28 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

28 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Ziraat Bilgisi (*) Kümes Gübreleri Zararlı Mıdır ? Ortaköyde Halil Maşuk Beye; Bir toprak ne kadar verimli olursa olsun ekilip işlendikçe bağ- rındaki besleyici maddeler tüke- nerek nihayet iyi ve çok mahsul yetiştiremez bir hale gelir. O ra- man eksilen kuvvetini geriye ver- mek, onu yeniden verimli bir ha- le sokmak icap eder ki «gübre» bu maksatla — kullamlır. Fakat çiftlik gübresini her zaman İâzım olduğu — kadar — tedarik etmek müşkül olduğundan daha gübre — membalarından etmek mecburiyeti — doğmuştur. İşte köylünün tavuk kümesleri böyle gübre membalarından bi- risidir. Bazan avuç dolusu para sarfederok karşılayamadığımız gübre ihtiyacımı birkaç kümesin | gübresi tamamen karşılar. Çünkü usülünce hazırlanmış «iyi bir kü- mes gübresi» en İyl tertipteki kimyevi bir gübre kadar kuvvetli- dir. Üstelik bu gübrelerin toplan- ması ile hem tavuklarımızın sıhhati yerinde tutulmuş, hem de kıymetli bir gübre bedava elde edilmiş olur. Ötedenberi — bildiğim birçok meraklılar tavuk gübrelerini kul- lanmıya kalkışmışlarsa da hep- sinden de sebzelerinin, ekinleri- nin, çiçeklerinin yandığı şikâyetini duydum. Bu neticeyi görenler kümes gübrelerinin zararlı oldu- ğuna hükmederek herkese bu fikri yaymışlardır. Hakikati halde kümes gübreleri çok kuvvetli olduklarından yakıcıdırlar. Fakat | onu usülünde kullandıktan sonra bu yakıcılığın kötü neticelerini | ammnı kaplar. kat'iyen görmek mümklün değildir. Profesör Wolf'ın bir tahliline | göre bin kısım tavuk gübresinde: | 560 su, 325 uzvi madde, 16.3 azot, 15.4 hamızı fosfor, 8.5 po- tas, 1 sodyom, 24 kireç, 5 mağ- nezya, 4.5 hamızı kibrit, 35.2 hamızı bevil ve kum vardır. Bu terkip en iyi bir gübrenin | terkibine muadildir. Hele azot ve fosfor gibi toprağın en başlı iki ihtiyacı pek Üstündür, Bir tavu- ğun senede kümesine 5-6 - kilo gübre yığacağına göre her çift- çinin elinde ihmal edilmeyecek bir gübre menbar var demektir. Bunun için kümeslerin zeminine | ince elenmiş kum veya toprak yaymak ve haftada bir bu toprağı dışarı çıkararak bir. miktar sön- memiş toz kireçle karıştırıp blr köşeye yığmak kâfidir. İnce top- rak gübrenin suyunu ve uçacak olan kıymetli maddelerini emer, ve kemale gelmesini temin eder. Sene ulhayetinde bu gübre yığı- nni eyice ezip toz haline gel- dikten sonra kullanmalıdır. Geniş | ziraatta tarlaya son baharda ser- pilerek toprak sürülmek suretile | karıştırılır. Sebze bahçelerinde ise şerbet yapılarak kullanılabileceği gibi biber, patlıcan, lahana vesa- İre ocaklarına karıştırılmak sure- tile de kullanılabilir. Çiçeklere yalnız şerbet olarak verilir. Herhalde kümes kireç — ve toprakla karıştırıp usulünce — muhafaza etmek ve kemale geldikt. iktar- | LA SEROĞCA a ea | sarışın, ve mavi gözlüdür. İsveç da kullanmak lâzimdir. kullanılırsa zararlı pek çok faydalıdır. Arifiye 3 meyva balı- Çivanı M., Celâleddin Beye: - (Ahu dutları ) hakkında ver- diğiniz izahattan hüküm verebile- cek bir. netice çıkaramadım. Bu hususta kat'i bir #öz söyleyebil- mek için yakından görmek lâzım- geleceği h'“'ihdgyinl, Bunun için Adapazarı Zirast Memurluğuna müracaat — ©derseniz onlar — bir fırsatta — yakından görüp — size sıhhatli bir cevap verirler —elen- istifade ($ | nehirlere | “ 'Teuta gübrelerini | Avrupanı n En Ş - ST0 imal Memleketi ——— —— v ——— Bilmecemiz İsveç, Bugün Dünyanın En İleride Geçen Bilmece- Giden Bir Fen Ülkesidir Sekiz Milyon İnsan Durmadan Avrupanın en şimal — memle- ketlerinden biri olan İsveçin Veli- ahtı prens Gustav Adolf Hz. Şark memleketlerinde dolaşmak Üzere uzun bir seyahate çıkmış bulunu- yor. Zevcesile birlikte çıktığı bu uzun — yoşculukta günlerde memleketimize gelerek Gazi Hz. nin misafirleri olacak- lardır. Bu münasebetle * »Ü okuyucularımıza tanıtmayı faydalı bulduk. Isveç, Iskandinavya yarımada- sının şarkınmı ve mühim bir kıs- Mesahası yahut Büyük Bri- tanya ve İrlandanın takriben bir buçuk — misli — büyüklüğündedir. İsveçin Şimal kısmı dağlık ve mil murabba: geniş mikyasda ormanlarla kaplı- | dir; merkez ve Cenup , kısımları daha ziyade münbittir. Üç tarafı su İle ihata edilmiş ve sahilleri sayısız adaların serpildiği körfez- lerle girintili, çıkıntılı bir hal al- miştır. vardır. İsveç'iln manzarası » Şimalin- deki yalçın dağlardan, çağlayan nehir ve şelâlelerden merkez ve Cenup mıntakalarındaki müteber- sim ovalara, vadilere, göllere, ve beyaz saçlı kayın 173,035 | Birçok göl ve nehirleri | Veliaht Hz. şu | ! « | ağaçlarına kadar - letafetile meş- | $ hurdur. Körfez akıntı yesinde İsveç iklimi lâtif, sağlam ve oldukça | mülâyimdir. Kışın, ekseriya soğuk ve taze hava ile karışık çok kar yağar. Yaz ikliminin, -merkezi Avrupanın Şimal kısımları kadar sıcak olması ile beraber, bol gü- neş ve ziyasile, hayali yaz gece- lerile hoş bir tazeliği vardır. İsveç halkına, elyevm mevcut » arkinm en saf ve karışmamış bir kavmi nazarile bakılır. Dünya ırklarının en uzun- larından biridir. Tipik bir Isveçli takriben 8 mil- halkının nüfusu | yandur. Bunun 6 milyondan faz- lası İsveçde yaşar. İsveç ırkının İsveç arazisini asgari 5000 sene- denberi, belki de 15000 seneden- beri işgal ettiği, tarihi eserlere dair keşiflerle tesbit edilmiştir. Rusya İmparatorluğunu kuran «Vikings» ler Isveçli idi: İsveçli «Vikinge» ler 1000 seneden daha evvelleri ecnebi memleketlerde, hatta Akdeniz ve Karadeniz sa: hillerine kadar, ticarat ve akınlar | yapmışlar; koloniler teşkil etmiş- lerdir. İsveç daima müstakil bir kırallık halini muhafaza etmiş, ve 1200 senedenberi ecnebi müstev- liler tarafından hiç zaptedileme- miştir. Bu itibarla, Avrupanın en Ürstte: Stokhelmden bir görünüş, or- tada: Stokholmde stadyom, eltte: Tsveçte bir dağ yolu direği eski birleşik bir kırallığıdır. Modern Taveçin büönisi, İsveç tarihinin en büyük kıralı ve deve let adamı olarak tebcil edilen Güstaf Vasa (vefatı 1560) dır. SMYEELR Çalışıyor ve vefatı tarihine (1844) e kadar İsveçi müdebbirane idare eden marşal Bernadot — şimdiki danın İlk krali idi. İsveçlilerin şairane bir mizacı tabiate karşı derin bir sevgisi, ayni zamanda makine ve fenne karşı şayanı kayıt bir temayülü vardır. Dünyaca şöhreti olan İsveç muhteri ve mühendislerinin, mütefennin ve kâşiflerinin adedi, nüfusuna nisbetle çok yüksektir. Maarife — gelince, — tekemmül hane- etmiş olan mektep siztemi saye- sinde İsveç'te okuyup yazmak bilmeyen hemen yok gibidir; ve halkın kültür seviyesindeki müs- tesna yüksekliğin sebebi de bu- dür. İsveç'de, umuml! hayat sevi- yesi, bilhmssa İşçi sınıfları mrasın- da, fevkalâde yüksektir. Yapılan içtimalyat ve himaye İşleri bütün dünyanın nazarı dikkatini celbe- decek bir dereceyi bulmuştur. İsveçte ev hayatı fevkalâde konforu haizdir. Evler mazbut bir tarıda İnşa edilmiş, ve elektrik kullanma hemen tamamile umu- mileşmiştir. Hattâ o derece ki uzak mahallerde bulunan müte- vazı gçiftlik amelesinin kulübeleri bile elektrikle tenvir edilmiştir. Jimnastik, spor — ve atetlik hareketler her mektebin progra- mıada vardır. Bundan dolayı ls- veçliler spor sahasında dünyanın en ileri gelen milletlerinden birl olarak tanınmiştır. Ziraat, her ne adar İsveç iktisadi hayatının esası İse de, memleketin sanayileştirilmesi son yirmi, otuz sene zarfında fevkalâ- de sür'atli olmuştur. Nüfusun 444 0 zirant ve buna mümasil lsveç delikanlıları jinımastik yapıyor Büyük torunu, kahraman kıral Güstav Adolf, 1632 de din ser- bestiliği için harp ederken ölmüş | ve onun bu teşebbüsü İsveçi Av- | rupanın büyük kuvvetlerinden biri derecesine yükseltmiştir. İsveçin en maruf krallarından biri, 1718 harbinde vefat — eden ve veç tarihinin en büyük kahramanla- rından On ikinci Şarl idi. Napol- yonun meşhur cenerallarından ve şlerle, 0351 sanayi, maadin ve küçük 'a *15, 2 si t- ve *45 1 ser- meslek ve umumi meşguldür. İsveç'in başlıca tabli servet- leri, İsveç'i dünyanın en önün- de — bulunduran — kereste, dun hamuru — ve — kâğıt memleketlerden biri ( Devamı 11 inci yürde ) o- ihraç ha- eden | Mithatpaşa | Mahmutpaça Servi işlerle | mizi Doğru Halledenler Birer albüm alacakları Uyak İstanbul Balıkesir Vecihe, Salih Bey oğlu Beyhan, 101 Bâkiye, 995 axâ Celâl Bey kız. lisesinden İlkmektebi Taşkışla & memuruü oğlu Mehmet, Edirnekapı bostan sokak Kariye caddesi No. 31 de Zebra, Ka- diköy 3 den 1014 Fuat, Çorlu Şucaettin mektebi 91 M. Emin, Top kapı tramvay durak mühallinde Nev tat Bey ve Hanımlar. Birer kurşun kalem alacak- ları Pangaltı - Sungur — sokak Şalak apartımanında Aynur, Beyazıt Carmci- eli No, 13 te Emine İlhban, Kumkapı Telliodalar — sokak No, 84 te Aslanoş Muratyan, Mühtelit rüm kız mektebi talebesinden Zöi Y tu, Defterdar Feshane mensucat - fabrikasında Ah met Salih Bey ve Hacımlar Birer boya kalemi alacak- lari Muradiye İlkmektep mezunların dan Celâl Hüsamettin, — Uşak şeker fabrikasında İszet Bey yeğeni Halil, İlosi Taasir sokak — No. 16 da Feyyaz, — İstambul 10 inci İlkmektep & inci sıntf Ferihan Osman, İstanbul Tatbikat mektebi 123 Adnan Bey ve Hanımlar Birer şişe kolonya alacak- lar: Beşiktap Muradiye Göknar sokak No. 10 da Nevber, Yeniköy — Misirli İhsan Bey yalımnda R. Mesut. Beyoğ la 23 üncü İlkmektep Hurgit, İstanbul Şehzadebaşı — Kemalpaşa — mahallesi No. 19 da M. Murzaffer, — Kurtülüş - Sinemköy — Şahin — sokağında 6 No, Mualla Hlanım ve Beyler. Birer büyük sulu boya ala- caklar: Eskişehir. Millizafer mektebi 8 füncü mmf 146 Zehra, Sıvas inhisar- lar mamulât şubesi âmiri Bey oğlu Vedat, Gelen € tebi 802 Abdürrahman, Kuleli sskert lisesi 1L inoci anıf — No, 186 Huluni, İastanbul — kız İisesi 85 Lümia Hanım ve Beyler. Birer lâstik top Yerebatan — sarayı — İnciliç No. 14 te Semahat Zekâi, — Beyoğla 12 inci İlkmektep 195 Raif, — Feyziati linesi 8 incl sımıf No. 283 Hasan Şi | ki, lstanbul kız lisesi 4657 Lâmia, N- yantaş kız sanat mektebi 1200 Ayhan Hanım ve Beyler. Birer muhtıra defteri ala- cakları Konya kız muallim mektebi 3 üncü sınıf 40 Sede Mithat, Üsküdar Doğancılar mahallesi No. 214 Hilmi Avni, Pulatlı demirci Hüseyin Bi oğlu Ömer, Burgaz adam gerinti caddesi No. 12de Saliha Sevim, Mer- gin ithalât gümrüğü kâtibi — Esat Bey kızı Suna, Sarıyer iskele gazinosunda Ahmet Bey kızı Samiha, Eskişehir hava moektebi tayyareci Yü zbaşı Eşmf Bey oğlu Cenvgi: Sultanahmet İshal - paşa Saraçhane sokak No. 31 de I4 man, Beşikta; Senlikdede mahalle Çukürçeşme No, 2 de Hoareti dehiliye gümrüğü merkez m muru Fevri Bey oğlu Ahmet Bey v« Hanımlar Birer küçük sulu boya ıh cakları Çankırı. üğaır ceza Telsi oğ'u V. Hümit, Yorgat İsmetpaşa mektebi No Ti Rüştü. — İstanbul Çarşamba Hayriye mektebi 5 inci sıvıf 564 Salâ hattin, İstanbul 15 inci mektep mezun- larından — Celâlettin, Kstanbul kız lisex | talebesinden 904 Rabia Hanim ve Beyler. n Birer kari alacakları Vorum siraat müdürü Saip Bey kızı _Bıybıvı Ankara Cobeci İltekinbey ınnkııhva(B.u nan Ankara Muhafız askeri savari böllik Yüzbaşı Rıza Cerrah Paşa kumandanı Neriman, | unvan Riza, Konya 19 M Baci sınıf Hümmü, —Ankara Cebeci kereste fabrikası karşısında No. 106 da kahir, Ankara Gazi İlkmektebi talebe sinden 104 İolâl, İstanbul Erkek Tüsesi 606 Nuri, Vefa Erkek Türesi YIL5 Salt, Kanlıca Paatıklı yeküşü - No. 68 de Behice, Eskişehir Cümhuriyet mahallesi 58 No.'da Abdullah Paşa oğlu Berel, paket memuru Mustafa , Konya Akif Paşa mektebi stanbul K Lâsesi 8 Şüke riye, Calatasaray L beliada Sanwt Recep, Beyazıt - Tabanon sokağı No, ( Devami 9 uncu yüzde )|