15 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

15 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzargsı Zafranboluda — , Maarif İşleri Zafranbolu ( Husust ) « Zaf ranboluda Maarif Işleri çok İleri- dir.. Halen merkezde beş dere- haneli üç mektep vardır. Bunlar Kale altı, Gümüş ve Misakı Milli mektepleridir.. Bundan — başka Zafranbolunun, — Bulak, Yörük, Yazıköy, Tabaklar köylerinde be- şer derahaneli dört ve Eflâni ve Ulus nahiyolerinde de beşer ders- haneli Ikl mektep vardır. Zafran- bolunun merkez, nahiye ve köy- herinde dokuz tane beş dershaneli Hk mektep vardır. Bu beş dere- Şaneli dokuz mektepten başka, Saltler, Konari, Yağlıca, Çerciler, Kapulli, Karit, Kadıböğü, İlbarit, Hacılarobası, Karacapınar, Davut» har, Danaköy, Sırçalı, Ağaköy, Derecik, (Gayza, Akviran, Kum- kıca, Mileyim, Toprakcuma, Ake şar, Göller, Yalacık, Değirmencik, Ovacık, Kozyaka, Bornik, Diralp pe, Kirit, Aktaş, Giresinler, Hel- keme, Kırdap, Kalecik, Karaha» gan, Mohterler köylerinde de Üçer dershanell otuz altı ilkmeke tep vardır. Bu köy mekteplerinin Bedpsl maarif plânlarına uygun alarak cümhuriyetten sonra ya pılmıştır. Bu mekteplerde okuyan İalebe adedi de (722) kız ve (1384) erkektir. Mekteplere devam edan kız erkek — talebenin arasındaki Eık, kiz azlığından xiyade köy- ler tarafından kiz çocuklarının ektebe gönderilmemeleridir. Euıdı. ayrı ayrı geçim harına sahip olan Zafranbolu köy-» lerinin içtimai vaziyetleride mü- pesirdir. Fakat ne olursa olsun, birçok fedakârlığa katlanılarak açılan bu mekteplerden azaml verim temin etmek için devam temini xaruridir. İlk mektep hususidir. Tengin bir. faaliyete ve varlığa malik glan Zafranbolunun bir ikmal Hektebine ihtiyacı vardır. Vaktile bir idadisi bulunan Zafranbolu» tun bugün bir ortamektepten gpezhrum oluşu kazamızdaki orta ftahsili imkânsız kılmaktadır. Vaktühali Iyi olan bazı kimse. her oğullarını İstanbul, Kastamonu, x:nıuldığı göndermekte İçeler bunlar birer latlena teşkil b ıılığcdlılu. afranboluya bir ikmal mek- tebi kurulurta hem acslin orta tahsili temin edilmiş olur ho? de İşe daha bilgili bir şeklidi Atılmaları katanılır... Mehmet Enver Kaşta Kibril Yok Kaş, (Huşusi) — kasabamız brit bulabilmek İmkânsı İr le gelmiştir. Halk ateşliji E'ık İçin Oşlı, kavlı çakmâk mmak — mecburiyetinde kalm İunmaktadır, Vakitü zamanile Kaşa kibriş yetiştirilmemesi herkesin Kayretini Mucip olmaktadır. kyazıda Bir Kavga Ve Neticesi Adapararı (Hususi) - e ganin Sukenari köyünde ikamet En İlyas oğlu Âlişan ile ayal iyden Mehiöt oğlü Temall bit Elı meselesinden kavga etmiş ir. İlşanın oğlu Ali Risa ayal köyden Salih oğlu Salih te hy kavgadan muğber olarak Mehmat p Tamalli geceleyin arabaslile dapatarına gelmekte İken çifte We hafif surette yaralıyarak kaç> Başlardır. Allşan oğlu Ali Riza ve Salih yakalanmışlar ve Adik- yeye verilmişlerdir. Verimli Bir Havza (Husu- si) — NN Cüm- huriyet yılı için- de tarı niyacak kadar değişmiş olan — Havzada çok işi çalışan ve — çalışmasını bilen bir beledi- ye vardır, Bele- diyenin program- — b çalışması neti- cesinde vu İşi ta- Mamen halledil. miş ve Havza susuzluktan kur- farılmış gibidir. Bir iki sene evvel hamam Suyunu soğutarak İçmek mecburiyetinde olan Hav- galılar şimdi kilometrelerce mesa- felerden demir borularla getirti- len ve muhtelif çeşmelerle şehrin birkaç yerine akıtılan buz gibi saf ve berrak suyu İçmektedirler. Şimdi de şehirde kanalizasyon yapılacak, kasabanın ortasından geçen dere de kanalizasyona alı- narak sıhhi mahzurları ber - taraf * Akdoğan — Köy Mektebi Kızılcahamam (Hususi) — Ak- doğan köyünde ve Ankara - K zılcahamam şo- sesi Üzerinde bir. — mektep vardır, Mekte- bin — çalışkan ve gayyur mu- allimi — Vâhit B. talebeleri- fe derin bir Akdoğan ginallimi — habbetle Vâhit Bey bağ lan mıştır. Mektep bir köy mektebin den zi- yade bir şehir mektebi manzarasını grretmekte, köy çocukları mual- limlerinin gayretile şehir çocukla- rından fFarksız bir halde giyin- gektedirler. Vâhit Beyin çocuk- larına gösterdiği büyük alâka köylüleri de Vâhit Beye bağ- lamıştir. Muş Belediye Meclisi Muş ( Hususi ) — Şehrimizde pılan intihap meticesinde Bele. iye azalıklarına kasap Hüsnü, Bakkal Nuri, tüccar Abdülbaki, pulcu Osman, saatçi Hakim, tüccar Mustafa, — tütüncü — Zeynüddin, tHccar Ali, attar Halim, Abdullah, ftçi Mehmet Emin, tüccar Hacı rahim, Hacı Halit zade Vehap, tüccar Hasan, kibrit bayil Latfi, tüçcar Sıtkı, tütüncü Mehmet, iccar Tayyip Sadettin, Abdülve- hap, Falk, Lâtif, Mustafa, Ziya, *ıbyl. Mehmet B.ler seçilmişlerdir. Çankırı Belediye Meolisl Çankiırı 14 (A.A.) « Yeni in- UYhap edilen belediye meclisi | toplantısını yaptı. Senelik çalışma Pptrogramını hazırlamıya başladı. Simavda Sandalye Fabrikası Simav, (Hususi) <- Simav orta mektebinde yetişmiş olan Şaliteşebbis — gençle-imizden birl çadaşt.. k Üzere Şıııhııdıı abrikatör Halil İbrahim Ef, ta- fından bir pandalye — fabril i'mı..u.m. &.ıu oıııılın= bu işe pek elverişli kereste vardır. Havsadan bir. kinm edilecektir. Komşu memleketlerin sayfiyesi halinde olan Havzanın bu vasfı belediyenin gayretile bir misli daha artmış bulunacaktır. Havza aynı zamanda işlek bir Hcaret şehridir. Cumaları kurulan pazarına civarındaki bütün kasa- balar ve köyler ahalisi iştirak etmektedirler. Pancar ekimi bil- hassa kayda şayandır. Kampanya zamanında günlük pancar sevki- yatı 20 vagondan aşağı düşme- mektedir. Köylü pancar ekimin- Havzada Çalışkan Bir Belediye Ve Ticaret Hayatı Var 'den çok mem- nundur. Bir sene evveline — kadar bu civarda adı, dün1 malum olma- *yan pancar köylü için refaha ka- vuşmak — vesilesi olmuştur. Pancar, köylünün #servet embaı olmuştur. oş duran — top- Ş rağını köylü şimdi pancar — tohumu ile doldurmakta ve sonra bu mahsuülden aldığı para ile müreifeh bir kış hayatı geçirmekte, bu fırsatı kendisine veren, yaratan ve hazırlıyan Cüm- huriyet hükümetine dua edip dur- maktadır.Havzanin yegâne noksanı gençlik teşekkülünün kuyvetli o mamasıdır. Bu da temin edilir ve Havzada gençler — kuüvvetli bir teşekkülün etrafında toplanarak fikri ve bedeni İetidatlarını İnki- şaf ettirirlerse — memleket için kazançlı bir İş yapılmış olacaktır. Bolu Valisi Geredede Gerede, (Hususl) — Bolu valisi Salih Cemal Bey kazamıza gelmiş, kaza ve belediye muamelâtını teftiş etmiştir. Bu münasebetle bir hatıra olmak Uzere kaza ve belediye erkânı ile belediye heyetl de hazır bulunduğu halde bir resim aldırılmıştır. Adapazarında C. H. Fırkası Kongreleri Yapılıyor Adapazarı ( Hususi ) — Şehrk- mizde C. H. F. kongrelerine baş- Tanmıştır. Hasırcılar, Yorgalar, Yahyalar, Yağcılar, — Bahgşiler, Yenigün, Akıncılar, Çukurahme- diye, Yenicami, Papuççular, Mecl- diye, Tifeller, Semerciler, Gedik oğlu, Hocazade, Mehmeotefendi ocakları kongreleri yapılmıştır. Kurtuluş, Ortamahalle, Ibrahim bey, İstiklâl, Sakarya, Uzanlar, mönü, Tekkeler, Tuzla, Karâos- man, Devoğlu, Gaziler, Tepekum kongreleride ayın 19 zuna kadar bitirilecektir. Biga Belediye İntihabı Biga (Hususi) — Belediye in- tihabının yolsuzluğundan bahisle bezi kimseler tarafından şikâyet- İer vukubulmuştu. Keyfiyetin tah- kiki için Çanakkale husust mu- HBasebe müdürü buraya gelmiş ve İntihap İşlerini tetkik ederek t:nıl'ur. Intihapta — yolsuzluk lunmadığı tahakkuk ettiği tah: tmin edilmektedir. Tetkikat neti- cosi İntihabın tesdik edilip edil- memesi ile anlaşılacaklır. Çankırıda Yeni Mektep Çankırı 14 (A.A,) — Çaları erkezinde yapılacak betonarme Eglı 'ı'ı'fu.'"“" müteahhidine Bigada Gelin Alma Yüzünden Müessif Bir Hâdise Oldu Biga, (Hususi) — Biga csna- fından dikici Baeytullah Efendi Karabiga nahiyesinden bir kuzla evlenmiştir. Geçen hafta bu ev- Tenmenin düğünü yapılırken pek te hoş olimiyan bir hâdise vukue gelmiştir. Gelin alıcılar adet oldu- gu Üzere kız tarafının bahşişlerini verdikten sonra gelini alıp 3 araba ile Bigaya gelirken şehir kenarın- da kalabalık bir erkek kafilesi ların önüne geçerek bahşiş istemişlerdir. Arıgıdı bulunan belediye azasından demirel Hasam usta bunlara nasihat etmiş, evle- nenin fakir olduğunu söyleyerek arabalara yol açmıştır. Fakat aynl hal yol üzerindeki Güleş köyünde de tekerrür etimiştir. Güleş köy- lüler bahşiş almadan arabaları salıvermek — istemedikleri için iş kavgaya binmiş ve gelin alıcılarla Güleç köylüler sopalarla biribir« lerine girmişlerdir. Fakat kavga çabuk mayna edilmiş, rabıtanın müdahalesine meydan kalmadan ikl taraf biribirinden — ayrılmış, elin alıcılar da yollarına devam #tmlşlardir. u eski ve aaraflı kdetler yüzünden —maal bazı böyle mücesif — hâdiseler — olmaktadır, Maamafih gençler bu İürumsuz ve füzuli âdetlerden yavaş yavaş gıyrılmaktadırlar. Hafıza Kuvveti ! Unutmak, - borçtan ve dostluk- lardan başlayarak - herşeyi unut- mak, bahtiyarlık denilen Anka kuşunun yuvasına yaklaşmak de- mektir. Bu hakikate rağmen insan- lar hafıza kuvvetine kiymet verir- ler vebu kuvvet önünde hayranl- yet duyarlar. Son günlerde “Ma- ren Kara Dimitrof,, adlı bir bul- garın hafızasındaki kuvvet hakkın- da da bir kaç fıkra yazıldı. Bu adam, bir sütun yazıyı bir kere dinledikten sonra tek yanlış yap» madan aynile tekrar edebiliyormuş. Neye yarar bu?.$ Vaktile Mü- tenebbi lâkabını taşıyan bir adam türemişti. — Hafızası, hakikaten hayret verecek kadar kuvvetli ldi. Kendisi daha çocukken bu kuvveti — hissettirmiş ve şöhret almıştı. Tarihlerde okunduğuna göre o, bir gün Suriye şehirle- rinden birinin sahaflar çarşısına gider. Dellâllardan birinin müza- yedeye koyduğu bir kitabı herifin elinden alır, okumiya - koyulur. Dellâl, başkalarile konuşuyormuş. Yarım unat sonra bakar ki çocuk hala okumakla meşgul. Kızar: — Behey çocuk, der, bu kitabı #ezber edeceksen parasını ver, al, evine kapan, birkaç ay çalış. Belki muvaffak olursun. Mezat yerinde böyle kitap okunur mu? Küçük, kitabın açık olan say- Fasını tellâla göstererek şöyle bir teklifte bulunur: — Otuz birinci sayfaya kadar okumuşum. Okuduğum — sayfalar; ezberlemişsem kitabı parasız br( na verirmisin 7 Tellâl böyle bir şeyin müme | kün olabileceğine Ihtimal vereme- diğinden muvafakat eder. Istik- balin “Mütenebbi,, «i de büyük bir kalabalık önünde otuz sayfalık yazıyı bir yanlışsız. okur ve kitabı koynuna sokarak, tellâlın da bur- gülerek — oradan Buna savuşur, gider. Bu İnanılmaz hafıza sahibi çocuk byüyünce — peygamberlik davasına kalkıştı, mucize olarak hafızasını ileri sürdü. Onun üç yüz beyitlik bir kasideyi bir din- leyişte hafızasına geçirdiğini gö- renlerden sekiz on kişi de ken- disine Ümmet olmak - alıklığını gösterdi. Fakat bir gün bu tek mucizeli peygamberciğin hafasl kesiliverdi. Demek ki hafıza, Mütenebbide görüldüğü gibi, mucize sayılacak derecede de olsa bir fayda temin etmiyor. İmsanlara gerek olan hafıza değli, zekâdır. Rürzgürla- ve her unutsalar bile hayatta muvaffak olurlar, M. T Alman Büyük Elçisinin İzmirdeki Tetkikleri İzmir, 14 (Hususi) — Şehri- mizde bulunan —Alman büyük elçisi M. Fon Roıınhug mek- teplerimizi ziyaret etmektedir. Sefir cenapları dün Gazli Mektebinden ayrılırken hloâcıii texahlratına karşı “Yaşasın Gazi,, dileğile mukabelede bulunmuştur. Yeni Bir Fabrika Bursa 13 — Burada bir lc ranmış yün ipliği keçmgran fal rikası kurulması karari alinı pllrr. Muş Sıhkat Müdürü Muş, (Hususi) — Sıhhet dürü Hamdi Kaşım Bey arzusile tekatt ediimiştir.