25 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

25 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

26 Haziran SON: POSTA | ' A Sayfa Age İTTİHAT . TERAKKİ — Her hakkı mahfuzdur — Dördüncü Kısım No. 132 » Ziya Şakir Şark Ordusu Kumandanlığını Mahmut i Nasıl Doğdu ?.. Nasıl Yaşadı?.. 26-6-984 Nasıl ÖldüP, Şevket Paşa Almak İstemiyordu.. Halkın saf ve cahil kısmı; alel husus İtilâfçılar güruhu; Başku- mandan Vekili Nâzım Paşanın sık sık tekrar ettiği beyanatına gü- veniyorlar; bu hayalperver kuman- danın hayalhanesinden sunduğu zafer şarabile şimdiden sermest oluyorlardı. Halbuki hakikate vâkıf olan münevver ve aklı eren zümre ise: — Bu ordu ile harp olamaz. Allah encamını hayır eyleye. Diyorlardı. Çünkü son zaman- larda o fırkacılığın, siyasetciliğin orduyu ne hale getirtiğini bili- yorlardı. Nitekim bu acı hakikat daha ilk saatinde Babıâlide ken- dini göstermişti. Harbin ilânından yarım saat sonra Babıâlide Sad- razam Ahmet Muhtar Paşanın riyesetinde heyeti vükelâ fevka- lâde olarak içtima etmiş, Mahmut Şevket Paşa ile Şark ordusu kır mandanı Abdullah ve erkânihar biyei umumiye reis vekili Hâdi Paşalar da bu içtimaa davet edil mişti, Mecliste Hariciye Nazırı ahvali (o siyasiyeden (bahsetmiş, Maliye Nazir: Abdürrahman Bey para hususunda hiç bir müşkülâta maruz kalınmiyacağına dair temi- nat vermiş ve nihayet söz, askeri barekâta intikal eylemişti. O za- man Abdullah Paşa, Mahmut Şevket Paşaya hitaben - kendi kumandasına verilen Şark ordu- sunu ima ederek - : — Paşa hazretleril.. Ben bu ordunun başına geçeli henüz yirmi gün oldu. Halbuki bir orduyu, kim hazırlarsa, onun kumandasını © derubte etmelidir. Bu orduyu, iki senedenberi : siz yetiştirdiniz, Bunun için ordunun başına; siz geçmelisiniz. Demişti, Halbuki Mahmut Şev- ket Paşa bu haklı teklife karşı derhal: , — Hayır.. Hayır... Ben, şim- dilik (o hiçbir O kumanda etmiyeceğim. Cevabım vermişti. Mahmut Şevket Paşanın -açı bir mana ifade edeu- bu cevabı, hiç şüphe yok ki ordunun bu. günkü ruhunu herkesten daha iyi bilmesinden ileri geliyordu. Bir tataftan ordunun kıymetini yükseltmek için var kuvvetile çalışan Mabmut Şevket Paşa, di- ğer taraftan da şahısların tesiri altından silkinememiş.. Askerliğin en büyük âmiri olan (Disiplin) in Bema uann eman atsana saa yansa yare I — Gazelenin esas yatısile bir sütünün İki satırı bir (santim) sayılar. “en. 2 Sayfasına göre bir santi. min ilân fiatı şunlardır; soyfa süyln | sayfa sayfa Diğer| Son 1 s3 (4-5 yerler | sayfa 100! 60 | 30 Kış, Kış. | Krş. | Krş. 4—'Bir santimde < vasati (8) kelime vardır. 4— Ince ve kalın yazılar tutacakları yere göre santimle ölçülür. Krş, | Krş kabul | r Çe Saltanahmet meydanında yapılan miting demir pençeşine, ordudaki siyasi cereyanları bir anda ezdiriver- mek vazifeperverliğini göstereme- mişti. Bunun içindir ki vaktile gösterdiği zaafın manevi ceza ve ıstırabını şimdi bem kendisi çekiyor, hem de koca bir millete çektiriyordu. “ Sırp, Bulgar, Yunan hükü- metleri tarafından harp ilânlari tevali ettikçe, düşünceli zevat arasında endişeler artmıya baş- lamıştı. Yalnız Nâzım Paşa ta- raftarlarile itilâfçılar zümresi ara- sında şuursuz bir memnuniyet vardı. Bunlar Nâzım Paşanın iki frka Oaskerle Edirne üze rinden © hududu — geçiverece- ğine.. Ve, yirmi dört saat sonra da Sofyaya girerek Çar Ferdinandın sarayı Üzerine bayrak dikilivereceğine kati bir iman ve kanaat besliyorlardı. Bir resimli gazete, oldukça gülünç bir resim yapmıştı. Baş kumandan vekili Nazım paşa, bir şimendifer bilet gişesi önünde kılıcına dayanmış duruyordu. Bu resmin altında da şu yazılar okunuyordu: Biletçi — Ne emir buyuruyor sunuz, paşam?. Nazım paşa — Sofyaya bir bilet ver. Ve.. Bu şuursuz iman ve kanaate bizzat Nazım paşa da iştirak &diyor; etrafındaki zabit- lere « ve bilhassa kendisine yaver aldığı Selim Sırrı beye: — Alay elbiselerini manevra sandıklarına koymayı unutmayı: nız.. Birkaç gün sonra Sofyaya girdiğimiz zaman lâzım olacak, Diyordu. Vakıa itimadınefs, bir kuman- dan için en güvenilecek bir silâh olabilirdi. Fakat makul hududu tecavliz eden bu gururu nefis âdeta hot- pesentlik derecesine gelmiş ve hattâ, vaktile ittihatçılarn baş çığırtkanı olan Selânikteki silâh gazetesi sahibi o Tahsin Beyin tafra furuşluklarını bile geçmişti. Daha fecii de şurasıdır ki; ilk hezimetler başlar başlamaz bütün bu tafra furuşlar o derhal afak lamışlar; — Harbe, ittihatçılar sebep oldular. — gitsinler, onlar harp etsinler. Demeye başlamışlardı. Uzun zamanlardanberi hazır İanan bu feci harbın zuburundan dolayı ittihatçılara yükletilecek hiçbir mesuliyet mevcut değildi. Eğer bu sözden maksat Babıâli önünde yapılmış olan nümayiş ise, barp ilânna (hiçbir tesiri olmadığı meydanda idi. Çünkü milli haysiyeti kurtarmak fikrile yapılan bu nümayişin mürettip- leri, Mahmut Muhtar (o Paşanın verdiği emir Üzerine süngü ucla- rile dağıtılırken, Karadağ asker- leri, Osmanlı hududundan içeri girmişlerdi... Mamafih şu ciheti tam bir hakikat olarak kaydet- mek lâzımdır ki, Oharp başlar başlamaz en ön safa atılanların ekseriyetini, ittihatçıların temiz ve hakiki vatanperver zümresi teşkil etmekte idi. ( Arkası var) İngiliz Menfaatinin Doğurduğu Bir Kıral! Emir Abdullah İngiliz yaveri bin başı Northfield ile Birlikte ingiliz sarayından çıkarken.. Şarki Erden hükümdarı Emir Abdullah bir haftadanberi İngil- tere hükümetinin misafiri olarak Londrada © bulunmaktadır. Bu ziyaret münasebetile İngiliz gaze- telerinin söyledikleri aynen şudur; “Şarki Erden dünyanin en genç kükümeilerinden (biridir. “Kadın Kıyafetli Erkek 1 Baştarafı 1 inci sayfada ) met oğlu Ali isminde birisini çar- şaflayıp kadın kıyafetine soktuk- tan sonra yanında Yakup oğlu İsmail isminde birisile birlikte ye- İun kenarına çıkıyor, sonra Abdul- lahın yanına dönüyor, pencere- den şarşaflıyı göstererek: o “İşte sevgilin yolda bekliyor. Tabanca ile paralan ver, diyor. Zavallı Abdullah kızın aşkile yanmakta olduğundan (o derhal ( paralarla tabancayı Kara Hasana teslim ettikten sonra odadan fırlayıp yol boyuna koşuyor, orada bekle- mekte olan çarşaflıya yaklaşınca Ya #mur Ve Yıldırım Faciası Zilede Müthiş Seller Ekin- leri Harap Etti, Yıldırım Dz Bir Köylüyü Öldürdü Zile, 24 (A. A.) — Dün ak- şam üzeri havanın birdenbire kararmasını müteakip kaza ve mülhakatta semt semt yağmur. larla beraber fındık ve bazan ceviz büyüklüğünde dolu yağmış» tır. Dolu seyrek düşmüş ve on dakika kadar devam etmiştir. Etraftan gelen seller kasabanın kenar (o mahallelerindeki (o evlere dolmuş, birçok bostan, bağ ve ekin, afyon, tütün, pancar tarla- | larını bozmuş, bahçelerden birçok ağaç osökmüştür. Kırlar köyü civarınde Hasan oğlu Şükrü is- minde bir köylü yıldırım çar-m - sile ölmüştür. * Adapazar, 24 (A. A.) — Dün bir sast devam eden bol yağmur mahsulâta çok faydalı | olmuştur. Çekirge Mücadelesi ( Baştarafı 1 inci sayfada ) yüzden boş bırakılmakta idi. Son senelerde alınan sıkı tedbirler ve fasılasız mücadele sayesinde bu haşere istilâsınm önü alınmış, boş tarlalarda tohumlu topraklar te- muzlettirilerek hiçbir çekirge yu- murtası bırakılmamıştır. Şimdi köylülerimiz boş bıraktıkları bu uçsuz bucaksız tarlalara da ekin ekmeye (başlamışlardır. Geçen sene imha edilen çekirge sürfe- leri milyonlarca kiloyu geçtiği halde bu sene alınan çok sıkı tertibat sayesinde bu miktar yüz elli kilo gibi çok az bir miktara düşmüştür. gi Karakösede Belediye İmar Faaliyetine Başladı Karaköse, (Hususi) — Bele- diye kasabanın güzelleştirilmesi için mesai sârfına (başlamıştır. kasabayı çirkinleştiren şeyler or- tadan kaldırılmış, numune evleri inşa ettirilmiş, sokaklar ve mey- danlar ağaçlandırılmıştır. Elyevm belediye tarafından gü- zel bir park yaptırılmakta, bir de hamam inşa ettirilmektedir. Ka- saba yakın bir zamanda yepyeni Maamafih dünyaya gelişi doğrudan! doğruya büyük muharebenin bir neticesi değildir, Arabistan vazi- yetinin tevlit ettiği bir vaziyettir. Bu hükümet ancak 1922 senesin- de tanzim ve İngiliz himayesi altında tesis iştir. İstiklâl Postası — İstiklâl hinesi talebeleri tarafından her sene ders yılı | Biheyetinde (o çıkanlan bu mecmu- anın 993 - 934 yılık say da mek- tebin faaliyetine «it birçok resimler ve yazıdarla süslü olarak intişar etmiştir. evvelce pusuda bekleyen müsek lâh iki kişi önüne çıkıyor. Çarşaf içinde duran Ali de başından çarşafı atarak hep bir- likte zavallı âşığın üzerine hücum ederek fena halde dayak atıyor- lar. Bu hücumdan birdenbire ne- ye uğradığım bilemeyen ve sev- gilisinin palabıyık bir adam ola- çıkmasından büs- düşen e Abdullah ellerinden kurtulup rak meydana bütün hayrete güç halle kaçıyor. Bu işi yapanlar hakkında ka- Salâh Eserleri Görünüyor ,, İpi Fransız ogezeteleri, Hariciye Nazırları M. Bartunun “Bükreş,,e ve “ Belgrad ,a yaptığı seyahatin neticesinden çok memnun görün“ mektedirler. Bu gazetelerin müta- lâalanna göre siyasi ufukta hisse- dilecek dereceda mühim salâk eserleri mevcuttur. Vaziyet şudur: Avrupada teessüs eden sta“ tükonun muhafazası gayesile iki gurup teşekkül etmiştir. Bunların birincisi küçük itilâftir, ikincisi ise Balkan blokudur. Şimdi ( Ankara )dan ( Prağja kadar uzanan bu zinciri (Prag)dan Baltık denizine kadar temdit et- mek mutasavverdir. Bu tasavvuru Rusya tarafından bir Baltık itilâ- fının akti için ( Berlin ) ve ( Var- şovâ ) hükümetleri nezdinde ya- pılan teklif teşkil o etmektedir. Almanya ile Lehistan bu teklifi soğuk karşılamışlardır. Fakat M, (Bartu) nun, Fransanın biraz nazlı duran müttefiki Lehistan ile Ak manyayı yola getirmek için yeni bir teşebbüste bulunması beklen mektedir. Resmimizde gördüğünüz ihtis yar zat M. Bartudur. Yanındaki kulaktan takma gözlüklü M, Avenoldür. Deniz Kaptan Ve Ma nistlerinin Kongresi Türk Ticaret Kaptan ve Makivisileğ cemiyeti riyasetipden: Cemiyetimizin yıllık ilk kongregj 9.7.0394 Pazartesi günü saat “14, cemiyet merkezinde toplanacuğındağ kayıtlı ezanın O gün ve #astie bant bulunmala, Cildiye ve Zühreviye Hastalıkları mütehassımı ür. ÇiPRUT Beyoğlu, Asmalımesçit Bursa Pazarı ittisalinde Atlas Han Tel, 45573 —