15 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

15 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

SON POSTA İ lla. d — İTTİHAT » TERAKKİ || V- Hitler Konuşuyor — Her hakkı mahfuzdur — Nasıl Doğdu ?.. Nasıl Y K Dördüncü Kısım No. 152 YU S Diyor Ki: Yîştıklarımm Bütün Mes'uliyetini Üzerime Alıyorum 15-7- 984 — Nasıl Ölda?. .Ziya Şak Padişah, Kabine Teşkiline Mahmut Şevket Paşayı Memur Etmişti .. Babıâlide bu velvele devam ederken erkânıharp binbaşıların- dan İsmail Hakkı Bey (I) Üskü- dar cihetine geçmiş, Mahmut Şevket Paşanın evine giderek Yaziyetten kendisini haberdar et- mişti. Mahmut Şevket Paşa, he- nüz İsmail Hakkı Beyle bu mevzu etrafında — görüşürken — telefonla acele acele saraydan İstenilmişti. Bu telefonun gelmesi; Enver Be- yin padişah nezdinde teşebbüsle- rinin iyi neticeler verdiğini his- settirmişti. Bunun üzerine Mab- mut Şevket Paşa büyük bir Mmemnuniyet hissederek — derbal karşı gahildeki saraya geçmiş; Padişah tarafından huzura ka- bul edilmiş.. Sadrazamlığın uhde- #ine tevcihine, ve kabinenin teş- kiline dair olan iradeyi istihsal ettikten sonra geç vakit Babıâliye gelmişti. Talât Beyle Cemal Bey, Mah- mut Şevket Paşayı sadaret dai- resinin iç kapısında istikbal et- mişlerdi. Mahmut Şevket Paşa, benüz beş cesedin kanlar içinde yattığı bu daireye girerken his- tolunacak derecede bir memnu- niyet —ve — cevvaliyet — göste- riyor, sür'atle Sadaret odasına doğru ilerlerken, kendisini takip eden Cemal Beye şu emri veri- yordu: — Derhal İstanbul muhafızlır fans derubte et, Şebrin inzibatımı muhafaza etmek için, dakika ge- çirmeden ne mümkünse yap. Nâzım Paşanın vurulduğu ve Kâmil Paşanın da istifa namesi- ne imza koyduğu andan itibaren vaziyete hâkim olan Talât Bey tarafından hertürlü tedbir ittihaz edildiği için, şimdilik hâdisata intizar edilmekten bâaşka yapıla- cak birşey kalmamıştı... Ancak, $u anda İttihat ve Terakkı rüe- sasının — zihinlerini — ieçal eden bir mesele vardı. Bir iki saat ev- vel, millet muvacehesinde, va- fana ihanetle itham — ettikleri sabık vükelâ heyetine karşı ne Şapılacaktı. Bunları tevkif etmek, ihanet telâkki edilen faillerinden dolayı isticvaptan geçirmek fikrini ileri sürenler arasında; bu mesele ile meşgul olmayı bir müddet tehir eylemeye taraftar olanlar da vardı. Bilhassa Talât Bey, daha az husumetkârane davranılmasını istiyor, bütün arkadaşlarına itidak İN Bursa Valiliğinde vefat etmiştir. (VENLERARACODAANNAAAAEAAAAN AAA | - Gazetenin es0$ yazısile bir sütunun li;” ü alır. Üa (_;:;;::L:ıı bir santi- min ilân fiatı şanlardır: satıcı bir 3—Bir — santimde 18) kelime — verdır. 4—Ince ve kalın yazılar tutacakları — yere santimle ölçülür. den ayrılmama- larını tavsiye eyli- yordu. Ihtilâlin buh- ranlı saati geçip te her taraf sü. künet kesbettiği zaman, sabık vü- kelâ heyeti, sak- landıkları yerlere den birer birer çıkmışlar, Kâmil Paşanın — bulun- duğu odada top- lanmışlardı. Babı- Aâlinin etrafı, he- nüz coşkun bir halk kütlesile m- hat bulunuyordu. Bunların ara- sından geçilirken tecavüze uğramak ihtimali — vardı. Talât Beye en çok endişe veren, © sırada Babıâlide bulunan ecne- bilerdi. Filhakika evvelce tanzim edilen program mucibince, ihtilâl başlar başlamaz — Atina sabık sefiri Muhtar Bey (1) doğruca sefarethanelere gitmiş, — yapılan hareketin — mahiyeti — hakkında malümat — vererek — ecnebilerce telâşı mucip olacak hiç birşey olmadığını bildirmiş ise de, o sıra- da İstanbulda bulunan Fransız, D) Ahiren Vaşington sefirliğinden tekaüt edilerek Kastamonu meb'uslu. ğuna intihap edilen ve son günlerde vefat eden Muhtar Bey, ERTEREEEZ Ş Tei Böşt | Edirnede #silâk altına alınan Talât B. ( Çadır önünde möbet beklerken.. )| İngiliz, İtalyan, Rus istasyonerle- rindeki bütün efrada silâh başı emri verimiş, ve hatta bunların bir anda Tophane nmhtımına çıkarak Beyoğlu cihetini işgal etmeleri için bütün sandalları denize indi- rilmişti... Bu tehlikeli vaziyette bir tek ecnebiye karşı yapılacak tecavüz, hiç şüphesizdir ki çok acı bir netice verecekti. Buna binaen hariçteki vaziyetin tamamen sükün bulmasına intizaren bu ecnebile- rin de bir müddet Babıâlide kal- maları tensip edilmişti. ( Arkası var ) AlmanyaHeyecana Düştü ( Baştarafı 5 inci sayfada ) 1 — Misakın, Almanya aleyhinde olmadığı hakkında teminata sahip olması,| 2 — Misakın, Almanya için mü- savat hakkımı - tanıdıği kanaatinin cut bulunması, -"3 — İtalyanın, Şark — misakile, tıpkı İngiltere gibi yenl bir taahhüt .“-l mesi, Gıı':::c. Fransanın, İtalya tara- fından müsait bir surette tetkike lâ- yık bir misak projesi ” kazırladığını ber veriyorlar. hAlıJıJyı Misakı Şiddetli Bir Heyecan İle Karşıladı Berlin, 14 (A.A.) — İtalyanın Londrada Fransız - görüş- melerini müsait bir surette kar- şılaması, Alman siyasi mebafilin- de şiddetli bir heyecan uyandır- Alman gazeteleri, Şark misa- kının, herhangi müşkül bir vazi- yet karşısında karşılıklı yardım taahhüdü ile başladığını, bu su- retle askeri icraatın en tabil bir şeymiş gibi en ön safa geçtiğini yazıyorlar ve umumiyetle diyor- lar ki: “ Binaenaleyh, Milletler Cemi- yeti — misakının teminatı yerine kaim — olacak — olan bu misak, icabında Fransanın şark Avrupa- sındaki askeri müttefiklerine ani ve hep birden harekete m,nl imkânını vermek hi_bırlle hakika- ten askeri bir misaktır. Vı!m nazari olarak bu mlsık., ihtilâf halinde muhtelif kombinezonlar derpiş etmektedir. Fakat fiilen söz, Fransa ile Sovyet Rusya, Yi küçük itilâf ve saire arasındaki bususi mukavelelerin teşkil ettiği şebekenin olacaktır. Misak projeleri Milletler Ce- miyeti misakını baltalamakta ve gerginliğin gayri askeri bir sı- rette hâl imkânını endişe verici bir tarzda azaltmaktadır. Cenevre müzakereleri de hâ- diselerin seyri Üzerine tesirini kaybedecektir. Buna — rağmen, misaklarda Almanyanın Milletler Cemiyetine avdetinden bahsedil- mektedir. anlaşılıyor ki, bu mi- sakları yapanlar Milletler Cemi- yetinin herkes tarafından tanınan ıslahı. İüzüumunu esassız. addet- mektedirler. » Zira milletler cemiyeti tema- men Fransız hâkimiyetinin siyas! bir teşekkülü baline kalbedilmek isteniliyor. Bu siyaset daha bu günden kendini göstermektedir. Zira üç devlet, muhtelif dev- letlerin — itirazlarım — bile bile Sovyet Rusyanın milletler cemi- yetine girmesine karar vermiş- lerdir. Şu halde bundan böyle Avru- için bütün mühim kararlar ann ile Sovyet Rusya arasında verilecektir. Binaenaleyh bir em- rivaki siyasetine, bir askeri siya- sete intizar edilebilir. Maalesef — İngiliz — teşebbüsü yalnız Almanyada değil, aynı za- manda lhly;. Llhdılb* ” ve ;m etlerde bu — tema! ığ.;..muiıırı sürülen mühim itiraz- ları nazarı itibara almamaktadır.,, ( Baştarafı | inci saylfada Iktısadi hayatın her sahasında yeni yeni yollar aramıya mecbur olduk. eğer Alman milleti bizimle çalışma ortaklığı yapmasaydı me- saimiz boşa — giderdi. beraber menfi unsurlar Alman milletinin müsbet — gayretlerine engel olur. Bu unsurlar şunlardır: 1 — Bütün —memleketlerde tahrikât yapan beynelmilel boz- guncular, 2 — Milli Sosyalistliğin iktidar mevkiine gelmesile, mevkilerinin kaybolduğunu gören siyasi adam- (, 3 — Daimi ihtilâller yapmak isteyen ihtilâlciler, 4 — Milletle hiçbir teması | olmıyan ve tufeyliler gibi yaşayan fakat bir nevi asabiyet doğurmı- ıı hâdim olmaları itibarile tehli- eli bulunan aylaklar, Geçen mart ayındanberi, AL- man milletinin ikinci bir inkılâp ııyiılı.ıilı zehirlenmemesi — için giddetli bir propagandaya teves- sül etmiştim. Hücum kıtaatı saf- larında İnhilâl alâmetleri görüldü. Bu kıtaatın şefleri ikinci bir ihti- lölden bahsediyorlardı. Suiistimalleri bildirilen Röhm bunları inkâr etmiye çalıştı ve hücum kıtaatına karşı de abk tından hücumlar mevzuubahs oldu- gunu bildirdi. Hücum kıtaatının bazı rüesası tarafından, bu kataat ile Milli Sosyalist fırkası ve dev- letin diğer müesseseleri arasında bir uçurum kazılmıştı. Bunlar ten- kil için yapılan teşebbüsler Röbh- mün mukavemetile karşılanıyordu. Röhmün hulüsundan şüphe etmi- ye başladım. Röhm benim malümatım hari- cinde, Fon Şlayşer ile temasa geçmişti. Fon Şlayşer rejimin de- ğgişmesini elzem addeden bir plân tesis etmişti. Röhm Milit Müdafaa ve bütün milli teşekküller nazırı olacak ve Fon Papenin yerine de Fon Şlâyşer geçecekti. Ben bu plânın tatbikına hiçbir. zaman muvafakat edemezdim. Röhm, benim — muhalefetime intizar ettiği için tasavvurlarını cebren tatbik için bir plân dü- şündü. Bu plâna göre, hücum kıtaatı orduya karşı tahrik edik miye başlandı, bunun için de ordunun benim tasvibimle hücum kıtaatına dağıtılacağı ileri sürüldü. Hücum kıtaatı buna mani olmalı ve ikinci ihtilâli yapmalı idi. Röhm bu maksatla milyonlarca mark ihtilâs ve tedhiş usulleri tatbik edecek hususi gruplar teşkil ey- ledi. Bundan başka beni de orta- dan kaldırmıya karar vermişti. Beni öldürecek şahsı bile tayin etmişti. Bu “ Uhi,, isminde bir hücum kıtaatı şefidir ve tamamen itirafta bulunmuştur. Kararlaştırı- lan isyan, hükümet dairelerine taarruz ve benim tevkifimle baş- hyacak, yıldırım darbesile yapıla- caktı. Röhm ve şeriki cürümleri, isyanın kan dökülmeden ve gün- lerce mücadele edilmeden tat- bikina imkân olmadığını anladı- lar. — Yalmız. ben müessir bir surette harekete geçebilirdim. Eğer herhangi bir kimse benden asilerin niçin adi mahkemelere sevkedilmediklerini sorarsa vere- ceğim cevap şudur: O dakikada Alman milletinin mukadderatından mes'ul ve buna binaen milletin en yüksek hâkimi bi ordum. "1'8% kanun tatbik etmek lâ- mmdı. Herhangi bir kimse dav- lete el kaldırırsa onu bekleyen akibetin muhakkak ölüm olduğu- nu millet bilmelidir. Ceza şiddetli oldu. Hücum kıtaatının ön dokuüz yüksek şefi, (31) şef ve azası ve himaye kı- taatı şeflerinden de üç kişi kur- şuna dizildi, Tevkifleri esnasında mukavemete teşebbüs eden (13) kişi de öldürüldü.,, M. Hitler, ecnebi matbutı ta- rafından verilen tahrikâmiz has berlerden bahsederek demiştir ki: * — Nazır Fon Papen, Seldte ve diğerlerinin suikastçilerle alâ» kadar oldukları hakkındaki iddi- ayı vakayi tekzip etmişlir. Zira asiler onların da katlini tasavvur ediyorlardı.,, Başvekil, Fırkaya — itimadım bildirerek ve bu cinnet eserinde şerik olanların hepsini affederek nutkunu şu suretle bitirmiştir: “— Hayatımın en acı karar- larını vermek — mecburiyetinde kaldığım bu saatlerin bütün mes- vliyetini tarih huzurunda üzerime almıya hazırım.,, Sonra, Rayştağ veisi M. Gö- ring kısa bir hitabe İrat ederek Alman — milletinin. M. — Hitlere medyunu şükran olduğunu beyan etmiş ve celse tatil edilmiştir. Gerek başvekil M. Hitlerin nutku ve gerek M. Göringin hitabesi sürekli alkışlarla karşır Irak Kiralının Amcası Siyasetten Ayrılıyor Bağdat, ( Hususi ) — Irak Hükümetinin Kahire Sefiri Emir Zeytle kıral hanedanı arasında bir izdivaç yüzünden gerginlik olduğu söyleniyordu. Bu gerginlik unutulmuş gibi idi. Fakat Emir Zeyt Başvezarete gönderdiği bir istida ile sefirlikten istifa ettiğini bildirmiştir. Vezaret Emir Zeydin istifasını kabul etmiştir. Emir Zeyt istidasında artık siyasetten çeki- leceğini ve Yunanistanla Türkiye- de bulunan Haşimi ailesine men- sup emlâki idare edeceğini xzik- retmiştir. ( Son Posta — Emir Zeyi, daha evvel Irakın Türkiye sefiri idi. 32,5 Derece! Dün Senenin En Sıcak Günlerinden Biri İdi Rasathaneden tebliğ edilmiştir: Dün sıfır derecei hararete ve deniz seviyesine indirilmiş baro- metre sabah saat 7 de 750, 14te 759 milimetre, derecei hararet Tde 22,5; 14te 29,5; azami 32,5; asgari 19 du. Rüzgâr, lodostan — esmiştir. Azami sürati saniyede 4 ıntı_ıib_ ——— —— ——— — —— | Meyva Ve Sebze Fiatleri Kantar topu Kızıl Edremit SİRGAL'LI İ | Ayşe kadın fasulye yeri Çalı fasulye yerli Kabak yerli Bamya İzmir » yerli Dolmalık biber yörlü İzmir Sivri biber yerli Patlıcan (tanesi) Salatalık ( behar külle 250 dir. Üo 0Rtwu A $ 8 3 M 25 8 6 3 3 Kr. 450