1 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

- _4 Sayfa Dimetoka Vahiyesinin f A . . Jmumi Vaziyeti Biga ( Hususi ) — Dimetoka, çok eski ve kala- selık bir nabiye merkezidir. Bi- gaya bir saat mesafede — olan bu nahiye, öte- denberi fazla zi- raat — yapmakla ve bahçecilikle meşhurdur. Tar- laları tamamen ovada ve pek Nahige müdürü mahsuldardır.' Besim Bey Üç yüz haneden fazla olan | bu nahiye merkezinde çok büyük ve adeta konak denecek kadar yüksek evler vardır. Dimetoka Beyleri vaktile meş- hür imiş. Onun için biribirile yarışa çıkarcasına büyük, on beş yirmi odalı evler yaptırmışlardır. Bu evlerin haddinden fazla böyük olması, bir taraftan yek- diğerile rekabet, diğer taraftan böcekçilik münasebetiledir. Hâlâ burada büyük dut bahçeleri ve her yerden ziyade kozacılık me- rakı vardır. Bu nahiye, manda beslemekle ve nefis kaymak çıkarmakla da meşhurdur. Belediye reisi ve el- yevm umumi meclis azası olan Meydin zade Ahmet Ef. tarafın- dan bozuk — olan — kaldırımları tamamen yaptırılmış, hükümet bi- nası da yeniden inşa edilmiştir. Kenarından — Dimetoka çayı ismini taşıyan bir dere akmakta- dır. Bu derenin kenarında büyük | bir çınarlık vardır. Burası halkın mesiresidir. Derede — yıkanıp ta çınarların altında uykuya yatan kar gibi beyaz kazlar ve ördek sürüleri, insana bir Anadolu köşe- sinde bulunduğunu hatırlatır. Dere kenarında dört taşlı son sistem büyük bir değirmen vardır. Bu değirmenin hark başına gidilip âlemler yapılıyor. Halkın giyiniş tarzı medenidir. Kadınlarının bir şehir banımından farkı yoktur. Beşibirlik zinet al- tınlarına, inciye çok — merakları vardır. İçlerinde musiki ile meş- gul olan; ut, keman çalan incelmiş hanımlar da vardır. Şehirde başı sıkılıp ta kendi- sine bayat arkadaşı bulamıyan Biga gençleri, her zaman Dime- toka kızlarına müracaat ederler. İçlerinde güzel dikiş bilen, ev kadını olmıya değerli hamarat ve becerikli kızlar vardır. Cuma günleri hava almak için şehirden bu nahiyenin çınarlığına üstleri kapalı yaylı arabalarla gi- dilir ve güzel eğlenceler tertip edilerek salıncaklar kurulur. Zi- yafetler verilir. Mektebi beş dershaneli ve kısmen leylidir. İki senedenberl bu nehiyede Müdürlük yapan Besim Bey köy yollarının yek- diğerile irtibatım temin etmiş ve beş kilometrelik şehir yolnun dahi halkın yardım ve gayretile ikmali- ne muvaflak olmuştur. Şimdi de bu yol üzerindeki köprüleri yap- tırmakla meşguldür. Bu köprüler- den birisi sekiz metre uzunluğun- dadır. Gerek Merkez yatımektebinin tesisinde ve gerekse İlyas alan Hacıköy, Kuruoba, Gerlengeç köylerindeki üçer dershaneli mek- teplerin inşasındâ müdür Besim SON POSTA Nevşehirde Elektrik Birçok Sanayiin Teessüsüne Yardım Edecektir Nevşehir, (Hususi) — Nevşe- hirde her sahada inkişaf için ciddi bir faaliyet göze çarpmaktadır. Nevşehirliler sanayi, ticaret ve zi- raat sahalarında olduğu gibi içtimai sahaları da fikri bedeni inkişafa da ehemmiyet — vermektedirler. Bunun için gençlik yurtları, spor kulüpleri gibi isabetli içtimat te- şekküllere lüzum görmekte, bun- ların başında da Halkevi teşekkölü — bulunmasını özlemektedirler. Halkevi bu tali teşekküllerin çalışmalarında ve faydalı olmala- rında mühim bir âmil olacaktır. Nevşehir — genleri her yerdoe olduğu gibi memleketlerinde de bir. Halkevi —kurulması — için icabeden — makamlar nezdinde teşebbüste bulunacaklardır. Bu sahadaki muvaffakiyet gençler için ciddi bir ilerleyiş teşviki olacaktır. Nevşehir — ziraat — sahasında | büyük bir inkişafa mazhar olmuş- | tur. Bilhassa bağcılık çok ilerile- miş, istihsal artmış, gayet nefis Geredede Sevinç Uyandıran Haber Gerede, (Hususi) — Öteden- beri doktorsuzluk yüzünden sıkıntı | çeken kasabamıza bir doktor ta- yin edileceği haber alınmış ve bu haber burada sevinç uyandırmıştır. Yeni Sulhan 'Kaymakamı Bahçe kazası kaymakamı Avni Bey, vilâyetimizin Sulhan kazası kaymakamlığına tayin *edilmiştir. Avni Beyin, Sulhanda büyük imar işleri yapacağı haber alınmıştır Dörtyolda Pahalılık Dörtyol ( Hususi ) — Burada fıkaralar kış ve yaz sebze yiye- mezler. Çünkü şimdi sebzenin en ucuz mevsimi, burada sebzeler yine pahalıdır. Bundan evvel daha pahalı idi. Ekmeğin kilosu 8,5 kuruştur. Sebzelere gelince patlıcanın kilo- su yedi buçuk, domates yedi bu- çuk, özüm 7,5 karbuz bir buçuk, kavun Üç, sarmısak 25-30, 80- ğan 5, patates 5, taze fasulya 7,5 incir beş, şeftali yedi buçuk, yo- ğurt an ve biberin yüz adedi on kuruştur. Bu fiyatlar Istanbul için pahalı olmasa bile bu muhit için çok pahalı görülmekte ve birçok kimseler sebze yiyememektedir. vreeerecereereneneRALArnEne örecaRE ErLAnELALRELEAALALERAA. Beyin çok çalışkanlığı görülmüştür. Dimetoka nahiyesinin 28 köyü yardır. Bunlar hep merkeze tele- fonla merbuttur. Nahiyenin bulun- duğu yer biraz çukürumsu olduğu için uzaktan görünmez, İlâkin içine girince manzarası güzeldir. Yanına yaklaşınca büyük binaları, bahusus bayaz sivalı minaresi ağaçlıklar — içinde — görünmeye başlar. Burası adeta şehrin bir mahallesi gibi olduğundan hergün gelen giden eksik değildir. Bu nahiyeye bağlı Göğemalan, Kınalar, Çerkes Demirci köyle- rinde dahi birer mektep yaptırıl- makta, içindeki ustalar hummali bir surette çalışmaktadır. Bunların da inşaatı yakında bitecek ve tümhuriyet bayramında resmi kü- şatları yapilarak tedrisata başla- nacaktır. — H. Ş.; bilhassa bir | Nevşehirden bir. manzara: Nevşe- hisli Damat Ibrahimpaşa camit şaraplık üzümler yetiştirilmeye başlanılmıştır. Alâkadarlar ve mütehassıslar üzümlerimizden Marsilya — şam- panyaları ayarında — şampanya istihsal edilebileceğini ve bunların beher şişesinin bir İiraya mal olacağını söylemektedirler. Maa- mafih şampanya istihsal için esaslı tesisata lüzum görüldüğün- den henüz değil bu sahada, şarapçılık sahasında bile bir te- şebbüs vaki olmamıştır. Daha evvel elektrik tesisatına lüzum — görülmektedir. — Henüz elektrik kuvvet ve nuruna kavuş- mamiş olan Nevşehirde elektrik sadece sokakları, çarşıyı ve ev- leri Aaydınlatmakla kalmıyacak, elektrikle kolayca yapılabilen birçok Sanayiin de teessüsüne vesile ve medar olacaktır. Elektrik istihsali — için kulla- nılacak kömürün Nevşehirden te- mini de mümkündür, şimdi Nev- şehir maden kömürünün kalorisi tespit edilmektedir. Müsbet netice alınırsa derhâl bir elektrik san- trah tesis edilecek ve iki sene sonra Nevşehir elektrik kuvvet ve kudretinden istifade edebi- lecektir. Dîyanîkirâe Sıtma Mücadelesi Diyarıbekirden bir manzara Diyarıbekir (Hususi) — Burada mevzll sıtma mücadelesi çok iyi neticeler — vermiştir. Dağkapısı harici ile lise, san'at mektebi ve hastane civarı sıtmadan kurtul- muştur. Muhacirler arasında sıtma mücadelesi yapmak Üzere hususi bir doktor tayin edilmiştir. Bundan başka nümune hastane- Muş Sıhhat Müdürlüğü Muş, (Hususi) — Sıhhat mü- dürü Remzi Bey Tekirdağı sıhhat müdürlüğüne Tekirdağı — sıhhat müdürü Hamdi Kasım Bey de Muşa tayin edilmişlerdir. Muşta eczane yoktur. Halk ilâç ihtiya- cını belediye ve dispanserden temin — etmekte, — fakat bura- larda da her aranılan — ilâç bulunamamaktadır. Vali Mithat Bey eczane açılması için teşeb- büsatta bulunmuş, hattâ malt fedakârlıktan da — çekinmemiş, fakat bu sefer de eczacı bulu- namamıştır. Muşta Meddah Muş, (Hususi) — Vahip Bey isminde bir meddah Muşa gelmiş ve vilâyetin müsaadesi ile Halk- evinde geceleri halka taklitli ve eğlenceli hikâyeler — anlatmıya başlamıştır. Meddah bu muhitte bir yeni- liktir. Bunun için Halkevi hınca- hinç dolmakta, halk meddaha çok rağbet göstermektedir. Vahip Bey Van, Erzurum ve Trabzon taraflarını de gezecektir. —— Muşta Jandarma Müfettişi Muş (Hususi) — Van mınta- kası jandarma müfettişi miralay Asım Bey Muşa gelmiş, jandar- ma umurünu taftişe başlamıştır. sile belediye ve hükümet doktor- luklarında da sıtma mücadelesine ehemmiyet verilmektedir. Buralara gelen hastaların yüzde doksanının sıtmadan şikâyet ettikleri görül- mektedir. Sıtma mücadelesinin genişle- tilmesi daha faydalı neticeler verecektir. Havzada Okuma Hevesi Havza ( Hususi ) — Bu sene leyli ve meccani mekteplere rağ- bet ziyadeleşmiştir. Bilhassa Hav- zadan — askeri orta mekteplere her seneden fazla talebe kaydo- lunmuştur. Bu yüzden — askeri ortamektepler — en İyi derecede terfi edenler arasında müsabaka yapacağını bildirmiştir. Yalnız Havzadan giden tale- belerden birisi bir kamyon faci- asına kurban gitmiş, muhitte pek ziyade — teessür — uyandırmıştır. Tehlike karşismda kamyondan atlıyarak tekerleklerin arasında ezilen Sabri Yakap ismindeki bu zeki yavrucağın — ölümü burada teessür uyandırmıştır. Çok Sevilen Bir Kaymakam Havza (Hususi) — Köy mek- teplerini, köy yollarını, jandarma karakollarını yaptırarak Cümhu- riyet idaresinin — “ köycülük ,, e verdiği ehemmiyeti gösteren ve çalışkanlığile ret bulan Havza kaymakamı Abdülkadir Bey ter- fian Bafra kazası kaymakamlığına tahvil edil fa Abdülkadir Bey uğurlanırken istasyonda bu ayrılıştan çok mü- teossir olanlar ve ağlıyanlar vardı. Eylâk-”'t Müsahabe Bir Klişe zerinde Düşünceler Nurullah Ata Gerek - bizde, gerek başka memleketlerde, az çok değerli bir | sanatkâr — ölünce yerinin —uzun zaman açık kalacağını söyliyen | adamlar çıkar. Hattâ birkaç sene evel, bir. romancımıın — ölümü üzerine genç bir anket meraklısı, | onun yerini kimin tutabileceğini bazı kimselerden sormuştu. İ «Yeri uzun zaman açık kala- caktır... » Itiraf edeyim ki bu birkaç kelime beni hayli sinirlen- dirir. Nazari olarak düşündüğü- müz zaman hiç şüphesiz ki bir sanatkârın (ölümünün, eseri Üze- rinde| tesiri olamaz; yani o, öf mekle eser, sahiden bir değerl varsa, ortadan kaybolmaz. De- mek ki ©o sanatkârın — yeri açık kalmaz; zaten o kimsenin yerini tutmamıştır, eserleri — ile kendisi bir yer İcat etmiştir ve o yer daima dolu olarak devam eder. Bittabi bu ancak yaratıcı sanatkârlar için doğrudur; aktör- ler, müsiki virtüozları gibi mü- messil —sanatkârlar — için böyle değildir, çünkü — onlar öldüğü zaman «eserleri» de kendileri ile beraber gider, onlardan ancak bazı «ananeler», yani oynadıkları piyesleri veya çaldıkları par- çaları kendilerinden sonra oy- nıyacak, çalacak olanlara birer tavsiye, — birer işaret — kalır. Fonografın, sinemanın ilerlemesi belki onların da ebedileşmesini temin edecektir. « Yeri açık kalacak » sözü bazı âlimler için de olabi- Hr; çünkü nnî:rım vücudü, birta- kım meselelerin halli için Jâzıni olabilir. Fakat bu “yeri açık kalacak,» sözü, bu bu basmakalıp söz büs- bütün manasız mıdır? Nazari bir hakikat degilse de bir realiteye tekabül etmiyor mu? Klişelerim, çok kullanılan cümlelerin daima de“ lâlet ettikleri birşey vardır; onlar tahlil edildiği zaman manasız gö- züse bile yine boş değildir, umum! | bir ihtiyacın, bir kanaatin ifadesi* dir. Zanvederim ki yalnız klişeleri- nin tetkiki ile bir zamanın, bir ce- miyetin başlıca vasıflarını tayi etmek, örfi, ahlâkt tarihini yaz” mak kabildir. Böylece — “ yeri açık kalacaktır» Klişesinit de bir takım —derin, mana” sızlığı altına gizlenmiş haki" katler ihtiva ettiği muhakkaktır: Bir içtimaiyat âlimi değilim; onut! için bu klişeyi çözebildigimi iddiğ edemem, fakat onda bulunduğunU sandığım bir manayı göstereceğim: Sanatin ebediliği — tamamilt nazari ve ancak bazı kimselerct kabul edilen bir — hakikattir Vakıa büyük — san'atkârları! ölmediğini, — birtakım — eserlerli daima hayranlık celbettiğini hef kes söyler; fakat bu, ekseriyeti!f ağzında — bir sözden ibarettifi pek — az kimse — hayatıt! bu söze uydurur. İnsanların çog yalnız ve yalnız zamanları İ müuasırlarının — eserleri ile alâkâ” dardır. Yeni yazılmış romanlar' okumak, yeni piyesleri görm!. ister. Bazı muharrirlere bağlanl!? onların her yeni kitaplarımı okur, ondan (kendine göre, ders çıkarır, onunla zengin') Bu adamlar için o muharriri? ölümü büyük, fakat tamiri kabl bir kayıptır: zamanla o, mul ririn yerine başka biri M' «Yeri açık kalacak, klişesi — SAf atin ebediliğine inanmadığımız!ı ancak içinde bulunduğumuz zamif nın eserlerine alâka ghlerıbu' ğimizin delilidir, bir itiraftır.