7 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

7 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

D İTTIHAT e TERAKKİ — Her hakkı mahfuzdur — Dördi'ncü Kısım No, 1lâ > 7 ya Şak Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. 7-6- 9344 Nasıl Öldü?. Meb'us İntihabatında, Tamamen İtti- hatçılar Kazanmış Bulunuyorlardı .. Sait Paşa, ( kanun )u hakika- ten çiğnemiş ve tepelemişti. Mu- baliflerin üçüncü hata olarak yaptıkları (obstruc- tion ) doğrudan doğruya kendi şahsına ait olduğu halde bunu (meclis ile kabine arasında ihtilâf) diye etmek, — meşrutiyetin bütün umdelerini pâyimal ediver- mişti.. Şimdi sıra, İttihatçılara gelmişti. Sait Paşa bütün mazinin kin ve gayz ile malâmal hesaplaı bir. kalemde — görebilmek artık İttihatçılara son kahir dar- beyi indirecekti. Sait Paşa, keskin ve nâfiz nazarlarile bütün müstakbel hâdi- ve ilân satı görüyor ve plâmmı ona göre tanzim ediyordu. Müstakbel hâ- disat ise şimdilik uzaktan — şu şekilde görüsüyordu, 1 — Hükümetin bütün vesaiti ellerinde — bulunmasına rağmen İtliılıfıçılır efkârıumumiyenin nef- retini yenemiyecekler ve yakın zamanda mevkilerini terketmek mecbuüriyetini hissedeceklerdir. 2 — Kâmil Paşa ve taraftar- ları, gizli ve aşikâr vaitlerle ava- mın ruhunu cezbetmişler; (İttihatcı düşmanlığı) nı, vatanın en ücra köşelerine kadar sokabilmişler- dir. 3 — İttihatçıların en büyük istinatgâhları olan orduda mu- halefet artmış; zabitan arasında yeni bir fırka tebellür başlamıştır. 4 — Bu cereyanlar, şüphesiz- dir ki ne kendisini ve ne de İtti- hatcıları rahat bırakmıyacaktır. Bu hakikatleri her cepheden gören ve tahlil eden Sait Paşa, sadaret mevkiinde daha fazla kalamıyacağım çok iyi biliyor; işte tam o anda İttihatcıları derin bir uçuruma yuvarlıyarak intika- mını almak istiyordu. * Yeni intihaba girişen İttihat- cılar bütün hükümet vasıtalarını kullanmışlar; — muhaliflerin bütün inat ve mücadelelerine -hattâ, bazı yerlerde, intihabı kazanmak için ecnebi konsoloslarının gizlice yardımlarını temin etmelerine- rağ- men muhalif mebus çıkarmamış- lardı. Meclis ve hükümet kuvveti, yine bütün haşmet ve azametile etmiye İttihatçıların eline geçmişti.. artık bütün kuvveti kulüplerdeki beş I — Gazelenin esas yazısile bir sütanun iki satirı bir (santim) sayıtır. B Senf göre bir santi- mün ilân fiatt şunlardır: İsayla (sayla | suyfa | Diğer | Son | 2 ' -| — T İ ee 400/250 200 100 60 30 Keş. | Keş, | Krs. | Krğ. | Krg. | Rrşi 3 |445 |yerler ' sayfa 3— Bir. santimde — vasati (8) kelime — vardır. $— İnce ve kalın yazılar tutacakları yere — göre santimle ölçülür. en büyük | ÇAM LA S vus ö Üa ea eeT ÇZ P a VÖLEr .- L S P UR Ö ÜLR tü Bops' ( Manzumenla ve sen) on azasile mahalle kahvelerinde- ki boşboğazlardan ibaret kalan ( Hürriyet kusmindan mabat | | dolayısile kendi makamına tahak- | | siyetlerdeki Terakki fırkai naciyesine iltihak eylediğimi ilân eylerim. İmza ( Elmalüm?!..) maalesef iş bununla bitmi ordu. İmanların zaafı, ka- naali vicdaniye'erin en sefil ve âdi menfaatlara bağlanması şah- tereddileri arlırıyor; artık — memlekette ( Ciddi — ve şuurlu bir. fırka ) nıin doğması ümit ve imkânmı baltalıyordu. Vaziyette salâh ümidi göremi- Fakat yenler, birer birer yakalarını me- | | suliyetten sışırmayı düşünüyorlar; tantanalı mevkilerini, daha az dağdağah vazifelere tercih etmek istiyorlardı. Meclisin ilk teşekkülü günündenberi bilâfasıla meclis ri- yasetini deruhte etmiş olan Ah- met Rıza Bey, yeni intihap olu- nan mecliste riyasetin ne kadar | müşkül olacağını takdir ediy artık ilk emmareleri görülmi: başlıyan felâketten azâde kalmak için saraya gidiyor; Padişahtan bir Âyan azalığı istiyordu... Be- şinci Sultan Mehmet, Ahmet Rıza | Beyin bu talebine memnun olmuş- ve İtilâf fırkası ) nın * kandilindeki yağ azalmaya başla- | miş; bu fırkadan hayır ve menfaat bekleyenlerin kalbindeki Ümit ışık- leri kararmıştı... Şimdi de İtilâfçı- larım kulüplerinin üzerindeki yeşil levhalar birer birer iniyor.. şimdi de garetelerde şu ilânlar biri- birini takip ediyordu: İstifa Bazııhvanın delâlet ve icbar- | ile İtilâf fırkasına intisap eylemiş isem de, ahiren kanaati vicdani- ye (?İ) mi — tebdil ile fırkai mez- küreden istifa ve hâdü necatı kilometreleri arası tamiratı esasiyesi - 1523.80 - lira bedeli vatan ve millet olan İttihat ve her nekadar Hürriyet ve | | Eskişebir Nafıa Bağmühendisliğind;ı; Sivrihisar-Sarıköy yolunun mebdeinden itibaren 1 4 700 üncü tu. Çünkü Ahmet Rıza Beyi hiç sevmediği halde mahza onün ko- mitadaki mevkiinin hatırı için yüzüne yülen padişah; meclise ve küm edenlerden birinin eksilece- ğini nazarı dikkate almış, ( Ab- met Rıza Beyin behemehal Âyan azalığına — tayininin — arzı ) için Sadrazam — Sait — Paşaya ber — yollamışlı. — *Ayni mütehassis olan Sait Paşa da, ha- | hislerle | padişahın iradesini yerine getir- | miş; Ahmet Rıza Bey bu suretle yakasını o velveleli işten sıyıra bilmışti. İttihat ve Terakki Cemiyetinin memleketteki kudret ve kuvvetini temsil eden yeni meclis, mutat olan merasim ve tantana ile kü- şat edilmiş; Meclis riyasetine de, Menteşe meb'usu ve sabık Da- hiliye Nazırı Halil Bey (1) seçil: mişti. (Arkası var) DI Şimdi, büyük Mllet Meelininde müstakil meb'is Halil Bey. keşifle 3/6/934 tarihinden 23/6/934 cumartesi günü saat on beşe kadar açık olarak münakasaya konmuştur. Taliplerin, bedeli keşfin **7,5 uğu nisbetitide teminat vermeleri ve bu işi başarabileceklerden olması meşrut olmakla ihale günü Daimi olunur. “3028,, Encümen Riyasetine müracaat eylemeleri lüzümü — ilân İstanbul Millt Emlâk Müdürlüğünden: Galata: dükkânın Usküdar kağında 44/60 Bereketzade mahallesi Zürefa soka- ğında 8 oda, taraça ve müştemilâtı havi 7 . ve 5 numaralı nısif. hissesi, Selâmialiefendi mahallesi Sarraf so- numaralı Muhammen bedeli Lira 1250 peşin para ile hane maa 169 peşin hanenin para ile 48 hisse itibarile 9 hissesi, Yukarıda yazılı mahallerin hizalarındaki kıymetler üzerinden açık arttırma _ııh!ıcığı ilân olunur. (M ) A.FAiK LiMiTET ŞiRKETİi usulile 27/6/934 Çarşamba günü saat on dörtte (2959) İstanbul, Sirkeci, Liman Han, Telefon 22354 Telgraf adresi : KAPSOL Az para ile mükemmel bir geçinme l. Taşra için hususi ucuz tenzilât. Her nevi asri gazöz makinaları, Gazöz şişeleri, esans — gazoz köpüğü, hamızı karbon, Kapsol ve asri "'ı—';&'— “AN gazozculuğa ait ve lâzım bilümum malzemenin en büyük deposu, Yalnız ciddi alâkadarlara kataloğumuz derhal takdim olunur. (16468) | tayyare pulu yapıştırılır. | resince, '“Son Posta,, Hallediyor k .. . .z. üllerinizi e - ( Bartarafı 6 ıncı sayfada ) | numara pusulalarına | kuruşluk ] Madde 4 — Her sene otuz | ağustos tayyere bayramı — günü, posta ve telgraf ücretlerinden ayrı olarak posta ve telgraf ida- kartlara yirmi paralık, mektuplara 1, taahhütlü ve kıy- | metli mektuplara 2,5 ve telgraf- | lara 5 kuruşluk pulu yapıştırılır. Madde 5 — Evlenme, noter dairelerinde, köy ve inzıbat işle- rinde kullanılması mutat olan ve nev'i kıymeti bağlı listede yazılı bulunan varakalar kıymetli evrak- tan olarak ve bu meyanda, mev- cut hüküm ve talimat dahilinde | Hazinece hazırlatılarak satılır. Madde 6 — 1454 numara ve | 18/5/1029 tarihli kanunla bina, arazi, kazanç ve hayvanlar vergi- lerinden idarei hususiye hissesi ismile alınmakta olan bisselerin tayyare resmi olarak hazinece cibayetine devam olunur. Madde 7 — Birinci maddenin (B) fıkrasında yazılı mahallerde | bilet istimal etmiyen müessese sahiplerinden 100, tekerrürü ha- linde 200 lira ve bu mahallerde kullanılan biletlere tayyare pulu yapıştırılmadığı takdirde müessese sahibinden her bilet için 20, C fıkrasında yazılı plâkları, pul ya- pıştırılmamış halde dükkân ve mağazalarında bulunduran veya satanlardan her plâk için d0 ku- rüş alınır. layyare yukarıda yazılı resim ve ceza | zamları, ödenmediği takdirde mal vasıtasile ve Tahsili Emval kanununa tevfikan tahsil edilir. Madde 8 — Kazanç, veraset ve intikal — vergileri kanunları mucibince mükelleflerin vergi be- yannamelerine bir liralık tayyare pulu — yapıştırılır. Muvakkat madde İ — Fabh- rikalarda ve mağazalarda bulunan plâklar bu kanunun neşri (ırihimlenI itibaren 24 saat zarfında sahipleri tarafından — bulundukları — mahal varidat tahakkuk idaresine bir beyanname ile bildirilir. Bildirmi- yenler hakkında yedinci madde nin pulsuz plâklar hakkındaki hükmü tatbik olunur. Muvakkat madde 2 — İstimali mecburi olan pullar hazırlanın- caya kadar damga pulu kullamlır. Beşinci Maddeye Bağlı Liste Evlenme evrakı: Beyan kâğıdı 10, İlân kâğıdı 10, İzin kâğıdı 10, Muvafakat kâğıdı 10, Kayıt ihraç kâğıdı 10, ihbarname kâğıdı 10, bülten 10, ikametgâh ilmühaberi 10, Sıhhat raporu 10, ilân tezke- resi 20, evlenme zarfı 20, evlen- mek ilmühaberi 10, birinci sınıf evlenme cüzdanı 500, ikinci sınıf evlenme cüzdanı 250, üçüncü sınıf evlenme clzdamı 100 kuruş. Noter evrakı : Noter kâğıdı 10, beyanname 10, istifaname 10, protesto 20, vekâletname 20, Re- sen senet 20 kuruş. İnzıbat işlerine ait evrak : 1 m- maralı hüviyet varası 2, 2 numa- ralı hüvivet varakası 2, beyan varakası 2, ihtar varakası 2 kuruş. Köy işlerine ait evrak: Bekçi elizdanı 20, vesaiti nakliye cet- veli SO, köy makbuzu 50, borç ödeme Febliğnamesi 100, muhtar memurları seçme mazbatası 20, aza seçme mazbatası 20, muhtar buyrultu- su 20, aza buyrultusu 20, muhtar Bütün Müş- tebliğnamesi 10, bekçi intihap mazbatası 10 kuruş. Tütün ve müskirattan alınacak müdafaa vergisi hakkında kanun Kanun No, 2460 Madde 1 — Dahilde darelerince sı ak veya ban- drollanacak tütün ve müskirat İ mamulâtından aşağıda yazılı mik- tar ve nispetler üzerinden müda- fan vergisi alınır : A) Paket satış fiatı (25) kuruş ve daha fazla olan ve içinde 20 adet sigara veya 20-25 gram tü- tünü muhtevi bulunan mamulâtın (enfiye ve tömbeki dahil) beher paketinden (1) kuruş; ve bu fiattan aşağı satılan mamulâtın beher paketinden yirmi para. Paketlerin — muhteviyatı — 20 sigara veya 20-25 gram tütünden eksik veya fazla olduğu takdirde vergi, yukarıdaki esasa göre, mü- | tenasiben tayin ve kesirleri, 10 veya 20 paraya iblâğ olunur. yB) Şiîe“h)ı'c'ımkıi 25 santilitre ve daha fazla olan rakı, konyşk ve likörlerin beher şişesinden iki kuruş ve hacimleri yirmi beş san- tilitreden aşağı olan şişelerden de bir kuruş; şampanya ve viski şişelerinden (25) kuruş. ü C) Şarapların beher litresin- den bir kuruş; biranın fıçısı ile satılanların beher İlitresinden ıl.u kuruş ve şişede satılanlardan bir kuruş. R ; Madde 2 — Paket ve pıelfr- den alınacak vergi, paket kâğıt- larına basılmak veya paket ve şişelerin Üzerine konulacak - eti- ketlerde ayrıca gösterilmek su- retile; şarap ile fıçılardaki dan ahlnacak vergi ise, İnhisar | yesmi ile birlikte ve ayni usul ve merasim dairesinde — tahsil olunur. İnhisar idaresi şarapları da ayni esasa tâbidir. Muvakkat madde — Paket ve şişelere konulacak etiketler hazır- lanıncaya kadar İnhisar İdaresi, bu veryiyi, satış bedellerine ilâ- veten istifa eder. ( Bu kanunların son maddeleri tatbik tarih ve icra makamlarına datrdir. J Yarın: Buğdayı Koruma Vergisi Kanununu neşre- deceğiz. Bir Arsa Ihtilâfı Üç Kişinin Başını Yedi ( Baştarafı 1 inci sayfada ) Kalvan Mahallesinde bir ev yap* tırmakta olan Rıza isminde biri, bir Mmüddettenberi amcası ve oğullarile münazaalı bir haldedir. Buna sebep te yapılan evin yas nındaki arsadan dolayı - anlaşa- - mamazlık — çıkmasıdır. - Nihayet evvelki gün bu mesele yeniden tazelenmiş, her iki taraf ta lıı müddet ağız kavgası etmişlerdir. Rıza Efendi akşama doğru evine giderken, sapa bir yolda önüne yine amcası çıkmış, kavga ye- niden — tazelenmiştir. — Rızanın amcasi oğlu on yedi yaşlarında Sait bu sırada çektiği hançeri bir anda Rızanın iki böğrü ıırı- mıştır. Zayallı yaralı: 'm'_“m:. ;eıı öldüm!.. Bir su verini. Diye inliyerek yere yu- mıştır. gören Rızanın ak- rabalamdan Hüseyin de, Saidin üzerine hücum etmiş, fakat za- vallının barsakları da bir bıçak darbesile dökülmüştür. Kavga esnasında Saidin kardeşi de ba- şından aldığı bir yara ile yere yıkılmıştır. — Yar dan — Rıza derhal, diğer ikisi de birkaç saat sonra ölmüşlerdir. Katiller şiddetle aranmaktadır. — »