20 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Balıkesirde Maarif Hareketleri Balıkesir, (Hususi) — Meclisi amuümi — tarafından erkek — orta mektebine — bir ilâve edilmesi kararlaştırılmıştır. Mek- tebin -öst katı pansiyon olatak buraya leyli meccani ve ücretli “talebeler alınacaktır. Ücret; talebeler tarafından üç taksitte ödenecek ve 180 lira olacaktır. Leyli meccani için or- tamektebi olmıyan vilâyet kaza- larından ailevi vaziyeli okuması- na mani olan talebeler alınacaktır. Bunlar için bir de müsabaka hkntihanı yapılacaktır. Meccani 20 talebe kabul edilecektir. Muallim Mektebi ve Lise Necatibey Muallim — mektebi için talebe alım kadrosu gelme- diğine göre bu sene Muallim mektebine talebe alınmıyacağa benziyor. Lise kısmına girmek için kız ortayı bitiren bazı hanımlar da müracaat etmiştir. Vilâyetimizde gerek kız lisesi ve gerek kız mu- allim mektebi yoktur. Fakat ka- nun müsait olmadığından bu kız- pansiyon ların müracaatlarını kabul müm- | kün olmamıştır. llkmekteplerde Bu sene - vilâyetimizde yarım tedrisat usulü takibi mecburiyeti basıl olmuştur. İstiklâl mektebi binası — tedrisata müsait olma- dığından kaldırıjmış, Mithatpaşa mektebi de tamire muhtaç oldu- gundan talebeler 6 Eylâl mekte- bine nakledilmiştir. 6 Eylül mek- tebi İstiklâl mektebi de almı- ya musait olmadığından yarım tedris yapılmasına, karar veril- miştir, Bu suretle öğleye kadar bir mektep öğleden sonra da diğer mektep ders görecektir. Aynı süretle Bandırmada da yarım tedris usulü kabul olunmuş- tur. Bu vaziyet muvakkat olacak; bina temin edilince eski vaziyete | avdet edilecektir. Antalya Haberleri Antalya, 19 (A. A.) — Mer- kez ve mülhakat belediye meclis- lerinin — teşkiline karar verdiği Antalya ve mülhakatı harita bir- liğinin esas nizamnamesi vilâyetçe tasdik edilmiş ve birlik Eylülün 27 inci günü Antalyada ilk içti- mamı yapmıya davet edilmiştır. Antalya tayyare şubesinin müra- caati üzerine bütün memurlar muayyen aylık taahhüdatla tay- yare cemiyetine aza kaytolunmak- tadır. Mahmut Esat Beyin Konferansları İzmir, 19 (A. A.) — İzmir Meb'usu Mahmut Esat Bey Hal- kevinde “ Türk ihtilâlinde milli- yetçilik prensipleri, mevzulu kon- feransına devam etmiş ve büyük bir kalabalık tarafından alâka ve heyecanla dinlenmiştir. Mahmut Esat Bey şehrimizden mufarakat — edeceğinden — konfe- ranslarının diğer kısımlarını ancak bir buçuk ay sonra avdetlerinde verecektir. Yürümekten Zevk Alan İhtiyar Güdül, (Hususi) — Sorkon köyünde Talaz Ahmet Ağa ismin- de 96 yaşında bir ihtiyar vardır. Bu adam köyle Güdül arasındaki İki saatlik mesafeyi hayvanla git- '—hmkte. yürüyerek katetmek- tedir. Alpulluda Bir ikinci Şeker Fabrik ası Kuruluyor Alpullu, ( Hu- susi) — Bu sene Alpulluda büyük bir inşaat göze — çarpmaktadır, Bir kere fabri- kanın aşağı yu- karı bütün aksa- mı tadil edilmiş- tir. Silolara su tertibatı — yapıl- mış, çok kuvvetli | bir su tazyıki ile | pancarlar oto- matik — olarak fabrikaya sevke- dilmeğe — başla- nılmıştır. Pancar- ları vagondan su - tazyıki ile bo- şaltan ve Elfa denilen makine de bu sene ikiye iblâğ edilmiştir. Fabrika bu sene pancar sev- kiyatını teshil için bötün yolları tanzim ve tesviye ettirmiş, mühim bir kısmını parke ile döşetmiştir. Yeniden birçok yollar ve köprü- ler de yaptırılacaktır. İkinci bir şeker fabrikası da- | ha kurulmuş ve bu inşaat hemen hemen Türk işçilerinin ve ustala- rının elinden çıkmıştır. İnşaat bitmek üzeredir. * Eski fabrika binası tevsi edil- Kurulmakta olan ikinci şeker fabrikası | ilâve edilmiş, miş, kesme şeker makineleri orta kata çıkarılmış, otomatik kesme sevkiyat enstalâsyonu vücuda ge- tirilmiş, küsbe kurutma dolabı ocaklar otomatik bir hale ifrağ olunmuştur. Umumi müdürlük ve muhasebe binaların- | dada tadilât ve ilâveler yapı- mıştır. Memurin ve müstahdemin için elektrik kaloriferli daireler vücuda getirilmektedir. 63 metre boyunda ve 42 metre eninde bir amele kışlası vücude getirilmiştir. Yeni — ambarların temelleri âtılmıştır. Yeni yapılan Adanada Müddeiumumilik Beledi- yeden Gürültü İle Müca- dele Edilmesini İstedi Adana, 19 (A. A.) — ğıhri- miz müddeumumiliğif belediyeye bir tezkere yazarak — geceleyin akşamdan başlayıp sabahlara ka- dar sokaklarda pamuk, koza, buğday taşıyan araba ve kam- yonların görültülerine karşı esaslı tertibat alınmasını ve bu suretle halkın gece istirahatının temin edilmesini dilemiştir. Belediyemiz bu çok yerinde dileği dikkatla karşılamış ve tetkikata başlamıştır. Sıhhat müdürlüğü 12 yaşındaki çocukların fabrikalara amnle ola- rak kabul edilmemesini ve 18 yaşındakllerin de makine daire- lerinde çalıştırılmamalarını fabri- kalara bildirmiştir. Belediye meclisi ayın 19unda fevkalâde içtimaa çağrılmıştır. Bu toplantıda — intihabata — başlama günü kat'i olarak tesbit edilecek ve Gazi heykeli tahsisatı faclı kâfi gelmediğinden diğer fasıl- lardan — münakale — yapılmasına karar verilecektir. | | | s#ene bir de asri otel, lokanta, ga- M;n;aya Su Getirildi beş sınıflı, elek- trikli ve kaloriferli | asri mektebin kü- şat resmi yakın- da yapılacaktır. Alpulludaki spor kulübü bu sene belki de Trak- ya — şampiyonu olacak kadar mü- him bir - varlık göstermektedir . | Şahap, Mehmet, Mustafa, Ömer, Cülus, — Hamdi spor — sahasında pek büyük — mu- vaffakiyetler göstermektedirler. Hulâsa 3 sene evvelki Alpullu ile şimdiki Alpullu arasında bariz değişiklikler görülmektedir. Bu zino, kooperatif, postane yapıl- mıştır. Fabrika bu sene Türk ustalar tarafından İşletilmiştir. Makinist Fuat efendi İle arkadaşları Niyazi, Ali, Mustafa, Mandıralı Mustafa efendiler büyük muvaffakiyet gös- termişlerdir. Bu sene havaların kurak gitmeıine rağmen kampan- yanın 3 ay devam edeceği tah- min edilmektedir. Ivan Mihailof Bulgarların orta zaman sonlar rına — doğru - tarih * sahnesinden çekilmeleri emrivaki gibi birşey olmuştu. Ne ilâhi, ne beşeri hiç- bir kuvvet onların hür ve müsta* kil yaşayabilmelerini artık temin edemiyecekti. Bizzat — kendileri hürriyetlerine düşmandılar, istik* lâlden iğreniyor'ardı. Dobrice ile Edirne arasına sığışan Bulgaris* tan, Üç parçaya ayrılmıştı, her parçada bir çar vardı, her çarın tebeası öbürünün tebeasına diş bileyordu, — birbirlerinin — kanıni içmekten zevk alıyorlardı. Macar Koralı Lui, bu fetretten istifade —ederek — Bulgaristana ordular gönderdiği vakit Sofyada oturan Çar Sişman, — rakiplerli olan öbür çarların inhizamını kolaylaştırmak — için Macarlarla elbirliği yapmıştı, müstevli orduya kılağuzluk etmişti. Öbür Çarlar- dan birinin anasını da — kendi sarayına iltica etmişken yakalayıp Macarlara — göndermişti. Çükü Çar Sişman, Çarlık zevkini konu- gu korumak zevkinden çok yük- sek tutuyordu ve bu kanaat yal- nız onda değil, bütün Bulgaristan- da kökleşmiş bulunuyordu. Onlar, sığınan kuşun eti yens mez olduğunu Türklerden öğren- diler. Işte yıllarca Türk kalbine kurşun sıkan ve sıktıran Çetecl ve komiteci İvan Mihailofun, öz yurdunda — barınacak bir köşe bulamayınca Türkiyeyi hatırlama- sı hep bu bilgidendir. — M. T Burdurda Muallimler Yeni Tedri Usulleri Etrafında Ehem miyetli Tetkikler Yapıyorla Burdur (Hususi) — Muallimler önümüzdeki ders senesinde takip edecekleri terbiyevi ve tedrisi işler Üzerinde görüşmek üzere mesleki toplantılar yapmaktadırlar, Toplantıların ruzmamesi - evvelca Maarif — Müdürlüğü — tarafından bütün mektep idarelerine gönde- rilmiş — olduğundan — muallimler Manlisa (Hususi) — Şehre 200 bin lira sarfile su getirilmiştir. Tesisat ikmal edilmiş ve akıtılışı münasebetile merasim — yapılmıştır. Resimde bu akıtılış merasiminden bir safha görülmektedir. Geredenin Yeni Nahiyesi Bolu (Hususi) — Geredeye 20 kilometre kadar | mesafedeki Çaga nahiyesi Meşrutiyetten sonra bü- yük bir yangın geçirmiş, tamamen kül olmuştu. o zaman Meclisin bir kararile bu yanan nahiye Çaga gölünün cenup sahilinde yeniden kurulmuş ve Re- şadiye ismini almıştı. Yeni köy bir kasaba kadar » Gazi Hz. Boluyu ziyaretleri esnasında mükemmel,: Yeni Çaga nahiyesinin manzarası olmuştur. bu köyü da şereflendirmişler ve göl kenarındaki gazinoda bir müddet Istirahat buyurarak köylünün dileklerini dinlemişlerdir. Köylülerin ricaları Üzerine Gazi Hz. burada Geredeye bağlı bir nahiye teşki- lini emir buyurmuşlardır. Köyde tam teşkilâtlı bir nahiye kurulmuş, ismi de Yeni Çaga nahiyesi kongreye hazırlıklı geliyorlar. Yeni Maarif Müdürü Fazl Korkut Beyin muhitimize getirdiği yeni terbiye ve tedris tekniği #trafındaki bu toplantılar hararetli ve heyecanli münakaşalarla çok istifadeli olmaktadır. Yeni senenin bütün çalışma tarz ve istikametleri bu içtimalarda çizilmektedir. Maarif Müdürlüğünce tesbit edilen, tedris ve terbiyenin ana hatlarını teşkil eden ruzname mevaddı Üzerinde kongrece ayrı- lan dört encümen kararlar hazır- lamakta ve bu esaslar heyetiumu« miyede — kıymetli konuşmalarla aydınlanmaktadır. Encümen kararları ve zabıt hulâsaları toplanarak tabettirile- cek ve bütün mnallimlere dağı- tılacaktır. ğ On gün devam edecek bu toplantılardan sonra muallimler ' mekteplerine dolgun ve hazırlıklı dönecekler, yeni sene İçin vazife- lerine daha - kuvvetli — bilgilerle kavuşacaklardır. — * ğ Burdurda Konferans Burdur, 19 (A. A.) — Aiti denberi şehrimizde bulunan =ılyı Meb'usu Rasih Bey dün gece halk okuma salonunda bir konferans vermiştir. Muğlada Bal Mahsulil Muğla, 19 (A. A.) — Bu sen€ bal yerleri olan merkez ve Mar- maris kazalarında bal mahsulü iyi olacaktır. Bazı mahallerde yaz balı kesilmeye başlanmıstı”