12 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi y'ee Cöylü Ve Halk Geçen gün bir. mebtsumuzun Anadolüdaki — tetkiklerini nak- lettik. Bu tetkiklerin neşrinden hasıl olan intibar da bugün tesbit ediyoruzu Ahmet Hamdi Bey (Sirkeci Afitap vteli) — Bizim aüfusumuzun dörtte üÜçünü köylü ve çiftçi teşkil eder. Cümbur'yet Idaresi Köylüyü efendi olarak tanımıştır. Köylü bizim efen: dimiz — ve veljinimetimiz — sayıldığına göre ona — refah ve huzur. — vermek bizim borcumuzdur. Bir meb'usumuz Anadoluda gezmiş. Köylüyü zengin- leştirmek için —alınacak — tedbirleri gazetecilere anlâtmış. Hakikaten çok mütevazı bir hayat süren köylümüz, devlete, Zirnat ba m, esnafa ve tefecilere borçludur. Hele tefecilerle tuz, gax parası olara esnafa olan yüksek faizli borçları altından kal- kılmıyacak kadar ağırdır. Köylü kus raklıktan ve İstihsalinin para etme- mesinden son derece muztariptir. Bu ıztırap içinde gözünü etrafa atınca dört yanında aşılmaz — bir dağ gibl yükselen borçlar maneviyatını büsbü- tün kırıyor. Yalmız — köylünün bazı borçlarına karşı müsait — şartlı bir meratoryom fikri yabana atılmıyacak bir buluştur. * Ali Rıza Bey (Konya Mihmandar mahallesinde 21) — Bir mebusun Son Postadaki tetkiklerini dikkatle oku- dum. Moebus Bey dertlerin üstüne parmağını isabetle basmığlır. Yurdu- muz bugünkü nüfusun beş, on mislini barındıracak kadar geniştir. Amado- Tuda meselâ Konya ovası gibi geniş bozkırlar artık inbat kabiliyotini kay- betmiş ve çölleşmiş bir hale fe Ös sesedanladi ” Göram odi Na kuraklıklar bunu pek alâ isbat ediyor. Bu kuraklık yüzünden bazan devlet tarafından köylüye yardım yapılmak meeburiyeti bile hasıl olmuştur. Ken- disi yardıma muhtaç olan bu köylü- den devlet banka ve ezmmaf birçok alacak bekliyor. Orta Asyadaki - ilk ana yurdumuzu göz önüne getirelim. Oram da zaman geçtikçe kuraklaş- tığı, çoraklaştığı için insanlar garba doğru göçmüşlerdi. Bugün sahil vilâ- yetlerimiz çok 'münbittir. Orta Anadoludaki bu gibi köyler muntazam — biz. programla — münbit topraklara nakledilirse onlara feyizli bir datihsal kabiliyeti daha aşılamış oluruz. Ben Konyadan ayrılmak için burada bir iş bulmıya geldim. Çünkü kuraklık Konyayı çok saramıştır. * Şinasi bey ( Fatih Kiztaşı 79 ) — Bir mebusun sayım vergisi hakkın- daki mütalealarını çok isabetli bul- dum. Hakikaten Anadolunun birçok yerlerinde bir koyun yüz kuruşa satılıyor. Köylü bu koyun İçin her sene elli kuruş sayım vergisi vermek- tedir. Köylüye Devlet ve Ziraat bankası elinden geldiği kadar yardım yapıyor. için — şiddetli ir kanun yapıldı. Buna rağmen köylü sıkıntısından kur« tulmuş değildir. İstihsalini Iyi ve değerli Fata satabilmek için paralarıle, teşkilâtlarile vaziyete hâkim — olan mutavassıt ve tüfeyli tüccer — sınıfi ortadan kalkmalı, Sonra mukadderat- larını yalnız gökten düşecek yağmura bağlamış Orta Anadoludaki köyler ya sulak topraklara nakledilmeli ve- yahut oralara kanallarla mümkünse vu akıtılmalıdır. Mebus Bayin bu fikrin! çok beğendim. DAHİLİ HABERLER Tramvay Yolunda Bir Baygın Bir Adamcağız Çiğnenmekten Kur- tuldu, Fakat Ölümden Kurtulamadı Evvelki akşam Ortaköyle Mustafa Ef. olduğunu görmüş ve derhal . . 28 Bin Lira Ağır Cezada Bir Tahrif Davası Görülüyor Dün Ağır Ceza mahkemesim de umumi harp senelerinde tekâ- Hifi harbiye mazbatalarını tahrif ederek hazinenin (28) bin lirasını zararlandırmaktan suçlu Ahmet Hamdi, Galip, Nevzat, Raşit, Ismail Hakkı, Hilmi ve Osman Beylerin muhakemelerine devam edildi. Suçlular işte müruru zaman bulunduğunu ve suçlarının da af kanununa dahil olduğunu iddia ettiler. Mahkeme bu iddiayı tet- kik için duruşmayı başka bir güne bıraktı. 24 Saatin Hâdiseleri Ali Riza adlı bir. sabıkalı Beyoğlunda bir tramvayda Sırrı Bey İsminde birinin cebinden para cüzdanını çalarken cürmiü- moşhut halinde yakalanmıştır. * Sabıkalı Mehmet dün saba- ha karşı kutucularda Ahmet Efendinin dükküânının - kapılarını kırarak — soyguncülük — yaparken yakalanmıştır. 4 Tophanede oturan — Faik adlı biri, geçimsizlik yüzünden çıkan kavga neticesinde baldızı Emine Hanımı fena halde dövdü- günden yakalanmıştır. * Kemal adlı bir marangoz Beyoğlunda Ziba sokağında bir kadın yüzünden çıkan kavga neticesinde Mustafa adb birini kama ile karnından ağır surette yaralamıştır. 3f Fenerde Tahtaminare cad- desinde kaçakçı Ahmet bir para meselesinden çıkan kavga netice- sinde Hakkı isminde bir kalafatçı- yı karnından ağır surette yarala- mıştır. *Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Yeşil Hilâlciler böyle olacağını zannetmişlerdi Beşiktaş bir vatmanın dikkati sayesinde büyük bir facianın önü alınmış, fakat hâdise en sonunda yine ölümle bitmiştir. Tahkikatımıza göre hâdise şöyle olmuştur: isminde bir vatman, İdara ettiği tramvay arabasile Ortaköyden Beşiktaşa doğru son süratle gelmekte iken Çırağan caddesinde Galata- saray lisesinin ilk kısmı Öönünde tramvay yolunun tam ortasında boylu buyuna bir adamın yatmakta elektrik - firenlerini sıkarak tramvayı durdurmuştur. Vatman Mustafa efendi evvelâ yolda yatanın bir otomobil veyahut kendisinden evvel bu yoldan geçen bir - tramvay tarafından çiğnenmiş bir adam olduğunu zannetmiş, fakat biletçi ile beraber inip baktığı zaman cadde- )Ke/eni i(Bir. Yaralı arasında kaldırılmıştır. anlaşılmıştır. Yırtan Dalağı Çıkarılan Adam Hayrette Kaldı Iki ay evvel Yenicami önünde Haykoş isminde bir — boyacı Emin — isminde bir — satıcıyı böğründen ağır surette yara- lamıştı. Emin Cerrahpaşa hastahanesine kaldırı'mış ve br çak dalağı parçaladığı için bir ameliyatla döktorlar dalağı çıkar- mışlar. Fakat Emin ayağa kalk- tığı halde dalağımın çıkarıldığının farkında değilmiş. Dün kat'i mu- ayenesini yaptırmak İçin müddi- umumiliğe müracaat etmiş ve tabibi adiller tarafında muayene edilmiştir. Emin müddelumumi- likte dalâğının çıkarıldığını öğ- renince soğukkanlılıkla : #— Vay canma... Demek be- nim dalağımı çıkarmışlar desenize ben adamakıllı kefeni yırtınışım. ,, demiştir. ğ Adliyoye Sarhoş Gelen Bir Davatı Adliyede ikinci yenileme büro- sunda bir davası olan bir zat, dün büroya çok sarhoş olarak gelmiştir. Büro Halit Beyin sar- hoşluğunun — farkına varmış — ve kendisini duruşmaya kabul etme- miştir. Hususi Lisaler İçin Maarif Vekâleti, ecnebi ve ekalliyet mekteplerinden sonra, hususl liseler için de ayrıca bir talimatname yapmağa karar ver- miştir. Bu talimatname bir komla- yon tarafından hazırlanmağa baş- lanmıştır. Bundansonra, — hususi Hiselerde vazife alacak moallim- ler de Maarif Vekâletinin tasdiki ile tayin edilecektir. nin ortasında yatanın Sar'aya tutulan bir zavallı olduğunu görmüştür. Adamcağız yolun bir tarafına alınarak saatlerce ayıltılmak için uğraşılmış ise de bir türlü ayılamamış bunun Üzerine hastahaneye Yapılan Kuruçeşmede oturan Aziz tahkikatta, bu zavallının oğlu Dursun olduğu Dursun dün hastahanede, yapılan tedaviye rağ- men ölmüştür. Bu zavallının evvelsi gün Kuruçeş- “meden gelen bir kamyondan düştüğü haber verilmesi üzerine Müddeiumum! muavinlerinden Nurettin Bey tahkikata el koymuş ve Dursunun kamyondan itilmek suretile mi düşürüldüğünü tetkika başlamıştır. Nu- rettin Bey dün geç vakte kadar Kuruçeşmede tahkikat ile meşgul olmuştur. Yolsuzluklar Takas İşleri Tahkikatı Genişletilecek Mi? Aldığımız malümata göre, ke- reste üzerinde yapılan takas sul- istimali tahkik edilirken mühim bir mesele göz çelmiştir. Birçok maddelerin takas m- retile yapılan ihracatında, ayni şekilde yolsuzluklar olduğu gö- rülmüştür.; Öğrendiğimize göre, bu mes- ele alâkadarlara — bildirilmiştir. Bu yolsuzlukların tahkiki için, ge- niş salâhiyetli bir komisyon teşkili muhtemel görülmektedir. Ölçüler Ve Ayarlar İktisat Vekâleti — ölçüler ve ayar dairesi müdürü Bekir Sıtkı Bey, birkaç güne kadar şehrimize geleceklir. Aldığımz — malümata göre, Bekir Sıtkı 'Beyin — gelişi, yenl ölçülerin tatbikatı işile alâkadar- dır. Şimdiye —kadar alman ve varılan neticeleri bir daha tetkik edecek olan — Bekir Sıtkı Bey, şehrimizden İzmire ve diğer mur takalara gidecektir. Grip Ve Nezleden Kendinizi Koruyunuz Havaiarın sık sık değişmesi yüzünden şehrimizde grip nezlesi başlamıştır. Sıhhat — müdürlüğü gripin fazlalaşmaması için derhal tedbir almıştır. Ayrıca gripli ta- lebelerin mekteplere devam etme- mesinin temini Maarif Müdürlü- ğüne bildirilmiştir. Dükkâni Parçaladı Şoför Süleymanın idaresindeki 3779 numaralı kamyon, çakmak- çılardan inerken Maksut Efendi- nin dükkânma çarparak hasara uğratmıştır. Amma böyle oldu. | Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: I SUCİ M. Pesmazoğlu Eskişehirde Anksra, 11 — Yunan iktısat nazırl M. Pesmasoğlu İle iktısat vekili Celi Atina elçimiz. Ruşen Eşröt ve Boli mebusu Falih Rıfkı Beyler ile — nazil lara refakat eden zevat bu sab bususi — trenle — Eskişehre — gitm lerdir. M. Pesmazoğlu durakta ciye vekili Tevfik Rüştü Bey ile Reislcumbur Hz. namına başyaverle ley, hariciye vekâleti umuml kâtibi Numan Rifat ve diğer zc tarafından uğurlanmış ve bir askı kıtatı tarafından selâin resmi (l edilmiştir. Muzika da Yunan vo Türk — milli marglarını çalmıştır. Türk - Yugoslav Afyon Mukaveolesi Afyon inhisarı müdürü Ali Sami Beyin riyasetindeki bir heyet ayın 25inde Belgrada gides cektir. Belgratta, müddeti uratıla Türk » Yugoslav afyon mukavelesi« nin tatbikinde rastlanan güçlüklef dolayısile bazı maddelerin değiştirile mesi si — görüşülecektir. Bu arada, pratik çareler aranacakk müstakbel afyon siyaseti etrafında mühim görüşmeler yapilacaktır. Mekteplerden Yarım Ders Usulü Kalkıyor Bazı semtlerde, faz'a talebe tehas eümü karşısında İlkmekteplerde yarımı gün tedrisat yapılmakta idi Bu gibl mekteplerde, bir kısım talebeler sabalı ları, bir. kısım talebe de — öğleden sonra ders görmektedirler. Maarif idaresi bu gekil tedrisatı kaldırmağa karar vermiştir. Talebenin dere gör“ meleri için, yeni binalar bulunmasi hususunda teşebbüslere girişilmiştir. Eczanelerin Kapanma Saatleri için Bir Tebllğ Nöbetçi olmıyan — eczahanelerim — akşamları sant (21) de kapatılmaları hakkında Sıhhiye müdürlüğü dün büs — tün şubelere bir tebliğ göndermiştir. Bü karar, bu akşamdan — ktihare tatbik edilmeğe başlanacaktırn Tef #czanesi olan mıntakalardaki ecrant- ler sabaha kadar açık bulunabilecek- lerdir. Nakli Vasıtaları Belödiye şehir dahilindeki bilümumt — nakil vasıtalarının mahiyeti, kuvvetlş mikteri — hakkında — mufasenl) — bir Istatistik hazırlamağa başlamıtır. Bu istatistik sene sonuna kadar huazırlana mış olacaktır. Hava Vaziyeti Rasithane dün hararet dorecesinl en çok 15 ve en az 12 buçuk derecet olarak tesbit etmiştir. Dün yağasş yağmurun mıktarı da 10 milimetredir. İki Milyon Lira Tramvay şirketinin lade edes ceği iki milyon lira, Devlet Şüra« sının vereceği karara — intizarem alıkonulmuştur. Fazla Seyyah Gelecekmiş Bu eene İstanbula fazla seyyah geleceği —anlaşılmaktaslır. Belediye gimdiden — hazırlıklara — başlamıştır. Seyyahlara rehber'ik eden tercüman« ların bu sene #ıki bir kontroldan geçirilmesi ve bir kısım tercümanlar — rin tensik edilmesi takarrur etmiştin — Belediye, her lisanda olmak üzere; memleketimizin tarihi abide ve mne hallerine dair broşurlar bastırmaktadı! umumi Ha ei rakap Bd e 1 İA AĞ