15 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

15 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

Si Hilâl -ve- Zambak) Büyük Tarih! Roman No.: 84 Kıralın Meclisinde .. Muharriri: A. R. 15- 11 « 934 Mareşal Piyer Bağırdı- “Sultan Süleymanı Yakalıya- cağım Ve Onu İmparator Şarlkene Testim Edeceğim,, Eğer bu hareket, bir başka zaman, bir daşka yerde, bir başka adam tarafından gösterilmiş ol- saydı, hiç şüphesiz ki hemen ora- ya çökertilir, derhal başı kesilirdi. Fakat bu koca askerin bu kati ve kahramanca sözleri öyle bir zamanda söylenmişti ki: Gazabı şahaneyi mucip olmak şu tarafa dursun, bilâkis padişahın hoşuna gitmişti. Fakat mesele, Âdil Tocanın zannettiği kadar basit değildi. Karşıda Macarlardan, Avusturya- hlardan, — Almanlardan, İspanyol ve Italyanlarla Hırvat ve sair karma karışık milletlerden mürek- kep olan düşman ordusu, pek mühim bir kuyvet teşkil etmekte idi. Bunun için son vaziyete göre hücumların şekli müzakere edil- mek elzemdi. Husrev Bey, fikrini şu suretle söylemişti: — Şevketlim!. Gizlice gidildi ve düşman safları gözden geçirildi. Düşman süvarileri gök demire müstağraktır. Bunlar, biribirine zincir ile kenetlenip hücuma kalkacaklardır. Bunların karşısına bir anda durulmak, beyhude yere telefatı mucip olacaktır. Akla gelen şudur ki: düşmanın hücu- munda saflarımızı ayiralım, Düş- manı aramıza alalım. Badehu, yandan ve arkadan.. hep bir uğurdan girişerek zorlu bir kılıç çalalım. Ümeradan bazıları buna itiras ettiler : — Ayma ve lâkin- bizim ta- burlarımızın —ardı, ağırlık — ile dopdoludur. Şayet düşmanın bir anda hakkından gelinmezse, belki netice müşkül olur. Dediler. Ibrahim paşa ile Bi- rinci Süleyman, Husrev Beyin fikrini beğendiler. Son sözü, Sad- razam söyledi: — Düşmanı ortalamak elbette ahsen olur. Ağırlık, birax daha Geriye naklolunur. Taburların gerisinde de bir kuvvet bulunur. Şayet düşman bir mıktar ilerlese dahi, Şevketli efendimiz hazretlerinin himmet ve — şecaatlarile ardı | alınıy or. İbrahim Paşanın bu son reyi, derhal kabul edilmişti. Çünkü, artık vakıt — geçirllecek zaman değildi. Bâlt Bey, düşman tarafını göstermiş: t — İşte.. Bayraklarını savura savura kara bulut gibi geliyorlar. * Sultan Süleyman, divan çadırı önünde harp müşaveresini ikmal ederken, Kıral Luinin çadırında da hararetli bir müzakere — cereyan ediyordu. Çadırın ortasındaki masanın etrafında, — Kıral Lui ile Macar erdusunun en büyük kumandanları olan Piyer Pereney, (papas) Pol Tomori ve Macarların en kahra- man muhariplerinden olup Mare- şal denilen şövalye — dirseklerini masaya dayamış oldukları halde oturuyorlar, — bir taraftan şarap içerek diğer taraftan da son ka- . rarlarını veriyorlardı. Kıral, elini Pol — Tomoriye uzatarak: — Kardeşl. Ilk zaferi kaza- nacak sen olacaksın... Eminim ki temamen zırhli. ve zincirle birbi- rine bağlı olan şövalyelerin kar- şısında Türk safları bir cam par- çası gibi — kırılacak.. ve perişan bir halde dağılacaktır. Mareşal, söze karıştı: — İşte o zaman ben, doğru- dan doğruya Süleymanın Wzerine hücum edeceğim. Ve onu bir hamlede yere devireceğim, Piyer Pereney, mütereddit bir tavurla itiraz etmek istedi: — Fakat, bu.. — mecmunane bir harekettir.. — Evvelâ, Türk saflarının okadar kolay yorılaca- ğına emin değilim.. — Sonra da, Süleymana kadar tekarrüp etmek onu ihata eden yeniçerilerin ara- sında arayıp bularak öldürmek.. bilmem amma, bana çok tuhaf geliyor... Mareşal!,, Bu cesurane hareketinin sana pek pahalıya mal olunacağından ve Macar ordusunun senin — gibi bir kumandandan mahrum — kalacağından — korkü- yorum. Bu sözler, Mareşalın gururuna dokundu... Elindeki şarap barda« ğını kaldırdı: — Emin ol dostum, Piyer.. Ben ve tam otuz şövalyem.. Dün gece yemin ettik. Osmanlı Padişahı Süleymanı, ya ölü ve yahut diri olarak ele geçireceğiz.. ( Pavi)de esir olan Birinci Frasuva gibl doğruca ( Madride ) muhterem imperatorumuz Şarlkema gönde- receğiz. Diye bağırdı... Genç ve cesur Kıral Lui, dayanamadı. Masanın üstüne bir yumruk attı: — Bu kahramanca mücadeleyi görmek için ben de Si takip edeceğim. Süleymanı en evvel bana teslim edeceksiniz. Onu enişteme ben göndereceğim, Diye homurdandı. — * Piyer Pereney dudaklarını bü- kerek papas Polün yüzüne baktı Papasın çehresinde de bir tmit- sizlik vardı. Mareşal, bu iki mu- balif urkadaşına karşı hissettiği hiddeti daha fazla saklıyamadı : — Eğer bu fikir ve teşebbü- süme biraz daha — emniyetsizlik gösterirseniz, size güceneceğim, arkadaşlar.., Şu elimdeki bardakta bulunan şarabı görüyor musunuz... Bunu nekadar işliha ve kolaylıkla içiyorsam.. Süleymanı da okadar subuletle ele geçireceğim.. Ve bir daha tekrar ediyorum.. Onu... Kıral bağırdı: — Bana teslim edeceksiniz.. Ya, kendisini veyahut kellesini.. — Size.. veyahat muhterem imparatorumuz Şarlkene.. Dedi ve elindeki şarabı son damlasına kadar içti. Papas Pol, Kumandan Piyerin kulağına iğildi. Aralarında şu kısa muhavere geçti. — Aziz dostum!.. Ilk hücumun şerefini sana terkediyorum. — Niçin?.. — Çünkü işler, harp usullerin- den çıkıyor ve maceraperestliğe dökülüyor da, onun için. — Korkma.. İlk hücumu be- raber yaparız. — Korkmuyorum.. Fakat ne- ticen'n pek acı olacağım düşünü- yorum. Muhavere burada birdenbire durdu. Çünkü dışarıda borular ça'ınıyor: — Türk atlıları yaklaşıyor. ( Arkası var) Ârif Olan Anlar — Buraya bakın yahu!. Maçta kim kazandı? Neden cevap vermiyorsunuz? İktisat Haberleri Dünya Meşhur Ford Müjde Vırı yor : Amerika sanayi müesseseleri- nin ölçüsü — olan ::;:::: “meşhur - otomobil ki kıral — M. Ford kavuştuk! | 1935 senesi için hazırladığı proğramda 1.000.000 otomobil yapmayı kararlaştırmış- tır. Bu miktar Ford müessesele- rinin dünya buhranımnın başlangıcı olan 1930 senesinden beri elde ettikleri — neticelerin hepsinden yüksek bir rakkamdır. Ve 1930 senesi — İstihsal — miktarı — olan 1.485.000 adedine yaklaşmakta- dır. 1932 de yalnız 412 bin oto- mobil yapıldığı düşünülürse rak- kamın ehemmiyoti büsbütün ar- tar. Bu münasebetle M. Ford beya- natta bulunmuş ve bu arada bi hassa bütün —dünyada büyük akisler uyandıracak olan şu cüm- leleri de söşylemiştir: “ Bence dünya Ökonomik ,, buhranı bitmiş, yeni bir düzen başlamıştır. Bu vaziyet kısa bir zamanda bütün otomobil sanayli ve memleket için de elde edile- cek bir haldir. Fakat bunun için uydurma çareler yerine eski Ame- rikan İş kafasile hareket etmek lâzımdır.,, Bu son cümle ile M. Ford; Ruzveltin İş plânlarını kasdetmek- tedir. * Yugoslavyanın bu seneki mısır rekoltesi — iyidir. Y;goılav— Memlekette bu yıl gada mısır | 2 650,000 hektar, ekimi misir. ekilmiş ve 53 milyon kental mahsul alınmış- tır. 1933 senesindeki istihsal mik- tarı 48 milyon olduğuna göre bu yıl elde edilen netice daha iyidir. Yugoslavyada senede 40 mik yon kental mısır yerli sarfiyatı için lâzım olduğuna göre bu sene Yugoslavyanın dışarıya satmak üzere ayırabileceği miktar 12- 13 milyon kental arasında olacaktır. * 14 (ALA.) — Sa- nıyidıhkullınılı.- ya mahsus çubuk gümüş halinde ecnebi Şfiatı memleketlerden ge- len gümüşün fiatı 1,85 çent yük- selerek 55,25 çent olmuştur. Bu Vaşington, Amerikada Hat 1929 danberi kaydedilenlerin | | en yükseğidir. İstanbul 4 Uncü Icra daire- sinden: Mahcuz ve paraya çevrilme- sine karar verilen 2100 liralık gayri- mübadil bonoları 17/11/934 — tarihine müsadif Cumartesi günü «sanat 10 dan on bira kadar esham ve tahvilât borsası binasında açık arttırma sure- tile satılacağından taliplerinin yevmü mezkür ve anatte mahallinde hazır bulunmaları lüzumu ilân olunur. (164) Holantse Bank-Üni N.V. Sabık Bahrısefit Felemenk Bankası İstanbul Şubesi Galata Karaköy Palas Meydancık Alalemci Han Her türlü Banka muamele- leri. Kasalar icarı UMUMİ MODORLOK : AMSTERDAM Şubeleri : İstanbul, Rio de Janeiro, Santos, Sao Paulo, Amsterdam, Suenos Alres, Inhııarlar Ye Mudurhıgunden- | 1 — İzmir Çamaltı tuzlası için fenni şertname ve projeleri mucibince 120 beygir kuvvetinde iki adet Gazojen kapalı zarf usulile münakasaya konulmuştur. 2 — Şartname ve projeler Cibalide Tevazım ve Mübayaat şubesinden alınacaktır. 3 — Münakasa 19-12-934 tarihine müsadif Çarşamba günü saat 15 de Cibalide Levazım ve Mübayaat şubesinde lcra kılınacaktır. 4 — Münakasa ehliyeti fenniyesi mücerrep fabrikalar arasında yapılacağından fiatsız proje ve tekliflerin heyeti fenniyemizce tetkiki için münakasa gününden lâakal on beş gün evvel tevdil lâzımdır. $ — Münakasaya İştirak edebilecek olsular yukarıda tayin olunan gün ve saatte kanuna uygun olmak üzere fiatlı teklifname ile ©6 7,5 muvakkat teminat parasını komisyona tevdi etme- lidirler. “7TO95,, * » Bez, çul, kaneveçe mukavemetlerini ölçinek için bir adet Pero makinesi 29-11-934 tarihine müsadif Perşemba günü saat 15 te Pazarlıkla satın alınacaktır. Taliplerin * 7,5 teminat parası ve makine kataloklarile bilikte Cibalide Levazım ve mübayaat şube- sine müracaatları. “7T45,, x x Şartnamesindeki evsafına muvafık olmak yartile 100 ton Ma- rinlâve maden kömürünün 22-11-934 tarihime müsadif Perşembe günü saat 15 de pazarlıkla yapılacaktır. Taliplarin *b 7,5 muvakkat teminat paralarile birlikte Cibalide Levasım ve Mübayaat şubesine müracaatları. "1748., Fotoğraf Haberleri Gittikçe mükemmelleşen bu mecmuanın bugda çıkan üçüncü nüshasında çok meraklı iki röpor hikâye ve hâftalık yerli, harlci hâdizelerin hiçbir yerde inlişar etmemiş resimlerini, yazılarile birlikte balacaksınız ! " FOTOĞRAF HABERLERİ , nin diğer mecmualardan fazla rağbet bulmasındaki sırrı Öğrenmek için bugüskü nüshasına bir göz gezdirmek kâfi gelöcektir. aaaaaaa> (1791) Ölçü üzerine Fenni Kasık Bağları Mide, barsak, böbrek düşkünlüğüne esi göndenilir Eminönü İzmir sokağı Tel. 20219 ZAHARYA Öreopulos Taklitçilerden sakınınız. *MİNORA,, traş bıçağı herkesin tıraş biçağı ismi ile maruftur. Tek- mil Boenos Ayres ahalisi MİNORA kullanır. 10 adedi 35 kuruştur. Top-; tan satış mahalli: Ketencilerde Nisim Niyego Ef, mağazasıdır. (4800) 17 Teşrinisani Cumartesi ö e |İNOVOTNİ'» NOWiL Necip ve MAĞAZASININ Zirkin ORKESTRASI KONSERi kat't tasfiyesi yapılıyor. Bütlin dalrelerinde */0 60 kadar tutan BÜYÜK TENZiİLÂT Juven ve Aleksandrın eldiven!eri, Gul, Rex, Mag, Cevennes, Etam ve sair ipekli çoraplar. Viyana sahtiyanından mamul ol çantaları, Tütün içı biblolar, parfümöri, İııdu gümüş takım! vesaire.... vesaire.... VESiİKA « BONO Mübadil bonosu ve yurtluk ocaklık vesikacı, tahviller, mazbata vesair vesikaları alır satı Satmak istem - zi abır, hükü- r. Balıkpazarı, Uğurlu Zade Derviş T. 23397 (1679)