15 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

15 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Erken dönmeye gayret et. Beni yemeğe bekletme. Eğer sen ge- mezsen — yediğim yemek içime #inmez. Cevabını verdi. Bu- temiz ka- dın, bu gidişimin muvakkat oldu- ğunu zannetmişti, — Fakat teyzeciğim.. Ben İstanbula, günü birliğe inmiyo- rum. Artık bütün bütün gidi- yerum. Derdemez, den sıçradı: —AÂ. a. a.. Üüstüme iyilik sağlık.. vallahi de olmaz.. billâhi de olmaz... Alimallah, şuradan şuraya gidemezsin. Geleli ne ka- dar oldu?. Daha dün bir, bugün iki.. Kalkmış İstanbul gibi yerden bu- ralara kadar gelmişsin. Hele şöy- le bir iki ay daha otur kızım. Diye bağırdı. Onu ikna etmek için bir hayli uğraştım. Muvaffak — olamadım. Onun bu kadar iyiliğine karşı da, çarşafımı mazdım. Nadireye derhal bir mektup yazdım. Aldığım mektubu ve bu- radaki vaziyetimi anlattım. Ve sonunda da: “Nadirel çıldıracağım.. Allah- Taşkına buna bir çare bul. İcap ederse, git herife rica et. Beni bu felâketten kurtar.. Bir kadına bu kadar eziyet etmek günah değil mi?.. Diye yalvardım. birdenbire yerin- 10 Ağunton Üç gün Üç gecedir sükünet içindeyim. Geceleri penceremin altında dolaşanlar kayboldu. Beni iz'aç edecek başka birşey de yok. Nadireden beklediğim cevap ta hâlâ gelmedi.. Okadar merak içindeyim ki.. * 23 Ağustas 1310 Kadınlar Tevkifhanesi Duvarlarına çarpa çarpa düş- YeNEM YArYETE LA Yeran vvkereserenae SRITEİER AA Son Posta Yevmi, elyasi, Havadis ve Halk gazetesi Keki Zabtiye, Çatalçeşme sokağı, 25 İSTANBUL Gazetemizde — çıkan —yaszı ve resimlerin bütün hakları mahluz ve gszetemize nittir. ABONE FIA'I'LARI | Abone bedeli peşindir. Adres değiştirmek 25 kurüştur. Gelen evrak geri verilmez. ilânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap için mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi lüzıadır. Posta kultusu: 74i İstanbul Telgraf :Sonposta Telefon :20203 başıma örtüp kaça- Nakili Ayrılık Kararı .. “ Nadirenin Teyzesinin Yımndan Ayrılmıya Karar Vermiştim. O Beni Bırakmıyordu..,, tüğüm derin kuyunun, artık ta- mamen dibindeyim... Üç gün ev- vel âdi bir fahişe idim. Bugün.. Bir cani bir katilim... Biraz kendime gelir gelmez hemen şu | defteri elime alıyorum. İstırapla malâmal olan hayatımın, -şüphesiz artık en soön olan- hâdisesini yazmıya başlıyorum. Sabahleyin henüz gözlerimi açmıştım ki bir anda acı acı kapı çalındı. Ve sonra kapının önünde birkaç kalın erkek sesi, birbirine karıştı... Hemen pencereye fırla- dım. Perdeyi aralık ederek bak- tım. İki Polis, bir sarıklı adam. Yanlarında birde — bekçi.. O anda düşüp bayılacaktım. Sesi mutfaktan gelen teyze- hanım; mutat olan süali soru- yordu: — Kim 07. Kim 000007... Dışardan sert ve merhametsiz bir ses cevap verdi: — Hele az buraya gel, nımteyze... Teyzehanım söylene söylene söylene mutfaktan çıkıyor, ka- pıya gidiyordu. — Allah, Allah.. bu da kim hacaba?.. inşallah,.. ha- Sabahleyin Hayırdır, Ve sonra yarı içerden, yarı dışardan şu muhavere başladı: — Hanımteyze.. cenme.. Evl arıyacağız?. — Evi mi arayacaksınız.. O da ne demek?. Ne varmış benim evimde?.. — Ne zamandanberi kaçak bir kadın aranıyordu, Şimdi onun burada — saklı olduğunu haber aldık. — A.. A, A., Deli mi oldunuz ayol... Benim evimde kaçak kadın ne arar?. İmam efendi.. Söylesene, sen.. — Beni kaç yıldır. - bilirsin. Benim evimin önünden şüpheli bir kedi — bile geçmez. Hak kuru iftiradan saklasın. Benim evimde vâkıa bir kadın var amma... Artık sabredemedim, Birden- bire yerimden fırladım. Merdiven- leri üçer, beşer atladım. Teyze hanımın hayreti arasında derhal kapıyı açtım: — Efendiler!.. Aradığınız ka- dın, benim... Lâkin bu zavallı kadın tamamen masumdur. Ben oDu, aldattım. Ve burada saklan- dım. Bu saf kadıncağız hakkında en küçük fena bir fikre bile ka- | pılmayınız. Ne yapacaksanız, bana | yapınız. Diye bağırdım. Polisler, biribirine bakıştılar. | Benim bu hareketimi biraz hayret ve biraz da istihza ile karşıladılar. * Karakoldan karakola sürük- lenerek — polis müdüriyetine.. Oradan da (bir müddet tahtı mü- şahedeye alınmak Üüzere, emrazı zühreviye hastanesine) sevkolun- mam — birkaç gün sürdü. Son merhale olarak hastaneye girdiğim zaman, — yorgun ve bitkin — bir halde idim. (Arkası var) Darılma, gü- | SON POSTA dedi. Am- ma ben ça- resinl Bur burumt Yunanistan Bira Ihraç 'Ediyor Yunanistan zor hububat yetiş- Halbukl bi- zim vaziyet şartlarımız kettir. Ihtiyacının idan tederikedir rıdan te eder. daha el- (Bi arada bizden verişli de buğday ve em- sali hububat alır. Buna ınkıhü Türkiye dünyanın en iyi biralık arpalarını yetiştiren memlekettir. Bira sanayii memleketimizde an- cak yerli sarfiyatı karşılıyabilecek bir verimle çalışır ve arpalar ha- riçte bira yapılmak Üüzere, ihraç olunur. Dünya buhranı ve bunun ne- ticesi olarak (iyi) yerine (ucuz)un rağbete geçmesi biralık arpala- rımıza müşteri olan birçok pazar- ları adi arpadan bira yapmiya sevketti. Biralık arpalarımızın ih- racatı azaldı. Son aylarda İstan- buldan ihracat büsbütün durdu. Diğer taraftan bira sanayiimiz de de biraz fazla hareket ve kuv- vetli bir ihracat teşebbüslü yoktur. | Fakat komşumuz Yunanistan tabiatin kendisine bizim kadar yardım etmemesin rağmen bira ihracatına ehemmiyet ve inkişaf veriyor. İnhisarlar Umum Müdürlüğün- den aldığımız malümata göre Yunanistanın bira ihracatı 1932 senesinde yalnız (26) bin kilo iken bu memleketin çalışması sayesinde bu ihracat geçen 1933 senesinde ( 203 ) bin kiloya çık- mıştır. Yani on misli artmıştır. Bu gidişle daha da artacağı tahmin olunmaktadır. Komşumuzun biralarını satın alan memleketler Suriye, Mısır, Arnavutluk, — Adalardenizindeki İtalyan adaları ve Kıbrıstır. Yu- nanistanda bira işinin ileri git mesine ve İhracatın artmasına Fiks şirketi âmil olmaktadır. Darısı başımıza ! Yeni Neşriyatı Kautzkiye göre Sosyalizm — Dün va Yarın kütüphanesi külliyatının | beşinci eseri Kautrkiyo göre Sosyalizm | kirası maliyet fiatını aşmaz. Bunu | hiç bir iktısat kaidesi kabul ede- bugün çıkmıştır. Bu eser Sosyalizmi aalatan en meş- hur eserlerden biridir. Müellifi Sozya- lizmin ea büyük âlimlerinden Kautzki, mütercimi Sabiha Zekeriya Hanımdır. Soayalizmin ne olduğu, nasil dağa- cağı, nasıl bir cemiyet kuracağı hak- kında tam bir fikir edinmek için bun- dan eyi bir eaer olamaz, mevzu gayet sade bir lisanla ve herkesin anlıyabis Toceği gekilde yarılmıştır. — Fiatı 75 karuştur. Natıa İşleri Mecmuası — Na- fia Vekâleti neşriyat ve istatistik şu- besi tarafından bu isimde mesleki bir mecmua çıkarılmaya başlanmıştır. Ha. ziran tarihli bizinci sayısı mesleki ha- berler, tebliğler ve yazılarla doludur. tiren bir memle- | | memleketimizde Musevi vatandaşlarımızın tep kil kettikleri tayyareye yardım derneği dün Tayyare Cemiyeti merkezinde toplanmıştır. Dernek, Yuda Alalof (reis)) Moiz Parali | (reis vekili ), Vitali Bahar (fahri murakıp), izi Kazes, Izak Miyego, Bensiyon ve Sabatay Benardidi Beylerden mürekkeptir. Dünkü toplantıda Tayyare C') miyetine azami şekilde yardılfi temini için (âzımgelen .uıl'l tesbit edilmiştir. Haber aldığımıza göre Rum vatandaşlar da böyle bir kurmak üzeredir. Resmimiz dünkü — toplantıyı gösteriyor. Elektrık Saatleri Meselesi ( Baştarafı 1 inci ııyfı a bize çok ağır şartlar kabul ettiriyorlardı. Başta Halaçyan efendi gibi çok yu- muşak bir adam bulununca ka- bul ettirdikleri imtiyaz muakave- lenamelerinin nekadar ağır ola- bileceğini tahmin etmek pek kolaydır. Bu ağır imtiyaznamenin saat kiralarına ait olan (29)uncu maddesi sudur: “Abonelerö verilecek kudretielek- trikiyanin miktarı mesahaya mahsus olurak sahibi imtiyaz tarafından istimal olunacak #saatler Nahıa — Nezaretince tasdik edilecek nümunelere muvalık olacak ve nezareti müşarünileyha işbu santların haddi cevaz dahilinde adde- dilecek olan miktarı tahavvülünü tayin ve tahdit eyleyecektir. Masarif abonelere ait olmak üzere Baatların tedarik ve mahallerine vaz'ı ve kurşunlama ve hümümuhalazası sahibi imtiyaza aitti. Her aboneye verilecek saatın iktidarı abonenin ara- mi Bsarfiyatile — mütenasip olucaktır. Sabibi imtiyaz abonelere saat füruht etmekte veya şehri bir ücret mukabili icar eylemekte muhayyerdir.,, Saatlerin kiralama meselesini gösteren maddenin son fıkrasına göre şirket saatleri abonelere sa- tabileceği gibi ufak bir ücretle de kiralıyabilecektir. Bir Mutalâa Madde, şirketi muhayyer bı- rakmıştır. Dün bir muharririmiz alâkadar bir zatten bu maddeyi sormuştur. Aldığı cevapta şudur: “ Madde çok sarihtir. Bu hu- susta şirkete bir 'tercih hakkı ve- rilmiştir. Yani şunu da yapabilir- sin, bunu da yapabilirsin? Demiş- tir. Bir işte muhayyer kalmanın manası yapılacak iki işin ayni de- recede menfaat temin eylemesidir. Şirketin koyduğu saatlerin bedeli altı liradır. Aboneler her ay ya- rımışar lira verseler bir senede | şirket saatinin arııuıı alır. Eğer şirket saatleri şekilde satmak istemiyorsa bunu abonelere kira- lar fakat dünyada kiralanabilen şeylerin hiç birisinin bir senelik mez. Bunu şirket te pekâlâ bilir. Fakat şimdiyekadar saltanat hü- kümetlerinin — za'fından istifade ederek bu muhayyerlik hakkıni halkımızın aleyhine kullanmıştır. Bu paraların istirdadı lâzımdır.» ;:' ket mukavelenamenin çok Barih olan şu maddesi karşısında mukannen bir saat ücreti çıkarmış ve şimdiyekadar da halktan hiçbir resmi tasdika iktiran etmiyen bir ücret almıştır. Ayda küçük saatlar için (25) ve büyük saatlar için de (50) kuruş- tur. Şirket bundan başka her aboneden ayda şube — pulu icar T bedeli adile de ayrıca (25) lnırtl't alıyor. Yani elektrik kullanan” lar her ay şirkete havadan (50) ve (75) kuruş veriyorlar, demektir. Abone Miktarı Yapılan son bir ıılılldlğ'î göre İstanbulda gâ) bin elektrik abonesi vardır. lardan başkâ — da soğutma, motör, fırın, hınyolıl-î İ için de saatlar vardır. Havagasi şirketinin Istanbulda ( 10 ) bit kadar abonesi vardır. Yuvarlak ©| bir hesapla elektrik ve hıvıgılâ şirketlerinin Istanbulda (100) bit — saati var demektir. i Bu hesaba göre İstanbullular — şirkete her ay (75) bin lira veri yorlar ki senede tam (900) bit lira eder. Saatlerin kıymeti (6) şar Hra olarak kabul edildiğine gört şirket saat için (600) bin lira sar* fetmiş demektir. Arada kalan ( 300 ) bin liralık fark şirketin cebine giriyor, demektir. Halbuki — şirket bu parayı 1910 senesinden” beri muntazaman alıyor. 24 sent içinde halkten asgarl (22,600,000) lira almıştır. Bu şirketin imtiyazı 90 sene — olduğuna ve her seme de saat î adedi arttığına göre bu müddet — içinde Istanbullular şirkete an a£ (90) milyon Hra ödemiş olacak* Meb'uslarımızı Davet Altıncı Yerli mallar sergi” sinden: Altıncı yerli mallar .uıııl 18 temmuz 934 çarşamba günü saat 16 da açılacaktır. İstanbulda bulunat muhterem — meb'uslarımızın — adresk bizcâ — bilinemediğinden — namlarınA duvetiye gönderilememiştir. Serginlt küşat merasimine teşrifleri rica olumu! Tacirleri Davet ; Türkofisten — teblig — edilmiştir Moskova Hcaret konseyliğine nyl- edilen Mümtaz ve Prag konseyligi: tayin olunan Aval ıoy Mi memuriyetlerine hareket lecekler rinden, hareketlerinden evvel — tüccüf ve alâkadar zevatla tomas arzusut" dadırlar. 15 ve 16 temmuz 934 pazaf ve pazarlesı günleri Türkofis & bul şubesinde sabahtan akşama kada” bulunacaklardır. 15 Tommuz 934 Arabi Ruml 2 Reb.ahar 2 - Tommuz - 1980