26 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

26 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Tebcil Gençler büyük mefkürecinin Milli Mürk - talebe birliği ta- afından dün aaat 14,30 da Hal- kevinde büyük mefküreci Ziya Gökalp merhumun ölümünün 10- Hncu yıl dönümü münasebetile bir ihtifal merasimi yapılmıştır. Ihtifalde merasimi, Milli Türk ta- lebe birliği reisi Osman Kadri bey açmış ve büyük adamın şah- yeti bakkında kısa birkaç söz ylemiştir. Bundan sonra, Adnan Cahit bey kürsüye gelmiş ve Zi- ya Gökalpın fikir hayatında Türk gençliğine noler bıraktığını anlat- mıştır. Müteakıben Rüknettin bey, merhumun eserlerini mevzu bah- Falih Rıfkı ( Baştarafı 3 uncu yüzde ) yoktur. Nihayet bu milli mües- seseler, kurtuluş ihtilâlini yapmış olan insanların emri ve eli altın- da çalışmaktadırlar. Onlarda va- Büyük Mefküreci İçin.. m| Merhum Ziya Gökalp merzarına çolenk götürürlerken | Lom'lu Kiril Vorissof Drangof, Edildi setmiş, şiirlerinden bazı parçalar okumuştur. Sıtkı B. namında bir zat ta Ziya Gökalp için yazdığı bir şiri okumuş ve alkışlanmıştır. Halkevindeki merasimden sonra hep birlikte, merbumun mezarı başına gidilmiş, orada da mera- sim yapılmıştır. Mezar başında Şuirin şirlerinden bazı parçalar okunmuş, talebeler hep birlikte istiklâl — marşını — söylemişlerdir. Merasim burada bitmiştir. Ziya Gökalpın ailesi namına damadı, edebiyat muallimlerinden, Ali Nüzhet Bey, Mizli Türk Tale- be Birliğine teşekkür etmektedir. Makedohya Komitesinin Bakiyesi < <. ( Baştarafı 1 inci yüzde ) Çavvo Selo kasabasına — bağlı Spassa köyünde . Dimital Ivanov Medsov, Resneli Atanas Stoyerof Argi of Marsilya cinayetini işleyen Çernozvaki Viladmir — Gorgiyef, tandaşlık vasfı, bütün diğer va- sıfların üstünde durur. Bütün fiatlar gibi, şeker fiatı da memleketin umumi iktısadi Şartlarının seyrine tâbi olacaktır. Bugün şehirlerin şeker için öde- dikleri para hazne ve yirmi vilâ- yetin köy halkına karşı büyük bir yardım ve himaye teşkil ediyor. Gümrük kapılarına 7 kuruşa şe- ker geldiği haberi yalan değildir. Fakat bu şeker, bizim kömürün Pireye gittiği gibi, geliyor. Al- Mman şehirlişi 36,50 kuruşa şeker yemekte ve Alman haznes şeker den 10 kuruş almakta... Ya'nız bu fabrikalar mallarının Üçte bi- rini ihraç etmiy. mecburdurlar, Lehistan 500 kilometre uzaktan vagonlarla taşıdığı kömürünün tonunu 3 liraya kadar - satıyör! Türk ekmeği, Türk şekeri gibi, 'Türk dokumasını da yapacağız. Bizim sanayiimizin bacalarımın te- melleri Türk tarlasının içindedir. “Ancak bu sanayidir ki Türk köy- lüsünü, geri ziral memleketler- deki müstemleke - şartları içinde daima fikarahğa, — yarı açlığa ve çıplaklığa mahküm kurtaracaktır. Şekeri milli'eştiren İsnet Paşa hükümelini, ve Türk bankalarını tebrik ederiz. Hakimiyeti Miliye M. Titülesko Geliyor Bükreş, 25 (A. A.) — M. N o, Balkan Antantı top- *iha İştirak İiçin Ankaraya hareket etmiştir. Iştipli Dinçef Stefanof. Mahkemenin bu kararı Sofya' polis müdüriyetinin bir müraca- ati Üzerine verilmiştir. Bulgar poisi kanun mucibince kendile- rine verilen on günüu geçmesine rağmen kendileri € müracaat et- mediklerini — bildirmektedir. Bu kararın mahiyeti şudur ki, bun- lsra rastayan her — Bulgar yatanddaşı bu adamları — öldü- rebilecektir. — Bun'ardan — İvan Mihailof Kastamonudadır. Dimi- tal İyanof, Atanas Argirol ve Di- meç Stafanof Sıfyada tevkif edik mişlerdir. Drangof ile Naçef'in tevkifi de bugün bir emrivakidir. Gorgiyef — Marsilyada — öldürül- müştür. Son Postat Bu karar lüzumsuzdu. Çünkü Mihailof'la katil Görgiyef hariç bütün — diğerleri Bulgar — zabıtasının elinde bulunuvor. Ticaret Odası Umum? Kâtipliği İstanbul Ticaret odi umuml kü- tiplğine Türk ofisi İstanbul müdürü Cemal Bey tay'n edilmiştir. Bir Yangın Başlangıcı Büyükadada Szranko — efendinin evinden yangın çıkmış ise de sirryete meydan verilmeden söndürülmüştür. Travers fabrikası Nafia Vekâ'eti Derincedeki travers fabr'kasını genişletecektir. Fabrikanın yannı daha on bina yapılacaktır. Yataklı Vagon Ücretleri Pafin Vekâleti ile Yataklı vagon- lar şirketi arasında yapılan müzakü- reler neticesinde fiatlarda yüzde yir- mi tenzilât yapılması tekarrur etmiştir. Yeni Bir Sergi karikatür muş; hem dim. Unutulmamayı isteyen politika- Berdğrsmrem n bilmelidirler. SON POSTA Öz Türkçeyle Deneme İngilterenin — tanınmış — politika adamı Sir Con Simon, birkaç gün evvol üç karikatürcünün açtıkları bir inin açılışında bulun- demiştir ki : — Karikatürlerinden herkesi tanı- değerlerini * İngilizler ağır başlıdırlar. A gü- lerler, axz güldürürler. Hoppalıktan pek hoşlanmazlar. Böyle olmakla beraber Sir Con Simon gibi tanınmış bir İngiliz, bir karikatür sorgisi açıyor; karikatüreüleri koltukluyor. Onlarla övünmek gerek olduğunu söylüyor. Bu bildirmeyi () gazetede oku- yunca bizde karikatür yapanların, alaylı yazılar yazanların biçimi gözü- mün önüne geldi. Karikstürcüyü, karikatür yapar- ken çok gördüm. Onun bu işte ne güçlük çektiğini bilirim. Her çizgi çizişte yüreği titrer; yanındakilerine sorar: — Baksamıza; — bunu yap'yorum, me dersiniz? Yaptığı bir karikatürdür. Karlkatör, adamı olduğundan çirkin gösterir. Karikatürcünün sormısına sonduk (2) karikatürü yapılanın kızacağını dü- şünmesindendir. Kızmamak gerek, şu var ki bizde karikatüre kızanlar çok | Alaylı yamlar yazan yazıcıda da © Gzgünlük var. Yazgacını (3) istediği ibi kullanmaktan çekinir. Yazarken endi kendine sorar : — Kimseyi kızlırmıyayım! Yazdıktan sonra şuna, buna okur; — Ne dersin bu yazıyı okuyup ta kızacaklar var midir? ? Çok dönüm güzel bir buluş, iyi bir yazı bu yüzden gazeteye bısılamaz. — Güzel amma kızanlar, darılanlar! Olur, düşüncesile yırtılır, atılır. * Sir Con Simon'un 'kariki gisini açması bana bunları düşündür dü.. — İngiliz - karikatöreülerini ku- Öz Türkçeyle Bilmecemiz Dünkü Bilmece Bugünkü Bilmece Boş dört köşeleri aşağıda yazılı manalara gelen öz Türkçe kelimelerle doldurunuz. Bu sayede hem vakit geçirmiş, hem de öz Türkçe kelime- leri öğrenmiş olursunuz| 12345 6 üA Soldan n 3-i 1 — Bahadır * tokun zıddı 2—Kep 3 — Çoğun zıddı 4 — Menzil $ — Hars, tirsat 6 — Çehre Yukarıdan, eşağı 1 1 — Zahmet 2 — Bir vota - rutubet 3 — Meylettirime —Zt 5 — Beya - bir harf 6 — Alfebanin son harfi Himayoi EtHal Cemiyetinin Tebrik Telgrafnamolaeri Himayesi Etfal Cemiyetinin tebrik telgrafları için zaril, süslü telgral kâ- Kıtları her telgraf merkezinde bulunur. Tebrik telgrafınızın bu eüslü kâğıtla muhatabınıza — verilmesini — isterseniz arzunuzu telgraf memuruna söyleyiniz. Telgraf Üzerinden -başka vereceğiniz 15 kuruş maksadınızı temin eder, Gümüş Paralar Bağılıyor Sayf: Para basan makineler fanlivat halinda Darphanede yüz kuruşluk yeni gümlş paraların basılmaya baş- ladığını yazmıştık. Darphane mü- dürlüğü dünden itibaren — yeni paraların her iki tarafını birden basmaya başlamış ve Ingilttereden getirilen büyük makineler de faa- liyete geçmiştir. Bu makine dakikada (80) gü- müş para basmaktadır. Gümüş parala Cumartesi gününden itiba- ren hazırlanan torbalarla Merkez bankasına verilecek ve Pazartesi günü de.piyasaya çıkması temin edilecektir. Yeni paralardan bir kısmı da Ankaraya gönderile- cektir. “ Süngercilik Yapılan Tecrübelerden İyi Neticeler Alındı Nizamnamesi - Vekiller Heye- tince tasdik edilmiş olan sünger- cilik şirketi resmen faaliyete geç- miş bulunmaktadır. Şimdiye ka- dar Marmarada yapılan tecrübe- ler müsbet ve İyi neticeler ver- 'Süngercilik şirketi, 100 bin Kralık sermaye — ile — kurulmuş bulunmaktadır. Şirketin asıl faa- liyeti sünger mevsimi olan önü- müzdeki Mayıstan itibaren baş- lıyacaktır. *Bu müddet içerisinde de, sünger tutulması için icap eden tesisat tamamlanacaktır. Kadıköy İnci sulh huhuk hükimliğinden : Kadıköyünde Rasimpaşa mahall e- sinin Mısırloğlu Alikalfa #sokağında kâin 8 Nolı hanede sakin iken elyevm ikametğâhı meçhul Kemal beye: Madam Ester Gürümberg tarafin- dan aleyhinize ikatme olunan kira bedelinden 80 lira alacak davasının muayyen gününde mahkemede ispatı vücut etmemiş olduğünuzdan hakkı- nızda gıyap kararı — verilmiş ve müd: dek vekili teşrihi dava eylemiş ve ce'sei atiyeda gelip kunturat zirinde- ki imza hskkında definizi ispat etme- diğiniz — takdirde kunturatı — kabul etmiş addolunacağından bahi: mınıza müameleli giyep kararı gine karar verilmiş ve berayi tebl'g gönderilen — gıyap kararı — Özer'ne gösterilen mahalde e'yevm ikamet etmediğiniz ve mezkür haneden iki ay evvel çıkıp semli meçhule gittiği- gir ve mıntaka po'ls memu- mdan verilen meşruhattan anlaşılmış işbu gıyap kararının Hlânen tebliğine ve muhakemenin 1411 934 Çarşumba günü —saat 14,50 n taliki karargir olmuş - bulun 'uğundan tarihi ilâandan İt.baren nüldeti ka- nüniyesi içince muamelâtı vaklayı mesinde bilesale veya bilvekâ 'e ispatı ve müddeti kanuni- yesi içinde itiraz etmez ve gıyap fım mahkeme veznesine t vdi Mmezseniz mahkemeye kabul olun- mıyacağınız gibi hasmın dermeyin etmiş olduğu vakınları ikrar ve kabul etmiş addolunacağı tebliğ makam'na kaim olmak üzere ilân olunur. (148) b zi itiraz eylemeniz ve yevmü ma yyende | Kadıköy birinci su'h hukuk mahke-, | Gümlüş püralar kalburdan geçiriliyor Türk Ofiste İstanoul Şubesinin İlga Edilmesi Düşünülüyor Aldığımız malümata — göre, Türk Ofis teşkilâtında bazı yeni değişiklikler yapılacaktır. Ofise merbut dairelerin daha iyi çalış- malarını temine matuf olan bu değişiklikler arasında Türk Ofisin Istanbul şubesinin ilga edilmesi de düşünülmektedir. Bu karar tatbik sahasına girdiği vakit, istanbul şubesinin işleri Itanbul Ticaret Odası tara- fından görülecektir. BANKA KOMERÇiYALE iTALYANA Sermayesi Liret 700,000,000 İhtiyat akçesi ,, 580,000,000 Merkezi idare: MILANO İtalyanın başlıca şehirlerinde ŞUBELER fagiltece, İsviçce, Avusturya, Macae ristan, Çekoslovukya, Yugoslavya, Lebhistan, Romanya, Bulgaristan, Misir, Amerika Cemahiri Mütt: Brezilya, Şili, Uruguay, 4 Peru, Ekvatör ve Kolumbiy ARİyasyonlar ISTANBUL ŞUBE MERKEZİ Galata Voyvoda caddesi Kuraköy Palus ( Telef. 2641 /2/2/4/5 ) Şehir dahilindeki acenteler: #anbulda: Alalemciyan - hanında Telel, 2821. Beyoğlunda : — İstiklâl caddes, Telef. 1046.Kampiyo dairesi Borsula Telef. 1718. İZMİRDE ŞUBE Marka Müslahzaralı