7 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

7 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

e< Ş U ASA | %_ ğ 2 Sayta Halkın Sesi [ Ecza Fiatlerine Narh Ve Halk Sıhhiye Vekületi eczalara narh koymaya karar verdi. Bir eo- zanede yüze yapılan — ilacın, bir diğerinde iki yüze yapı masıdır ki buna zaruret göstes riyordu. Bu güzel kararın, ih- tkâr neticesini doğurmamak gartile, halk arasında busule getirdiği intıba çudur? Kadri Bey ( Mabrautpaşa Kürkçü ban ) — Sıhhiye Vekâleti eczalara narh konulmasını kararlaştırmış. Bu haber beni memnun etti. Hakikaten Mâç fiatlerinde bir ittırat yoktu. Dene- bilir ki bir ilâcın fiatı şehirdeki ecza- melerin miktarı kadar degişiyor. İlâç kumaş gibi, kavun gibi herkesin iyi- sini, fenasını anlayabileceği bir şey de değildir. Bir hastaya sulfato yerine nişeste de verilse farkına varamaz. Ben eczacılarımızın iffetinden eminim. Fakat çürüksüz koz olmaz derler. Bunun için bir taraftan marb koön: makla beraber bir taraftanda cczalar adamalkıllı bir teftişe tâbi tutulma. hdır. * 'Semih (Çarşıkapı Medrene sokuğu 15) — bulda her kanunun ceza kısmına göre haklarında takibat yapılanları gazetelerde okuyoruz. Fa. kat ihtikâr kananu çıkalıdanberi bir kimsenin ihtikâr suçile mahkemeye werildiğini işitmedik. Fena ecza yapan veyahut eczaya hile karıştıran ve fazla para alan hiçbir. eczacının da gezalandırıldığını duüymadık. Halkın #hhatile alâkadar olan bu işte vekâ- letin hassasiyetini ve eczaya narh konulmasını çok muvafık buluyorum. * Hyas Boy (Sultanahmet Çatladı- kapı 50) — Eczacılık kontrolu müş- kül bir meslektir. Halk hastasına ver- diği ilâcın hakiki ve mücssir — oldu- ğundan tam manasilö emin olabil- mek ve ayani zamanda uldanmamak için ilâçlara narh konulması ve bun- ların evsafının tarifeye uygun olup olmadığının sık sık kontrol edilmesi lâzımdır. Bam müstahzerler bile şeh- rin birçok semtlerinde başka başka Hatlarla satılmaktadır. Sıhbiye Vekâ- me fazla kazanç temin et- mek için dükkânların adedini azalttı. Buna mukabil eczacıların da — biraz kanaatkâr olmalarını istemek hak- kımıdır. * Şevket Bey ( Topkapı Merkez vendi 73 ) — İlâçlara narh koymak biraz zordur, Çünkü bir eczacıyı tam manasile kontrol etmiye — katiyen yoktur. Çünkü Sıhhat müdür- Kiğü her sezaneye ayrı ayrı ve bütün gün — kantrol memuru — koyamaz. Eczacıları şimdiki gibi serbest bırak- mak ta doğru değildir. Çünkü pek ölçüzüz para alıyorlar, Herhalde ilâç meseleleri Üzerinde — ehemmiyetle durulacak bir mevzudur. Bu teşebbüse muvaffakiyet dilerim. Yeni Vergi Beyannamelerin- den Bir Kısmı Geri Verildi Maliye kontrol heyetleri dün yeni vergilere ait mükellefler tarafından verilen beyannamelerin tetkikine başlamışlardır. Yalnız istihlâh kanununun maddesindeki toptancı tabiri yanlış anlaşıldığı ve yanlış tatbik edildiği için Maliye Vekâleti dün sabah İstanbul Tahakkuk Müdürlü- ğgüne bu madde hakkında bir izahname gönder- miştir. Bu izahname - toptancılarla deri fabrikala- rının vaziyetlerini tesbit ettiği için yanlış verilen beyannameler dünden itibaren alâkadarlara iade edilmeye başlanmıştır. Bu yüzden bugün bitmesi muvakkat edecektir. itibarla Kizam ;aen kontrol işleri birkaç gün daha devam İzahnamede toptancı tacirlerin vaziyeti tesbit edilmiş, yalnız toptan beyanname verecekleri — tasrih — olunmuştur. Bu toptan mal beyannameleri iptal edilmiş, kendilerine verilmiştir. Diğer taraftan, sigara, tütün ve içkiden alınan müdafaa vergisinin tahsilâtına da başlanılmıştır. bayiler, İnhisar İdaresi depolarına müracaat ederek tahakkuk eden vergiyi yatırmıya başlamışlardır. mal —alan ve satanların alıp perakende satanların Maşallah ! Otuz Sene Evvelki Borç Hâlâ Ödenmemiş Şehir Meclisi Kapalıçarşının tamiri için belediye fen heye- tinin esaşlı bir tetkik yapması- na karar vermişti. Belediye fen heyeti bu hususta yeniden tetkik- lere başlamıştır. - Evvelce keşfi yapılan tamirat ikiyüz bin lira- hktı. Yapılan yeni — tahminlere göre çarşıyı bu para ile kâmilen tamir ettirmek imkânsızdır. Bu- nun için en fazla tamire muhtaç olan kısımlar tesbit edilecektir. Tl_hîr masrafına çarşı esnafı da k edecektir. Fakat aldığı- mız malümata göre bundan otuz sene kadar evvel, çarşı bir daha tamir görmüş ve o zaman, tami- rat masrafına iştirak ' eden es- naf ve dükkân — sahiplerinden bir kısmı, borçlarını hâlâ verme- miş'terdir. Belediye, tamirata baş- lamaden evvel, her dükkân sahi- binden, hisssesine düşecek tamir masrafını almayı muvafık görmek- tedir. Bütün para hazırlandıktan sonradır kâ - tamir işine başlana- bilecktir. 24 Saatin Hadiseleri Karaağaçta Zümre zade Şakir Beyin fabrikasında çalşan amele Ali aynı fabrika amelesinden Ze- keriya ile kavgaya tutuşmuştur. Ali bir aralık yerden kaptığı bir demir tokmağı TZekeriyaya atımış, fakat tokmak kavgacıları ayırmak için araya girmek isteyen amele Şükrünün başına isabet ederek ağır sureite yaralanmasına sebep olmuştur. 4 Arkasında çilek yükü ile Trabyadan geçmekte olan Meh- met isminde biri düşerek ağır suürette yaralanmıştır. 4 Sabıkalı Fethi ile İsmail Fenerde sandalcı İsmailin sanda- İktısat î’;kâleti Teşkilâtı Haziran başlangıcından itiba- ren ilga edilen İktısat Vekâleti teşkilâtı hakkında dün alâkadar- lara tebliğat yapılmıştır: Yeni vaziyete göre; Türk olisi ve ölçüler müdürlüğü müstesna olmak üzere, İktısat Vekâletine merbut bütün müeçsseseler İağve- dilmiştir. Teşkilâta verilecek yeni veçhe belli oluncaya kadar tas- fiye muamelâtile eski ticaret komiserlerinden — Hayreddin ve mümeyyiz Nuri, eski sanayi mü- fettişi Daniş ve mümeyyiz Kerim Beyler meşgul olacaktır. Ticaret müdürlüğüne —merbut — bulunan esnaf mürakabe bürosu teşkilâh Ticaret — odasına raptedilmiştir. Ticaret müdürü Muhsin Bey İktı- sat Vekâleti müfettişliğine, sanayi müdürü Refik Bey Vekâlet mül kiyyeti sinaiye müdürlüğüne, ko- miserlerden Remzi Saka Bey şirketler müdürlüğüne tayin edik mişlerdir. Diğer memurlara mer- kezde ıuhhg' vazifeler verilmiştir. Diğer vilâyetlerdeki Sanayi ve Tiçaret müdürleri de İktısat Ve- kâleti teftiş heyetine tayin olun- muşlardır. Hususi Meklepler Ticaret Odasına Yazılacak Ticaret Odası meclisi, dün sa- at 10da aylık içtimamı yapmıştır. Bu toplantıda, birçok meseleler örüşülmüş, lâstik ve keten ayak- bi rekabeti işi etrafında İdare heyetinin tetkikat yapmasma ka- rar ir. Bu arada, hususi mekteplerin odaya yazılmaları hakkındaki ida- re heyeti kararı okunmuş, aidiyeti dolayısile Maarif Vekâletine bik dirilmesine karar verilmistir. hnı çalarak savuşurlarken yaka- lanmışlardır. Bundan başka şehrin muhtelif semilerinde 6 hırsızlık vak'ası kaydedilmiştir. Maarif İşleri Dün Vekâlet Müfettişleri Bir Toplantı Yaptılar Maarif Vekâleti Orta Tedrisat Umumi Müdürü Hasan Âli Bey şehrimize gelmiştir. Dün öğleden sonra Hasan Âli Beyin riyasetin- de, vekâlet müfettişlerinin iştira- kile bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda, devam etmekte olan bakalorya imtihanlarının vaziyeti görüşülmüştür. Hasan -Âli Bey, birkaç gün şehrimizde kalarak imtihanlarda bazır bulunacaktır. Maarif Vekili Hikmet Beyin de önümüzdeki hafta içinde şehrimize gelmesi beklenmektedir. * Maarif Vekâleti merkez kadrosunda bazı mühim değişik- likler yapılacağı baber verilmek- tedir. Öğrendiğimize göre umumi müfettişlerden bir kısmı lise mü- dürlüklerina getirilecek, yerlerine mülga Darülfünun müderrislerin- den bazıları alınacaktır. Maarif müdürlüklerinde de bazı değişik- likler olacaktır. İki Beraet Kararı v üddeiumumilik “Yeniadam,, .u:ııeıııdo çıkan bir hikâyeyi müstehçen addettiği için Asliye Üçüncü — ceza — mahkemesinde bir dava açmışt. Davaya dün bakıldı. Müddelumumi Nürettin Bey suçlunun beraetini istedi. Mahkeme de yazının müstehçen kastile yazıldığına kanaat hasıl edemediği için İsmail Hakkı Bey bakkında beraet kararı verdi. * Bir rüşvet meselesinden dolayı tevkif edilen Beylerbeyi üçüncü komiseri Hulüsi Ef. dün Asliye Üçüncü Ceza Mahkeme- sinde mubakeme edildi. Mahkeme suçu sabit görmediği için suçlu hakkında beraet kararı verdi ve derhal kendisi serbest bırakıldı. Bursada Yeni İki Fabrika Kuruldu Buraâ, 6 (A. A) — Burada Be- lediyenin teşvik ve yardımila bir bur fabrikası açılmıştır. Ayni anmandâ şehrimizde bir de süt tozu fabrikamı tesis edilmiştir. Fabrikanın makineleri yerlerine konmuş ye yapılan tecrübe- ler muyaffakiyetle neticelenmiştir. İsparta Belediyesi Çalışıyor ksparta 6 — Belediye, şehrin imarı bususundaki faaliyetine devam etmek. tedir. Eski parka ilâve olarak yeni yapılan park yakında umuma açıla- caktır. Cümhuriyet meydanından pav- yonlara kadar yapılmakta olan beton yolun bitmesi de yakındır. Sıhhat Vekili Ankarada Haydarpaşada açılacak Nümune hastanesinin bazırlıklarile meşgul bu- Tunan Sıhhiye Vekili Refik Bey, dün Ankaraya gitmiştir. Nümune hastanesinde yapılacak tadilât ve — teşkilâta ait projeler hazırlanmıştır. Vekil bey, dün Hey« beliadadaki — Sanatoryomu — ziyaret etmiştir. Yetim Ve Dul Aylıkları Veriliyor Üç aylık Dul, Yetim ve Mütekait maaşlarının tevziatına bu sabahtan itibaren başlanılmıştır. Maaş dağıtımı ayın ZI ine kadar devam edecektir, Diğer taraftan Emlâk ve Eytam Bane pasında da bir maaş iskontosu mua- melelerine başlanılmış — bulunmak- tadır. Üçüncü Ve Dördüncü Hukuk Mahkemeleri Beyoğlu Ad'iye binasında çalış. makta olan Üçüncü ve Dördüncü Asliye Hukuk — mahkemeleri Yeni Posltahane binasına taşınmıştır. Bu mahkemeler bugünden İtibaren yeni yerlerinde çalışmıya başlamışlardır. Belediye Kooperatifinde Belediye kooperatifi azaları dün fevkalâde bir toplantı yap- mışlardır. Bu toplantıda nizamna- menin ikinci maddesinin değişti- rilmesi meselesi — görüşülmüş ve madde değiştirilmiştir. Yeni şekle göre, belediye kooperatifi azâları kooperatiflere de azâ ola- iştirak edebileceklerdir. Maliye Kursu Açıldı Maliye memurlarının bilgi ve “-ı M. arttırmak açılması takarrür eden — maliye kursu Halkevinde faaliyete geç- Kursta tedrisat 3 ay devam edecek, maliye baş memurları, memur ve muavinleri iştirak ede- ceklerdir. Kurslara devam mec- burt tutulmuştur. Tedrisat, sabah- tan öğleye kadar yapılmaktadır. Yakalanan Kaçakçılar Zile 6 — Son hafta zarfında civar köylerden ikisinde beş kaçakçı ile 600 kilo mamul ve yaprak tütün, 3 tütün havamı ve 4 bıçak İle kaçakçı. lara mit 3 at ve 3 tüfek yakalanmış- tır. Kaçakçılar Sıvas ihtisas mahke«- mesine sevkolunmuşlardır. Son Posta'nın Resimli Hikâgesi: Pazar Ola Hasan Bey Parlste:—_J İM — Hasan Bey gel sana Pa> rTisimizi gezdireyim. Yirs CÜt * Bu, bizim “meşhur - Eyfel « “Sen,, nehrini gördün mü? Yelkenli gemilere bak, ne hoş gidiyorlar.. Hasan Bey — Bu yökemi çemi Al- masyaya u gidiyor? — Ne münasebel Hasan Bey? Hasan Bey — Yöekenleri suya l Hirmiş Ve, #nun İçin sordum,