26 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

KRadın Rekabe- tinden Şikâyet Eden Erkek Birtakım — erkeklerin -Kadınlar birlişine müracaat ederek gikâ- tte bulundukları ve kadınların #ai sahasında erkeklerin ekme- ğini ellerinden aldıklarını İleri sürdükleri şayidir. Bu hâdisenin halk arasında hüsüle getirdiği intiba aşağıdadır. Abdülkadır. Bey ( Mahmutpaşa Kürkçü hamı) — Eski bir darbımesel- dir Yuvayı dişi kuş yapar. Bunun için ben Türk kadının ana- olmasını ve yuvada kalmasın İsabetli bir ted- biri içtimat olarak telâkki ediyorum. Eğer erkeklerimiz kendilerine ayrılan işlere yetişemezler ve kadınlardan yardım isterlerse o vakit Türk kadını erkeğinin dış işlerdeki işlerine de yetişir ve yardımcı rolünü ifa eder. Bugün yüksek tahsil gençleri bile işsiz gezerken onların işini kadinla- rımıza vermek içtimat iş bölümünü , ve Yatizamını bozan bir. noksandır. Hem ana olacak dızlarımır. yuvadan ayırmış, hem de bazı gençleri işsiz birakarak — içtimal sefaleti artırmış oluruz. İşte benim kanaatim böyle. * İhaan Bey ( Fatih Atpazarı Merdane sokak 41) — Türk tarihin — karanlık devirlerindenberi kadma — hürmetile tanınmış bir millettir. Tük kadını dalma evinde kalmış keyfiyet vu kemiyet itibarile zengin nesil yetiş. tirmiş, dünyalara hüküm süren İmpe- ratorlukların - kurulmasını temin et- miştir. Erkekleri lüzum gösterince de Türk kadını cephelerde düşmanlarile dişi mslanlar gibi — pençeleşmiştir. Bizim bu günkü yurdumuz geniştir. Çok nüfusa ihtiyacımız vardır. Kadını evde birakarak - faziletli gürbüz nesil yetişmesine çalışaak daha iyi yaparız. * AH Rıza Bey (Fatih Kıztaşı 28) — Eskiden kadın — esirdi. Kafes ve peçe altında yaşardı. Allahın verdiği bedava havadan ve zıyadan bile Isti- fadg edemerzdi. Cümhuriyet idaresi kadına tabii hakkını verdi. Kafesinl kırdı, peçesini kaldırdı. Hayata - attı. Şehir Moclislerinde, mahalte ve köy muhtarlıklarında kadını yanımızda gö- rüyoruz. Yarın Medlise de girecektir. Bu, katiyen itiraz kabul etmiyen bir haktır. Kadınlık, erkeklik rekabeti mevzuubahs olamaz- ve böyle bir şey de yoktür. Analarımızın ve kız. kar- deşlerimizin de kadın olduğunu unut- soryalım. — Adliyo Müfettişliği İstanbul - Adliye Başmüfettiş- Bğine tayin edilen eski Birinci 'Ticaret Reisi Avukat Ahmet Esat Bey dün yeni vazifesine başla- mıştır. Yani Bir Komisyon Deri ve lâstik mezelesini tetkik etmek Üzere ticaret odasında idare heyeti azasından 3 kişilik bir komlt- yov ayrılmıştır. © ğ yakası kalmadı Hasan Beyl! keyif için arada srada çan çalamadıktan — sonra bu - iş S$SON POSTA Hııhııı% DAHİLİ HABERLER Belediyenin Açtığı Dava Düı_ıkü Celsede Belediyenin Avukatı İddiasını İspata Davet Edildi Dün asliye ikinci ceza mahkemesinde, belediye tarafından, belediyenin manevi şahsiyetini tahkir ettiği iddiasile Milliyet gazetesi neşriyat Bürhan Cahit aleyhine açılan davaya başlandı. Mahkemede bele- diyeyi avukat Rahmi Bey temsil ediyordu. Suçlular- dan Bürhan Cahit Bey de gelmişti. Etem İzzet Beyi çağıran celpnameye kendisinin bir ay mezun olduğu ve Hadım kazası kaymakamlığı vasıtasile bulunabileceği yazılmıştı. Rahmi Bey: Etem İzzet ve muharrir — Dava matbuat - davasıdır. dava ettiğimizi işitince korktu, gittil Avrupaya git- tiğini söylüyorlar. Kendisinin polis vasıtasile getir- tilmesini isterim, dedi. Bundan s#onra müddelumumiliğin okundu. Burada (Yarân gayreti) ve (Yakmalı yık- mali) başlıklı iki yazısile Bürhan Cahit Beyin | temmuza talik edildi, | belediyeyi müdürü Beyler umumiyesi meclisine, | | Etem İzzet Bey ı iddianamesi | Hasanın Paraları "Ka—bzınîalla;_ Bir Çöpçü Kendisini Soyan Yankesiciyi Yakaladı Tütün gümrüğü cöpçülerinden Hasan İsminde birisi, geçen gün bir yankesiciye 26 lirasını çaldır- mıştır. Hasan dün Yenicami civa- rında — çöpleri temizlerken bir kenarda bir adamın uyuduğunu görmüş, yanına yaklaşmış, bu adamın, parası çalındığı gün ya- nında dolaşan adama çok benze- diğini görerek polise haber ver- miştir. Polis memuru uyuyan adamın azılı yankesicilerden Se- rope olduğunu anlamış ve yakala- mıştır. Serope karakolda Hasanın 26 lirasımı çaldığını itiraf etmiştir. 34 Dün bundan başka şehri- mizde Üç otomobil kazası, birkaç hırsızlık iki de eve taâarruz hâdi- sesi- kaydedilmiştir. Adliyede Bir Hâdise Sultanhamamında — Münevver hanında d numaralı tüccar - terzi Hacı Sarandi Efendi dün Adliye binasından Müddeiumümilik kori- dorunda icra dairelerinin bulun- duğu salona geçerken arkasından kuvvetli birkaç yumruk yemiştir. Hacı Sarandi Efendi kendisini toplayıncıya kadar mütecaviz kaç- mıştır. Bu tecavüzü yapanın Asaf leminde birisi olduğu ileri sürü- müş, tahkikata başlanılmıştır. Vatman — Bunun da fi- meye yarar” Şolför — Herifi çiğnedim amma Haşan Bey, bende değil, lüzüumsuz yere korna çalmak - istememiştim. Çizmeden Yukarı Çıkmamalıdır !,, “Onları Şimdiki Feci Ve Sefil Yerden Kurtarıyoruz,, Kerestecilerde yapılmakta olan muvakkat şehir hali etrafında kabzımallar şikâyet ve iddiaların- da israr etmektedirler. Belediye ise kabzımalların iddialarını varit görmediği için, bu şikâyetlere ehemmiyet vermemektedir. Kab- zımallar, halde hava tertibatının mevcut olmadığını da ileri sür- müşlerdi. Dün kendisile görüştü- ğgümüz, belediye erkânından bir zat bize demiştir ki : . “— Kabzımallar niçin iddia- larında İsrar ediyorlar, anlıyamı- yoruz. Hava tertibatının noksan olduğunu, söylüyorlar. Kabzımal- lar, çizmeden yukarı çıkmamalı- dır. Halin inşasında bu cihet şüphesiz düşünülmüştür. Hal in- şasını kabzımallardan öğrenecek değiliz. Yapılmakta — olan hal, perakendeci değil, toptancı hali- vakit Kadıköy haline benzemiye- cek, metruk kalmıyacaktır. Bütün kabzımalların yaptırdığımız hal içinde toplanmaları kanuni - bir mecburiyettir. Onları, şimdi otur- dukları feci, sefil ve gayri sıhhi yerden kurtarıyoruz. Daha ne istiyorlar ?..,, kabahat edeyim. Sekizden gırmak yasakl tahkir ettiği iddia ı Rahmi Beye sordu: | — Bu yazılarda hangi cümlelerle hakaret yapı- mıştır, teşrih etmeniz lâzımdır. Rahmi Bey: — Efendim bu yazıların heyeti hakaretamizdir. Belediye ihmal, terahi ve saire ile itham ediliyor. Hem efendim bu devirde (Tırpan) başlıklı yazı olur mu. Bu, eski Top, Tüfek gazetelerini andırır. Muharrir belediye gibi resmi bir müesseseye, yakmalı, yık- malı demiştir. Şimdi asabileşiyorum. Bürhan Cahit Bey şöyle mukabele etti: — Ben (22) senedenberi gazeteciyim, hiçbir vakit şahısların tesirinde yazı yazmadım. İş Şehir Millet Meclisine, mtğ de samimi bir tenkit yaptım. Bunu yazmayıp ta çiçekten, bahçeden mi bahsedecektim. Muhakeme Etem İzzet Beyin çağrılması için iki — Hasan Bey, şa esati söyle de benim enmti #yar ediliyordu: — Reis sulistimal, mata aksetti. Ben Bir Facia Kasımpaşada Bir Kadın Kuyuya Düşüp Boğuldu Evvelki gün Kasımpaşada bir facia olmuş, bir kadın kuyuya düşerek boğulmuştur. Facia şu şekilde geçmiştir: Kasımpaşada oturan 45 — yaş- larında Şaziye Hanım isminde bir kadın evvelki gün kuyudan su çekmekte iken muvazenesini kay- bederek 20-25 metre derinliğinde olan kuyuya düşmüştür. Şaziye Hanım kuyuya düşerken duvar- lara çarpılarak muhtelif yerlerin- den yaralanmış olduğundan bağı- ramamış ve kuyuya düştüğünden kimsenin haberi olmadan boğul- muştur. Facia sonradan farkına varılarak zavallı kadımın cesedi kuyudan çıkarılmıştır. Bir Mevkuf Kaçtı Adliye binasındaki jandarma nezarethanesinden geçenlerde dört sene hapse mahküm olan İbrahim isminde birisi kaçmıştı, Evvelisi gün de bir kahve tcarethanesin- den ve daha başka yerlerden kahve ve saire çaldığı iddiasile dört ay evvel tevkif edilen ve mahkemeye getirilen Nikoli is- minde bir mevkuf — kaçmıştır. Mevkufların mık sik kaçmaları Müddeiumumiliğin nazarıdikkatini celbetmiştir. İyi ve muhafazalı bir nezarethane yeri yal Günün- Tarihi Balıkçılık Ve Yeni Tasavvurlar Halka ucuz ve taze balık temin etmek, ayni zamanda — balığın bol çıktığı mevsimlerde ziyana uğramlk. dan tamamen istihlâkini temin ede« bilmek maksadile bir tasâvvurdan bahaedildiğini haber aldık. Marmara ve Boğazda tutulan bas lıklar satıga konmadan evvel balık- haneye getirilir ve resmi — ödenir.. Fakat, senenin muayyen zamanların- da tehacümtin fazlalığı ve balıkhane- min darlığı yüzünden bu muamele bir haylı uzar, balıklar satışa çıkarılın« ciya kadar tazeliğini de kaybeder. Birçok defalar — fazlalığı — dolayısile, mühim miktarda balık denize dö- külür. Yeni tasarlanan gekle göre, su ceryamna fazlasile maruz bir sahilde, denizle daimi temas halinde olan ve yüakaız — hususi tel örgülerle — tefrik edilmiş bulunan geniş havuzlar inşesı suretile bütün mesele halledilmiş olacaktır. Bu takdirde balıkhanede yapılan bu günkü muameleler aynen havuzların tesis edildiği mıntakaya geçirilecek, hem balık ziyanının önü- ne geçmek mümkün olacak, hem de varidat birkaç mizli artacaktır. Fakat bu, benüiz bir. tasavvurdan ibarettir. Çankırı Muallimleri Kastamonu 25 — Çankırı muah limlerinden 46 kişilik bir kafile tet- kakat için İlgazdan şehrimize gelmiş- tir. Muallimler bugün — İneboluya gittiler. Kastamonuda Hayvan Kesimi Kastamonu 25 — Bir şene içinde şehrimiz Mmezbahasında 4531 — kuzu, 3027 koyun, 1030 öküz, 835 inek, 120 manda, 3219 keçi kesilmiştir. Ramiye Otobüs Rami köyü ahalisi bir mazbata ile belediyeye müracaat ederek, Sirkecl. den Ramiye otobüs eervisleri yapıl- masımı — istemişlerdir. — Belediye bu müracaati kabul etmiştir. Bakırköyüne işliyen otobüslerden bir kasım Ramiye işletilecektir. Cenup Liselerimizde Bir müddettenberi - cenup vilâyet- lerimizdeki - liseleri — teftiş etmekte olan Maarif vekâleti umumi müfettiş- lerinden Reşat Nuri Bey, gehrimire dönmüştür. Reşat Nurl Bey, “cenup vilâyetlerimizdeki lise bakalorya imti- mı netiçesi hakkında — Maarif vekâletine bir rapor vermiştir. Japon Heyeti Şehrimizde bulunan Japon ticaret heyeti dün ticaret odasina gelerek ikinci relis Habip zade Ziya Beyle temas etmişlerdir. Zeytin Mahsulü Alâkadarlara gelen haberlere göre, yeni senenin zeytin mahsulümüz çok iyi vaziyettedir. İtalya, İspanya ve Faatan de yeni mahsulün fazlalığı hakkında malümat gelmiştir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: sonra - bü- ver, n0 palırdı!. H. B. — Ne o dostum, — Bayfiye hayatı pek ra- hat Hasan Bey! me gürültü H. B. — Yahu gece yas mısından #onra ne deyâ kapı- Uonanııiıuık Taygotakıa bağırmayı yasak ektiler ae ı:ıw!ioy. ben de kapıları gahp dondürma isteyip iste- mediklerini soruyorum.