28 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

28 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

TTLHAT » TERAKK B inci kasım No, 71 Her hakkı mâahfuzdur. » Ziya Eakir Cemal Paşa, Kat'i Zafer Niyazile Mev- rbesini Ziyaret Etmişti.. lânanın Tü Cemal Paşa; dostlarının, peres- tişkârlarının ve kendisine Ümit bağlıyanların dualarını kâfi gör- miyor.. Kotyalıların hararetli is- tikballeri arasında tirenden ine- rek (Cenabı Mevlâna)nın türbe- | sini ziyarete gidiyor; bu büyük zatın mübarek merkadine sarıla- rak dualar ediyor, zaferler temen- ni eyliyordu... O esnada kalbine bir ilham gelmiş.. Cenabı Mevli- nanın postoişini olan Velit Çole- bi Efendiye: — Eğer mevlevilerden mü- rekkep bir müfreze teşkil eder ve benimle Misir seferine iştirak ederseniz; ordum Hazreti Mevlâ- nacın — rühaniyetinden — müstelit olur, Demişti... Fazilet ve hamiye- tin cidden timsali olan Velet Çe- lebi Efendi, bu teklifi büyük bir hararet ve memnuniyetle kabul etmişti. - Zahiri hal ve hesaplara naza- ran herşey düzgün gidiyor; maddi vesaltin ihzarı esnasında manevi kuvvetlerin da ihmal edilmemesi, artık nelice hakkında büyük ümitler veriyordu... Kalbi aynı Ümitlerle malâmal olan Cemal Paşa Suriye toprağına ayak bas- tığı gün şu iki maddelik progra- mi tesbit etmişti: 1 — Suriyede, hükümet aley- hindeki menli cereyanları dur- durmak. 2 — Mısırı fethederek şu c- han harbinde ebedi zafer ve şe- ref kazanmak... Birinci madde, fevkalâde narik ve ehemmiyetli idi. Bunun tatbiki esnasında zuhura gelecek bir hata ve beceriksizlik, hükümetin davasını altüst edebilirdi. Nitekim Cemal Paşa bu şahane vazifeyo memur edildiği zaman Talât Bey, haylı düşünceli dakikalar geçirmiş: — Baüa iş, Istanbul muhafızlı- gına benzemez. Zart, zurt edelim derken, okkanın altına gideriz haaa... Demişti... İhtimalki seferber- Hikten evvel olsaydı, Talât Bey bu sözleri başka türlü söyler; hattâ Cemal Paşanın böyle bir yvazifeye — tayininin bile önüne geçerdi. Fakat artık Talât Bey, eskisi kadar yüksek «söz söyleye- cek mevkide değildi. Çünkü bu- gün memlekette en yüksek söz söylemek kudret - ve salâhiyeti, doğrudan doğruya ( ordu başku- mandan vekili ) ne intikal etmişti. Talât beyi endişeye sevkeden sebep, cidden haizi ehemmiyetti. Cemal paşanın uhdel zekâ ve dirayetine tevdi olunan © koca mıntakada — iki — siyasi — emel tebellür eylemişti. Bunun biri (Giyonistlik), diğeri de ( Arap İstiklali ) idi. Fakat asıl dikkate şayan olan nokta şurasıdır ki bir« çokları bu siyasi emelleri, beş on kişinin dimağında uyanan zaif bir hayalden ibaret telâkki etmek- telerdi.. Filistin — mmtakasında, gittikçe artan bie. Musevi ekseri- yeti husule gelmekte idi. Yeryt- zünün her Ülke ve her memleke- tinde istiskale uğrayan, ahat ve huzur bulamıyan zengin va fakir Museviler hicrete mecbur oluyor. 28 « V- 984 lar; ( Hazreti Musa ) nın bu, (arzı mev'ud ) una toplanıyorlardı... Buraya koşanlar, büyük bir sükün ve huzura kavuşuyorlar; altına sığındıkları al sancağın, (Musa)nın vadinden daha lütufkâr olduğunu anlıyorlardı. O sancağın sahibi olan zavallı Türk Anadolunun çorak ovaların- da sıtmadan, veremden, eşraf ve mütegallibenin zulmünden aç, sefil, fryan bir halde inim inim inle- mekle beraber kendi sancağının altına sığınanları sıyanet etmek için © dert'i sines'ini hudutlara gererken; Filislinin cennet gibi vüdilerinde — toplanan — museviler, hatır ve hayallerinden geçmiyen bir refah ve saadet iİçinde yaş- yorlar.. Etrafı güller ve yasemin- lerle muhat olan köşklerinin Şam Belediye Nasıl Doğdu?.. Nasıl! Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Taldt Bey, bir tayyare tecrübesi yaparken kumaşlarile döşenmiş divanlarında zevk sürüyorlar.. Türkün kanile sulanmış .bağlarında yetişen em- salsiz üzümlerinden, kızıl şaraplar yaparak para Üstüne para yığ- yorlardı. Türkün bunda gözü yoktu. Hükümetin meşru hakkını ve resmi vergisini vaktinde ve zamanında istemiye gelen memur- lardan başka biç kimse bu mül- tecilerin kapısına gelmiyor.. Hiç bir Türk onların sükün ve refa- hımı ihlâl etmiyordu. Bu büyük feragati takdir etmek, bu Glice- nabane — misafirperverliğe karpı minnet ve şükranla mukabele ey- lemek lâzımdı. Fakat siyasi ihti- raslar, bu necip hislere de acı bir zehir katmiş.. (Arkası var) Seçimine Doğru EŞ Vıiufbîğîıe“'"r”&o VE SEĞİMİ sîiıirı'ı(e_ıııu'ı —— İşİnDİR.SANDIKBASINA KOS | Belediye intihabatı bir teşri- nivvelden itibaren başlamaktadır. Kazalarda, intihap encümenleri bütün hazırlıkları bitirmişlerdir. Sokaklarda intihabat için birçok afişler asılmıştır. Halk reye İşti- rake davet olunmaktadır. Mülhak kazalara ait aza namzet İistesi taayyün etmiş gibidir. Bu listenin yarın ilânı çok muhtemeldir. ye- ni listede (14) isim vardır. Bunun (T)si asli aza, (7)si yedek aza olacaktır. Resimde bir teşvik afişi görüyorsunuz. Taksitle Satılık Arsa Esas No, 547 Mevkil ve Nev'i Beşiktaşta Abbasağa mahallesinde Hasan Teminat Lira 200 Paşa Deresinde bostandan müfrez 2 harita No. h 210 metre murabbauı Arsa. Yukarda tafsilâtı yazılı arsa sekiz taksitle ve pazarlıkla satıla- caktır. Taliplerin 1 Teşrinievvel Şubemize müracaatları. 1934 Pazartesi günü saat onda (530) Esnaf 'I'oşklllfı Başmurakıpliğinden: İstanbul Mavnacılar Cemiyeti: mesleki hasbıhal yapınak üzere 30 -9- 954 Pazar günü saat 14 te Galata Yağkapanında Kasap hanındaki Cemiyet merke- zinde umumi içtima yapacağı alâkadarlara ilün elunur, (3009 ) “Yeni Bir Emniyet Misakı Mı? ( Baştarahı 1 incl vayfada ) bir kısmını muallâkta bıraktı. İşte buğün halli mevzuubahs olan ih- Ülâf, o zaman muallâkta kalmış olan bu kısma aittir. Yalnız biz, Devletimizin iki Asyalı dost arasında hakemlik yapmasının bazı Avrupa mahafi- linde, fazla nazarıdikkati celbet- tiğini, muhtelif tefs'rlere sebebi- yet verdiğini görüyoruz. Hatta muhtelif hadiselerin birleştirilmesi suretile ban neticeler çıkarıldı: ğına da şahit oluyuruz. Bu sahada ileriye iddia : — * Türkiyenin Asyada bir Şark misakı vücude getirmek istediği, esasen on bo kadar senedenberi — gösterdiği kudret dolayısile bütün Asyalılar için mi- sal teşkil ettiğinden — müsait bir zemin bulduğu, fakat bu sa- hada İngilterenin — muhalefelile karşılaştığı,, dır. Bu cümleden olarak, meselâ Viyanada çıkan Neues Viener Tageblat diyor ki: — “Asya bir uyanış kayna- ması - içindedir, fakat —Avrupa kendi dertleri ile o derece meş- güldür ki bunu görmüyor bile. Hâdiseye dikkat eden, doğrudan doğruya alâkadar olduğu için, belki sadece İngilteredir. Ve yine sadece bu devlettir ki bir Türk heyetinin Tahrana gidişine ehe m- miyet vermiştir. *“Filhakika Türkiye, kendi riya- seti altında, Türkiye, İran ve Ef- ganistan arasında bir şark misakı vücüda getirmek — arzusundadır. Bu gayeye varmak için ise evvelâ Efganistan He Iran arasındaki hu- dat ihtilâfını halletmek lâzımdır. Bu şark misakı, Avrupa hudut- ları Balkan itilâfile esasen emni- yet altına alınmış olan Türkiyenin Asya kısmını da garanti altına alacaktır ve anlaşılan şah Hazret- lerinin Ankarayı ziyaretleri esna- sında prensip itibarile kararlaş- tırılmıştır. Yalnız imzasıTürk hey- etinin seyahati esnasında yapıla- caktır. Bununla beraber bu tasavvur- da mühim bir gedik vardır, bu gedik ise dördüncü alâkakadar olan İrak'ın bulunmayışıdır ve İrak olmayınca da misakın bir hayal olduğu malümdur. Diğer taraftan Kral Faysalın ölümündenberi İrak, Arap ittihadı taraftarlarının İııyıııımııııı sahne olmaktadır ve İran ile münasebeti de gergindir. Şimdi Türkiye, gayesine varmak için Efganistanla İranı anlaştırdıktan başka İrak ile İranım da arasını — bulmak mecburiyetindedir. ve buna şid- detle çalışmaktadır. Halbuki, İngiltere yalnız petrol menfaatleri dolayısile olsa bile, lik adımı Ankaradan yahut Tah- randan gelecek bir teşebbüsü tas- vip edemez. Görülüyor ki petrol yine ilk pilânda bir rol oynamak- tadır. Ve Ingilterenin, Asya misa- kına mütcallük Türk ve İran pro- jelerini suya düşürmek için bilhassa Arap hareketinden istifade etmek istemesi muhakkaktır. Maamafih bu Arap hareketinin kuvvetli bir koz olmadığı da meydandadır. «Arap milletleri kendilerini Tür- kiyeden ayıran siyasi ihtilâflar ve olursa olsun, sırf Asyah olmak sıfatile, Türkiyenin Asya misakına mütealik çalışmasını sempati ile sürülen takip etmekte ve Türkiye- Reisi- İ cümhura Gazi Mustafa Kemal | Paşa Hz. nin şahıslarında Avrupa boyunduruğunu sarsmak - istiyen Asya milletleri istiklâlinin mübeşe giri timsalini görmektedirler. Bus nun içindir ki Mısır ve Surye ga- zeteleri Asya misakı teşebbüsüne sadece seyirci kalmamalarını ve siyasi neticelerinden istifade için teşebbüse faaliyetle iştirak etme- lerini açıktan açığa tavsiye edik yorlar. Işte Asya milletlerinin milli vicdanları ile kardeşlik bisleri uyandığı içindir ki, lngıi_llere müs« tamerat nezaretinin Türk - İran projesine miralay Lüvrensin ta- hayyül ettiği şekilde bir Arap ittihadı ile mukabele edip edemi- yeceği düşünülebilir.. Maamafih İngilterenin bu yeni teşekküle ait faaliyeti yakından kontrol ötmek arzusile İrakın iştirakine müsaade etmesi ihtimali de batıra gelmi- yecek şeylerden değildir. “Iki ihtimalden hangisin'n ta- hakkuk edeceğini bize istikbal gösterecektir. ,, . e . Şilt Finali ( Baştarafı 1 inci sayfeda ) çalışmaları bu neticeyi — temin etmiştir. Bugün — İstanbulsporla karşılaşmada Galatasarayın nasıl bir netice alacağını İstanbu'sporun vaziyetini bilmediğimiz için kes- tiremiyoruz. Fakat geçenki maçın verdiği maneviyat yüksekliği sa- yesinde Galatasarayın galibiyetini bekliyoruz. Amma bizde spor dalmu bir sürpriz işidir, bu itk barla bu tahminimiz kat'i değik dir. Maça 15,30 da başlanacaktır. * Bugün Taksimde, Ateşgüneş kulübü kortlarında — beynelmilel teniş maçlarına da başlanacaktır. Bu maçlar bugün, yarın ve öbür gün devam edip nihayet bulacaktır, Fenerbahçenin davet — ettiği Bohamyen Çek takımı önümüz- deki hafta içinde gelecektir. İlk maç gelecek Cumaya Fenerle yapılacaktır. Geçen Bilmece- mizi Doğru Halledenler ( Baştarafı 7 inci sayfada ) 3 de Perihan, Aukara İnşaat usta mek. tebi 79 Hüsnü, Salihli avukat Sabri Bey kızı Müazzez, Kayseri - İstanbul N Arşakübi, Akhisaş Ortameki İ Bolu Zıraat mücadela tibi Müstafa oğlu Oğ Örtamektep talebesi, Kayseri Kolordu Evrak müdürü Nuri Bey kızı Fatma, Ankara Yenişehir lamet Paya caddesi No. 18 de Leylâ Kemal, İstanbul 12nci mektep 263 Muahide, Tarsus — Memleket hastahanesi idare memuru Emin Bey oğlu Turgat, Saray Posta Telgraf müdürü Sabri Bey kızi Mübeccel, İstanbul Sanat mektebi Ha diye Avoi, Kumkapı Bogosyan Dardar- yan mektebi © nci amf Rejantuhi, Konya Akif Paşa mektebi 587 Sırrı, £ Fırkada T nci şubede binbaşı Recep Bey kızı Sevim, Amuaya Hşuı Kadirzade Nafiz oğlu M. Nureddin, Tekirdağ mutelit örtamektebi. 609 İbe Tahim, Uzunköprü Halkevi risi Ali Bey oğlu Azmi, Konya Küçükzabit meke tebi D. ©7 No44 Sahir, Düscede gazele bayü Hacı Beşit kızı Uma ran, Konya küçük rabit —mektebi amıf 4 te 295 Hasan Ürdemir, İzmit cami sokuk Mudafasihukuk çmektebi sf Yaldız, Zonguldak Kılbur- İbrahim — Bey oğlu beşinci — içra memuru Salıı Türgut Bey vamtasile Sabit Ka ya, Muühatpaşa — Ceddesinde merhum Arif Âğae oğla Yurus Nadi, Deyazıt altıncı * mektep telebi sindeğ | 21 Ferkaude Hanım ve Beyler. cadı 4 ünc nu g Naoi, Aukara sunda