1 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

1 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Hükümetin Güvenme Kuvvetleri Ergani Bakır yolu istikrazının C tahvilleri de — satışa — çıkarıldı. Söylemeya — hacet yoktur ki, dahili istikrazlar hükümetlerin güvenme — kuvvetleri — arasında #ayılır, Kendisine itimadı olmıyan, bulktan muzahdret göreceğine Ainanamıyan hükümetler, dahili islikraz yapmıya cesaret ede- mezler. OCümhuriyet hükümeti bu güvenme kuvvötini kendisin- de bulmuştur. ve zaten- vardir. Bu münasebetlo halkın da fikire lerini şurayu topladık: Rahmi B. (Mecidiye köy Hadım- kadın apartımanı) — Hükümet Ergani Bakır yolu Iiçin istikrar yapıyor. Bu İatikrazın milli ve şahsi birçok fayda- ları vardır. Devlet, milli bir servet olan bakır madenlerimizi İşletecek, birçok amelemiz burada Iş bulacak, harice bakır satarak memlekete para sokacak, iktısadi refaha erişeceğiz. Sonra bu yola borç para verenlâr kendilerine iyl bir falz temin ede- ceklar, paraları kesada Atıl kalmıya- gak, bu cihetten de şahısların menfeati korunmuş - olacaktır. * Şabin B. (Mimar, Cihangir Resssm sokak 60 )— Dahili istikrazlar, hükü- metlerin kuyvetini ve halka güven- melerini ifade eder. Hükümetimiz, halka dayandığı ve güvendiği için borçla Ergani altın yolunu yaptırmıya karar vermiştir. Buradakli bakır ma- denleri dünyanın en zengin madenle- rindendir. ı'ııllyılı geçtiği zaman memlekete avuç avuç altın akacaktır. Binasnaleyh istikrax suretile bu mü- ezseseye ortak olanların kazancı da büyük olacaktır. Bu istikraz diğer istikrazlara da benzemiyor. İkramiyesi de vardır. Parası olanlara bu tahvilleri tavsiye ederim. * Kâmi B. (Beyarıt Dibeklicami cad- desi 81 ) — Ergani bakır yolu İçin birçok şöyler yazıldı. Bu yolun fay- dalarını savıp dökmiyeceğim. Yalmız kasalarında, sandıklarında para sak- hyanlara bu yolun istikraz tehvillerini tavsiye edeceğim. Hem paraları emni- yet altına alınır, höm do faixz ve ikra- miyesinden lstifade ederler. Bu borcu bizden isteyen hükümettir. Cümhuriyet hükümeti borçlarına —çok sadıktır. Halkı çok düşündüğü ve koruduğu için — İmparatorluk — borçlarım — bile ödüyor. Yeni Pavyonlar Hastanelere 300 Yatak Daha İlâve Ediliyor Fazla telefon mükâleme ücret- lerindea alınan 220 — bin lira ile Cerrahpaşa ve Haseki hastane- lerine ilâve edilecek- yeni pav- yonların — plânları — yapılmıştır. Cerrahpaşa hastanesindeki pav- yon 200, hasekideki pavyon 100 yataklı olacaktır. Bu inşaat için 220 bin lira kâfi gelmiyeceğinden belediye bütçesinden de bir mik- tar tahsisat — tefrik edilmiştir. İnşaata üç ây sonra başlanabile- ceği ümit edilmektedir. köşebaşındaki bir kalabalık DAHİLİ HABERLER Kadın Yüzünden Cinayet Genç Bir Şoför, Tanıştığı Kızdan Vaz Geçmediği İçin Yaralandı Evvelki gün Feriköyünde kanlı bir cinayet işlen- miş, bir şoför, kadın yüzünden çıkan kavga netice- sinde ağır surette yaralanmıştır. Hâdise şu şekilde olmuştur: Şoför Ali Efendi isminde bir genç, bir müddet evvel, Feriköyünde oturan Bedros Efendi isminde birinin genç ve güzel kızı olan Matmazel Haylâkima Hle tanışmıştır. Gün geçtikçe iİki genç arasındaki münasebat ilerlemiş ve ailelerinden gizli olarak buluşarak gezmeye başlamışlar- dır. Bundan haberdar olan ev halkı, evvelâ nasihat ile, daha sonra da tehdit ile bu tanışımıya mani fırsat buldukça olmak istemişlerse de - muvaffak Ahmet Efendiye sım istemişlerdir. Bunun üzerine ev halkı meseleyi damatları bulunan açmışlar ve buna bir çare bulma- Ahmet Efendi evvelki gün şoför Ali Efendinin söylemiştir. olamamışlardır. yolunu beklemiş ve baldızı Matmazel Halâkimadan vazgeçmesini, aksi takdirde işin fenaya varacağını Ali Efendi bu tehdide ehemmiyet vermemiş ve yoluna devam etmek istemiştir. Bu yüzden arala- rında çıkan kavga büyümüş ve bir aralık Ahmet Efendi bıçağını çekerek Ali Efendiye saplamıştır. Ali Efendi kanlar içinde yere yuvarlanmış, Ahmet Efendi de yakalanmıştır. Yaralı şimdi hastanededir. Tenzilât 30 Bin Saat Yeni Bir Mektep Tramvay Ücretlerinin Yeni Tarifesi Bugün Başladi Taramvay Şirketinin düne ka- dar tatbik edilmekte olan 926 mukavelenamesi feshedilmiş ol- duğu için bugünden itibaren 923 mukavelenamesi tatbik edilmiye beşlanılmıştır. Bu mukavelename mucibince bilet parası, 926 muka- velenamesine nazaran bir miktar daha azdır. Bu sabahtan itibaren tatbik edilmiye başlanlan yeni ücret tarifesi şöyledir: Listi 2 Mevki — Merki Kr. S Ku S. 1-2 kıt'a v 8-7 » 875 6235 Zabit &83974 Zabit (karne) 425 —— Küçükzabit ve efrat 5 — — 250 > » (karne) — — —1 50 Harp malülleri S$S— 250 Mektep talebrai (15 ye- tina kadar) S — 250 24 Saatin Haâdiseleri Yaşar isminde biri kendisine yüz vermiyen alüfte takımından Neriman ismindeki kadını — jilet ile yüzünden yaralamıştır. * Galatada Hacı Sait apar- tımanında oturan Kâni isminde birisi, bir alacak yüzünden çıkan kavga neticesinde ayni evde otu- ran Eşref isminde birini yarala- dur, 4 Azılı gabikalılardan Yani, evelki gün Yeni postahane arka- sındaki Bencalbore hanına gire- rok bırsızlık yaparken tutulmuştur. * Sarıyerda oturan Sürme- neli İzzet isminde birisi, kendisi- vi bilmiyecek derece sarhaş bir halde sokakta tabanca ile ötebe- riye ateş ederken tutulmuştur. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: ven Polisler, halk toplanmiş. l Muayeneden Geçirildi Yeni ölçüler nizamnamesi mu- cibince bütün elektrik, su ve hava- gazı saatlerinin de kontroldan geçirilerek ayarlanması icap et- mektedir. Şehrimiz ölçüler müfettişliği, şimdiye kadar abonelerden tamir için çıkarılan ve sipariş edilip te memlekete yeni ithal edilen elek- trik saatlerinden 30 binden faz- lasını müayeneden — geçirmiştir. Maamafih, ayarlanma işine pey- derpey devam edilmektedir. Her hafta bu şekilde vasat! 200 saat kontrol edilerek damgalanmaktadır. Su ve havagazı saatlerinin ayar- lanması işine de yakında başla- mılacaktır. Kadına Çarpmış Şoför Mehmet Kâzım efondi- nin idaresindeki 789 — numaralı spor otomobili Karagümrkten ge- çerken Elif hapım isminde ihtiyar bir kadına çarparak yırılııı.h_:ı İSTİKRAZI Ergani - islikrazının C serisi - tahvilleri salışa çıktı. Zengin olmak, faiz kazan- müak istiyorsanız, vakit geçirmeden tahvil alınız. Bu suretle yürda hizmet borcu da ödemiş olursuuuz. .. Bir. gürültü bir patırdı değme gitsia.. İstanbul Köylülerine Fenni Meyvacılık Öğretilecek V Günün , Tarihi | Memlekette Zafer Bayramı 30 Ağustor Zafer ve Tayyare bayramı burada olduğu gibi —her tarafta parlak ve coşkun tezahürat ile kutlulanmıştır. Ankarada kutlulama merasimli çok güzel olmuş, mllli he- yecan tam manasile yaşanmıştır. » Kars, Bursa, Antep, Kütahya, Kırklaröli, Giresun, Trabron, Muğla, Antalya, Niğde, Kirşehir, Tekirdağ Adana, Ordu, Siirt ve Ziledön aldığı« mız telgraflarda Zafer ve Tayyare bayramının milli bir heyecan içinde kutlulandığına ait tafsilât verilmektedir Hariciye Vekili Haber aldığımıza göre, Hariciye Vekilimiz Tevfik Rüştü Bey hîvk:ç güne kadar Cenevreye gidecektir. Tevlik Rüşrü Bey Cenevrede on beş gün kadar kalacak, bu müddet içinde Milletler Cemiyetinin müzakoerelerine iştirak edecektir Ereğlide Elektrik Ereğli, 30 (A. A.) — Belediyem!- zin yaptırdığı elektrik — tesisatının açılıma merasim! yüksek davetlileri- mizin huzur ne bütün memleket hal- kının coşkun heyecanile bugün saat 19 da yapılmıştır. Üzüm Ve İncir İzmir, 30 (A. A.) — Bu ayın yirmi beşinden bu güne kadar bir hafta zarfında İzmir borsasında altı kuruş- Vilâyetin Büyükderedeki ene- | tan on yedi kuruşa kadar 17.070 çu titüsü busene ameli meyvacı ve bahçıvan — yetiştirmek — için bir mektep açmıya karar vermiştir. Bu mekteba İstanbul köylerinden elli çocuk almacak ve kendilerine bir sene meyvacılık ve sebzecilik hakkmda ameli dersler verilecek, aşıcılık öğretilecektir. Bu mektep leyli — olacak, günde — talebeye müsait bir yevmiye de verilecek- Hr, Bü yevmiyenin bir kısmile talebenin — yiyecek ve içeceği temin edilecek, artan para da enstitünün — kasasında — toplana- caktır. Talebe —mektepten çı- karken toplanan parası kendisi- ne sermaye olarak- verilecek ve köyünde tarla temin edersge ken- dilerine — fidanlıktan — meccanen cins ağaçlar da dağıtılacaktır. Bu talebe İstanbulun her köyün- den ikişer kişi olarak temin edilecektir. — Bunlar — köylerine dönünce halka aşıcılık va bahçı- vanlık öğreteceklerdir. Mektep binası hazırdır. Yakında yatak- hanesinin inşasına başlanacaktır. Deniz Ticaret Filomuz En son tutulan bir istatistiğe göre, bu sene içinde deniz ticaret filomuzu teşkil eden vapur adedi bir haylı artmıştır. Evvelce 176 posta ve şilep papuru vardı. Son zamanlarda beş vapur daha alın- mıştır. Bunların ton mecmuu 192 bindir. Ayrıca 100 tondan yukarı motörlü gemiler de hesaba katıl- dığı takdirde deniz ticaret filo- muüzün — elyevm — 202 gemiden teşekkül ettiği anlaşılmaktadır. M c Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: — Nihayet urun zaman sonra dükkün kapandı, polls halk dağıldı, güsüllü de kitti. Merak gitim acaba ne e'muşlu? — * val üzüm, beş kuruştan on üç kuruşa kadas 8.448 çuval 'hu:îı ııülşııı.lı:. Takdir Edilen Valller İzmir Valisi Kâzım Paşa vilâyetin vmumf işlerinde görülen verimli me- salsinden, Antalya valisi Nafiz Bey belediye ve köy kanunu tatbikın- daki hizmetinden, Balıkesir — vallal Salim Bey damızlık boğa — ihtiyacıni temin vo sığırcılığın tekâmülündeki hizmetinden, Sinop valisi Abdülhalik Bey halk sıhhatinin korunması için vaki olan mesal ve muvaffakiyetin dolayı alki r Vekâletlerce takdir edilmişlerdir. Hilâliahmer Gezintisi Hilâlizhmer — Cemiyeti — Eminönü kazası tarafından evvelki gün Yalovya ğı tertip edilen tenezzühten avdette üyükadada tevakkuf edilmiş, bütün Büyükada halkı —tenezzühe iştirak edenleri hararetle karşılamış, çok eğlenilmiştir. Bu sebeple Hilâliahmere teşekkür ediliyor. Eski Eserlerin Tamiri Maarif Vekâleti geçen sene Türkiyedeki eski eserlerin tesbiti ve bunların tamiri için “ Âbidatı koruma heyeti ,, namile bir hey- et taşkil etmişti. Biri mimar olmak şartile üç kişiden müteşekkil olan bu heyet faaliyete geçmiş ve aza- sından mimar Macit Beyi bütün Anadoludaki bu gibi eserlerin tesbitine memur etmişti. Macit Bey Anadoluda tamir ve hima- yeye mühtaç binlerce eser bulmuş, bunların tamir projelerini heyete vermiştir. Macit Bey şimdi de Er- zurum havalisindeki eserleri tes«bit etmek için yola çikmış ve evvelsi gün İstanbula uğramıştır. Vekâlet bu sene bu heyete (45) bin liralık bir tahsisat vermiştir. Çok mühim eserler bu para ile busene tamir edilecektir. Hasan B. ;“Ne“.olıcık :â ş zim, yine gür mücadt mesolesidir. e ğ