25 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

“. Kabzımal İhtikârı Ve Halk Kabzımallar hakkında İstanbul Vali ve Belediye Reisi ağır bir büküm verdi. Bütün müs tahsillerin, onların elinde kıv- randıklarını söyledi. Bu hi disenin halk arasında bösl ettiği intiba dün şöyle tesbit ettik:! Sadık Bey (Sultanselim Çakurbos- p 21) — İstanbulda hayat çok pa- hıdır. Bilhassa yiyecek ve içecek maddeleri ateş fiatınadır. Adapazarında patatesi toprağa (o gömerler, ziraat mektebinde sovana, sarmısağa müşteri bulamıyarak gübre yaparlar, bazı «€- nelerde kavun ve karpuz nakil ücre- tini tutmaz, sahipleri istasyonda bıra- kıp kaçarlar, çilekçiler, pottakalcılar mallarını denize dökerler. Tekirda- ğından gelen kuzu etleri'on kuruşa satılır. Anadoluda yumurtanın tanesi on beş para, tereyağının kilosu kırk kuruş.. Fakat bütün bunlar İstabula girince flatlarının beş on misline tedarik edilmesi bile müşkül oluyor. Bunu şimdiye kadar mutavassıtlara, kabumallara atfediyorlardı. Resmi ve salâhiyetli bir zat olan İstanbul vali- si de kabzmaller için (bütün müstah- kabzımalların elinde kıvranı- orlar ) diyor. Demek ki İstanbulda pan çekilmez bir yük haline geti" renler kabzmallar imiş. Bu, resmen tesbit edildiğine göre şimdi iş bu derdin çaresini aramıya kalıyor. İşte biz bunu bekliyoruz. siller * Hasip Bey (Divanyolu Turan kıra- aihanesi) — Eski İstanbulu (tasvir eden terihi bir kitap okudum. İstan- bulun kapan esnafından, sebzecilerin- den şikâyeti pek eskidir. Zamanının kabumallarından şikâyet eden tarih- ci bu esnafı şöyle tasvir ediyor “Ah onlar. Onlar yok mu? Kargayı bülbül, eşeği düldül diye satarlar. Ben kabrmallarımız için tarihçi babanın bu tavsifini kullanmıyacağım. Fakat bu esnafın hayatı pahalılaştır. dıkları, çiftçi, yağcı ve bahçecileri bir nevi tefecilikle istismar ettikleri hakkındaki dedikodular pek te yeni değildir. Belediye reisi Muhiddin Bey de gazetecilere verdiği beyanatta bu- nu İleri sürüyor. Demek ki bu iş, üzerinde durulacak büyük bir ehem- miyeti haizdir. Ag il Saim Bey (Nuruosmaniye Mengene mahallesi 71) — Kabrmallar mev. sime göre sebze, meyva ve Üzümler yetişmeden evvel bağcılara, bahçi- vanlara para dağıtıyorlar. Bu suretle bunların mahsullerini yetişmeden «v- vel istedikleri fiata -almış bulunuyor. lar. Bazen köylünün gönderdiği malın fiyatına yakın bir komisyon alıyorlar. Bunun için geçen sene bağcılar bir kooperatif kurarak kendi mallarını satmak (İstediler. Fakat bunu yapamadıklarını zannediyorum. Çünkü kabnmallar çok kuvvetlidirler, Fılhakika o kabzımallar da (devlete vergi veren bir esnaf zümresidir. Fa. kat Vali Muhiddin Beyin söylediği gibi hakikaten müstahsili eziyorlarsa bunun önüne geçmek ve müstahsili kurtarmak ta yine Belediyenin İşidir, Belediyeden bu işin hallini bekliyo. ruz, rılmasına şiddetli taraftarım Hasa Bey! Nedir © girli kâ- İt paralari, SON POSTA DAHİLİ HABERLER Başka Bir Takas işi Kereste İşi Etrafında Mersinde De Bir Takas Yolsuzluğu Yapılmış Geçenlerde Mersinden aldığımız bir haber, ora- da büyük bir vergi kaçakçılığını mevzuubahsediyor- du. Maliye vekâleti ve mahalli defterdarlık hu neş- riyatımızı nazarıdikkate aldı, tahkikat yaptı ve hazinenin filvaki uğratıldığı ziyanı tespit etti. Bu defa ahnan haberler, yine Mersinde büyükçe bir takas sulistimalinin vüöcudünü gösteriyor. Bu mesele, istihkak olunan takas hakkının on mislini satmak suretile vukua getirildiği ve bu suretle takas miktarları Silifkede de suiistimalin yapıldığı anlaşılıyor. Verilen ve satılan arasındaki bu nisbetsizlik farkını Mersin tüccarından tahkik ve Mersin gümrük ka- yıtlarından çıkarmak mümkündür. Bu mesele, bil- hassa kereste ihracı etrafında yapılmıştır. * un ve kereste işile meşgul olan bazı kimselerin bu işten dolayı vermekle mükellef oldukları yüzde on muamele vergisini vermediklerine dair malümat vardır. Karışık Bir İş stanbul Bir Fabrika Sahibinin 5765 Lirası Kaçırılmış Mihran E£, isminde bir fabri- ka sahibinin Gümrüğe gelen eş- yasını kurtaracağını söyliyerek bun- lara ait muafiyet kâğıdın alan Kes- tantinyadi isminde bir komsiyon- <u, Mihran efendiden evvelâ bu İş için bir Ukefaletname lâzım olduğunu ileri sürmüş ve İmar Bankasından açık üç kefaletname yaplırmıştır, Kostantinadi efendi malları gümrükten kurtarmadan evvel kefaletnameleri istediği gibi doldurmuş ve bankadan beş bin lira aldığı gibi mal sahibinden de (765) lira çekmiş, buradan Yuna- nistana savuşmuştur. Mihran efen- dinin şikâyeti üzerine Nevşehirli Eftim efendi isminde bir komsi- yoncu Kostantinyadi efendinin or- tağı olduğu iddiasile yakalanmış ve mahkemeye verilmiştir. Sultan- ahmet İkinci Sulh Ceza mahke- mesi Eftim efendinin bu işte alö- kasını ispat edecek vesika bu- lunmadığı için” kendisini serbest birakınıştır. 24 Saatin Hâdiseleri Şoför Arifin idaresindeki 2843 Noh otomobil Galatada Todori isminde birine (çarparak ağır surette mii nm » Devlet demiryolları frenci- lerinden Salih efendi vapurla Kadıköyüne gitmekte iken ayağı kayarak denize ğulmak gire iken al » bada bir medresede oturan isminde bir çocuk sokakta koşmakta iken düşerek yaralanmıştır. # Galatada (Kemeraltında demirci Niko kazaen saçlarını makineye kap! tırmıştır. * Bakırköyde demirci cırağı H. B. — Hah bah. kafan: — Kocamdan gümüşi bir kostiim istedim Hasan Bey! H. B. — Bekle de gümüş Para çıksın, © zaman yaplırır. Maliyesinde İşlerin Daha Düzgün Yü- rümesi Temin Edilecek İstanbulda geçen senedenberi tatbik edilen yeni maliye teşkile- tından daha eyi bir şekilde isti- fade edebilmek için Maliye Ve- kâleti geçenlerde İstanbul, Bey- oğlu ve Üsküdar tahsil müdürle- rine müşterek bir rapor hazır- lamalarını © bildirmişti. o Maliye Vekâleti öç tahsil O müdürünün hazırladığı yedi rapordan üçünü tetkik ve kabul etmiştir. Vekâlet bir taraftan bu raporlara daya- narak (devlet matbaasında yeni cetveller bastınrken bir taraftan da birer talimatname hazırlar mıya başlanmıştır. Borçlu mükek leflerin takip (dosyalarına ait talimatname ile yeni iera teşki- lâtının muntazam bir şekilde çalışmasını temin eden icra işleri talimatnamesi hazırlanmış ve dün Maliye Vekâletine gönderilmiştir. Lise Muallimleri Fransaya Bir Seyahat Yapacaklar Şehrimizdeki lise muallimle- rinden bir kafile Temmuz içinde Fransaya bir seyahat yapacaktır. Kafilenin şimdilik 150 kişilik ola- cağı tahmin edilmektedir. Seya- hati idare için Galatasaray lise sinde bir komite teşekkül etmiş ve hazırlıklara başlanmıştır. Lise muailimleri Pariste on beş gün kalacaklar, müzeleri, maarif mü- esseselerini gezeceklerdir. kavga neticesinde Bedros isminde bir demirciyi yaralamıştır. * Ahmediyede bir kahvede iskambil oynamakta olan Halil ile İbrahim arasında oyun yüzün- den bir kavga çıkmış, neticede bıçak ve sandalya ile biribirlerini Ağır surette yaralamışlardır. parani başına çal!.. düştü İçeriden sesler — B aönm! Param param diyorsun, alda H. B. — Eyvah. imdadısıbbi otomobiline im a di kai Toprak Satışı Mecidiye Köyündeki Arazi Satışa Çıkarılıyor Mecidiye — köyündeki ( bütün arazi hazineye ait © olduğu için milli emlâk müdürlüğü geçen sene bu toprakların kadastrosunu yaptırmış ve yeni İnşaatı da yasak ekmişti. Buradaki arazinin satışını yapmak için bir komsiyon “teşkil edilmiştir. Bu komsiyon boş ve henüz üzerinde hiçbir bina bu- lunmıyan yerlere kıymet tahmin ederek müzayede ile satacağı gibi üzerinde bina bulünan yerleri de iki kışma ayırarak satacaktır. Kanunu medeninin neşrinden evvel Burada ev yapanlara toprağı deha ucuz (bir fiatle verilecek, kanımu medeniden sonra ev kur ranların yerleri de mahkeme va- sıtasiyle tayin edilecek bedellerle sahiplerine (o taksit mukabilinde satılacaktır. Alçı Çalmış Hâmit isminde biri Arapcami- de Muazzez hanımım alçı imalât- hanesinden -5 çuval'alçı çalarak savuşurken yakalanmıştır. Japon Ticaret Heyetinin Teması Memleketimizin iktısadi vazi- yeti hakkında tetkikatta bulun- mak ve tacirlerimizle temas et- mek üzere Halepten şehrimize gelen Japon ticaret heyeti husugi surette temaslara devam etmek. İtedir. Ticaret heyeti dün Cibâlideki Ömer, bir iş meselesinden çıkan tütün fabrikasını ve daha bazı yerleri gezmiş, saat 17 de de Japon Sefaret konağında < heyet Şerefine bir çay ziyafeti veril miştir. K Dondurmadan Zehirlenmiş Anafarta vapuru yağcısı Ah- met efendi dün bir yerde yediği dondurmadan zehirlenmiş, tedavi altına alınmıştır. “Haziran 25 Günün Tarihi 270 Talebeden 12 si Kazanmış Lise ve ortamekteplerde üçten az numara alanların ikinci imtihanları yarın bitecektir. Aldığımız malümata göre, yeniden yapılan imtihan da müsbet bir netice vermemiştir. Mu- vaffak olanların nisbeti çok azdır. Liselerden birinde riyaziyeden imtiha- na giren (270) talebeden 12 kişi sınıf geşebilmiştir. i Erzurumda Gazi Heykeli İçin Hazırlık Erzurum, 24 — Bu sene açılan Cumburiyet © meydanma (dikilmesi İmar birliği tarafından kararlaştırılan Gazi heykelinin çok mükemmel ol- mam ârzu edilmektedir. Bunun İçin bir temmuzdan itibaren bir müsabaka açılacaktır. En mükemmel modeli yapana beykel ve (Okaldenin kati ihalesi yapılacaktır. Bir Tevkif Kararı Hürriyetiebediye tepesinde Mup- tafa Beyin harmanında çalışan Cideli Kâzım Küçükpazarda Yakubun kah- vesinde asılı duran Rasim Efendinin gaketini çalarak ortadan kaybolmuştu. Polis Kânmı yakalamıştır. Kâzım cürmünü iiraf ettiği için Sultanahmet #kinel ceza mahkemesi O tarafında, tevkif edilmiştir. Ruhsatiye Ali Dükkâ Cuma günleri açık dükkünler için alınan — ruhsas tiyelerin müddeti bitmiş, birçok dük- kân sahipleri bunları yenilemişlerdir. Bu cuma bütün belediye #muntaka- larında yapılan kontrollar neticesinde, benüz birçok dükkânlar için rubsatiye alınmadığı görülmüş, sahipleri hak- kında zabıt varakaları tutulmuştur. Yeni ruhsataameler alınıncıya * Kadar bunların tuma güpleri açık bulundu. rulmasına müsaade edilmiyecektir. Avrupaya Yüz Lise Mezunu Gönderilecek Mubtelif ilim şubelerinde ihtisas görmek üzere, Maafif vekâleti bu * sene Avrupaya yüz kadar lise mezu- nunu tahsile gönderecektir. Bunun için ağustosta bir müsabaka imtihanı açılacaktır. Her sene Avrupaya giden talebe “gayri * muntazam ve ayn ayri kafileler halide, ve çok geç olarak tn © vakte kadar Avrupa nİversitelerindâ; | tedrinat “çoktan başlamış oluyordu. Bu sene i talebenin .tuplu bir halde ve olarak gönderilmesi için: Galatasaray lisesi müdürü Behçet Bey memur edilmiştir. Behçet Bey talebeyi Avru- paya kadar götürecek, mekteplerine yerleştirecek ve sonra dönecektir. Dünkü Hava Vaziyeti Kandilli Rasathanesinden aldıği- mız malümeta göre, barometre dün . saat yedide 762, saat 14 te 762'dir. Hararet derecesi saat yedide 19, saat lâte 25. Azami hararet 20, asgari 16 dır. Rüzgür saat 12 ye kadar karayel- den ve bilâhara poyrazdan esmiştir. Azami şürati saniyede 8 metredir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Yine iş yon tutacakam!. H.B. — Milyoner dor tum senin haline aciyorum! gümüş para çıktığı zaman servetini bir yerden bir yere taşımak için acaba kaç kâm- H. B. — Yine zarardasın Mişonuçil Artık paraların yır- tilmek ihtimali yok. Zamlı küğnt #earetine elvedal