3 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Yalovadan Bur- saya Otomobille Seyahat Bursa (Hususi) — Bursa Ya- lova yolunda şose muntazam, manzaraya diyecek yok. Ormanlar çamlıklar arasında beyaz bir kur- dela gibi uzanan yolda yıldırım sür'atile uçuyoruz. Bir saat sonra Orhaneli ka- zasındayız. Otobüsün üstüne bin- mek, şoförün yanına muavinden başkasını almak zabıtaca mem- Du. Fakat bu yasağa rağmen üs- tünde, şoförün yanında da fazla adam var. Niçin olmasın, bir fazla yok cu bir fazla lira demektir. Kaza merkezine yaklaşınca bu fazlalar yerdedir. Çünkü; polis görürse 25 lira ceza var. Şehirden harice çıkılınca yine eski hamam eski tas. Herkes yerli yerinde. Kırlar henüz kemale gelmiye çalışan buğday ve arpa tarlalarile zümrüt gibi yemyeşil. Köylülerin bir kısmı kiraz toplamakta, bir kısmı da sebze fidanı ekmekle meşgul. Bir dere kenarında kuzu- lar otluyor öte tarafta bir ağaca kurulan salıncağında bir yavru mışıl mişil uyuyor. Heryer, herşey insana gülümsüyor. Orhaneli kasabası temiz, kulu gibi bir şehircik. Çarşı içinde berrak bir derecik akıyor. Heryer tenha, halk bahçelerde. İpek böceklerine yaprak taşımak telâşı, arabalara konan yapraklar, toz toprak (Okonmasın diye beyaz sakız gibi çarşaflara sarılmış, kısmen yüksek birer katlı, kısmen de Sultani bina dedikleri alçak evler. Uzunca bir çarşı birkaç yıllanmış çınar ağacı, şirin bir cami, temiz bir iki kahvehane, İşte Pazarköy, namı diğeri Orhan- eli. Artık Gemlik yolundayız, yok lar biraz bozuk, zeytinler e görmemiş, ot sarmış bah- Gn derelerden sulanan sebze tarlaları arasında yürüyoruz. Yarım eni Koni indeyiz. maclar, şerbet- i de md buh- randan ola: garşılarda bir çok dükkânlar kapalı ve harap halde. Belediyesi faal olacak ki sokaklar gözel sulanmış ve süprülmüş. Yanm saat moladan sonra artık Bursa yolundayız. Tepeder- bende çıkınca Yeşil Bursa arn endam ediyor. Uzaktan kesif bir mal 8:5 tabakası atında mubte- teşem binaları, minareleri seçili- yor. Saat dört buçukta Bursadayız. | Atıcılarda halk cuma eğlencesi - de, Kismende Stadyomda yapılan Hilâliahmer pehlivan güreşinde. Güreş bir gün evvel başlamış. Muhtelif yer.erden ve hatta Yu- goslavyadan Deliormandan gür- büz pehlivanlar gelmiş. İki gün- de yüze yakın çift güreşiyor. Meşhur Çoban Mehmet pehi.va- nımız orada İâkin 130 kiloluk bir sklet şampiyonu ile güreşen yok. O payını oturduğu yerden alıyor. Başpehlivana tahsis edilen 150 lira mükâfatı Mülâyim pellivan ayi m ee a üp ediyor. irciler ayakta, binbir ayak bir yerde Stadyom müsteciri sandalye yetişliremiyor. Fakat meraktan kimse de güreş mahallini terkedemiyor. Güneşin tamaşya devam ediyor. H.Ş Sındırgıda Tütün Satışları Sındırgı, (Hususi ) — Burada ee . ee şayamteessür bir al aldı: isar ii i kette kalan 80 - ge m tütünleri de mübayaa etmek için emir almış fakat karşısında rakip olmadığı için fiatleri kırmıştır. Tütün zürraı tütünlerini yeniden ekspertize edilmesini beklemek- tedirler, . 4 SA SAAPAYAU IE RUE Ankarada Yeni İnşaat Çubuk Barajı, Staydom, Bira Fabrika- Ankara (He , susi) — Yapıla- £ iz cak olan büyük * Stadyomun ipti- ! dai hazırlıklar» na başlanmıştır. (5 Bir milyon üç yüz bin liraya bir ürk inşaat şi kekise bele edil miş olan bu kr sından maada gelecek sene ay- ri kiymette iki ci kısmın da iha- lesi yapılacaktır. arazinin tesviye- 8i su mecralarının kanalize edil mesi. Saha kenarından geçmek» te olan çayın temizlenerek etra- fına rıltım yapılması ve stadyon kısmının oanfiteatr şeklinde on binden fazla seyirci alabilecek Vüs'atte olması icabeden bina kı- sımlarının inşa tarzları tesbit edi miştir. Hususi localar ve müsa- ye bıklara mahsus odalar, ahırlar, büyüklüğüne göre etraf ve saha içinde yapılacak olan park ve bahçelerin tesisatı gelecek sene yapılacak kısımlara dahildir. Stadyomun bütün inşaat ve bahçeleri bilcümle diğer tesisatı ile beraber üç sene zarfında ik- mal edilecek ve beynelmilel 937 senesi olimpiyadı burada yapıla- caktır. Türk İnşaat şirketi bu tesi salın vücuda getirilmesi için bir Macar grupu ile birleşmiş ve inşaat esaslarını hazırlamak üzere Macar grupile tetkikata başlar muştur. Sergi Binası Ankarada yapılmakta Olan sı Ve Dünyanın Lİ YE e hel lal azam Ankarada Yenişehirden bir manzera sergi binası da bitmek üzeredir. Bir Türk mimarı tarafından plân- ları yapılan ve dritnavt şeklini andıran bu. muazzam bina dün- yanın hiçbir tarafında eşi bulur muyacak kadar gösterişli olmuştur. Binanın etrafına bina ile müte- nasip mükemmel bir park yapı- lacaktır. Bu parkın içinde en mo- dern bahçe nümuneleri buluna- cak ve halkın gezinlisine serbest bırakılacaktır. Sergi (binasının Cümhuriyet (O bayramında yerli mallar sergisile beraber açılması tasavvur edilmektedir. Bu binanın ayni zamanda daimi bir sergi için kullanılması ve yerli mahsulâtr mızın mabsulât mözesi halinde halk tarafından tetkik edilebilmesi için binanın bir kısmının tahsis edilmesi düşünülmektedir. Bira Fabrikanı Ankara halkımın her türlü ih- tiyacına fenni ve iktisadi tedbir- lerle cevap vermiye başlamış olan ve istihsalâtının mefasetile şöhret bulan, Gazi Orman çiftliği şimdi de yine çiltlik dahilinde bir bira fabrikası açmak üzeredir. Fabri- kanm (o istihsa- lâtı çiftlikte tesis edilmekte olan * çeli gazinolarda satılacaktır. Am karanın en kıy- metli olan Gazi orman 8 çiftliği bir kat daha güzelleşe- i cekve Ankara- hlar için büyük bir ihtiyacı ta- mamlıyacaktır. Büyük Barej Bütün Ankaranın su ihtiyacını. temin etmek üzere Çubukta bir Türk şirketine ihale edilmiş |mesiresi olan büyük barajın inşaatı tamamlanmıştır. On beş mik yon ton su alacak olan bu barajın tamamlanmıştır. On beş daha fazla su tophya bilmesini temim için bazı kısımlar ilâvesi düşünlmüş ve bu hususta hükü- metten tahsisat istenmiştir. B. M. Meclisinde bulunmakta olan buna dair kanun lâyibası kabul edildik- ten sonra bu ikinci kısım yeniden ihale edilecek ve inşaatı bir sene zarfında tamamlanacaktır, Gele- cek seneden itibaren bütün An- kara bol bir suya kavuşacaktır. Iran Sefarethanesi İran Şah: Rıza Pehlevi Haz- retlerinin OAnkarayı (ziyaretleri münasebetile sefarethane bina- sında böyük bir faaliyet vardır, Binanm bahçeleri yeniden tanzim edilmiş ve sefarethaneye giden bütün yollar tamir edilmekle be- raber (ayrıca hususi otomobil yolları yaptırılmıştır. Diyrıbekirde | Halkevinin Yaptığı Kültür Müsabakası Muvaffak Oluyor ! Diyarıbekir, 2 (A.A)— Dille- İ rini İstanbul şivesine yaklaştır. mak, yurt ve medeni bilgi- lerini arttırmak maksadile Hak kevi tarafından köylüler ara- sında açılan lehçe ve yurt bik gisi müsabakası Halkevinde bü- yük bir heyet önünde yapılmış- tır. Müsabakaya muhtelif köyler- den biri kız olmak Üzere otuz köylü iştirak etmiş, çoğu muvaf- fak olmaştur. bu inşaata dahildir. Pist yerinin genişliği nisbetinde ve stadyomun Müsabakanın birincilerine sek» Amasya (Husu; sener, ikincilerine kırkar, üçüncü- lerine yirmişer lira, diğerlerine de on liradan beş liraya kadar mü- kâfatlar tevzi edilmiştir. Kültür bakımından çok büyük bir kıy- met ifade eden bu müsabaka köylülerimiz çuk derin ve verimli tesirler bırakmış herkesin alâka- sını kazanmıştır. Gelecek sene bu müsabakaya Türk tarihinin ana hatlarına ait kısımlar dahi ilâve edilmesine Halkevince karar verilmiştir. Köy» Müler şerefine Halkevinde altmış kişilik bir öğle yemeği verilmiş ve öz türkçe ile Gazi inkılâbı hakkında mühim sözler söylen- Oİ da 20 bin kiloyu geçmiyen Amasyada Hayat Çok Ucuz amasya — Elmasının, bamyasınm, sebzelerinin şöhreti dillerde destan olan Amasya Türk tarzı mimarisinin birçok güzel eserlerine sahiptir. Fakat şehir biraz bakımsızdır. eri ber suyu, mezbahası ve Sokaklarda pıhtılaşmış, yosunlaş- mış su birikintileri göze çarpmak- tadır. Yeşilırmak şehre büyük İsti- fadeler temin etmektedir. Irmağın Üzerindeki dolaplar ayrı bir hu- susiyet teşkil etmekte, bu dolap- lar başında yapılan âlemler çok eğlenceli olmaktadır. Amasyada musiki de çok ileri gitmiştir. Amasyanın ötedenberi maruf olan kozaçılığı bu son yıllar içinde çok inkişaf etmiştir. minen 7 yoktur. istihsali şimdi 70 bin kiloyu bul muş, hariçten de alıcılar gelrriye ire çok ucuz bir memle- kettir. zag ye 00 pa- ra, yağın , etin yirmi, kirazın 2 kuruştur. 4-5 odalı bir ev 3-4 lira aylıkla kiralanabik mektedir. — C. Y. Malatya Valisinin Teftişleri Malatya, (Hususi) — Vali İb- rahim Etem Bey refekatinde jandarma kumandanı Kerim Bey olduğu halde Bisni, Kâhta ve Adıyaman kazalarını teftiş etmiş, halkla görüşerek ihtiyaçlarını ve dileklerini dinlemiş vilâyete dön Binası mükemmel bah- ER m AN Muhafız Gücü 12 nci Yılını Kutluladı Güç Bisikletçileri Uzun Bir Tura Çıktılar Ankara, 2 (Hususi) — Muhafız Gücü 12 inci yıldönümü kutlula- ma merasimi cuma günü güzel bir şekilde yapıldı. Evvelâ saat sekizde Türkiye bisiklet turunu tamamlamak üzere şarka hareket edecek 12 gençten mürekkep bi- siklet kafilesi temiz ve muntazam kıyafetlerile © istasyon önünden arkadaşları, kumandanları ve ken- dilerini seven sporcular eklen yola çıktılar. Hareketlerinden Oevvel Güç reisi İsmail Hakkı Bey gençleri teşci ve teşvik eden bir hitabe söyledi. Muhafız Gücü marşı çalınırken istasyon (yolundan Çankayaya doğra harekete geçen Türk genç- mez m pervasız çocuklar; gibi arkada kalanlara takdir ve hayranlığın dağınık ve nemli dü- şöncelerini bıraktılar. Öğle vaktı Saman pazarından hareket eden Muhafız gücü genç- . leri yuvalarının bu kuruluş günü her sene olduğu gibi ayni intizam ve canlııkla yaşatarak başta muzika olduğu halde Adliye sa- rayı ve Karaoğlan yolundan Gazi beykeli önüne geldiler. Heykel önünde saygı ve tazim ile çev- relenen Güçlüler Büyük Gazile- rine bağlılıklarını gösterdiler, onu taziz ettiler. Ankara At Yarışları Ankara 2 (Hususi) — Cuma günü ilkbahar at yarışlarının dör“ düncüsü yapıldı. Yağmur korku- sundan olacak yarış yeri geçen baftalarınkinden daha az kalaba- lıktı. Meclis reisi ve Başvekil Pa- ye Adliye ve Dahiliye Ves ve fırka kâtibi umumisi bey de yarış yerinde idiler. Ankara Lik Ankara, 2 (Hususi) — Ankara mntaksı lik maçları Cuma günü hitam buldu. Birinci oyun Ankara Gücü ile ittifak spor arasında idi. Ankara Gücü maçı zayıf rakibine karşı sıfır sekiz kazandı. İkinci maç şampiyonann en hararetli maçı idi. Bu sene hiç yenilmeden birinci ve ikinci dev- reyi bitirmek üzere bulunan Çan- kaya ile sabık şampiyon Gençler Birliği arasında id. Saha çek kalabalıktı. Başvekil İsmet Pş. Hiz. le, Vekiller, Erzurum mebusu ve İdman cemiyetleri reisi Aziz Bey de Pan ö 5 eni mer eyin idaresinde aa bu maç Te rinci devre Çankayanın fena bir oyun oynaması neticesi sıfır bir glübiyetle nihayet buldu. İkinci devre Çankaya rakibine tamamen hâkim bir oyun oyna- dıysa da neticeyi değiştiremedi. Neticede 1-0 mağlüp oldu. Şim- kadar yapılan maçlar neti- elinde Çankaya 25 puranla bi rinci, Gençler Birliği de 24 pw- vanla ikinciliği kazanmıştır. Galatasaray Bursa Bursa 2 (Hususi) — Galatasa- ray-San'atkârlar maçı cuma günü Gazi stadmda yapıldı, saba ke -labalıktı, Galatasaray maçı bire karşı beş golle kazandı. Kütahyada Asri Mezbaha Kütahya, 2 (A.A.)— Belediye tarafından yaptırılacak olan asri m in j yapılmıştır. — ağ am