25 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SON” POSTA Yerli Mallar Sergisi Ve Halk Yerli mallar ” sergisinin açılışı münasebetile yerli sanayi hakkın- da halk arasında hüsil olan inti- bar göyle tesbit ettik: Ahmet Kudusi Bey ( Sultanahmet Firuzauğa 36 ) — Yerli mallar sergi- sini gezdim. Çok beğendim. Biz bir- çök şeyleri yerli yapıyormuşuz da ha- berimiz yokmuş. Bu gibi sergilerin dalimi değilse bile sık sık yapılmasını temenni ederim. Yalnız ben bu ser- gide satış yapılmasını doğru — bulmu: yorum. Burada — müşterilere yalnız prazante kartları verilmeli ve satış anl mağazalarda yapılmalıdır. Sergi baricindö kalan mağazalar sergi gün- leri muattal kalıyorlar. Sergidekiler vergiden muuf oldukları için sergi müddetinin — uzatılmasını ve — daha doğrusu hariçtekilerin zararının kat- lansını istiyorlar demektir. Bele vergiye bir panayır çeşnisi veren yiyecek ve içecekçilerin sa- fışına süreti kat'iyede mani olun- malıdır. Çünkü tehacüm karşısında yiyecek ve içeceklere hile karıştırı- yorlar. Alâkadar mıntaka belediye doktorunun bu hususa nazarı dikka- tini bile celbetmeniz doğru olur. * Hasan B. (Taksim Sıraserviler 71) — Sergide satış yapılması çok doğ- rudur. Burada nefis — paviyonları seyredenler beğendikleri şeyleri «al- makla iktısadın emrettiği en mühim bir kaideye riayet etmiş oluyorlar. Çünkü iktısat ve tasarrufun manası parayı saklamak ve çömleğe gömmek değil, onu tedavül eder bir vaziyete koymoktır. Herkes parasını saklaya- cak olursa fabrikalarımız çalışamaz, amele iş bulamarz, binaenaleyh iktısadi bubran şiddetlenir. Sergide herşey satılsın Yalnız alâkadarlar — halkın itimadını ve yerli mallara karşı göz terdiği teveccühü sullstimal etmesinler i ve ucuz mal satsınlar. Eğer al- latmıya kalkarlarsa emin olsunlar ki kendileri ve dolayısile memleketin iklısadiyatı mutazarrır olur. * Şaban Bey (Sirkeci Sancaktar s0- kağı 82) — Sergide satış yapılma- maa ben muhalefat etmem. Fakat eçen gece orada pasta yedik çocuk- da ben de hasta oldum. Fazla rağbet karşısında pastacılar işi boz- muşlar. Ayrancılar, sütçüler de öyle. Yalnız bu hususa nazaridikkati cel bedinir. Sahtekârlık İki Kafadar Eir Haylı İş Karıştırmışlar Musa ve Mehmet isminde iki kafadar Balatta Kâtipmuslihettin efendi mahallesinde oturan Mus- tafa efendi isminde biris'ni, kendi- lerine ocak temizleme memurları süsü vererek dolandırmaâk İster- lerken yakalanmışlardır. Yapılan tahkikat neticesinde bu iki kafa- darın kendilerine ocak temizleme memuru süsü vermek — suretile kenar mahallelerde birçok kim- seleri dolandırdıkları anlaşılmıştır. Her ikisi de adliyeya teslim edi- mişlerdir. | Son Posta'nın Resimli Hikâgesi: (basizt maszaren ) Yerli Mallar Sergisinin Bugünkü Vaziyeti Tenkit Ediliyor Bu söneki yerli mallar sergisi, yalnız bir sergi gözile bakıldığı zaman memleket mamulâtını tanıtmak nokta- sından çok cömert ve hayırlıdır. Fakat alış veriş yapıl- ması yüzünden aerginin adeta ikinci bir Mahmutpaşa çarşısı vaziyetine girdiği ileri sürülüyor. Birçok kimselerin gözünden kaçmıyan bu hal, şüphe yok ki, sergiden bek- Tenen hakikt eden çok aykırdır. Milli İki BAyı ç yi tısat ve Tasaurruf Cemiyetl İstanbul mümössili Daniş Bey dün kendisile görüşen şunları söylemiştir: “— Sergi umumiyetle iki türlüdür; birisi &rf “teşhir, için hazırlanır. Diğeri, mal satmak şekilde sergiler vücude getirmek bugün için güç ve imkângızdır. Çünkü Höylelikle beklenen ve aranan gayeye laplamaz. Şüphe yok ki, Yerli mallar sergisinin kurul- daki maksat, memleketti ği İnkişaf dere Merkez Bankası | Tran;âdy Klirnig İçin İstanbulda Şube Açılması İsteniyor Cümhuriyet Merkez bankası Galatada Osmanlı bankası ile ayn: binada olan Inhisarlar Umum Müdürlüğünün yerine taşınmıştır. Bu naklin piyasada bazı zorluklar meydans koyacağı söylenmektedir. Bütün klirnig işlerinin toplandığı bu mücssese ile muamelesi olan ticarethanelerden çoğunun İstan- bul tarafında bulunması bu vazi- yeti meydana koymaktadır. Bu ticarethaneler Istanbul — tarafında bankanın bir şubesinin açılmasını veya hiç olmazsa bir (kliring bü- rosu) nun teşkilini zaruri görü- yorlar. Bu bususta alâkadar makamlar nezdinde teşebbüsatta bulunul- duğu da haber alınmıştır. Banka- nın bu haklı arzuları isaf edeceği tahmin edilmektedir. Hâmit Bey Gireson Valiliğine Tayini İhtimali Kuvvetli Görülüyor Belediyo Reis Muavini Hâmit Beyin Gireson Valiliğine tayini kuvvetle — muhtemeldir. — Valiler arasında yapılacak diğer değişik- liğe ait liste yakında Dahiliye Ve- kâleti tarafından neşredilecektir. Belediye Reis Muavini Nuri Beyin de bir valiliğe tayin edileceği söylenmiş ise de, Nuri Bey bu- radaki vazifesinde kalacaktır. Başı Boş Köpekler Erenköyünde bir köpek iki çocuğu ısırmıştır. Çocuklar her ihtimale karşı hastaneye yatırıl- mışlardır. Fakat isıran köpek bulunamamıştır. Belediye kayma- kamlıklara bir tamim göndererek ev köpeği dahi olsa, başıboş bırakılan köpeklerin itlâf edilme- sini bildirmiştir. imal edilen maddelerin Amalciyi teşviktir. Halbuki, bütün sergilerimizde bu nok- tayı tebarüz ettirmeği dâima ihmal ediyoruz. Ecasen bizde serginin manamı da tamamen — anlaşılmış değildir. Karpuz yığını olan yerede, talebe emeğile vü- cude gelen eserlerin “gösterildiği mahâlla de ve nihayet böyle yerli malı satılan paxarlarada ıuıf diyor, işin için- den çıkıyoruz. Bunları biribirinden tefrik etmek Tâzımdır. Sonra bizde mamulâtlarını teşhir. etmek - suretile bu gibi sergilere iştirak edenleri * — Ne satarsam kârdır ,, düşüncesile hareket ederek kendileri için aymı pavyonları, bir magaza gibi çeşit çeşit kumaşlarla ve saire İle dolduruyorlar, tezgâhlar, raflar koyuyorlar ve tabiatile bu da aranan gayenin kaybolma» sına sebep oluyor.; Daniş Bey sergiciliğin fenni cihetten tekâmülünü te- min için başka şeyler düşünüldüğünü ve yakında tatbik bir muharririmize için. Bizde birinci it ve bunu göstererek Ücretleri Nasıl İnecek ? Nafia Vekâleti ile Tramvay şirketi arasında 1926 senesinde aktedilen mukavelename feshedil- miştir. Bu bususdaki heyeti vekile kararı şirkete tebliğ edilmiştir. Şirket vaziyeti tetkik etmektedir. Heyeti vekile kararına göre, yirmi günlük bir mühlet verilmiştir. Bu yirmi gün içinde şirket 1923 se- pesi mukavelesine göre hareket üzere hazırlıklarını bitirmiş ola- caktır. 1923 senesi mukavelesine rücu edilince bilet Ücretlerinde tenzilât yapılacaktır. ; Vali Muhiddin Bey dün bir muharririmize bu mesele hakkın- da şunları söylemiştir: “ — Tramvay şirketi hakkın- da heyeti vekilenin son kararına dair henöz resmen bir tebliğ ak- madım. Gazetelerin neşriyatına bakarak birşey söylemeği doğru bulmam. Şehir için güzel netice- Tere varılmasını temenni ederim. Belediye de esasen tramvayla- rın sür'atini, araba — miktarmın artırılması, hacmi istiabiden fazla yolcu bindirilmemesi gibi nokta- lar üzerinde tetkikat yapıyor. Fa- kat bunlar hatların tahammülü meselesi, bir takım teknik işler- dir. Salâhiyettar makamlar ça- hşıyorlar.,, 24 Saatin Hüâdiseleri Yeniköyde oturan Ibrahim İs- minde bir çocuk, oyun yüözünden çıkan kavga neticesinde Hüsnü isminde — bir. çocuğun — başını 'armıştır. ge :mîbnhim isminde — biri bir alacak yüzünden çıkan kavga neticesinde — Hasköyde — oturan Ahmet isminde birini bir demir edileceğini de lâve etmiştir. Yumurta Tacirler Derhal Bir Banka Tesisini İstiyorlar Yamurta ihraç nizamnamesi için hazırlanan projenin tetkiki perşembeye — kadar bitirilmiş olacaktır. Bu münasebetle yu- murta tacir ve ihracatçıları tek- rar toplanarak proje Üzerinde değiştirilmesini istedikleri nokta- ları tesbit edeceklerdir. Verilen malümata göre, ihra- catçıların bu toplantısında, son Samsan koöngresinde tesisi tekar- rür eden yumurta ihraç bankası etrafında bazı görüşmeler yapı- lacaktır. Bir kısım tacirler, yu- murta ihracatımız için çok fay- dalı olacağı — düşüncesile, — bu bankanın — derhal — kurulmasını istemektedirler. Bir Ceset Dün Denizde Bir Çocuk Ölüsü Bulundu Dün sabah Arnavutköyünde sahilde bir aylık tahmin edilen bir çocuk cesedi bulunmuştur. Çocuk kızdır. Tahkikata müddei- umumi muavinlerinden Kâmil B. el koymuş ve cesedi Morga nak- lettirmiştir. Polis te bir taraftan çocuğu denize atanları - araştır- maktadır. Çocuğun karşı sahil- lerden veyahut bir sanda! ve vapurdan denize atılmış ve cere- yanlar vasıtasile buraya sürük- lenmiş olması tahmin ediliyor. parçasile başından yaralamıştır. * Galatada oturan Selâmi Efendi ile arkadaşı Hasan ve Mehmet bir olup Arif isminde birini fena halde dövmüşler ve Vali Beyin Ve Belediyenin Dav: Etem İzzet Bey Aleyhit' deki Davaya Devam Edj Döğ asliye üçüncü ceza mahkeii sinde Belediye ve vali "'”“f:_: tarafından Milliyet gazetesi ç müdürü Etem İzzet ve muharrlrlt” rinden Burban Cahit Bey — aleyhitt açılan davaya devam edildi. Mabi kemede davacı Vali Muhiddin BO avukat Kenan Ömer Bey, belediytfi F“:Z Rami, Hömit Nazım temsil ediyorlardı. 4 Burhan Cabit Bey — gelmemlşik Kendisini avukat İrfan Emin müdafan edecekti. Etem İzzet v& avvkatları Sabri, Haşim R Abdülhak Kemal Beyler de mahkemtf de bulundular. Dünkü celsede Vah Muhiddin Beyin avukatı — Kenifl Ömer Bey: — Etem İzzet Beyden bazı .O# soracağım, cevap vermelerini l— edeceğim, dedi ve gazeteden bazı fik' ralar okudu, sonra sözüne — çörl Bankası dolandırıcılığı serlevhalı yazit dan ve(400-500) bin lirayı batıranlarll perde arkasındaki gşahsiyetlerden hâkiki Staviskiden Muhiddla bey kastedilmişlir.? — Etem İzzet — bef Kütfen bunlara cevap versin. $ Etem İzzet bey ayrı ayrı cevaplöf verdi ver *“— Hükümetin İktisat ve Dahiliyt Vekâletlerinin müfettişleri, müddel' umumilik bu hususta tahkikat yap” miştir. Gazeteci günün habı sütanlarına aksettiren bir adamdıfı Galip Bahtiyar beyin raporundi mülhem olarak bunları yazdık vt valiyi kastetmedik. Esasen Muhiddiit beyin ismi de garetemiz de geçmli değildir. -Sonrn — yüksek — makatti denince bunun Muhiddin Bey nedendir? Eğer bu işte Mühidi beyin suçlu olduğunu bilseydik kemall cesaretle onu da yazardık. —Bun Muhiddin beyin üzerine alması gariptir, dedi. Â Bundan sonra Kenan Ömer be€j teşrihatını yazı olarak — vereci 4 söyliyerek mühlet istedi. Mahkkeme dd bu talebi kabul etti. Muhakemey€ 28 temmuz. cumartesi günü devaol edilecektir. Rusyadaki! Mühendisimiz Sovyetlerden gelecek makinelerlt kurulmakta —olan yeni fabrikalarlt meşgül bulunan sanayi — mül Şevket Turgut Bey şehrimize gelmiş* tir. Yakında Kayseriye gidecektir. Halk Fırkası Bürosu Cümhuriyet Halk Fırkası Umum! Katiplik Bürosu Anaradan İstanbulâ makledilmiştir. Umumi Kâtip Recef Bey de bugünlerde' şehrimize gele” cektir. İhtikâr Komisyonu İhtikârla mücadele komisyonu düâ toplanmıştır. Dünkü toplantıda pera* kende fiatların tetkikine başlanmıştı!" Komisyon şehrin muhtelif semtlerin“ deki perakende satış fiatlerini topla* ustura ile de yaralamışlardır. maktadır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Kutüphanelerimizden sengin esverlec Lirer birer ortadıu yok oluyorlarımış — Hasan B. — Memlekette kitaba ehemmiyet verilmiyor diyenlerin kulakları çınlasın ! Üazereden — D SS