12 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

12 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

6 inci kum 'SÖN PFU İTTİHAT » TERAKKİ Nasıl Doğdu?.. No. 106 Her hakkı mahfuzdar. Ziya Şakir < iz-11 984 Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Muhâlifier, Pariste Bir İçtima Akte- derek Dört Esasa Karar Vermişlerdi.. İttihatçıların bu esnadaki telâşı, | | büsbütün başka bir sebepten İleri geliyordu. Filhakika muha- lefet liderleri, Pariste birleşmiş- lerdi. Fakat bu birleşme, falan ve yahut filân zata suikast ter- | Çünkü, nin şeyler tp etmek idealist mu fikrinden, o a geçmemekte idi. iç yüzü değildi. rden b lık böyle Meselenin şundan İbaretti; Prens Sabahattin Bey sulbu Münferit teşebbüsünün daha ciddi bir şekil alması maksadile belli başlı muhalifleri Parise davet etmiş; Fransa ricall siyasiyesine karşı müttehit bir cephe gözter- mek - İstemişti. Mubalifler, pren- #İn bu arzusuna muvafakat gös- termişler, - Pariste birleşmişlerdi. Artık, aykırı teşebbüslerin hiçbir fayda vermeyeceğine kani olan Şerif Paşa bile bu gurupa iltihak Mecburiyetini hissetmişti. Pariste aktolunan umuml bir içtimada, Şu dört madde & ittihaz edi- lerek Fransa ricali ile müzakerata girişmeye karar verilmişti. 14 — Trakya meselesinin, Os- manlı hükümeti lehine olarak halli. 2 — Osmanlı hükümetinin, tamamiyeti mülkiyesinin halelden masuniyeti. 3 — hatikraz akti. 4 — Akdenizde İstilâ altında bulunan adaların, Osmanlı hükü- Metine terki. Fransızlar, bu esas - dahilinde müzakerata girişmeyi kabul etmiş- lerdi. Fakat bu teşebbüsün müs- mir olabilmesi için İstanbuldakl hükümet erkâmnın ve İttihat - Terakki ricalinin de muvafakatı elzemdi. Buna binaen, bu teşek- büse dair evrak ve vesaik doktor Nihat Reşat, mabeyincl Reşit, Ahmet Bedevi Beylere - verilmiş, İsviçreye gönderilmişti. Üç zattan mürekkep olan bu heyet, e'lerin- deki evrak ve vesaiki, lsviçrede bulunan esbak Dahiliye Nazırı Reşit Beyle diğor zevata da gös- terecek.. Ouların da muvafaka-J tini istihsal ettikten sonra, Ce- mil Paşaya teslim ederek İstai- bula, Dahiliye Nazıri Talât Beye göndereçekti. Almanlar, bu teşebbüsü çare çabuk haber almışlar ve şaşırmış- lardı. Harbin en bubranlı bir ze- manında Türklerin bir sulhu mün- ferit yaparak sahneden çekilmesi, Almanları pek müşkül vaziyete sevkedecekti. Buna binaen, bütüa bu teşebbüsleri akiım bırakmak için harekete geçmişlerdi. Bir taraftan - osurada — Paristen Cenevreye gelen -Sabahattin Beyi yakından takip ve tarassuta gi- rişmişler; bilvasıta kendisine mü- him miktarda bir para — teklil etmişlerdi. Diğer — taraftan da muhalifleri darbalamak için (Siyasl komedya) mevzuunu tertip ettir- mişlerdi. N Sulhu münferit teşebbüsü, bu defa da akametle neticelenmişti. Bundan müteessir olanlar, sadece muhalefet erkânı değildi. Fransız- lar ve İngilizler de ayni derecede tecasüir hissetmişlerdi... Çünkü, Çanakkale kahramanlarının anü- dane müdafaası meticesinde bü- atak çöllerinde bir harp meydamı yük bir hacalete düçar olan İngi- liz ve fransızlar, Alman tahtelba- hirlerinin de Akdenizde cevelâna başlaması — üzerine fena halde bunalmışlardı. Bir an evvel Ça- nakkale boğazı meselesini hallet- mek ve İslanbula girmek İstiyor- lardı... Ayni zamanda - bilhassa- Ingilizlerle Ruslar arasında İstan- bul hakkında bir rekabet fikri mevcut — olduğu — gibi; — keza Fransızlarla Ingilizler arasında da (bilâfet) ve ( merkezi Hilâfet ) mestlesi — dolayısile — bir noktal nazar ihlilâfı vardı. 1 —İngilizler, Rusların Boğaz- lara hâkimiyetini, Ingiliz menafii için tehlikeli buluyorlardı. 2 — Fransızlar da, Ingilizlerin Istanbula hâkim olmasını kendi menfaatleri için muvafık görmü- yorlar; Istanbulun (Osmanlı hükü- meti payitahtı ) ve, ( Hilâfet mer- kezi ) olarak kalmasını istiyor- lardı. Çünkü, Istanbulda yerleşe- cek olan ve İslâm ekseriyetini cami bulunan İngiltere İmpara- torluğunun, — hilâfeti himayesine aldığı takdirde, şimali Amerika islâmları üzerinde de bir nüfuz ve tesir husule getireceğinden korkuyorlardı. İşte, bu ayrı ayrı gayelerdirki, Ingilizlerle — Fransızları bir an evvel İstanbula girmeye ve orada kendi emellerine üygun bir vaziyet tesis etmeye sevkediyordu... Aynı zamanda yapılan hesapların şöyle bir netice vereceği de zannolunu- yordu. Şayet, Ingiliz ve Fransız zırhlıları Çanakkaleden geçecek ve İsjanbul önünde demirleyecek rimemnun olan halk, - muhalifle- rinde teşvik ve tesirlerile - müs- tevlilere karşı derhal hüsnükabul gösterecekti, O zaman İttihat ve Terakki hükümeti kolaylıkla ıskat edilecek.. — Harbın — mes" millete değil, yalmız ittihatçılara yükletilecek.. ( Arkası var ) Mütarekenin Yıldönümü Dört yıl süren büyük harbi sona erdiren umum! mütareke 16 yıl evvel dün yapılmıştı. O müta- rekedir ki biribirlerile çarpışan bir çok — milletleri “ galipler ,, ve * mağlüplar,, olarak ikiye ayırdı. 'Türkiye de mağlüplar arasında idi. Fakat yalmız Türkiyedir ki silkindi, hamleler yaptı ve esir olamıyacağını kâinata tasdik et- tirdi. Dün mütareke yapılışının 16 ncı yıldönümü münasebetile Beyoğ- lundaki İngiliz kilisesinde bir ru- hani âyin yapıldı. Bu resimlerde, duayı yapan rahipler - ile Gyin esnasında bulunanları görüyorsu- huz. Bu münasebetle dün şehrimiz- de bulunan Fransız ve Italyanlar da kendi kiliselerinde, — harpta ölü düşen millettaşlarının hatıra- larını anmışlar ve nutuklar söylen- miştir. İngiltere İle I V Diiny_nın Beklediği Maç İtalya Öbür Gün Karşılaşıyorlar ( Baştarafı 1 inci yüzde ) Denilebilir ki bu maç Avrupa futbolünün Ingiltereye karşı bir uyanışıdır. — İngilizlere kolaylıkla mağlüp olmıyan Avusturya milli takımı, dünya kupasını İtalyaya kaptırdıktan sonra dünya futbo- lünde hâkim olan (Tek seçiciler) bir anlaşma ile İngilterenin karşı- sna İtalyayı çıkarmayı muvafık bulmuşlardır. İtalya futbolünün. ve futbol sisteminin hasmıcanı olan Âvus- turya federasyonu umumi kâtibi meşhur. Hügo Nayzel bile Ingik- tere - İtalya maçı hazırlıklarında Italyan tek seçicisine bazı tavsi- yelerde bulunmayı faydalı buldu. Bundan da anlaşılıyor ki Ital- yan -İngiltere karşılaşması, enter- nasyonal bir maç mahiyetinden daha Üstündür. Alınacak netice bütün Avrupa futbol sistemini ve futbolünü alâkadar etmektedir. Buna mukabil İngilizler de birçok gizlemelerine rağmen telâş içindedirler. Şimdiye kadar Lon- dralı birkaç kulübün oyuncularile teşkil edilen İngiliz milli takımı, Italya maçına tamamen değişik bir şekilde çıkacaktır. Meşhur — lagiliz Sunderland takımının menajeri John Cochrane, Ingiliz milli takımı ve bu maç önünde İtalyan görüşü hakkında | Dailey Mail gazetesinde yazdığı olurlarsa, zaten hükümetten gay- | bir makalede diyor ki: — “İtalya futbolü, bugünkü halile Avrupanın en mütekâmil futbolüdür. Ben şahsen Italyan futbolünü — Avrupa futbolünden daha üÜstün bulurum. Dünya ku- pasını Zahmetsleze kazanan İtal- yanlar, büyük bir cesaretle şimdi de İngiliz futbolü önünde kuvvet- lerini denemek sevdasına kapıldı- | lar. Büyük bir cesaretle dediğim | için mazur gürülmeliyim. Çünkü iegiliz futbolü sistem — itibarile Avrupanın herhangi bir sahada ilerlemiş bir sistemini — yenmiye kâfidir. —Bu, her şeyden — evvel riyaz! bir İştir. Şans, bu hesapta yüzde beş rol oynıyabilir. Ingil- | tereyi temsilen Italyanların karşı- | sına çıkaracağımız takım hakika- ten İngiltereyi temsil edebilir mi? Buna kat't bir hayır! diyebiliriz, Çünkü Londra kulüplerinden se- | çilerek ayrılacak bir ( on bir ) de Iskoçyanın, — İrlandanmın kuüvveti dahil sayılabilirmi? — Şüphesiz ki böyle bir iddia gülünçtür, O halde Ingilterenin çıkara- cağı (on bir) bir şehir takımı kıymetindedir ve bu takım ancak bir (D) muhteliti hüviyetini tem- sil edebilir. Buna mukabil Italyanlarda, Macarlarda, Ispanyollarda futbol, milli bir dava halindedir. Meselâ İtalyan milli takımı Iagiliz milli takımına galip gelirse onlar bunu milli bir dava halinde kabul ede- rek İngiltereyi mağlüp ettiklerini | xzannedeceklerdir. Bu itibarla İngiliz - Italyan karşılaşmasını mühimsemek lâ- zımdır. Futbol teması olarak ka- bul ettiğimiz bir karşılaşmayı, siyaset vamtası — kabul edenleri Ingiliz topraklarında İyi hediye- lerle ağırlamak lâzımdır. Bu lü- zumlu bir mağlübiyet acımı daima hatırlatabilir. ,, “Cohn Cochrane,, in bu ya- zısından sonra karşılaşacak olan takımların isimlerini şöyle sıra- hyabiliriz. İngiliz takımı: Hibbe Hapgood Copping Ceopar Britton Barker | Matthews Bowden — Tilson Bastin Brooka halyan takımı : Curasoll Allemandi Movzegllo Forrarla, Monati, Bertolini Gudita, Meazza, — Ferrari, Orsi, Gianni, Vincensi, Sarantori. takımında on dört ismin göze çarpması, ihtiyatlarile beraber bütön oyuncuların birlikte bulunmasındandır. Bakalım bu muazzam Bspor hâdisesi nasıl bir nelice vereceklir ? Seopelli, Facclo, İtalyan Yunan - ÂArnavut . yec Gerginliği (Baştarafı 1 inci yüzde ) detli yazılar yazıyorlar. Makedon«” yadan da Arnavutluğa karşı çeteler teşkil edildiğine dair haberler alınıyor. Vaziyeti bir kelime ile hulâsu etmek İâzımgelirse, Arnavutluk ile Yunanistanın arası fena halde açılmıştır. Yanyadan gelen son telgraflara göre, Arnavutluk Hi- kümeti Yunan hududundaki kuv- vetini bir hayli arttırmıştır. 4Ş YEL ASA A Z TT YA : DABCOVİCH ve Şürekâsı Teli 44708 - T- 41220 Avruya ve Şark limanları arasında muntasam posta, Anvers, Rotterdam, Hamburg ve Takandinavya Ulmanları için yakında hareket edecek vapurları ve dünyanın başlıca limanlarında transbor demen Yakında gelecek vapurlar Hansburg vapuru limanımızda August Leonhard vapuru 326 Teşrinisaniye doğru. Yakında hareket edecek vapurlar Hansburg vaptırı. limanımızda Auvgust Leonhard vapuru 5 K. evvele doğru. Fazla tafsilât için Galata, Fronkyan han umumi! acenteliğine müracaat Tel 44707/8 « 41220 g211) Denizyolları İŞLETMESİ Acenteleri « Karaköy Köprübaşı Tel, 42362 — Sirkecl Mühürdarında M Han Tel, 22740 iskenderiye Yolu EGE vapuru 13 İkinci teşrin SALI 11i de Portsaide ka- dar. “7601,, Karadeniz Yolu KARADENİZ vapuru 13 İkinci Teşrin SALI günü saat 20'de Rize'ye kadar. — “7641,, LUTFİ ARİF Bağçe Mütehassısı' KARANFİL , vo3cesit karanfiı k. 90 *tiştirilmesi İSTİYENLER | SAMLI HANLIZ 19STANBUL #DRESİNDEN — ALABİLİRLER eZ n Siparişlerden Posla arası alınmaz