merkezi - doktoru — Vasfi, krci reisliğe inhisarlar müdürü Dursun, muhasipliğe — vapurculuk — acem- tesi Zeki, veznedarlığa eczacı Macit, kâtipliğe zürradan Meh- met, Mehmet Ali Beyler seçil- mişlerdir. — | &, Uludağa Haval Hat Bursa, (Husasi) — Bursa Hle Uludağ arasında havai bir hat çekmek için teklifte bulunan bir müteahhit ile Bursa belediyesi Aarasında müzakere cereyan et- mektedir. Bu hattın ergeç yapıla- cağı kuvvetle ümit edilmektedir. mer cemiyeti | ehemmiyetli bir | İranilerin - istila- | göze çarpan memleketin alt ba- | tahsis edilecektir, | büyük bir salon, bir kütüphane, SON POSTA Mardinde Gençliğe Ve Maa- rife Ehemmiyet Veriliyor Mardin (Hu- susi) — Burası vaktile — Roma imperatorluğunur merkezi iken sına uğramış za- manla — birçok değişiklik — gör- müş, eski devrin değerli — asarını ihtiva eden ta- rihi ve muhte- şem (Gurap) na- mındaki — kale sıvtına yaslanmış işlek bir güzer- gühtır. — Gurap kalesi dahilinde eski yapılar mevcut öolan bir yerdir. Bir kısım ahali hâlâ bu kale içindeki binalarda oturmak- tadır. Şehir vaktile dağ eteğine kurulmuş — olduğu — için yukarı mahallelere araba ve otomobil gibi nakil vasıtaları uğrayama- maktadır. Sokaklar kâmilen do- lambaclı, inişli, çıkışlıdır. Yalnız Bergama'da Asarıatika İçin Mühim İnşaat Yapılıyor Bergama ( Hususi ) — İnşaat işleri ilerlemektedir. — İnşa edil- mekte olan ilim evi inşaatı da bitmek üzeredir. Burası Bergama harabelerini ziyaret edecek sey- yahların istirahatlerini temine ve icap eden teshilâtı göstermiye İlim evinde banyo odaları bulunacaktır. Yeni müze binası da ikmal özeredir, Demir kapılar - sipariş edilmiştir. Açılma merasimi ya- kında yapılacaktır. Belediye de şehir dahilindeki kıymetli asarın meydana çıkması için yanların- daki binaları istimlâke ve yıktır- mıya karar vermiştir. Bergama Kaa barabalarin klaylakda gezilebilmesi için de 15 kilomet- relik bir yol yapılmaktadır. Bu yol sayesinde seyyahlar otomobil- lerle harabelerin en yüksek yerine kadar çıkabileceklerdir. Memleketin her tarafında olduğu gibi Karsta da 23 nisan bayramı fevkalâde tezahüratla kutlu- güzel bir zafer timsali yapılmış, bu timsal top arabasile süslenmiş, sabah- tan gece yarısına kadar süren bir şenlikle bütün Resim merasimden bir Tanmıştır. Bu münasebetle caddeler - dolaştırılmıştır. intıbadır. Trabzonda da çok güzel merasim yapılımış, edilmek | — Memlekette Mardinin umunmi manzarası şından geçen düz. ve muntazam | hükümet caddesile istasyon şose- sidir. Binaların kısmı azamında eski bir tarzı mimari ve sanat | eseri görülmektedir. Bu bina baştan başa kesme taşlarla örül- müş sağlam binalardır. Yakın zamana kadar ihmal edilmiş olan şehrimizde şimdi gençlik ve maa- rife tam manasile ehemmiyet Kalbi Sağda Olan Adam e Hasan Fehmi Be- Cihazları maküx teşekkül —etmiş — Yin ciharları ma- küs olduğunu tes- olan — müteakhit — yi eden doktor Hasan Fehmi B. Fahrettin B. İzmir (Hususi) — Nakliyat mü- teahhidi Hasan Fehmi Ef, Verem Mücadele Cemiyetinden — verem şüphesile berayı muayene ront- ken mütehassısı doktor Fahrettin Beyin muayenehanesine yollanmış, muayene esnasında kalbin sağda olduğu görülmüştü. Muayene ta- mallar sergisini masını, koyunu da yaral, | mik edilerek mi 23 Nisan aril me k te dir . Birbirine rekabet edercesine son- suz mücadeleye girişen cemiyet ve — teşekküller ayrı ayrı kendi sahalarında bara- retli bir çalışma devresi geçir- mektedir. Bilhasa Himayei — Etfal cemiyeti mesaisi- le halk üzerinde derin — intıbalar bırakmıştır. -Bu hususta cemiyet reisi Aziz Beyin “>k gayreti gö- Ği rülmüştür. Şimdiye kadar — sekiz yüze yakın kimsesiz yavruları giyindi- ren bu hayırlı müessese tarafın dan tertip edilen her hangi bir müsamereye herkes seve seve koşmakta ve vüsati dahilinde yardımı bir borç telakki etmek- tedir. Netice itibarile Mardinlile- rin hayır müesseselerine fazla düşkünlüğü hamiyetperver olduk- larına canlı bir şahittir. — H, Muş'ta 15 Kurt 30 Koyunu Parçaladı Muş ( Hususi ) — Bu civarda bu sene muzır hayvanlarla müca- dele yapılamamıştır. Bu yüzden bilhassa vahşi — hayvanlar fazla Üremiştir. —Bunlar sürü halinde gezmektedirler. Evvelki — gece Musa Ağanın kasabaya yarım saat mesafedeki ağılına 15 kurt girmiş, 30 koyun boğmuş, birçok sağa geçmiş olduğu ve buna mukabil karaciğerin sola atladığı tesbit edilmiştir. Hastanın bu cihetten hiçbir şikâyeti olmadığı gibi sıh- hati üzerinde de şimdiye kadar hiçbir fena tesir de vukua gel- memiştir. Yalmız Fehmi Ef, biraz zayıf olduğundan tebdilihava tav- siye © n Şimdiye kadar edebiyatı tıbbi- yede tesbit edilen böyle echizesi maküs insanlar ikiyüz kadardır. "Bayramı çocuk efendi intihap edilmiş, çocuklar isteriz lev- halarile çocuk bahçesi yapılacak Hacıkasım düzlü- ğgüne gitmişlerdir. Çocuk efendi Halkevinin yerli açmış, validen çarşafların kaldınl- fakir çocuklara gıda verilmesini, çocuk bahçesi yapılmasını istemiştir. Resim çocuk efendiyi nutuk söylerken, halkeyi ve belediye erkânı ara- sında göstermektedir. <— eZ Tarihi Fıkra Yeşim Taşı ! Babalığın gölünç taraflarından biri de kır saçlı olduktan sonra ilkmektep dersi görmektir! Oğ- lum, hemen her gece bana böyle bir ders verir. Dün gece de kar- şema geçti. Bir imtihan mümey- yizi ciddiyetile sordu: — Yeşim taşı ne demektir baba. Anlatır mısın Bana? Elinde (Son Posta) gazetesin den bir nüsha vardı ve bu suali orada okuduğu bir fıkradan ç- kardığı anlaşılıyordu, — bildiğimi söyledim, — Yeşim taşmın Türk tari- hinde hayli büyük yeri vardır. Şamanlar, yani eski türklerin dim kılavuzları bu taş'a çok iş yas parlardı. Zaten türkçede sihirin, büyünün bir adı “yat,, tır. Şimdi yeşim taşı dediğimiz taşa da “yat taşı,, derlerdi. Fransızlar, bu ke- Bmeyi aynen almışlardır, eski türklerin yat taşına “Jad,, demiş- lerdir. Yine bu taşa yağmur taşı diyenler de vardım Rivayete gö ve bu taşı, Peygamber Nuh, en sevgili oğlu Yafese, © da kendi oğlu Türke vermiş!.. İlk zaman- larda yaşayan türkler bu taşın her derde deva olduğuna inanır- lardı. Meselâ kurak günlerde Yat taşı bir parça suyun içine konul- du mu mutlaka yağmur yağardı. Yine bu taş, bir at yelesine ası- hrsa suvari sıcaktan bunalmazdı, çünkü serin bir rüzgâr eserdi. Yat taşı bir beze sarılarak yangına atılınca nteş sönerdi. Şamanlar bu taş vasıtasile kar ve dolu yağdı rırlardı, kötü havayı eyi havaya çevirilerdi. — Cinleri — kovarlardı, dilsizleri bülbül gibi konuşturur- lardı. Topalları rahvan at gibi koşar bir hale korlardı, kör« lerin gözünü dürbün gibi görür yaparlardı. Oğluüm; şöyle bir düşündü : — Şimdi yeşim taşından ger- danlık yapıyorlarınış, Neye — önü eskisi gibi kullanmıyorlar? — Çünkü zaman değişti, kafe değişti, Artık minimini bir taştar keramet uman adam kalmadı. Bugünün yeşim taşı Fendir, bik gidir. Çocuk bir nebze daha düşün- dükten sonra imrenir gibi sordu: — Şu eski yeşim taşlarından bir tane olsun göremez miyim ? Bilmem neden içime bir ge vezelik hevesi doğdu, şu cevabı yerdim : — Her güzel kadın gözü bir yeşim taşıdır. oğlum. Erkekleri zamanımızda — güldüren, ağlatan koşturan, durduran hep onlardır. Büyüdüğün zaman asri büyü- nün ne olduğunu ve nasıl yapı- dığım -bir göze gönül verip- sen de anlareın. Şimdilik — dersine çalış !... M. T Uzunköprüde Muallimlor Piyangosu Uzunköprü ( Hususi) — Mual- Bmler Birliği menfaatine büyük bir eşya piyangosu tertip edilmi idi. ak ıi’lıiynı 'ilc hını'i:nın bi: piyangonun biletleri süratle sa- tılmıştır. Piyango hasılatı ile fa'al bir ıı.îklı:l merkezi olan muallimler birliği binası tefriş ve tanzim edilecektir. , Biga Ticaret Odası Kapandı Biga (Hususi) — Ticaret Odası gelen bir emir üzerine kapatılmış ve demirbaş eşyası ambalaj yapı- larak vilâyet merkezine kaldırıl- mıştışr. Mayis 10