15 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

15 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ziraat Bilgisi (*) Bakımsız Kalmış | Zeytinliklerin İhyası —(. Bursada Çekirgede 47 numa- rada oturan Erdoğan Bey bana yazdığı mektupta diyor ki: “Üzun zaman bakımsız kal- mış bir zeytinliği ihya etmek için ne yapayım?, Yapılacak iş, kendi sorgu- sunun içindedir. Uzun zaman ba- kımsız kalmış, ve bü yüzden ha- rap olarak verimsiz bir hale gir- miş olan zeytin ağaçlarım yeni baştan ihya etmek için onlara mahram kaldıkları bakımı yap- mak kâfidir. Ağaçlar çok) muh- taç oldukları bakıma kavuşunca *seneden seneye bozulmaları gibi- seneden seneye de başlarlar. Şu kadar var ki bu ba- kım işi ne kadar fenni bir dü- zende güdülürse, işin neticesi de okadar çabuk ve okadar hayırlı olur. Zaten Bursalı karilmin sor- düzelmiye | gusu da bu noktadan cevaplan- | mıya değer. Şunu bütün köylüler bilme- lüdir ki zeytinağacı diğer bütün ağaçların İçerisinde en ömürlüsü, en dayanıklısı fakat o nisbette de en kibarı ve en narlısıdır. Bina- enaleyh onu daimi surette bir bahçe ağacı olarak büyütmiye zaruret vardır. Bu nokta akla konduktan sonra yapılacak İşi sıralamak ba- sitleşir. Yoksa zeytin ağaçlarını diğer ağaçlarla bir görenler, on- lara yapılacak hizmetin fazlalığını daha bidayette takdir etmiyenler bu sahadan kazanç alamazlar. Eldeki — harap — zeytinliği diriltip şenlendirmek işlerine böy- lece bir başlangıç, yaptıktansonra hareket hattınızı çizebilirim : 1 — Zeytinliği kasımda de- rince belletip bütün kış buhalde bırakınız. Kışın kar ve yağmur suları busayede toprağın — alt tabakalarına sinerek Lütün harcanmak için depolanmış olur. İleride zeytinin bu rutubete çok ihtiyacı olacaktır. 2 — Yine kasımda ağaçların kurumuş dallarını, çürük yerlerini, şekilsiz kısımlarını keserek kaba taslak bir budama yapınız. Bu ameliye onlara yıllardan sonra ça- maşır değiştirmiş gibi bir ferahlık verir. 3 — Mart gelince; altında kâ- fi derecede rutubet bulan ve bi- rinci budama ile az çok dinç yer- leri bırakılmış olan ağacın gizli tomurcuklarına içten bir kurt ya- ıılmıyı başlar. Bu sırada yukarı- dallardan evvel göklerdeki piçler canlanmak — istidadında ol- duğundan keskin bir keserle bu piçleri keser, östelik keskin bir çakı ile pürüzleri düzlersiniz. Bu İşte nekadar az yara olursa ve bu yaralar nekadar düzgün çıkırıı ağaç o kadar erken dirilir. 4 — Başı ayıklanan dibi te- mizlenen bu ağaca artık besli bir sofra bazırlamak sırası gelinişti. Köklerinden yarım metre uzakta çepeçevre bir çukur açarak burayı gayet iyi çürümüş ve kış yağmur altında kalmamış bir gübre ile doldurur karıştırırsınız. Gübre ne kadar İyi olursa sofranız da okadar besleyici olmuş demektir. Meyva- yaz | sını tam 180 gün dalında taşıyan | zeytin ağacının şu tabiati onun top- raktan ne kadar gıda kaldırmak zarüretinde olduğuna güzel bir | mııldh Binaenaleyh gübreleme in yaşamasında pek mü- 5 — Nisan ayında ağı esaslı budamasına — girişi z Bu iş için eğer bilğiniz yoksa mutlaka usta bir adama müracaat ediniz. Bu budamada herağacın İcabına göre hareket edilir: Esas kaide, ağacın kuvvetine göre ileride kurulacak olan çatının temelini hazırlamaktır. Eğer ağaç ve dalları tamamen mahvolmuş ise kabaklama budanır. zaif eski Muş'ta Yayla Hayatı Bingöl Muş, (Husu- si) — Muş yayla- ları hayvan bos- lemek — nokta- sından — mühim bir hususiyet ar- zederir, Yaz ay- larında her ta- raftan birçok ko- yün — tüccarları binlerce sürüler- le Muş yaylâla- rına gelirler. Ve buralarda Üç ay kaldıktan sonra dönerler. Vilüyetin en mübim yaylAları Bingöl, Şerafeddin, Kurtik ve Kırzılziyaret yaylâlarındır. (Bingöl) we (Şerafeddin) yaylâlarına yetmiş i (Beritan) aşireti gelir. ; Palo, Diyarıbekir ve Viranşehir — ciyarlarındr — ikamet eder. İşleri koyun ticaretinden ibarettir. (Karakulak), (Kosan) ve Belediye Seçimi Biten Yerler Istanbul 14 ( A.A. ) — Daha 55 yerde belediye seçimi bitmiş ve halk reylerini tamamen C. H. fırkası — namzetlerine — vermiştir. Şimdiye kadar intihabı biten yer- lerin adedi 282 yi bulmuştur. Dün intihabı bitiren yerlerin isimleri şunlardır: Akaseki, Alanya, Elmalı, Finike, Kaş, Korkuteli, Manavgat, Serik, Izmit, Adapazarı, Darıca, Gebze, Geyve, Hendek, Kandıra, Karasu, Karamürsel, Sapanca, Kavak, Ulubey, Karahalli, Maraş, Anidıran, Göksun, Elbüstan, Alaşam, Isparta, Atabey, — Egirdir, Keçi- burlu, Senirkent, Sucüllü, Şarki- karaağaç, — Uluborlu, — Yalvaç, Boğazliyan, — Akdağ, — Çatalca, kartal, Maltepe, Pendik, Silivri Şile, Yalova. * Gemlik, (Hususi) — Belediye seçimi bitmiş, fırka namzetlerin- den doktor Ziya Bey 1915 reyle, eski belediye reisi Eşref Bey 1682 Himayei Etfal reisi Kerim Bey 1432 reyle seçilmişlerdir. Daha seçilen 14 kişi vardır. En az reyji alan asli aza 936 rey almış bu- lunmaktadır. —Asli ve — yedek ııılınn yekünu Mtür Egıı tali dallar daha henüz mü- sait iİse onlar Üzerinde oynanır. Yok eğer ince dallarda duruyorsa bunlar üzerinde ince bir buda- | maya girişilir. Herhalde bu iş bu | satırlara sığacak nazari bir izah- tan ziyade amell bir izaha muhtaçtır. 6 — Şimdi bu işi de hallet- tiğinizi kabul edelim. Bundan sonra yapılacak İş zeytinliği de- rince çapalamaktır. Kışın depo ettiğiniz. yağmurların kaybolma- masına dikkat etmek lâzımdır. Bunun için toprağın basışmasına | meydan vermeyerek çapalarsınız. Eğer imkân bulur da yaz orta- | sında bir de sulayabilirseniz o senenin sunuz. İkinci işlerini de latırım. işini tamamlamış olur- ve Üçüncü — senelerin gelecek yazıda an- AF () Ziraat hususundakl müşküllerinizi sorunuz. Son Posta'nın (Çiltçi) ol zt cevap — verecektir. | lüsi SON POSTA Muş'un cenup tarafından görünüşü (Molla Ömeran) kabilelerine ay- rılmışlardır. Bu kabilelerin relisleri yoktur. Her ev kendi — işile — uğraşır. Bunlardan (Karakulak) kabilesi, Şerafeddin yaylâsında ve diğer iki kabile de (Bingöl) de yaz ay- larını geçirirler. Burada beslenen sürülerini satmak Üzere Surye ve Vlııınhlr taraflarına gımmııeı ı İ Yaylalarında Semiren Koyunlar Suryede Bır Sarı İ..ıraya Satılıyorlar Bu — aşiretin aslı Türktür. Yık dırım Bayezidin Timurlenkle olan muharebesi — o1- hicret etmiş ol- tedirler. Vilâyetin ce- nubuna tesadüf eden Kurtik ve Kızılziyaret yay- Iâlarına da Muş halkından bir kısmı ile köylüler çıkarlar. Bugün- lerde havalar soğuduğundan yay- lâcılar kâmilen gitmişlerdir. Yal- nız bu son kısımlarda pek az koyun sahipleri kalmıştır. Bu yay- lâlarda yürüyemiyecek derecede semiren — koyunların; — Surryede beherinin bir sarı liraya satıldığı ıüylonıınlıtıdlr Adıyamanda Trahom Kursu Kursa Iştirak eden muallimler Adıyaman (Hususi) — Bura- da çetin bir trahom mücadelesi yapılmaktadır. Muallimler bu mü- cadelede de mühim vazifele al- mışlardır. Halkın, bilhassa ço- cukların lııboııı İııııı mücade- leye hazırlanmak Üzere tenviri vazifesini muallimler seve seve deruhte — etmişlerdir. Bunu için muallimlere mahsus bir kurs açıl- mıştır. Bu kursa Adıyaman mu- allimlerinden başka Kâhta kazası muallimleri de iştirak etmişlerdir. Eskışehırde İmar Faalıyetı Etkişehirde halk belediye intlhabı için verilen nutukları dinlerken v. Eskişehir (Hususi) — Gün geç- | tikçe şehrimizde imar faaliyeti artmakta ve çok güzel binalar yapılmaktadır. Bu kadar fazla bina yapılmasına rağmen ev kira- ları pek pahallıdır. 3 odalı bir evin kirası asgarl Solhanda Teftişler Solhan, (Hususi) — Vilâyet baytar müdürü Hulüsi ve ilk ted- risat müfettişi Nureddin Siret Beyler kazamıza gelmişlerdir. Hu- Bey, Şerafeddin yaylâsına çıkarak orada aşiretlerin yaylâ- kiye vaziyetini tetkik — etmiştir. Müfettiş Nureddin Siret Bey de mektebin umumi! vaziyetini teftiş eylemiştiştir. î x 1 Eskişehirde yeri yapılan binalar 10 liradır. 35- 40 hatta 50 liraya kadar evler de vardır. İş banka- sının şehir meydanlarından birine koydurduğu saat buyük bir ihti- yaca cevap vermiştit. Resimde yeni yapılan moderen binalardan memleket hastanesi ile askeri mahfel binası g&hlınıkledıı Müşterek Rüya Gibi !.. nasında Konyadan z duklarını söylemek S S n söyleme,, diyip savar. Birinci kı.rln Tarihi Fıkra | Muharrir ve şimdi Şehir meçe | lisine aza namzedi Selâmi İzzet | Beyle amatör romancılardan Nahi Sırrı Bey bir firenk muharririnin eserini ayni zamanda adapte ede« rek bastırmışlar. Matbuat âlemine de kim kimin yazdığını okur ki?, Bu müşterek adaptasyon da ye« güne münakkidimiz Nurullah Atâ | Beyin de, gazete tahrir müdüre | lerinin de, tabilerinde ve en garia | bi okuyucuların da (!) dikkatin) celbetmiyor. Fakat Selâmi İzzet Bey tesadüfen bu işi öğreniyor, zarif bir Üs'üp ile ilân ediveriyor, Arkadaşlardan biri, hayli güs lünç olan bu “ adaptede tevarüt, hâdisesini bana anlattı, fikri sordu, ben de şu fıkrayı söyledimi “ Vaktile Memik zade diyâ anılan bir kazasker varmış, metes liğe kurşun atan hasislerden ol duğu için dairesi halkına bütün yıl oruç tutturüur, bir akçe dahi ihsan etmezmiş. Uşaklardan biri, cimri efendiden para koparınali için bir pilân kurar, iki yoldaşı« na da haber verir. Onlar peli inanmazlar, arkadaşlarının tecrik W besine şahit olmak isterler, ırkıı sına — takılırlar, efendisinin odq kapısına kadar giderler. Pilâni' kuran uşak, içeri girer elend|yl etekler: — Bu gece, der, rüyada qid gördüm. Bir beyaz ata binmiştiniz, Ustünüzde de beyaz bir biniş var« di, büyük bir kalabalığın ortasında saraya gidiyordunuz. Memik zade, şöyle bir düşü- nür, şeyhülislâmların o mesneda geçince beyaz biniş giymeler! ve beyaz ata binmeleri âdet oldu« ğundan gu rüyayı kendinin meşi- hata terfi edeceğine alâmet sayar, çekmeceyi açar, uşağa bir altın verir: “Hayırdır inşaallah, başkasına Kapıda — bekleyen — kahveci, yoldaşının para aldığını görünca hemen İçeri dalar, ayni rüyayy söyler. Memik zade yine düşünür, “ Mümkün. Terfüimiz mukaddet imiş ki bu da görmüş ,, diyerek | bir altın daha feda eder, onun ardından seyisin de girdi görünce düzeni anlar ve hiddetle haykırır : — Ulan sen de mi gördün? Seyis, tavrını bozmadan safı yetle cevap verir: Veal görmem efendim, hep bir odada yatıyoruz. Biz de şöyle bir araştırsak, göz gezdirsek, yazı âleminde neler, ne tevarütler, ne benzeyişe ler göreceğiz. Fakat yazmaktar | okumıya vakit mi kalıyor? T Yeni Solhan Kıymıkamı Solhan, (Husust) Bahçe kazası kaymakamlığından naklen kazamız kaymakamlığına — tayin edilen Avni Bey, kazamıza gelmiş ve işlere başlamıştır. Mumaileyh sabık kaymakam Raşit Bey za- manında yapılan hükümet bina- sının tamiratını ikmal ettirmiş ve kaymakam evinin de temellerini Attırmıştır. Avni Bey kazada bir mektep M. T Agında Okuma Hevesi Agın, — (Hususi) Agııı Arıpkln tabi iki yüz yemiş beş evli şirin nabiyedir. Agınlır ların başlıca hususiyetleri ıınırıf. olan sevgileridir. Halk umumi- yetle okuür yazardır. Baştaki münevverlerin yırdımı ve teşebbüsü ile halkın okuması için bir Halk kitaphanesi vücude getirilmiş — bu suretle tetetbbu Amkânı genişlemiştir. Halk yiyeceğini ve giyeceğinl kendi temin eder. Elbiseliğini kendi dokur ve çıkardığı mahe sulle geçinir. yapılmasına !q:bb.ıs clnıı'ıir. Pek yakında gelekcek mühacir« | lerin iskânı için de yeni binalağ? yaptırılacaktır