12 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Mekanizmasında Ahenk Şartı Şa kapanma saatlerinin tesbiti, ortaya mühim bir mevele çıkar- di İdare mekaaizmasında ahenk Şurü. Son zamanda ve bu mü- naaebetle bazı ahenaksizliklerin görülmesi halk arasında bakınız nasıl bir tesir hasl etmiştir: İlbsan Bey (Topkapı Merkezefendi 81) — Talimatname ve nizamnameler yapılırken beklesen verimli ve İyi neticeleri alabilmek için kalı kırk ya- rar Şibi çalışmak İâzımdır. Böyle ya- pılmazsa tatbik sabasında —müşkülât görülür, tadil edilmek İicap eder. Sıkmk tadil ve tefsir gören nizam- mamelerin de halk Özerindeki nüfuz ve tesir kudretleri azalır. Nizamname- ler nekadar istikrarlı ve sabit olursa okadar faydalı neticeler alınır. Tatan- bulda muayyen saatte dükkânların kapanması fikri işçiyi korumak ve kendilerine insan olduklarını ve İatira- hate ihtiyaçları bulunduğunu anlalınası itibarile çok mühimdir. Fakat evvelden iyi bir talimat- mama hazırlanmadığı için bu iyi fikir kstenilen iyi neticeyi vermedi. Gaze- telerde hergün kapanma saati dedi- kodusu okuyoruz. Hergün yeni ka- işe bir — Kapanma — hakkındaki — itirazlar devam ediyor. Daiml! Encümen tü- tüncülere saat dokuza kadar müsa- ade etmiş. Fakat seyyar tütün satıcı- ları serbest bırakmış. Herkes tütün satamaz, çünkü inhisar maddelerini satmak için ruhsatname — lâzımdır. Tütünün seyyar satıcılığım da yine bunlar yapabilirler. Böyle yapmak bstiyon bir beyi polis — tarafından manedilmiştir. Daimi — Encümenin verdiği kararla polisin kararı biribi- rine uymuyor. Eğer bu haber dağrua ise insan vaziyetten müteccssir oluyor. » Cemil Bay (Şişli tramvay istasyonu karşısında 133)— Dükkânların kapan- ma meselesi şehrin itiyadını bozdu. Yalnız itiyadım değil İntizanını, hattâ rahatını bozdu. — Vapurlar — serbest hayata göre greliklerini kazırlamış- lardı. Şimdi dükkânlar saat yedide kapanınca o saatin vapurlarında Izdi- ham başlıyor. Daha çok vergi veren dükkân sahipleri saat 7 de kapadık- ları için İşportacılara gün doğdu. Seyyar esnafın adedi arttı. Muayyen saatte kapaama — meselesi — başka memleketlerde olduğu gibi pekâlâ tatbik edilebilirdi. Fakat evvelden adamakıllı tetkikat yapılmamıştır. Şimdi dalmi encümen iİşini gücünü bıraktı. Bu işleri tetkikle meşgul Fakat yine aksaklığı izale edemiyor. Verdiği kararlardan polisin bile haberi yokmuş Bu işte Belediye otoritesi mevzuubahstir. dindirmek Tâzumdır. Fen İşleri Müdürlüğünde Belediye Fen İşleri Müdürlüğü teşkilâtında bazı yenilikler yapıl- mıştır. Mimari — ve betonarme şubeleri birleştirilerek bir irşaat Şubesi vücude getirilmişlir. Hari- ta şubesi de imâr işleri şubesile birleştirilmiştir. —Ek artık Hasan Bey.e Yeni Bir Facia Daha! Bir Çocuk Düşürüldü, KadınHastaneye Kaldırıldı, İki Kişi De Adliyeye Verildi ve ileride kendisini nikâblıyacağını, fakat çocuk istemediği için karnındaki çocuğu düşürmesini tek- NF etmiş ve akrabasından Hatice Hanım isminde bir kadının kendisine ilâç tarif edeceğini söylemiş- Polis, bir çocuk düşürmeye iddiasile Alemdarda oturan Tahsin Bey ve Hatice Hanım isminde iki kişiyi dün müddeiumumiliğe vermiştir. İddia edildiğine göre hâdisenin mahiyeti şuduar; Tahsin Bey, Nezahat Isminde bir hanımla uzun zamandanberi beraber yaşıyormuş. Bu yaşamadan Nezahat Hanım altı aylık bir çocuk almıştır. Fakat Tahsin Bey son zamanlarda başka bir hanımla nişanlandığı için Nezahat hanımdan ayrılmak iste- miştir. Nezahat Hamım bu ayrılmıya razı olmamıştır. Tahsin Bey, Nezahat hanima nişanını bozduğunu Gayrimübadiller sebep - oldukları tir. Nezahat Hanım bu teklifi komşularına açmıştır. cektir. Nihayet üç gün evvel Nezahat hanımın yatağa düşmesi komşularının nazarı dikkatini celbetmiş ve polise haber verilmiştir. Polis ağır bir halde hasta olan Nezahat hammı Haseki kadın hastanesine kaldırmış. Cenin morga gönderilmiştir. Müddeiumu- milik morgtan alacağı rapor Üzerine kararını vere- 2A Avakall İdare Heyetinde Bir İhtilâf| Bir Dava Daha Çıktı Gayrimübadillere yapılan para tevziaatı dolayısile, gayrimüdiller cemiyeti idare heyeti azaları ara- sında bir ihtilâf çıktığımı kısaca kaydetmiştik. Aldığımız yeni malümata göre; bu ihtilâf idare heyetinin son içti- mamda bazı gürültülü hâdiselere yol açmıştır. Bu arada, İdare heyetinde bulunan diş tabibi Ali Azmi Bey istilaya davet edilmiştir. Bu anla- şamamazlığın mevzuu, gayrimüba- dillere yapılmakta olan para tev- ziatında esas tutulucak nisbetin tayini işidir. Tevziat başlamadan evvel, Maliye Vekâleti mevcut paranm, istihkakların yüzde yarı- mi hesabile dağıtılmasını - teklif etmiş, fakat bu mesele cemiyetin idare heyetinde tam anlaşma te- mini suretile balledilememişti. All Azmi Beyin, istifaya davet edilişi bu anlaşamamazlığın tema- disindan ibarettir. Azmi Beyin bu istek karşısında istifa edip etmi- yeceği de henüz malüm değildir. Gümrük Komsiyoncuları Gümrük komsiyoncular birtiği yakında fevkalâde bir içtima ya- pacaktır. Bunun sebebi, idare heyetinde bulunan azaların çekil- mek arzusunu göstermeleridir. Yapılacak umumi toplantıda, komsiyoncuları yakından alâkadar edan bazı meseleler görüşülecek bu arada tadilâta uğratılması te- karrür eden komisyonculuk kanu- nu hakkında da bazı yeni temen- nilerde bulunulacaktır. a. Kuruçeşme Depolarından Yine Dava Edildi Dün Asliye dördüncü hukuk mahkemesinde Kuruçeşmede me- zarlık sokağında Salih Münir Bey tarafından Kuruçeşmedeki kömür depoları aleyhine açılan zarar ve ziyan davasına bakıldı. Dava edi- len depoların adadi tam (24) tür. Ve isimleri de şunlardır: Babanzade Fuat Bey, Fele- menk Bahrisefit bankası, Ali İh- san Paşa, Dursun, Ali, Mehmet Maksut, Valter Kiriti, İzzet, Meh- met Tahsin, Sava Savadis, Molla Hasanzade Ahmet, Arslan oğlu miltiyadi, Manko, Miko, Gazer, Valker, Davranof, Hayri Araboğlu Bey ve Efendilerle Liman şirketi. Mahkemede bütün depoları avukatları temsil ediyorlardı. Da- va edilenlerin avukatları, Salih Münir Bey dava ettiği iki evden birişinde (24) hisse itibarile an- cak (17) hissesine intikal yolile mutasarrıf olduğu için dava hakkı olmadığını ileri sürdüler, Bu husus uzun münekeşaları mucip oldu. Nihayet zarar ve rziyanın tesbiti için bir ehlivukuf seçilmesine karar verildi. İki taraf ehli vakufu seçmekten uyuşamadıkları için bu işi mahkemeye bıraktılar, Salih Münir Bey daha evvelce aynı mahkemeye Rus kömür depoları aleybine bir dava açmış (7) bin Hralık bir zarar ve ziyan masrafı hükmettirmişti. Bu paranın zarar ve ziyan kısmmnı — icradan almış (5282) lirası da zararın izalesi için duvar yapılmak üzere icra kaza- sına konmuştur. Mahkema bu kararı verirken Salih Münir Be- yin zararının yüzde yetmişinin Rus kömür depolarından, yüzde otu- Takas İşi Komisyon 2000 Sayfalık Bir Rapor Hazırladı Takas suüstimali tahkikatile meşgul bulunan komisyon nihayet mesaisini tamamile bitirmiş ve iki bin küsur sayfa tutan tahki- kat fezlekesi tamamlanmıştır. Öğrendiğimize göre; evrakın bir sureti doğrudan — doğruya Adliyeye tevdi edilecek, aslı da Gümrük ve İnhisarlar Vekâletine verilecektir. Tahkik komisyonu, kereste —Üzerinde yapılan bu suğlstimal işi üzerinde birçok memurları ve bazı tacirleri yakım- dan ve uzaktan alâkadar gör- mektedir, |/24 Ğaatin Hüâdiseleri Heybeliada'da Çamlimanında bir. kulübede oturan merkepçi Hamdi Çavuş, bir para mesele- sinden çıkan kavga neticesinde Ferhat isminde bir balıkçıyı ba- şından yaralamıştır. * Tahtakale'de oturan Asım ismindebiri alacak yüzünden çı- kan kavga neticesinde — Hasan ismindebirini çakı — ile yarala- mıştir. * Şoför Hüseyinin idaresin- deki 2099) mumaralı — otomobil Köprüde Mahmut ismindebirine çarparak yaralamıştır. * Beyoğlunda Macar cadde- sinde Yoğurthane apartımanın 8 numarasında oturan Madam Ma- rika balkondan — düşerek ağır suürette yaralanmıştır. zunun da diğer depolar tarafın- dan — geldiğini —ileri sürmüştü. Salih Münir Bey yeni davasında bu yüzde otuz zarar ve ziyanını istemektedir. . Nafıa İşleri Elektrik Şirketi, Posta V Telgraf Teşkilâtı, Telsiz Mühendisliği Ve Şark Demiryolları Verilen malümata göre; Nafia Ve& kili Ali Beyin Ankaraya avdetindl sonra Elektrik şirketile vekâlet ar: esaslı suratte müzakerelere - girişile coktir. Diğer taraftan, Nafla — Vekâletl Posta telgraf ve — telefon müşa Kadri ve posta umum müdür - vel Vefa Beyler gehrimize gelerek — postl telgraf merkezlerinde, ve tolsiz istaf yonlarında tetkikata başlamışlardır. Bu tetkikat neticesinde bazı essit lar testit edilecek ve posta telgirâl ve telefon idaresi yöni bir - toşkili! kanunu lâyihası hazırlanacaktır. * Mühendis — mektebindö — açılacal olan yüksek telgraf, telsiz ve telefot mektebi, ayni mektebe bahlanan elekt tromekanik şubesile birlikte bu dörl senel başlangıcından itibaren faaliye te geçecektir. » Bundan başka, Şark - demiryollar! idaresinin son iki sene zarfındi hesaplarının tetkikinö — başlanmışlıf İlk plânda, şirketin hükümete ödediğİ varidat miktarının yanlış olduğu gö rülmüş ve eksik verilen 3 bin lira lt tirdat edilmiştir. Şehir Meclisinde Toplanti İstanbul Umumi Meclisi yarın toğ' lanarak intihap işlerini görüşecektil Bu toplantıda Intihabın ne günü ya* pılacağı, ve kaç gün süreceği karaf' laştırılacaktır. Talebe Yurdunda | Kadırgada Talebe Yurdunun t& miri bitmek üzeredir. Yürt bir Teşif| nlevvelde açılacaktır. Yurda Üniver' site talebeleri, imkân kalır ve kad To müsalt olursa, İlse talebelöri di alınacaktır. Sahtekârtik ” Tahkikatı | Şebrimiz gümrük muhafazâ teşki âtı yeni bir. gümrük sahtekârlıği” izi üzerindedir. Aldığımız malümatl göre bu hâdise, bir vapurun bat ve çıikarılmış — olduğu gösterileret hurdalarının gümrük tarifesinin” göf' terdiği yarı para ile ithal edilmesidi? Geçen sene Karadenizde Kar#f| burun mevkiinde karaya oturan — YW nan bandıralı Andriya vapuru, bir müddet içind yüzdürülmüş * Büyükdere önlerine getirilerek buğ” day hamulesi bir başka Yunan sino nakledilmiştir. Tamir için Bal Andriya — vapuru, bir Ruma 15 bin liraya satılmış mt” teakiben gemi muhtelif ellerden çerek, muhtelif sahipler değiştirmii" tir. Geminin batmış ve yeniden çıkt” rilmiş olduğu gösterilerek, bu- sabif” ler tarafından gümrük - tarifi istifade edilmek istenmiş ve — çı: çi kadar — birçok hurdalar yarı gümrül resmi ile itbal edilmiştir. Bunu habef alan Gümrük Muhafaza teşkilâti kikata başlamış, kaçakçılık ve ıııij kârlık addettiği bu mescle üzerine koymuştur. Pazar Oİa Hasan B. Diyor Ki: sonbahar da geldi. ı v Baksana birkaç gündür “hava l «« Boyüna yağınur yağıyor. bozuld. *« Artık şimdi lâstik, goson, gem- | siye gibi eşya İster.