20 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası (Selendi) Köyün-| de Yenilikler Akhisar 17 (Hususi) — Kasa- ba hattında ilk seyahatleri ya- pavlar, tiren buraya yaklaştığı za- man vagonlarının penceresinden bakarlarsa kendilerini İstanbulun Yeşilköyünden koparılıp - getiril- miş müni mini bir parça karşısın- da zannederler: İşte hat boyunda çiçekli bah- çeler arasında yekdiğerine mü- vazi renk renk köşkler, yekdiğe- fini amuden kat'eden sokaklar, işle mini mini bir istasyon binası, bir kahve, bir tütüncü.. İstasyondan çıkıyorsunuz; önü- büzde düm düz bir yol, iki tarafında, — üst dalları minden dört metro yükseklikte birleşerek yemyeşil bir tünel teş- kil eden ağaçlar, arkada yine bir biza üzerinde yepyeni köşkler... Akhisara yeni şeklini kim verdi bilmiyorum; bana eski bir belediye reisinden ve onun kur- duğu esasları bilgili ve sebatlı bir irade ile genişleten halkından bahsettiler. Bir şehrin ilk gören üzerinde yapacağı tesirde en kuvvetli âmil, gözüne çarpan birinci manzaraysa, Akhisara yeni şeklini verenlerin muvaffak olduklarını derhal kabul etmek İlâzım! ze- * Yeşilyolda, yepyeni köşklerin arasında yürüyorsunuz, gözünüze çarpan ilk büyük bina il tir. Tıpkı İstanbulda gördü gibi, ayni plâna tevfikan yapılmış; geniş, rahat, bir bilgi ocağı, Demir parmaklığın dışında durdum, içeriye bakıyorum. Bah- çenin ortasında yeknasak siyah önlüklü miniklerden mürekkep, 20, 30 kişilik bir dizi, karsıların: da bir hanım hoca. Beden terbi- yesi ekzersizlerinden bir dersteyiz, Akşam, — karanlık — çöktüğü zaman şehrin küçücük lokanta- sında bu hanım hocayı, yahut ta simasını pek âyi kavrayamadım, refikalarından -birini, yine göre- ceğim, karşısında bir erkek var, yemek yiyorlar, Yanımdaki arka: daşa soruyorum, cevap veriyor : — Hanım' hocanın zevci de muallimdir, fakat İzmirde. Hafta sonunda buraya gelir. Karşı karşıya yemek yerler, birlikte 24 saat geçirirler. Sonra işlerine devam etmek üzere ayrılırlar. * Fransız nazırlarından, hem de büyük ilim adamlarmdan M. Heryo geçenlerde memleketimizi ziyarete geldiği zaman, muhtelif semtler- den geçerken hep ayni çeşit çeşit binalara ve binaların sokak köşelerinde de hep ayni — ismi taşıyan levhalara rastgelmiş, me- rak ederek sormuş. — Mektep, demişler. Memleketimizi terkederken bir meslekdaşımıza Türkçede öğren- | diği bu yegâne kelimeyi tekrar etmiş ve: — En büyük kuvvetiniz. bun- dadır, demiş. Bön memleketin bu kısımımı dolaşırken ayni fikri edindim, En büyük kuvvetimiz bundadır. ve istikbal için en büyük ümidimiz de bunda olmak lâzımdır. Fakat ne yazık ki, meselâ 10 sene evveline nazaran mukayese edilemiyecek derecede fazla faaliyet sarfedil- mesine rağmen mektep mevcudu azdır, daha fazlası istenilmektedir, * Bu arzuyu Akhisarın yalnız (Devamı 6 mo: sayfada) vT n W YA 14 ” g s0! POSTA /LEKET HABERLERİ Zafranboluda Sanayi Zafranbolu, (Hususi) — Zaf- ranbolu — iktisa- diyatı son yıllar- Ha ai a mıştır. Zafranbolu mevkiü coğrafisi itibarile çok da- gımık bir kaza merkezidir.. Her biri, birer kaza olabilecek — bir vüs'atte, Üç na- hiyesi vardır. Bu nahiyelerden U- lusu nefsi kazaya on sekiz ,,, Aktaş “ dört ,,, Eflâni “ sekiz,, saat mesafededir. Bu üç nahiye- den başka bulunun — mer- kez köyleri vardır.. Aşağı yukarı *“elli,, yi bulan bu merkez köyleri- nin arazisi, sebze ve meyvacılığa pek elverişlidir. Buralardan çıkan üzüm, elma, armut ve sair mey- valarla her çeşit sebze nefsi ka- zanın bütün ihtiyacını tatmin ettikten başka cıvarındaki Kas- lamonu, Zonguldak vilâyetlerile Daday, Amrah, Çerkeş, Gerede | Bartın ve sair daha birçok kaza- | | lar. ve hatta bazan Ankara ve Ankara cıyarındaki Kızılcahama- ma kadar iptidai vesait ile sevk- edilirdi. Son zamanlarda bu is- tihlâk merkezleri artık meyva ve sebzelerini bizzat kendileri ye- tiştirmiye başladılar. Zafranbolu mahsulüne iltifat etmez olmuşlar- Ase. İşte Lu vaziyet Zufranboluda iktısadi vaziyeti biraz sarsmıştır. Burada artık bir konserve fabri- kası tesisi zarurt bir hale ge- miştir. Zafranbolunun denizden çok içerde oluşu ve cıvar kaza ve vi- lâyetlerle iskelelik ve saire gibi bir irtibatı bulunmaması dolayısile buranın ötedenberi bir ziraat ve sanayi memleketi olarak kalması- na sebep olmuş ve Zafranbolu bu vakte kadar kendi yağile kendi kavrulabilmiştir ve oldukça da bu vadide bir hayli ileri gitmiştir... Bilhassa keresteciliği ve köseleci- liği eskiye göre mütarekki sayılar Bitlislik TedrisatMüfettişi Bitlis. (Hususi) — — Mardin yatımektebi müdürü Nu- retlin — Siyret Bey Bitlis ilk tedrisat mü- fettişliğine ta- yin edilmişti. Nurettin Bey elyevm - Bitlis ve havalisin- deki ilkmek- Nareftin Siret B. tepleri teftiş —ile — meşguldür. Bartında İki Kaçakçı Yakalandı Bartın (Hususi) — İskelemize İstanbuldan gelen yoicular içinde Zafranbolunun Tepecik köyünden Şakir oğlu Cemal ve arkadaşı Mehmet oğlu Kâzımın Üzerinde mıntaka gümrük muhafaza me- murları tarafından 478 adet çak- mak taşile, 3 adet kaçak çak- mak bulunmuş, kaçakçılar adli- yeye verilmişlerdir. Fabrikasının K Zafranbolu civarındaki kereste fabrikalarından biri bilecek bir hâle gelmiştir. Orman- larında hâlâ faaliyet hâlinde bu- lunan Helkir, Yenihan ve sair elektirikle mücehhez birkaç ke- reste fabrikası, aynizamanda çay ve nehir sularından istifade ede- rek işliyen yüzlerce hizar ve ke- reste tezgâhları vardır. Fakat son zamanlarda — kerestecilik te umumi kırizden mütessir olmuştur. Keresteciliğin sarsılması bu- ralardaki hizar ve fabrikaları iş- leten birkaç Wüccarın işten çeki- lişi, köylüyü âni bir önkisara uğ- ratmıştır!.. Buralardaki kereste #şlerinin bu derece sarsılmasının sebebi Zingal şirketinin rekabeti olmuştur. Zafranboluda dibagat ta pek ileri gitmiş ve hatta bundan ev- vel alelumum Zafranbo'u gönleri yerli deriler içinde birincdi mevkü #utmuştur. — Falıat scu- yıllarda | memleket sanayü - ilerledikçe bu iptidat şekildeki dibagat işleri de hiç para etmez olmuş; Zafranbo- lunun ikinci derecedeki bir vari- dat memba: olan köselecilik te bugün için ölmüştür! Bundan (altı-yedi) yıl önce burada his- Besi hususi eshama münkasim bir Anonim şirket — teşekkül etmiş.. bu şirket «yüz elli bin,, Kra sar- federek elektrikle müteharrik bir dibağ fabrikası kurmuşur. Fakat bunca masraflar ve emekler sar- file vücuda getirilen fabrika bir takım esbabı müessire tahtında üç gün bile üşlememiş kapatıl- mıştır. Şimdi demir bir külçe ha- line gelen bu tesisat hergün bir Tire, (Hasusi) — Buradaki kıiymetli teşekküllerden biri de «Çiftçiler Kooperatifi Şirketi» dir. Bu iktısadi teşekkül, 927 sene- sinde Müftü Sunullah Efendi ile çalışkan — arkadaşları -tarafından tesis edilerek 150 bin liraya ka- dar sermayesi olabilecek geniş- likte ve (30) sene müddetle çar İşma sahasına atılmıştır. Bu kıy- metli müessesenin senelik kongresi belediye salonunda aktedilmiştir. Kongre reisliğine Sandık zade Refik Bey, kütipliklere: Diş he- kimi Kâzım, Abdürrahman, Ham- di Beyler seçilmişlerdir. Kongrede idare heyetinin bir senelik mesali raporu okunduğu zaman tenkitlere başlanmış, birçok sözler söylene- rek münakaşalar olmuştur. Kon- gre reisinin teklifi Üzerine ortak- | lardan Üç kişi murakıp olarak seçilmiş idare heyetinin raporunu tetkik etmiştir. İdare heyeti aza- ları, gördükleri ademi itimattan ve bazı şahsi- sözlerden dolayı müteessir olarak elbirliğile istifa ve celseyi terketmişlerdir. Yeni- Tirede Çi;tîfler Kooperatifi Herkes BĞyük Bir Ümitle Demir uruluşunu Bekliyor parça daha çürü- mektedir. - Evvelce Zaf ranbolunun — bir senelik — ihraca- tı (870560) lirayı buluyordu. Bu ye- künu temin eden başlıça — ihracat maddeleri — şun- lardı: Tiftik, sah- lep, — balmumu, <afran, — yumur- ta, keçi kılından çul ve çuval, kundura, vaketa siyah ve beyaz, kösele, manda gönü, sahtiyan, sansar, rezdeva, tilki, porsuk ve tavşan derileri. İplikten mamul beyaz bez, ceviz | içi, kereste, inek yağı, pirinç, nohut, bezir yağı, yaş meyva, kuru meyva, hoşaf, dut kurusu, soğan tohumu vesaire. Bu köy- de aşağı yukarı bu maddeler ihraç edildiği halde fiyat düşük- lüğünden dolayı bu yekünu tut- maktadır. Her yıl (50000) liralık ceviz içi ihraç eden Zafranbolu, birkaç yıl içinde ceviz ağaç- ları köklerile beraber kökünden satılmıştır!!.. Bu ve buna benzer birçok sebeplerin iktısadi vaziyeti esaslı surette sarsılan Zafranbolu halkı şimdi bu noktaya ümit bağlamış bulunmaktadır. Beş yıllık sanayi programınınn içine giren, Demir fabrikasının Zafranboluda tesisi bu ümit tahak- kuk ederse fabrikanın kurulması Zafranboluya yeniden hayat ver- ecektir. Her sabah hayallerinden bile geçmiyen şimendiler düdüğünün sesile uyanan Zafranbolu ahalisinin bugün en tatlı bulyası ve en bü- yük emeli; Demir fabrikasının | bacalarından — fışkıracak — kara 'dum.:lul:um Zaf nınbolıı: ııâıu;lınna ayıldığı günü görmel uştur. ğ )Şmînîfeıcîıvuşturduğu a:ı!- ranboluyu Cümhuriyet hüküme- tinin bu saadete de ulaştıracağı gün uzak değildir. Mehmet Enver ÇA KUŞERT TI TERRERAR T | Tireden bir monzara: Ihlamur meydanı den idare heyeti intihabına baş- lanarak tasnifi âra — neticesinde keresteci İbrahim, tüceardan Ha- | fız Rıza, Sandık zade Refik, | Gülcüoğlu Halim, Dıramalı Hamdi Semerci zade Hafız Süleyman Beyler yeni idare heyetine seçik- mişlerdir. Bundan sonra yeni mu- | talebesinin I Gençlik Hareketi D Memlekette İdman Bayramı Ankara, 19 (Hususi) — Ank ra mekteplileri yedinci idi bayramı Cuma sabahı Gazi Tt biye Enstitüsü sahasında yap mıştır. Merasim saat 940 ( başlanmıştır. Şenliklerde — Adliye — Vek Saracoğlu Şükrü, Maarif Vek Hikmet, Midi Müdafaa Vek Zekâi Beylerle büyük — rütbt birçok erkân, meb'uslar, sefi retler mensubini ve binlerce hal hazır” bulunmuştur. Evvelâ bir geçit resmi yapıld Bir bando merasime iştirak edi yordu geçide Kız lisesi, Orti mektei, İsmetpaşa Kız Enstitüs Musiki — Muallim kız talebesil erkek mekteplerinin bütün tâ lebesi iştirak etmiştir. Geçit bittikten sonra Ki mektep talebeleri sahaya g: İsmetpaşa Kız Enstitüsü jJimnat tik Muallimi Zehra Cemal Hanr mın idaresinde muhtelif bedet bareketleri yapmışlar ve pek ılh;.hınmışlardır. -| lerasim Gazi Terbiye Ensti! tüsünde geçen sene açı an yüksek dereceli beden terbiyesi şube barekâtile — nihaydi bulmuştur. Bu harekât bu senel Ankara — şenliklerinin en - barif hususiyetini teşkil ediyordu. Zilede Zile, 18 (A.A.) — Saat ondü Cümhuriyet — Meydanında — kesil bir kalabalık önünde Ortamekteğ? talebesi tarafından jimnastik şem* likleri yapılmıştır. Kayseride ' Kayseri, 18 (A.A.) — İdmafl, bayramı binlerce halkın huzurun” da canlı bir surette bugün Halk” evi stadında icra edilmiştir. Niğdede Niğde, 18 (A.A.) — Ortat mektep bahçesinde bugün jimt nastik şenliği bütün kız ve erkek talebenin iştirakile ve binlercö halkın huzurile — muvaffakiyetlt bir şekilde yapılmıştır. Hoca vt ler çok alkışlanmışlardırı Sinopta Sinop, 18 (ALA) — Bugüll yapılan ortamektep idman şelt” likleri kalabalık bir halk kütlesi tarafından alâka ile seyredilmif çocukların çevik hareketleri muhtelif spor oyunları takdirle Burdur, 18 (AA.) — Burdur Yamuz idman bayramını büyül bir alâka ile geçirmiştir. Bayramt binlerce halk iştirak etmiştir. — Bursdda j Bursa, 18 (A.A) — Bugülf Gazi stadında Bursa kız ve erke mekteplerinin — idman ıenlikie" beş binden fazla seyirci buzurun" da muvaffakiyetle yapıldı. İzmirde İzmir, 18 (AAŞ — Beglfi havamın yağmurlu olmasına rağ” men spor bayramı parlak - bir surette yapılmıştır. Öğledm sonra Alsancak stad” yomunda Atina - İzmir - İstanbul” Ankara — muhtelitleri maçlarına hazırlık olmak üzere A ve B tas kımları bir hazırlık müsabakasi rakabe heyeti intihabı yapılı 'Tokatlı zade Edip, Rasih, kü Hamdi Beyler murakabe heyetitt seçilmişlerdir. Eski idare heyetiniti ibra edilmesi için yeniden bif murakabe heyeli seçilip 927 s€” nesinden beri yapılan muameli ve hesabatı teftiş ve tetkik tikten sonra heyeti umumiy€ ara karar altına alınmış, on! sonra bütçe işieri tesbit edilmifr kongreye nihayet verilmiştir.