26 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4Sıyfı Çankırı Köylerinde Son Posta Çankırı ( Hususi ) — Çankırı vilâyeti hudutları ıçındo yüksek bir" dağın tepesinde kurulmuş olan Kayalıklar köyü ahalisi yaz | mevsiminde ova köylerile bilhassa şebirlilerin - hayvanlarını — otlatıp bir yaz tam altı ay baktıkları hayvanların verdiği — sütten is- tihsal ettikleri yağ ve yoğurttan istifade ederek geçinirler. Ana- dolu köylerinin ovada kurulmuş olan ve otlakları az bulunan bir | kısım köylerile şehirlerde yazın mevaşi beslemek (çok güçtür. Bu itibarla bu kabil köylüler ve bil- hassa şehirliler yaz geldimi inek- lerini ortaklamasına sırta rirler. Hayvan sırtta ay — kalır, beslenir, bakılır ve semizler.. işte sırtçı bu altı ay içinde muhtelif köy ve şehir- lerden topladığı hayvanları yay- laya toplayıp istihsal ettiği yağın yarısını altı ayın hitamında inek- le beraber inek sehibine verir ve yarısını da satar. Sırtçının bu- radaki istifadesi yalnız alınan ya- rısına İnhisar etmez (100 - 150) kuruş arasında inek sahibinden bir de bakım ücreti İşte Kızlıklar köyü bir dağ zirvesinde kurulmuş sırt köylerinden biridir. Bu köy tabiatın baha biçilmeyen güzelliklerini ihtiva eden dünya cennetinden bir nümunedir. Ye- Şillikler içinde adam boyu çayır- larla örtülü yaylanın her tarafından garıl şiril akan dereler, altı. hiç gün görmeyen koyu gölgeli ağaç- larla yaylanın her bir köşesi başlı başına bir Bu zen- gin tabiat dekorunan içinde yaşa- mayı şehirde zengin yaşamaya tercih edebilmek bile büyük bir ve- altı alır.. mesiredir. | hem de Turhal Şeker Fabrikası İnşaatı Tokat Belediye Meclisi; İktısat Vekili Celâl Ve Sinop Meb'usu Zuhtu Beylere Tokat Hemşehriliğini Tevcih Etti Tokat, ( Hu- sus! ) — Türki- | yenin dördüncü şeker fabrikası- na ait bina işleri gün geçtikçe ilerlemektenir. Çalışan ame- lenin yekünu (2300) dür. Eylül nihayetinde fab- rikanın — ikmal edileceği tahmin olunmaktadır. Amele Tokat ve yakın köylü hal- kıdırlar. Bu köy- lüler mümbit topraklarına şeker * pancarı dahi ekmişdirler. Hem pancardan ve fabrikada — çalışmaktan pek büyük istifade temin etmek- tedirler. Amele meyanında fabrikanın montajını yapan ( 40 ) kadar Al- man ustası vardır. Amele çocuk- larına mahsus olmak Üzere güzel | bir yatı mektebi ve ayrıca ame- leye mahsus gayet muntazam bir hastahane binası da yapılmakta- dır. Fabrika idaresi Turhal kasa- basını — güzelleştirmektedir. — Zile Sandıklıda Afyon! 'Tetkikatı | bahtiyarlıktır. Köyde sırt işlerin- | bir orta den hayli - ilerlemiştir. halli bir hayat yaşamaktadırlar. Kızlıklar köyünden sonra de- nize takriben (Bin beşyüz| metre kadar yüksekte kurulmuş Yiğit- ler köyü gelir. Cidden Yiğitler köyü denmeğe lâyık olan bu köy ta aşağıdan bakıldığı vakit gökle birleşmiş - gibi Fakat tepeye tırmanıp yükseldikçe köy yaklaşır gök uzaklaşır. Bu çok yüksete kurulan köyün dört bir tarafı baştanbaşa ormanlar çev- rilmiştir. Köy halkı dağın tepe- sindeki boş ararzide kısmen ziraat yaparlar. Bu dağ tepesindeki Türk köylerinde misafire karşı olan hürmet sevmek kelimesile değil saymak kelimesile daha iyi ifade edilmiş olur. —Mehmet Enver başka ziraat işleri de Köylü iler görünür. Gerede Yolları Gerede (Husud) -- Kazamızı dört mühim şosesi vardır. Bun- lardan Yabanâbat — şosesi bir aya kadar hiç noksansız ikmal edilecektir. Bolu yolu da tamir edilmektedir. Çerkeş ve Devrek yolları da sonbahar devresinde ikmal edilecektir. Gerede-Yabanâbat şosesi tica- ret noktasından pek mühimdir. Bolu - Gerede - şosesinin — ıslahi hususunda Bolu valisi Ali Rıza Beyin başmühendis Hacı, Gerede kaymakam vekili Servet, Nahıa fen memuru Tabir Beylerin büyük gayretleri görülmektedir. Gerede iki seneye kadar bütün şoseleri mükemmel bir kaza merkezi olacaktır. himmetleri Sandıklı (Hususi) — Kazanın varidat menbaı ve başlıca mahsu- lâtından olan afyonlar Üzerinde | tetkikat yapmak Üzere uyuşturu- cu maddeler inhisarı tarafından gönderilen mütehassıs Osman Bey kaza afyon tarlalarında tetkikatta bulunmuş ve morfin yüksetmek ve tohumunun ıslahı için kozaklar üzerinde bazı terti. bat alınmıştır. En çok Afyon yetiştiren bu kazada bu sene yazlık olarak 10000 dönüm afyon ekildiği ve bundan 30000 kilo afyon südü istihsal olunacağı tahmin olun- maktadır, Fiatlar eski senelere nisbeten düşmüş iken uyuşturucu maddeler inhisarının çiftçiyi korumak için aldığı tedbir çiftçimizi sevindir- miş ve çiftçi idarenin bir an evvel mübayaata başlamasını beklemeye başlamıştır. Kaza Ticaret ve Sanayi Oda- sı bu mahsulün fiat ve morfin derecisini yükseltmek ve tağşiği önünü almak için esaslı tedbir ıNıhıı elmıştır Resımlı derecesini t nakli için bir kamyo- hususiyeti - karoserisinin Adapazarında tamamen yerli malzeme İle ve Türk İşçiler tarafından yapılmış olmasıdır. Karoseriyi yapan ustalar net yaptırmıştır. Bu kamyon Necati ve Ziya efendilerdir. 2 — Tire'nin Arpacılar ve tazam yollar açılmış, yaylada Kaplan yaylalarına mun- köylü ve sahiplerinin yardımlarile -bir de çocuk bakım övi tesis Tırhal şeker fabrikası inşaatından bir safha köprüsünün o bir tarafında ve fabrika yakınında kurulması dü- şünülen Turhal şehrinin plânı yap- tırılmak için bütün dünyaca ta- nınmış — şehir mütahassıslarından üç Alman getirilmiştir. Fabrikanın muhit için nekadar faydalı olduğunu uzun uzadıya izaha mahal yoktur.Gerek Turhal, gerek Tokada fabrikanın temin ettiği menafi pek büyüktür. Bu fabrikanın Turhalda kurulması ka- rarını vererek muhite büyük hiz- Soma İle Kırkagaç Arasında Çamlık Halledildi İhtilâfı Kırkağaç çamlığı Kırkağaç (Hususi) — Kasaba- | nin iİki kilometre yakınında bin- lerce dönüm araziye malik asırdi- de büyük bir çam ormanı vardır. Her sene Ege mıntakasının on binlerce halkı bu çam ormanının nefis ve sağlam havasından isti- fade ederler. Ve her sehe husust tirenlerle çamlığa kadar tenez- zühler tertip edilir, Çamlık mah- şeri andıracak bir hal alırdı, Bu çamlık hikâyesi zaman za- Memleket Habeflerı olunmuştur. Büyükkale yurdu tesls edilmiştir. İzmir valisi Kâzım paşa bu yolları ve yurtları teftiş etmiş, çocuklarla güle eğlene bir arada yömek yemiş, yurda bir de hamak hediye etmiştir. Resim metler yapan İk- tısat Vekili Celâl Beyle Sinop meb- usu Zühtü Beye Tokat —hemşeri- liği unvanı tecih edilmiştir. Beledi- ye meclisinin bu husustaki kararı- | ni bildiren ve To- kat hemşeriliğinin | kabulü — temen- | nisini ihtiva eden | telgrafa — Celâl Bey şu cevabı vermiştir: Tokat Belediye Reisliğine Tokadın fah- ri — hemşeriliğini tevcih eden mazbatayı memnu- niyetle aldım. Turhalda inşa edil- mekte olan şeker fabrikasının bü- tün memleket iktısadiyatına ya- pacağı hizzmetten başka Tokadın iktısadi hayatına ilâve edeceği yeni hareket ve faaliyet unsurla- rından dolayı duyduğumuz sevince tamamen iştirak ediyorum. Hem- perilerime teşekkür ve hürmetle- rimin iblâğına vesatat buyurulma- sını rica ederim efendim. İktisat Vekili M. Celâl man gazete sütunlarını İşgal et- mişti. Çünkü çamlık Ökçeli kö- yüne bu köyden on ikli kilometre mesafede bulunan Somaya bağlı olduğu ve Çamlığın Somaya aidi- yeti iddia ediliyordu. İş mahke- meye aksetmişti ve bu yüzden her sene Mayıs ve Haziran ayla- rında İzmirden ve mülhakattan Kırkağaç çamlığına tertip edilen trenler bu sene tertip edilme- mişti. Ahiren öğrendiğimize göre | Harp Olacak Mı? Şuna, buna atfolunan bir fi ra vardır. Ben bunu bir yerde tınordu hükümdarlarından Mebi Özbek hana isnat edilmiş olar! gördüm ve öylece belledim. Rivi” yete göre bu zat, kendi devrinif en ünlü hocalarından olan HSf zemli şeyh Numan ile atbaşi raber tenezzüh ediyorlarmış. kümdar, hocanın sözlerinden hoşlanmadığı için tenezsühün raz daha uzamasını istemiş, o g7 ceyi kırda ve bir dere kenarındi çadır. kurdurarak geçirmeyi tW" | sarlamış. Fakat mevsim bahar, ansızlfi yağmur yağmak ihtimali vafı Böyle bir ihtimalin tahakkukü halinde — sırılsıklam — islanmamak için Özbek Han, ihtiyatlı davram" mayı düşünür. Hocaya — Ne dersiniz hazret. gece yağmur düşer mi? — Allah bilir. Belki sorar: Bu düşeri | belki düşmez. Mabeyincilerden biri atılır: — Müsaade buyurursanız, der, ben bu şüpheyi hallederim, efen: dimize tam haberini getiririm. Ve oralarda koyun otlatan bir çobanın yanına gidip aynı sorguyu yapar. Çoban, gaipten haber ara- yan saray adamını gşöyle bir göz“ den geçirdikten sonra bir keçi yakalar, kuyruğu — dibine uzun uzun bakar ve cevap verir: — Yağmur yokl! İşte bu teminat üzerine bir dağ eteğine ve dere kenarınt? çadırlar kurulur, kuzular -çevril* meğe başlanır. Fakat bir iki saat geçmeden gök kararır, bulutlar alay alay yüz gösterir, müthiş bir yağmur başlar, sağnaktan çadırlar yıkılır, atlar huylanıp dağılır, hükümdar ve maiyeti perişan olup gider. Bu hengâmede Harzemli Ho- ca, sırasını bulur, Hünkâra şu sözleri söyler : — Çobandan müneccim, keçl kuyruğundan — usturlap — olunca netice böyle çıkar. Harp olacak mı, olmiyacak mı münakaşaları sırasında bu fıkrayı halırlamak hiç te yersiz olmaz. Yarınki siyaset havasının açık mı, kapalı mı olacağını dü- şünmektense yağmura, sağnağa fırtınaya karşı kendimizi mahfuz ve hazırlıklı bulundurmak daha münasiptir. — M. T temyiz mahkemesi çamlığın So- maya aidiyetine dair olan mahr keme katarını nakzetmiş, Dahi- köyünde de bir çocuk bakim yayla yollarından birinin küşat resmini göstermektedir. eli hayır 3 — İnegöl'deki harp malüllöri aralarında bir cemi- yet kurmuşlar, kendilerine bir de bayrak yaptırmışlardır. Malüller bu bayraklarile merasime iİştirak etmektedirler. liye vekâleti de Ökçeli köyünün Kırkağaça — bağlanması kararıni vermiş ve bu karar tasdikı âliye iktıran etmiştir. Kırkağaç belediyesi çam or- manını asri bir tenezzüh mahalli haline getirmiye' karar vermiş” tir. Mühendisler vasıtasile çamlık içersine muhtelif havuzlar yapı* lacak her tarafına bol sular ve* rilecek ve çeşmeler yapılmak su- retile Türkiyenin en güzel mesi* resi haline getirilecektir. Şimdiden faaliyete başlanmıştır. Bu sene Çamlığın temiz ve sağlam hava* sından - istifade İzmir ve mülhakatı bu cumadan itiba* ren başlıyacak tenezzüh trenler rinden istifade edeceklerdir. edemiyen