16 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

16 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

16-6 - 034 — Baskım.. — Nakili: A.R. “Ev Birdenbire Basılmıştı.. Didarla Ben K Madam, merdiven başından telâşlı telâşlı: — Didar, — çabuk.. inin de saklanın. RE Diye sesleniyordu. Bu işe — alışkın olan Didarı takip ettim. . Bahçeye çıktık. Önünde bir takım tahtalar yığılı ve üstünde eski püskü çuvallar örtülü olan eski bir tavuk kümesine girdik. Saklandık. Evde, aşağı yukarı — dolaşan memurların ayak seslerini — duüydükça helecan ve korkudan — boğulur gibi oluyordum. Didar — böyle şeylere alışkın ve pervasız bir kadın olduğu için fıkır fıkır gülüyor: — Ayol sen ne korkak şey- mişsin?.. O kadar ne telâş edi- yorsun. Sanki tutulursak ne olur?, Canımızı alacak — değiller ya?.. Olsa olsa evi kaparlar.. madam- dan ceza alırlar... Hem ona da bacet kalmaz. Madam ne eski ,tilkidir bilsen.. şimdi o, gelenleri — Ööyle kandırır, öyle bir atlatır ki... y Diye beni teselli etmek isti- — yordü. Çenelerim — biribirine çarpa sordum : — Her zaman böyle mi olur, - Didar?.. ü O, mütevekkilâne cevap veri- Büyor : & 7 — Ek. Madaia” ba evi gizli — idare ettiği için aşağı yukarı iki üç ayda bir kere ararlar. Mutlaka — yine bir taraftan bir ihbar vuku- — bulmuştur. Yahut memurlar, bir — şeyden şüphelenmişlerdir. Diyordu. ; Birdenbire bahçekapısı açıldı. Kalın ve sert bir ses: İşte.. Burada ayak izleri yar.. Hem “i: Diye yüksek sesle mırıldandı. 'goırı:'b Z ü » — İbbrahim endi.. —Emin Efendi., Buraya gelin. Diye içerideki arkadaşlarına — bağırdı. O zaman Didır..'ı.ıliınl kavradı. Kuhğım eğilerek : — Yakalandık. - Diye fısıldadı. Bir anda üç memur, kümesin üne sıralandı. Birisi, çuvalları, | çekti, bir tarafa attı. Öteki çö- /— melerek kapıdan görür görmez : — Vay köpoğlular.. Ulan ne — yapıyorsunuz, bu kümeste?.. — Diye bağardı. Didar, artık — hiçbir inkâr ve mukavemetin pa- | *erertesesenunsnsesasesessreecAAcenAAneeREeAALAAAELAERE LN bahçeye ; çarpa ni Ş 4 T — Gazetenin esas yazısile - Bir sülunun iki satırı bir (santim) sayılır. -2— Sayfasına göre bir santi- min ilân fiatı şunlardır: '*J"Y'* |*eyla İsayin | Diğer | Son Si 2 | 3 (4-5 İşerler sayfa |400 250 200 100 Bi Kaş | Kiş | Krk. | K | Kiş | n 3— Bir sanlimde — vasati — (8) kelime vardır. — İnce pe kalın — yazılar tatacakları — yere — göre santimle ölçülür. milyon arasındadır. B Tavuk Kümesine Saklanmıştık ..» ra etmiyeceğini anlayan bir tavır ve teslimiyetle ellerini göğsüne dayadı : — Ne yapacağız memuür bey.. | Yumurtlıyoruz. Diye mırıldandı. Fakat bunu söylerken Didarın aldığı son de- rece tuhaf tavır, birdenbire -zaten bozuk — olan - sinirlerimde — bir buhran yarattı. Vaziyetin bütün fecaatine rağmen içimden asabi bir. kahkaha — boşandı. Artık irademi kaybetmiştim. Bir taraf- tan, gözlerimden yaş gelirken, diğer taraftan da ka. : katıla gülüyordum. Didarın tuhaflığı, benim kah- kaham evvelâ memuru da birkaç saniye gülmeyo mecbur etmişti. Fakat derhal ciddi bir tavır alan memur — şimdi başımı çevirmiş, ayni kendisi gibi çömelen arka- dlıhnnı: — Görlüyor musunuz, hayasız karıyı.. utanmadan nasıl gülüyor. Diyordu. x Merkeze nasıl gittik?.. Komi- serin karşisına nasıl dizildik?.. Banların verdiği manevi ıstırap bana okadar büyük, o kadar acı geldi ki, şimdi bunları ayrı ayrı kaydetmek değil, hatta hatırla- mak bile istemiyorum. Yalnız, hayatımda ebediyen unutamıya- cağım bir hâdise oldu. Komiser, beni isticvap edi- yordu: — Sabıkan var mı senin?. Diye sordu... Bu sunle büyük bir safiyet ve katiyetle: — Hayır. Cevabini - verdim. — Fakat © anda, yüzüme dik dik bakan bir memurün şu sözleri karşısında titredim: — Yalan söylüyor, komiser bey. Bu kadın sabikalıdır. Daha geçenlerde, Madam — Mannik'in pansiyonunda bir tüccanın Üçyüz Hirasını çalmıştı. Bereket versin, adamcağız geldi buraya.. davasın- dan vaz geçti de.. kendisini kur- tardı. Utanmadan yalan söylüyor. (Arkası var) Çiçek Sevgisi içeri baktı. Bizi |Senede 12 Milyon Karanfil Yetiştiriliyor Son senelerde halkın çiçeğe karşı rağbeti nazarı dikkati cel- bedecek derecede çoğalmış — ve vaziyet, çiçek istihsalâtımızın art- masını temin etmiştir. Birkaç sene zarfında, evvelce memleketimizde bulunmıyan çicek cinsleri yetiştirilmiş, hariçten ge- tirtilen tohumlarla mevcut neviler islâh — edilmiştir. — Alâkadarların verdikleri izahata göre; şimdi de memleketimizde bir “ karanfilcilik san'atı,, teessüs elmiştir. Her mevsimde yalnız İstanbulda ye- tiştirilen karanfil miktarı 10- 12 Yeni Neşriyat: Varlık — Ankarada 15 günde bir çıkmakta — olan — Varlık — mecmuası- nın 15 Haziran tarihli 23 üncü anyısı her zamanki gibi kuvvetli imzaların yazılarde SON POSTA Görenler Allah İçin WSöylesin !.. — Yeni hizmetçimin her huyu | iyi amma, yalnız bir kusuru var: ben Yokken elbiselerimi giyip Dünya İktısat Haberleri Dünyada İşsizlik Azalıyor Milletler cemiyeti, beynelmilel mesai bürosu ta- gee rafından — dünya- tetkik | daki işsizliğe ait dikkate değer bir tetkik yapık mıştır. (1934) senesi nisan ayına kadar bütün dünyadaki amele işlerini tetkik eden bu eser dünya işsizlik vaziyetinde geçen kânunu- sanide başlayan selâh hareketinin devam etmekte olduğu neticesine varıyor. Ayrı ayri membalardan alın- mış olan istatistikler memleketler arasında — faydalı — mukayeseler yapılabilmesine, maalesef mani olduğundan her memleketin vazi- yetini aşağıda birer birer tet- kik edeceğiz. Almanya — 1933 senesi ilk | üç ayında Almanyadaki işsizler mikterı (5.598.855) idi Bu sene nisan ayındaki miktarı yalnız (2.800.000) den ibarettir. İki sene neticeleri arasında yüzde 15,4 nispetinde bir selâh vardır. Avusturya — 1933 senesi martında 401 bin işsiz varken bu miktar 1034 senesi mart ayında 352 bine inmiştir. Yani işsiz mik- tarı yüzde beş azalmıştır. İngiltere — 1933 — genesi mart ayında İngilteredeki işsizler yekünu (2.914.914) tür. Bu mik- tar umumi yeküna kıyasen yüzde (22,7) dir. 1934 senesi martında ise işsiz miktarı yüzde (18,2) ye yani (2.342.794) idi. Belçika — Belçikada vaziyet bilâkis Ffenadır. İşsizler miktarı azalacağına, çoğalyor. 1933 se- nesi kânunusani ayında 171 bin işsiz. varken 1934 senesi ayni tarihinde bu miktar 194 bine çıkmıştır. Yani umumi yeküna kıyasen işsizler yüzde iki nispe- tinde çoğalmıştır. Holanda mart ayında işsiz vardı. Holandada 186.940 Bir sene evvel ayni | ı e Borsada l Hafta İçinde Neler Duyduk? Geçen bir hafta içinde İstanbul piyasasının istihaal mallarımıza Bit alış veriş manzarasını şu sa- tırlardan — esaslıca takip etmek sizin için mümkün olacaktır. Bu satırlar bir haftalık piyasa hare- ketini — incedet — inceye — tahlil etmektedir: Afyon — Altı aydanberi droksit afyon mübayaa etmemekte olan uyuşturucu inhisar idaresi bu müddet — zarfında Uzak Şarka “ yapıldığı söylenen Soft satışları karşılamak üzere, zaman zaman, ince afyon mübayaa etmekte idi. Bu hafta içinde vaziyet eski halini muhafaza ediyorken son iki gününde inhisar idaresi afyon mubayaatımı büsbütün — durdur- muştar, Böylelikle Uzak Şarka yapılan ikinci afyon — satışının da inhisar idaresi tarafından ha- zırlanmış bulunduğu anlaşılmak- tadır. Uyuşturucu maddeler - inhisar idaresinin alışa fasıla vermesi üzerine piyasa da durgun bir hal almıştır. Hafta içinde çok yüksek morfinli beş altı sandık afyon satılmıştır. Kilosu 750 ile 780 kuruş arasında yapılan bu droksit muameleleri — piyasanın — normal vaziyetini göstermekten uzaktır. Tiftik — Tiftik piyasası on günlü bir tereddüt devresi geçir- dikten sonra bu hafta içinde mü- him satışlara sahne oldu. Sovyet Rusya ticaret mümessilliği kilo- sunu 43 kuruş etrafında tiftik- lerimize alıcı olmuş tüccarımız ise bu fiata mallarını satmak is- tememişlerdi. Tüccar, Sovyet Rusyanın ya- nında İngiliz ve Amerikalı alıcı- ların da piyasaya çıkacağını ümit ederek bir müddet Sovyetlere mal vermediler ve piyasanın yüksel- mesini beklediler. Geçen hafta bu tereddütlü | yaziyet bir müddet devam et- | | | adam yeniden işsiz 1934 — senesi | tarihte 232.840 işsiz olduğu dü- | şünülürse bu memlekette işsiz- Terin azalmakta olduğu anlaşılır. Çekoslovakya— Şubat 934 ayında 264 bin işsiz bulunan Çe- koslovakyada bir sene evvel ayni tarihte 300 bin işsiz vardı. Şu besaba göre bir senede 36 bin işsize iş verilebilmiştir. A, Birleşik Hükümetler — Amerika Birleşik hükümetler inde işsizlik çok Hİ »Ö ınl—ıur..lm?ul | miştir. İngiltere ve Amerikadan ses çıkmayınca tüccar Sovyetleri fazla bekletmiyerek istedikleri malları vermişlerdir. Yapağı — Yapağı piyasa- sında büyük bir İş yoktur. Bazı yerli — fabrikaların — ihtiyaçlarıni karşılamak üzere yapılan satışlar oluyor, fakat bunlar müs- pet ve kati bir kiyasa meydana getirecek kuvvette değildir. mart sonunda 13 milyon işsiz varken bu sene bunların adedi 11 milyona düşmüştür. Yani bir senelik bir müddet zarfında iki milyon işsize İŞ bulunmuştur. Franse— Fransadaki vaziyet te Belçikadaki gibidir. İşsizlerin miktarı 1934 senesinde, bir yıl evvele kıyasen, çoğalmıştır. 1933 martında 370 bin işsiz varken 1934 martında bunların adedi 384 bine çıkmış, yani 14 bim kalmıştır. italya — İtalyada vaziyet iyidir. 1933 senesi şubat ayında mevcut olan 1,225,470 işsiz 1934 senesinde azalmış ve geçen şu- batta yapılan istatisitklerde İtal- yada yalnız 1,158,418 işsiz bu- lunduğu anlaşılmıştır. lsviçre— — Dünya buhra- nından lüks eşya satması itibarile en geç kurtulacağı zannedilen İsviçrede -bile işsizler miktarında bir azalma vardır. Geçen sene 96 bini tecavüz eden işsizler mart 1934 te 91 bin idi. Beynelmilel istatistik bürosunun l İhracat için henüz hiçbir ha- reket görülmüyor. Amerika ve İngiltere için mübayaatta bulunan firmalar piyasada yoktuür. Sovyet- ler de daha işe başlamadılar, Duyduğumuza göre bazı tüccar Sovyetlere müracaat ederek satış tekliflerinde bulunmuşlardır. He- nüz bir iş olmuş değildir. Piyasa durgun addolunabilir. Hububat — Bu hafta içinde buğday piyasası tedricen düşmüş- tür. Haftanın son satışları daha gevşek bir hal aldı. Perşembe günü ekstra birinci beyazlar 5,15 kuruş, otuz kırk çavdarlı karışık mallar ise 4 kuruş etrafında sa- tılmıştır. Piyasa kararsızdır. İhracat için talep olmayışı arpa piyasasını durgun bir halde tutuyor. Bu hafta İhsaniyeden bir vagon biralık arpa geldi. Ecnebi için alıcı zühur etmediğinde yerli ; ihtiyacı karşılamak üzere kilosu 2,25 kuruştan satıldi. — Bu fiata mal göndermek ve- rimsizdir. Bu piyasadaki durgun- luğun en büyük âmili de bir yan- dan bu fiat düşkünlüğü, diğer taraftan da ihracatın durmuş ve Haydarpaşadaki siloların dolmuş bulunmasıdır. Fındık — Fındık — piyasası bu hafta zarfında gayet kuvvetli bir hal almış ve birdenbire ismen yükselmeğe başlamıştır. Piyasamız- da satıcı olmadığından müsbet bir muamele kaydedilememiştir. Fakat piyasaya gelen haberlere göre Giresonda kilosu 41 kuruşa kadar — satışlar — kaydedilmiştir. Önümüzdeki fındık rekoltesinin az olacağı hakkında yapılan tah- minler, $ kuruştan fazla olan bu ant tereffüün amillerini doğuran başlıca menbadır. Filhakika re- koltenin az olacağı anlaşılınca elimizde kalan ve nihayet 15 bin çuvalı geçmeyen stok malı, satış yapanlar almak ; Bu tüccar taahhütlerini yerine getirmek için muhakkak surette alıcı olacaklardır. Yeni mahsüle daha üç ay olduğunu, eski malın az ve talebin zaruri bulunduğunu bilen mal sahipleri de piyasanın yükselmesine intizar ediyorlar. Ve piyasa yükseliyor. * tetkiki uzayıp gitmektedir. Vazi- yeti hulâsa etmek lâzimgelirse hemen her memlekette işsizlerin adedi 1934 senesinde bir yıl evveline kıyasen azalmıştır. Yalnız Fransa, Belçika, Portekiz ve İrlanda bu umum! vaziyetin istis- nasını teşkil etmişlerdir. Yalnız bu memleketlerde işizlik bilâkis çoğalmıştır. x Hamburgdan bildiriliyor : Ak leri, yolcu tarifelerinde muhtelif tenzilâtlar yapmışlardır. Bu ten- zilât miktarı İtalya, İngiltere ve Fransa yolcuları için yüzde yire Dr. KEMA, Cilt va Zührevi hastalıklar mütehasaısı Beyoğlu: Iınıııa han 16 ——