4 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

İbret Alalım I Üzümlerimizi Dışpazarlara Satabiliriz ( Baştarafı 1 inci sayfada ) Komşu Bulgaristan taze üzlim ihracatını bilhassa son buhran senelerinde — arttırmıştır. — 1928 senesine kadar 1000 topa varamı- yan ihracat 1929 senesinde 2000 tonu bulmuş ve bu yılı takip eden buhran — yıllarında — azalacağına 1 bilâkis — mütemadiyen artmıştır. Böylelikle Bulgaristanın taze Üzüm W ihracatı 1930 da 2,774, 1931 se- nesinde 3111 tonu- bulduktan sonra 1932 senesinde bunun iki misline yani 6,533 tona varmıştır. 1933 senesi ihracat yekünu ise | tam on buçuk — milyon kilodur. Bu miktar, üzerinde durulabilecek kadar mühimdir. Ve yukarıda arzolunan rakamlarla mukayese edilirse beş altı sene gibi kısa bir müddet zarfında Bulgarl! taze Üzüm ihracatının on mislini | bulduğu görülür. Bu memleketin başlıca taze üzüm müşterilerini merkezi Avru- pada Almanya ve Avusturya teş- kil eder. Yalnız bu iki memleket Bulgar ihracatının yarısından faz- Tasını satın — almaktadır. İkinci safta olarak Çekoslovakya, Po- lonya ve İsviçreyi görüyoruz. Şu halde Bulgar taze Üzüm ihraca- tının karakteristik tarafı demir yolu ile yapılan seri nakliyattır. Şimendifer servislerinin muvafık | bir surette ayar edilmiş olması merkezi Avrupaya bizden yirmi dört saant daha yakın bulunmak | imtiyazından iyi bir surette İstifa- de edilmesine imkân vermiştir. Yunanistanın da taze Üzüm ihracatı hemen hemen Bulgarla- tanın ihracat dir. Ecnebi memleketlere 1931 senesinde 5892 ve 1932 yılında da 7975 ton taze Üzüm gönderen Yunanistan, geçen 1933 (senesin- de yeni yeni mahreçler bularak bu ihracatını bir sene de iki misline çıkarmış ve 14 milyon kiloya yakın bir miktarda harice Üzüm sevketmiştir. Yunanistan taze Üzüm ihra- catının Bulgaristan ihracatile bir farkı var. Yunanistanın mlişte- rilerinin en mühim kısmını Ak denizdeki adalarla bu denizin kıy- ılarındaki memleketler ve bilhas- sa Mısir teşkil etmektedir. Yal- nız kendi başına Mısır her sene Yunanistandan beş altı milyon kilo taze üzüm ithal ediyor. Yukarıda meydana konulan bu vaziyet, taze Üzüm ticaretinin beynelmilel — piyasalarda — ihmal edilemiyecek kadar mühim bir şekil aldığına delâlet eder. 1933 senesinde Bulgaristanla Yunanis- | tanın müştereken yaptıkları tâze f#züm ihracatı 24,500,000 - kiloya varmaktadır. Bunda bizim de İstifade et- memiz İâzım geldiğini söylemeye hacet bile yoktur. Esasen bizim üzümlerimiz daha nefis olduğu için, taze Üzüm İhracatının bizi zenginliğe — kadar götüreceğini kabul etmeliyiz. Yeter ki iş bilir eller tarafından harekete girişilsin, Kadıköy Şirketi Kadıköy su şirketi tarife komla- yenu Pazar günü ikinel defa topla- marak ücretleri tetkik edecektir. | zın gö; miktarına müsavi- || Dünyada OInp Bitenler Biliyor Musunuz: Ham Elmasın Âdi Bir Taştan Farkı Yoktur Fakat.. Her Tıı Maalesef Elmas Kıymetıni Haiz Değildir Elmas Borsasını Altüst Eden Bir Telgraf ! Kadınlarımı - slerinde parmaklarında , kulaklarında si- yah ve sarı saç- larının arasında piril piril parla- dıklarını gördü- ğümüz elmaslar, hakikatte baya- gı birer taş par- çasından — farklı değillerdir. Her taş gibi onlar da toprak biraz kazıldığı zaman altında bulunur- lar. Yalnız bil- diğimiz taşlardar. farkı ekseriyet' Afrikanın Trans- val topraklarında bulanmaları ve lelâde taşlara nazaran çok sert olmalarıdır. Bu sertlik o derecededir ki, dünyada elması kesebilecek, kendisinden Her elmes itina ile muayene edilir başka bir maden mevcut değildir. denilebilir. Elmasın ÂAsıl Kıymeti! Sırf bu noktadan elmas diğer taşlardan paha- hdır, Fakat ona başlıca kıymeti veren kesilişleri, yon tu luş ları dır. Zira ham elmas topraktan çıkar çıkmaz, bildiği- miz — parlaklığı haiz — değildir. Ona bu şa'şaayı veren yontuluşu- dür. Dünyanın en iyi elmas yontu- euları — Amater- damda bulunur- lar. Esasen el mas borsası da oradadır. Bu alelâde bir kulüptür. So- kaktan geçerken gözünüze çarp- maz, basit bir binadır. Fakat gözünüzü — kaldıradak — olursanız Eltmas kulübüne | Bu masanın üzerinde milyonlarca altın kıgmetinde elmas vardır büyük biı l mustatil — şeklinde levha görürsünüz, Üzerinde; * mas kulübü ,, Ibaresi yızılıdır Bu kulübe, her istiyen, hattâ elmas alış verişi ile meşgul olan herkes, hattâ zengin de olsa gire- mez, idare heyetine usulü dairssinde bir istida vermek lâzımdır. Bu istida polis müdüriyetine gönderi- lecek ve müsted'inin imzası ve resmi ile birlikte polis karakolla- rının duvarlarına asılacak, bir sene müddetle gelip geçenin gözü önün- | de bulunacaktır. Eğer talibin namus ve haysiyetine bu müddet zarfında hiç kimse itiraz etmezse o zaman kulübün idare heyeti talibin kabulüne karar verebilir. Şimdi farzediniz ki bir zair #ıfatile kulübü gezmek için mü- saade aldık. Taş merdivenlerden çıkınız. Kapısında sırmalı iki nö- betçi bekliyen kapıdan giri- niz. Burasmı büyük — bir salon- dur, — ortasında — müstatil bir masa — ve kenarında — sandalye vardır, bu sandalyelerde kulübün azası olturur, masanın Üzerinde kulüp mensubini tarafından mü- zayedeye — konulan — elmaöğlarla bu elmasları muayene — edecek ve ölçecek aletler vardır. Kıymet- leri milyonlarca altını bulur, Bu odaya getirilip satılan el- girmek lsteyen herkesin resmi polls karakoluna asılır masları derhal binanın haricine çıkar farzetmeyiniz, hayır. Binanın zemin katında her tacirin bir kasası Alınıp taşlar saklanır, ancak hariçte müşteri bulunduğu — za- man dışarıya çı- karılır. Elmas Piya- sası Elmas piya- sabit değil- arz ve ta- vardır. satılan orada Bası dir, lebe ve bilhassa vasati Afrikada hergün bulunan taşların — mikta- rına göre deği- şir, hele muha- rebeden — sunra çoi dümüş- tür. Bu düşüşün başlıca sebebi, Aferikada yeni açılan bir kuyu- nun içinde birçok elmas bulun: muş olmasıdır. Plmas borsası alelâde bir kulüptür Yalnız elmas piyasasına hâkim olan şirket bu kuyunun da sahibi olduğu için yeni membaı derhal kapatmıştır. ve fiatın daha fazla düşmesinin önüne geçmiştir. Bununla beraber geçen gün Amsterdam borsası altüst olmuş- tur. Bunun sebebi Transuval'den gelen bir telgraftır. Bu telgrafta yeni bir kuyunun bulunduğu bil- diriliyordu. Fakat bereket versin bu telgrafın borsada oynamak is- tiyen bir tacir tarafından gşeri- kine çektirtildiği çabuk — anla- şılmıştır. Manmafih ne olursa olsun el- mas kıymeti teh- likededir, yarın hakikaten — bir kuyu daha bu- lunursa — bayağı sırça fiatı de- recesine — inebi- lir. Bununla bera- ber emin olmak lâzımdır ki dünya elmas piyasasını ellerinde bulun- duranlar — böyle bir tehlikeli vazi- yetin husul bul- maması İçin e- bette kat'i çare- ler düşünecekler- dir. Bu çareler ne gibi şeyler olur? Bu su- ale cevap vere- bilmek için daha vakit — vardır. Fakat ne de olsa tehlike yine büsbütün |wtadan kaldırılamaz. Kari Mektupları Adaları Güzelleş- tirme Cemiyetinin Bir Mektubu Aldığımız varakadır : Bu hafta içindef muhteröm gae zetenizde Cemiyetimir bakkında ol dukça iğneleyiel bazı yazılar görüldü. Milli matbuatımızın ve o meyanda gazetenizin — hayırhah — tenkit — vâ İrşatlarını her zaman minnetle kar- şılıyan — Cemiyetimiz — yanlış görüş ve — tenkitlere — müstenit — bulunan toön neşriyattan — duyduğu tee gizliyememektâ ve neşriyatı vakınyı nizamnamesinde yazılı mevzuu töşeke külünün — tabiatile — bilinememesine hamletmekle teessürünü tahfife çalış- maktadır. Filhakika Cemiyetimize beledi tö. aisleri ve vazifelerini fuzulen — istihlâf etmiş bir teşekkül mahiyeti izafe edilse idi mevzuubahs acı ve İstihras kür tenkitlör belki yerinde sayıla« bilirdi! Buna rağmen Cömiyetimizin bu vadide de gücü yettiği kadar muntazaman — calışlığı ve — beledi mahalli tesisata nakdi, maddi v& fikr! aleddevam yardımlarda bulunduğu ve bilhassa geçen kongreden aldığı direk- tifler dairesinde pek yakında netlcee pezir olacak eraata geçtiği bu senekj 1 akabinde matbuatımıza da kk bir comunigus'den tamamile anlaşılacaktır. Maamafih ihtimal ki her ilk ve ye- nilikten hoşlanmıyan eski bir adalının Son Postaya dediği gibi velevki çalre nan yem borularile olsun beş senedir ölmeğe yüz tutan Adalara cemiyetl- miz bu sene diriltlci bir rağbet celbete tirebilmiş ise yalnız bu muvaffakiyet bile köndisi için iftihâra değer biş #ai ve teşöbbüs muhasaalâsı addedi. lebilir. Adaların en büyük derdi olân hakkındaki telmih ve ihtarlara xıllnt? Bunlarla kızım #Sana söylüyorum gelinim sen anla; maksadı takip edille yor İse cemiyetimiz. Ada sevgisine kapılarak bu yaralayıcı — oklara da etelace hedef İttihar edilme« sinden adalar için faidesi — dokunur ümidile zevk duyar. Hatime olarak arz ve temin edelim ki: Cümiyetimlz tamamen hasbi çalışır çok şuurlu bir teşekkül. dür ve bu vasıf va şiaarından ayrıl. mayacaktır. Şu kısa İzahımızin yarınki nüşe hanıza dercini kanuni hakkımızdağı ziyade kıymetli gazetenizin lutuf ve zarefetine güvenerek hürmetle rica ediyoruz efendim. yua Ceki Zabtiye, Çatalçeşme sokağı, 25 İSTANBUL Gazetemizde çıkan — yanı te resimlerin bütün bakları mahfuz ve gazetemize vittir. rrmane ABONE FiATLARI | değııtıımok 28 kurüştuür. Gelen evrak geri verilmez. Hânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap içip mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi lâzımdır.