18 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

18 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

ŞMündericatımızın çoklu- © derce: T#rnemis- : © Bulgarlar * Bir Abidenin Küşat Res- © minde Aleyhimizde Nü- mayiş Yaptılar Sofyadan yazılıyor: Ayın on yedisinde Pasmah <ivarmda (o Alaydere köyümde ea harbinde bu havalinin | e zaptı için ölen 21 inci p'yade alayının zabit için dikilmiş bir heykeli? bar küşadı yapıldı, : Bu. münasebetle birçok nutuk- ar söylendi. Trakya Komitesi reisi söylediği nutukta Türklüğün aleyhinde birçok sözler sarfetti. Bulgarların kat'iyen Trakya ve Akdenizden ovazgeçmiyeceklerini söyledi. Yine bu münasebetle Balkan harbinde cereyan eden muhars- beleri temsilen birkaç harp sah- nesi de canlandırıldı. Bu sahnelerde Türk ask'r or. gayet fena vaziyette gösterii- yordu. Ayn yirmi altısında da Şipkada 93 harbinin (hatırası canlandırılacaktır. Sporcularımız Ay Sonunda Gelecekler Odesa, 17 (A.A) — Türk sporcularının hareketi 29 Ağus- tosa tehir edildi. Buradan Kiyefe dönüyoruz. Kalacağımız bu müd- det zarfında Kiyef, Harkof ve Odesada müsabakalar yapılması muhtemeldir. İzmirde Üzüm Satışı İzmir, 17 (A. A.) — Bu ayın Yedisinden 16 sına kadar İzmir kuruşa, kadar “ buçuk çuval özüm satılmıştır. Talebelerimiz Geliyorlar Marsilya, 17 (A,A.) — Fram sada birkaç hafta kalan Galata- saray lisesi talebesi dün müdür- leri Behiç bey ve o muallimleriyle birlikte Providene vapurile Tür- kiyeye hareket etmişlerdir. Bir hk... ısız Gazetecisi Şehrimizde Pöti Pariziyen gazetesi sahip- lerinden Madam Dapois dün ziyaret o maksadile (şehrimize gelmiştir. Yunan Nafıa Nazırı Şehrimizde Yunan Nafia Nazırı M. Kor tantin oÇaldaris bir müddet kal mak üzere şehrimize gelmiştir. Yuna. Nafıa Nazırı rıhtımda Yunan sefareti erkânı ile Yunan Kolonisi tarafından karşılanmıştır. Hürriyet, insanların gıdasıdır. Barı filozoflara göre, Âdem ve Havvaüın cennetten kovulmaları da bu yüzdendir. Bu iddin ne kadar mantıktan uzak olursa olsun, şu mu- hakkak tır ki, insan hürriyete karşı daimi ve gayrı Y © bir cezbe duyar Bu his bazan isyan halinde iz eder. Bazan da, bulunduğu zaman ve mekân ——— en — m SON TELGRAF HABERLERİ pilme kudretini kafası için Düşlülndürür, — içinde kuruyup gider. İnsan kendi hayatın. ii ancak hürriyetten verir. H n emin, en kuvvetli bir şekilde iyletir, yaptırır, ve yaşatır. için mutlaka hürriyete sahip olmak lâzımdır. Hayatınızı hürriyetinizle beraber taşımayorsanız, siz tam bir insan olamazsınız. büyüme ve wer- ürriyet bir insan ket eder: Romanya Ve Bulgaristanda Fırtına Bükreşte 1 Kişi Boğuldu, 3 Kişi Yaralandı, Burgazda Polis Halkı Sokağa Çıkmaktan Menetti Bükreş 17 (A.A) — Dolu ile karışık fırtına neticesinde Bük- reşte “kirk sokak ve bin kadar ev su altında kalmıştır. İtfaiye nefer- leri yıldırımdan ileri gelen yan- gınları söndürmek için yüzlerce defa müdahaleye mecbur kalmış- lardır. Bir kişi boğulmuş, üç kişi, ağır surette yaralanmıştır. Fırtına memleketin muhtelif mıntakala- rında mühim (tahribata sebep olmuştur. Sofya, 17 (A. A.) — Kara- denizdeki Burgazda dolu ile ka- rışık müthiş fırtınalar on yedi Ziraat Vekili Bugün Bursadan Kara- cabeye Cidiyor Bursa 17 ( Hususi ) — Şehri- mize gelen Ziraat Vekili Mulis Bey Ziraat Mektebini gezmiş, Merinos — koyunları (o hakkında tetkikat yapan heyet azasından Macar Gazetecileri Gittiler! malümat almıştır. Vekil Bey bu Bir müddettenberi şehrimizde heyetle beraber Karacabeye gide- bulunan Macar gazetecileri dün memleketlerine avdet etmişlerdir. Diyarıbekirde İzzettinpaşa Parkı Diyarıbekir (Hususi) — İzzettin Paşa parkı Diyarıbekirin yagâne eğlenti yeridir. Parkta dört kişi- lik ve içinde kadın okuyucular bulunan bir saz heyeti vardır. İçki yasaktır. Fiatlar hayret edi- lecek kadar ucuzdur. Kahve, çay, Ayran ve gazoz 3, dondurma ve nargile beş gümüş kuruştur. Bokstan Vaz Mı Geçiyor ? o Ağır siklet dünya şampiyon uğunu kazanan Musevi Amerikalı da Baer'e Eylülün sonuna kö 200 bir maç yapmak üzere wi 000 dolar teklif edilmişse de, mir bu teklifi, gelecek —» kadar dövüşmek niyetinde ma, i, i Tiğ söyliyerek, o reddet- cektir. Bursa, Balıkesir ve Çanak- kalede yetiştirilecek Merinos cinsi ile pek fazla alâkadar olunmak- tadır. - mm mm m İNAN “ Allahın birliğine emanet! Kadın Birliği senelik kongresini yaptı ve kadınlığın âtisi hakkında mühim müzakerelerde bulundu. Gazetelere geçen müzakere halâsasından anladım ki; hanımlarımız henüz kurdukları cemiyetin İsmi üzerinde bile anlaşnmamışlardır. İçleri İSTER “ Felek, yazıyor: den bir hanım pek haklı olarak: Varlığı ismini koyalım.. “Ben de bu hanımi derhal şöyle söylerim: ». Hayatta biç te mi birleşmi İ «— Kadın Birliği ne demektir ?. Bir Erkek Birliği ver mıdır ki; Kadın Birliği de olsun. Şuna Kadın “Demiş ise de her taraftan itirazlar yükselmiş. beraberim., Fikrimi soranlara er canım? Bırakın İSTER INAN LSTER İNANMA! saat devam etmiştir. Telgraf di- rekleri yıkılmış, elektrik telleri zim lee muştur, Bilhassa 15 dakika çok şid- detli dalu büyük tahribata sebe- biyet vermiştir. Dörtyüz gram ağırlığında doluya tesadüf edil miştir, Şehir karanlıktadır. Zabıta birkaç gün halkı sokağa çıkmak- tan menetmiştir. Hasarat çok mü- himdir. Fakat insanca zayiat yoktur. 17 (A.A) — Tuna Bükreş, mıntakasında Çi an fırtınalar ıb- 3 Haydut 40 Ameleyi Soymuş Idaktan bildiriliyor: ze plarını kesip köy- rinden Devrek kazalı 35-40 amele Beycuma nahiyesinin Kaymakdere mevkiinden en ormandan önlerine çıkan şahıs ve hüviyet- leri meçhul ikisi bıçaklı ve biri tabancalı üç kişi tarafından 40- yulmuştur. Jandarmanın takibatı neticesinde bu haydutların Beypa- zar kazasının Kırşehir nahiyesinin Köseler köyünden Kızoğlu Kâzım ve arkadaşı Ahmet oğlu Mehmet am ami | birleşecekler ?. | bari İsimleri birlik olsun. “Kadınlar için zekidir derler. ( Erkekler için aptal demezler ya), Fakat dikkat ediyorum: Bazan zekâlarını gündeliğe kullanmıyorlar. Kadın Birliği isminin müna- kaşasında erkeklerle ayrı gayrı olmadığını iddia edön hemşirelerimiz « hiç bir zaman valdelerimiz diyemeyiz - görmüyorlar mı? Bir kadının erkekle birleşmesi ne müşkül şey? Ne kadar merasim, me kadar kanun kayıtları, ne çok kontrollar var?. Artık hâlâ erkeklerle İ beraber düşüp kalkmak, hattâ Kadınlar Birliğini bir ayrılık ifade eder gibi telâkki edip ortadan kaldirmak reva midır? Kadınlar biribirlerile birleşmezlerse kiminle rall'de büyük hasaratı mucip ol muştur, Bazı evler harap olmuş, kişi “ Samsunda Şiddetli Yağmurlar Samsun (Hususi) — Sıcakları takip eden şiddetli yağmurlar Tekeköy havalisinde mühim ha- sarlara sebep olmuştur. Samsun-Çarşamba (o hattı su alında kalmış, bu yüzden bir gün trenler işleyememiştir. Bir- çok tarlalar su altında kalmış, Tekeköyünde birkaç evi su istilâ etmiştir. Beyrutta Gazi Hz. nin Büyük Nut- kunu Tercüme Ediyorlar Beyrut ( Hususi ) — Halepte intişar etmekte olan Vatanilerin organı “Eleyam,, gazetesi Türkiye Reisictimhuru Gazi Hz.nin büyük ve tarihi nutuklarını (tercüme suretile (o tefrikaya (başlamıştır. Nutuk gazetenin okuyucuları ara Sap İAA ile takip edirneli oldukları anlaşılarak tevkif olun- muşlardır. Diğer haydudun izi de bulunmuş ve kim olduğu anlaşıl- mıştır. Birkaç güne kadar yaka- lanacağı mul - i | Sözün Kısası Bir Emrin “atbiki Meselesi .. A.E Zorla değil a, mesessde bedbinim. Aramra siyah bir gece içinde bir dakika parlayıp sönen havai fişekler gibi gazetelere “beyanat, vermelerine rağmen memleketimize seyyah getir- me teşebbüsünü üzerlerine alanların şimdiye (Okadar muvaffakiyetli oir netice elde ettiklerine kani değilim. Yaz geldi geçiyor, memleketimize arasıra uğrayıp beş para bırakmadan giden büyük vapurların yolcularını bir tarafa bırakımız, bu mevsim için de kaç yabancı geldi, kaç gün kaldı, sayıları o hesabın aşarat hanesini geçeceğinde şüpheliyim. Hem niçin gelsinler diye de düşünüyorum. Yurdumuz — güzeldir, hayır bu kelime hakikati ifade etmez, cennettir. Fakat pahalıdır, içine girip çıkması zordur, Az evvel dinledim : Bir Fransız profesörü kızını va- tandaşlarımızdan birine vermiş ve geçenlerde yaz tatilinden istifade ederek görmeye gelmiş. Maks sadece iki üç gün kalmaktan ibarettir. Fakat o profesörün! damadı Burgaz adasında oturmaktadır, Burgaz adam da cennetten kopmuş bir parçadır. Profesör iki gün yerine iki hafta kalmış ve nihayet mezuniyet müddeti bitama yaklaşınca pasaportunu da- madına vererek yaptırtmasını rica etmiş. Bu genç te pasaportu hâmilen icap eden yerlere gitmiş. Buralarda kendisine ne sorulsa beyenirsiniz? — Profesörün kazanç vergisini tamamen verdiğine dair elinde mak- buzu var mıdır?. — Ne münasebet? Profesör buraya seyyah mfatile gelmiştir. Herhangi bir işi yoktur ki kazancı olsun! — İspat ediniz! Ve muamele uzamış, gün, dört gün, beş gün. Profesör her akşam damadına 60- rarmış? — Ne oldu pasaport? Adamcağız ne desin. Kendi işimiz. mevzuubahstir, işi olduğundan bahset- miş, unutluğundan bahsetmiş, yapılın- cıya kadar sallayıp durmuş! e Memleket o haricine (o çıkanlardan kazanç vergisini verip vermedikleri- nin sorulmasına dair bir emir oldu- ğunu bilmiyordum, yeni öğrendim, ve istiğrap ta etmedim. Bir lokantaya, bir gazinoya gittin mi, çıkarken yeyip içtiğimizin bedelini bermekle mükellefiz. Nihayet bir dev- let te bir müessesedir, hududundan çıkan adama borcu olup olmadığım sorabilir, sormak hakkım (haizdir. Fakat bu emri tatbik ile mükellef olanlar maksadı vaz'ıns göre hare- ket etmelerini İstiyemez miyiz? İşte karşımızda bir ecnebiki, buraya sirf seyahat için gelmiştir, burada otur- duğu müddet te iki haftadan ibarettir. Bu müddet zarfında ne iş yapabilir, bunu kendisinden nasıl sorarız ? Dedim ya, (gelmesi de zordur, gitmesi de. Öyle müşküller vardır ki, hatıra gelmiyen sahada, hatıra gelmiyer şekilde çıkar, memlekete seyyah ge- Ürme vazifesini üzerlerine alanlar için daimi bir sürpriz membaıdır. ——— Sellüloz Fabrikası Yapılmıyacak Birkaç gün evvel temeli atılan İzmit kâgıt fabrikasında mevadı iptidaiye olarak lüzumlu olan se- lülozun dabilden temini için ayrı bir gön, İki | bir fabrika tesisi mukarrerdi. Aldığımız malümata göre, bu maddenin hariçten çok ucuza te- min edilebileceği anlaşılmış ve ikinci bir fafrika tesisinin fazla masraflı olacağı tesbit edilmiştir. Esasen, kâğıt senayiinin fazla inkişaf ettiği birçok memleketler bile, bu maddeyi fevkalâde ucuza mal eden İsveç ile rekabet ede- | miyerek kurdukları Selüloz fabri- kalarını kapatmışlardır. Şimdiki hâlde, memleketimizde de bu fab- rikanın tesisinden vazgeçilmiştir. 2k Nİ Nİ an İ