15 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

15 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi B — Bir Iktısadi — Suikast Ve Halk İhracat mevai istihaslâtımız ( de, mütat üzere ecnebi gemi- lerinin navlunları yükseltmeleri dalaveresi ortaya çıktı. Uğradı- Pımız bu iktıtadi suikast karşı- sında bakınız halk ne düşünüyor: Necati Dey ( Aksaray Kazganisadi mahallesi 121 ) — İktasadi buhrana galebe çalabilmek için fazla ihracat yapmaya ve mallarımızı - değerli bir fiatla satmaya mecburuz. Geçen sene de tam ihracat zamanında ecnebi yapurlar — limamımıza — uğramadılar. İhracat işlerinde birö rakabet eden devletlerin. Himanlarını tercih ettiler. Bu sene de nakil Geretlerini arttırmış- lar. Esasen müstahsillerimiz birkaç seneden beri boyuna zarar ettikleri için perişın vaziyettelar. Eğer kum- panyalar bu taleplerinde 1srar eder- lerse bu sene de zavallı müstahsilleri- mnizin ellerine bir gey geçmiycc.k demektir. İktısat Vekâleti bu oyunun bir daha tekrarlanmaması için gele- cek seme mallarımızı kendi - vapur- larımızla nakletme meselesini halletse çek iyi olur kanaatindeyim. * Süleyman Sudi Bey (Sultan Selim Kiremit mahallesi 74) — Eenebi vapur kampam ı birdenbire nakil üc- vetlerinl arttırmaları büyük bir mızık- çılıktır. Türk Hmanları onlara İşsiz kaldıkları zaman boyuna iş tedarik etmek suretile yardım ediyorlar. Bizim tam ihracat yapacağımız bir zamanda Geretlerini arttırmaları herhalde dost- İuğa ve'samimiyete yakışmıyan şey- lerdir. Biz her işimizi kendimiz gör- miye alıştık. Bana kalırsa devlet ve girketlerimiz elele vererek kendi mal- larımızı kendi vapurlarımızla nakletmi- ye çalışsalar o kumpanyaların cezaları yerilmiş olur. » Etem Bey (Beykoz Yalıköy çayır caddesi 13) — İhracat mevsimi baş- ladı. Söâr'at şimdiki iktısat kaideleri- vin başında gelir. Malını beynelmilel pazarlara İlk arzeden milletler vururlar. Geç kalanlar kaybederler. İbracatçı milletlerin dakik pi tutabilmeleri için sür'atli nakil olmalıdır. Biz. bu yoksullı avlunları arttırır- ene de aynı İşi tekrarlamışlar. Facat tacirleri Ticaret Müdürlüğüne ve İktisat Vakâletine müracaat etmiş- lerdir. Bumühim derdin derhal çaresi bulunmalıdır. Hele gelecek sene aynı yaziyete düşmemek İçin şimdiden tedbirler alınmalıdır. Havalar İyi Gidiyor Bu yaz İstanbul ziraat mınta- kamı büyük — kuraklık tehlihesi atlattı. Fakat son zamanlarda fasılalı yağmurlar devam ettiği için çiftçiler — şimdiden — kışlık arpa, buğday ve yulaf ekmiye başlamışlardır. Hasan Bey — — Karıcığım darılma amma ben şeni — niye benzetiyorum biliyor musun ? l DAHİLİ HABERLER 3 Yılda 2200 Hüküm lsfa nbul İhgğâs Mahkemeleri 4 Milyon Lira Ceza Kesti Üç sene evvel hususi bir kanun ile kurulan Ihtisas Mahkemelerinin müddetleri Kânunusaninin onuncu günü bitmektedir. Ankaradan gelen haberlere göre, Adliye Vekâleti bu mnhkemeler hakkında yeni bir kanun çıkarmak için şimdiden hazırlanmaya başlamıştır. Bu mahkeme- lerin tamamen Tâğvedilerek işlerinin diğer mahke- melere verilmesi ihtimâli olduğu gibi işi az olan mahkemelerin Jlâğvile çok İş görenlerinin idame edilmesi de bir ihtimal olarak ileri sürülmek- tedir. Bu münasebetle bir muharririmiz Istanbuldaki 8 ve 9 numaralı Ihtisas Mahkemelerinin üç senede gördükleri işleri tetkik etmiştir. Dokuz numaralı Mahkemesi yalnız bu sene (390) karar vermiştir. Sekiz numaralı Gümrük Ihtisas Mahkeme- Ihtisas #i de buna yakın karar vermiştir. Her iki mahkeme üç seneye yakın bir zaman İiçinde (2200) kişi hakkında hüküm vermiş ve bunları muhtelif cezalarla tekrar hapishanelere göndermiştir. Ihtisas mahkemeleri kanununa göre uyuşturucu maddelerin bir gramına bir lira para cezası hük- mettikleri için şimdiye kadar mahkemelerin hükmet- tikleri para cezalarının miktarı ( 4 ) milyon lirayı aşmıştır. Bu suretle mahkemeler, kaçakçılığı meslek hâline getirenlere de tövbe ettirmişlerdir. Eskiden kaçakçılığa diğer mahkemeler bakarken cezaları hafif olduğu için kaçakçılığı meslek yapan- lar ve beş on defa sabıkası olanlar bulunuyordu. Üç senedenberi her iki ihtisas mahkemesine bir defa ayni mahkemeden hüküm alanlardan tekrar suç İşliyenlerin adedi Üçü geçmemektedir. Dövüşenler Beş Kişi Bir Koyun Başı Yüzünden Kavga Ettiler Süleymaniyede Deveoğlu yo- kuşunda başçı Rıza, Reşit, Camal, Mustafa Ali ve Halil arasında bir koyunbaşı yüzünden çıkan kavga neticesinde biribirlerini sopalarla fena halde dövmüşlerdir. Arap Fuat isminde biri de Karagümrükte çarşı içinde Ziya Efendi isminde hirini dövmüş ve yakalanmıştır. Bunlardan başka Samatyada Hiristo ile İzidor adlı iki adam bir alacak yüzünden çıkan kavga neticesinde biribirlerini fenahalde dövmüşlerdir. 24 Saatin Hâdiseleri Saraçhanebaşında Yorgi adlı bir bakkal çırağının attığı bir 'tahta kutu Lâtif adlı bir çocuğun başına isabet öderek yaralamıştır. 4 Aksarayda Şevket adlı bir çocuk koşarken düşerek yaralan- mıştır. * Çakmakçılar - yokuşundan inmekte olan Akif Lâtif Beye ait ve şoför Alinin idaresindeki 3530 numaralı kamyon, Kajan birader- lerin meğazasına çarparak cam- ları kırmış ve hamal Bayramı da yaralamıştır. * Galatada Necati Bey cad- desinde tütüncü Ali Asgar bir alışveriş yüzünden çıkan kavga neticesinde Hiıristo adlı birini ekmek bıçağile boynundan yara- lamıştır. Kumarbaz Bir Kadın Yakalandı Tiyatrocu Mehmet, Hamdi ve Mustafa adlı üç erkek ile Hikmet Hanım adlı bir kadın Galata'da Mumhane caddesinde Manolun kahvesinde kumar oynamakta- larken cürmümeşhut halinde ya- kalanmışlardır. Haşarat Mütehassısı Ziraat Vekâletinin Almanyadan getirttiği meyvalı ağaçlara ariz olan zararlı haşerelerin mütehas- sısı Doktor M. Kastrev evvelisi gün Ankaradan şehrimize gelmiş ve İstanbul xiraat muntakasında tetkiklerine başlamıştır. Mütehasaıs dün vilâye ziraat müdürü Tahsin Beyle beraber Büyükderedeki fidan enstitlsüne giderek tetkikat yapmıştır. Çocuğu Haşlamış ! Sirkecide tava ile balık kı- xzartmakta olan Cevdet adlı biri kendisine bakmakta olan Saim adlı bir çocuğun Üzerine kaynar yağ dökerek haşlamıştır. Çocuk Düştürmüş Aksarayda oturan sütçü Ha- san Efendinin refikası Emine H. altı aylık bir çocuk düşürmüştür. Müddeiumumllik bu düşürmeyi şüpheli balduğu İçin tehkikata başlamış ve hastayı tabibi adik lere muayene ettirmiştir. Yine Su Bastı Evvelki e sabaha karşı yağan şidd'c:i yağmurlardan Kasımpaşada, Topanede, Yemişte ve diğer yerlerde birçok evleri, dükkânları su basmıştır. Cinayet Mi? Denizde Bir Genç Kız Cesedi Bulundu Dün Kandilli sahilinde deniz- de 14-15 yaşlarında güzel bir kıza ait bir ceset bulunmştur. Vü- cudünün muhtelif yerlerinde be- reler vardır. Cesedin kime alt olduğu henlz tesbit edilememiştir. Ceset dün Morga makledilmiştir. Morgun vereceği rapor üzerine bu güzel kızın bir cinayete mi kurban gittiği, yoksa bir kaza meticesi mi denize düşerek bo- gulduğu belli olacaktır. Üç Hırsızlık Celâl adlı biri Anadolukava- gında Sıdıka Hanımın evinden birçok eşyaları çalârak - savuşur- ken tutulmuştur. * Fatihte kömürcü Hüseyinin çırağı Satmi öteberi çaldığından yakalanmıştır. * Sabıkalı Arap Hüsnü Hasır iskelesinde Ligor Efendinin dük- kânından bir teneke yağı çala- rak kaçarken yakalanmıştır. İstanbul Plânı Istanbulun müstakbel plânını yepacak ecnebi mimarı seçmek üzere teşekkül eden Jüri heyeti bu ay İçinde toplanacaktır. Jürl heyeti kısa bir zamanda avvelce raporlarını vermiş bulunan dört mütehaasıstan birini seçecektir. Istanbulun plânını yapacak mima- rın mesaisi İki sene kadar süre- cektir. —— — — Bilmiyorunm Hasan Bey söylersen öğreneceğim.. — — Yani ben de onun gibi muzir bir şey miyim ? "î’;'“v"î"* : Günün Tarihi Misafir Nazırın Dünkü” Tetkikleri Evvülsi gece sabaha karşı Mudan- yadadan Ertuğrul yatile Hmanımızâ gelen Yunan İktisat nazırı M. Pesmez- oğlu ile İktisat Vekili Celâl Bey ve refakatlerindeki heyet dün Beykor kundura ve Bakırköy bex fabrikalarını gezmişlerdir. Evvelâ Beykor deri ve kundura fabrikaları gerilmiştir. Yunan İktısat Nazırı fabrikanın tesisat ve imalâtile lâkadar olmüş, kendilerine t ve ser mühen- fından fabrikanin aliyeti ve çalışma kabiliyeti etrafında izahat verilmiştir. Saat 11 de buradan ayrılan misa- firler, yatla Iç limana döndküşler Deniz yolları yıhtımına çikarak Perapalat eteline inmişlerdir. Öğleden sonra saat 16 da Bakır- köy bez fabrikası gezilmiştir. M. Pesmezoğlu — refakatindeki — beyetle beraber fabrikanın yeni ilâve olunan kısımlarını gezmiş, tesisatın. mükeme meliyetine bilhasan İişaret etmiştir. Gece Tokatlıya: fine bir xiyafet M. Pesmezoğlu, bugln saat onda Adriya vapurile Pireye gitmek Üzere gehrimizden ayrılacaktır. M. Peamezoğlu Dün gazetecilere beyanatta — bulunarak, — Türkiye ile 'unanistan arasındaki çok sıkı dost- Tuktan bahsetmiş ve bilhnssa demiş- tir kk "— Ankarada yeni — imzalanan ticaret mukavelesinin en bariz noktası, iki memleket arasında samimi bir çalışma ortaklığı — vücuda gütirmek için Türkiye ve Yumanistanın — çok samimi bir arzu göstl elmalarıdır. ben, İkl memleket arasında esasen mevcut olan çok sıki dostluğu, ticar! mübadeleyi çoğaltmak surötile cdaha çok kuvvetlendirdik. ,, Şehir Meclisinde Bir İstifa Zarureti Mi7 Kara Mustafa oğlu Ahmet beyia letifası Üzerine İstanbul umum? meclis azalığına yedeklerden Hasan Fehmi bey geçecektir. Belediye kanunu mucibince, yakın akrabalığı — olanlar ayni zamandâ mecliste aza olamazlar. Yeni möücliste böyle yakın akraba olan iki zatın bulunduğu ve birinin İatifa etmek zarvretinde olduğu söylenmektedir. İktısadi İlimler Üniversite —iktisadi ve — içtimaf ilimler eastitüzünde Cumartesi günü tedrisata — başlanacaktır. — Enstitüde dersler akgşamları saat 4,30 da başlı- yacaktır. Buraya hukuk — fakültesi talebelerile, yüksek — mekteplerden mezun olanlar devam edeceklerdir. Kuzguncuğa Tramvay Kuzguncuk halkı Balediyeye mü- racaat ederek Üsküdar tramvay hat tının bir kolunun Kuzguncuğa kadar yzatılmasını — istemişlerdir. öıkldır Tramvay Şirketi bu talebi iyi khrşı- lamıştır. Şimdi mevcut hatlar çift olark İnşa edildiktensonra, önümür- deki yaz kuzguncuğa da bir bağ- lanti hattı yapılacaktır. —Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: H B. — Hayır amma, #et de onül gibi bugünlerde sineme, tiyatro cil” sünden kalabalık eğlence — yerlerini — tercih ediyorsun ! 4