19 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

19 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi| Kazaların Sıklaşması Ve Halk Son samanda kazaların — sıklaş- ması — halk arasında — muhtelif eksülüâmeller doğurmaktadır. Dün- kü anketimiz, bunları şöyle te- bit etmişti Reşit Bey 24 ) — Dün yin ata Porşembepazarı lti otomobil kae zası olmuş. Bu ya düzüme kaza- dan anlaşılıyor ki yine goförler gemi #zıya aldılar, Avrupanın İstanbuldan daha çok kalabalık olan şehirlerinde bile bir günde bukadar çok kara kaydedildiği görülmemiştir. Seyrüsefer memurları muayyen ti geçen ve içki, erolm, kokain, esrar kullanan şoförler hakkında çok amansız ha- reket etmelidirler. İcap ediyorsa sey- rüsefer nizamnamesinde tadilât ya- pılınalıdır. Belediye, otomobiller ve otobüslerin fazla koşmamaları için birçok tedbirler aldı. Fakat yine ka- zaların Önüne geçemedi. Çünkü ni- zamnamenin koşar goförler hakkın- daki maddesi çok hafiftir. Böyle şo- förlerin derhal — elleriden vesikaları alınmalı ve bir daha verilmâmelidir. * Vahbi bey (Cihangir Cami sokağı 131 ) — Dün iki otomobil, bir. kam- yon devrilmiş. Bir otomobil toslaşınış, İki otomobil de adam çiğ- nemiş. Şu günlerde şolörlerin. kon- trolu birar gevgşedi, galiba.. Yine kazalar çoğalmıya başladı. Bununla beraber kazalardaki kabahati halkla golörler armunda yarı yarıya paylaş- tırmak İâzımdır. Halk şunu bilmeli kk Şoförler yanak ve I4f dinleyon kimse- ler değillerdir. Alabildiğine koşarlar. O halde halka düşen vazife yolda çok nikkatli olmak ve yaya kaldırı- mından aşağı İnmemektir. Hoş dük- kâna giren otomobillor de var yal. * İsmail Nedim (Şoför Sultanahmet Park garinosu) — Azizim bizde şo- forlerin kiç kabahati yoktur. Kaza- larda bütün kabahat halkındır. Mem- leketimize gölen ecnebi seyyahlar 4öförlerin arkalarımı sıvayarak takdir ediyorlar ve Türkiye şoförlerinin dün- yanın en İyi goförleri olduklarını öylüyor'lar. Bir çimento fabrikasının bir m ü Fransadan ' mız goför getirdi. Fakat şoför bulda iki gün şöförlük yapmadamı goförlük yapmam dine gitti. Yollar bozuk, halk yürümesini bilmez. Gidiş, gelişte sağ, sol gözetmez çalınan kerneyi dinlemez. —Bence bir kaza vukuunda — kazayı yapaımda kazaya uğrayan da ayni derecede ceza göz melidir. Sonra şoförlerin içinde rakı içenler varmış. Seyrüzefer — idaresl taksi yerlerine sivil memurlar koy- mahı, rakı içen bir şoför görürlerse derhal vesikam yırtılmalıdır. Yeni Bir Talimatname Istanbul tahsil müdürleri Ma- Hye icra memurlarının vazifelerini gösteren bir talimatname hazır- Tamışlı. Maliye Vekâleti bu tall- matnameyi beğendiği için beskıya vermiştir. Yakında tatbikına baş- lanacaktır. -— — Yarım Milyon Lira Yangın Tehlikesinden Kurtuluyor Adliye yangınından. sonra Maarif Vekâleti, için- de yarım milyon liralık basma makinesi ve diğer techizat bulunan, devlet matbasını Akıbetten kurtarmak için geçen sene bir mimara binanın ve içine konması lâzımgelen yangın tesisar tının bir projesini yaptırtmıştı. Vekâlet bu projeyi esas İtibarile kabul etmiştir. Yalmız tahsisat mese- lesi kalmıştır. Bu da halledilir edilmez işe başla- nacaktır. Şimdiki binanın dört duvarı makla Matbaanın bahçesinde de üzerleri larla örtülmüş beş tane kitap beraber iç kısımları tamamen tahtadır. ve içinde yüksek kudretli elektrik cereyanları vardır. keye dü,; da — böyle bir kârgir o- yalnız çinko- deposu var- | edebiliriz. dır. Matbanamın bugünkü şeklile her hangi bir noktasında bir yangın çıksa bütün matbaanın tehli- i yüzde yüz kuvvetli bir ihtimal olarak görülmektedir. Böyle bir kaza halinde de memle- ketin irfan hayatı büyük bir arızaya ve sekteye uğrıyacaktır. Çünkü memleketimizde Devlet Matba- ası kadar kuvvetli başka bir milli mücssese yoktur. Bütün mektep kitapları da burada basıldığı ve depo edildiği için talebenin kitapsız kalmaları teh- likesi de vardır. Yeni proje tatbik edildiği takdirde matbaa İstanbulun modern bir binası olacaktır. Devler matbaasında bulunan makinelerin yarım milyon lira kıymetinde olduğunu da ayrıca işaret Odun, Kömür Kaçakçıücr V Yeni Kurulan Cemiyet Suçundan Hile Yaptırmıyacakmış Şebrimizde odun ve kömürcü esnafını bir araya toplamak mak- sadile yeni bir cemiyet kurulmuş ve nizamnamesi tasdik edilerek faaliyete başlamıştır. Oduncular va kömlürcüler ce- miyetine şehirdeki bütün esnaf kaydolunacaklardır. Verilen malü- mata göre, bu yeni teşekkülün kurulması dolayısile kömür ve odun satışlarında halkı daima zarara uğratan hlleli satışların önüne geçilecek, icap eden ted- birler alınacaktir. Bilhassa seyyar kömür satışının önüne kat'! olarak geçilecektir. Son zamanlarda mik- tarları artan seyyar kömlr sergi- lerinde, en fenn cinsten ve yüzde otuz nisbetinde tozlu olarak kö- mür & yapıldığı görülmüştür. Cemiyet, bunların men'i icin be- lediyeye müracaatlte bulunmuya karar vermiştir. 24 Saatin Haâdiseleri Kalyoncuda arabacı Agobun idaresindeki yük arabasından bir yağ fıçısı Tefo adlı birinin üzerine düşerek ağır surette yaralamıştır, 34 250 mumaralı tramvay ara- bası Bomontide Mehmet adlı bi- rine çarparak yaralamıştır. 4 Arapcamiünde oturan Si- reyya Hanım adlı bir kadın kav- ga neticesinde komşusu Şaheste Hanımı maşrapa ile başından yaralamıştır. * Azılı hırsızlardan Çakır Salt Çarşıda elbiseci Sagarin dük- kânından elbiseleri çalarak savu- şurken yakalanmıştır. “on Posta'nın Resimli Hikâyesi: Adalı — Hasan Bey şu bizim derdimize bir çare bulacak bir kimse yok mu? « Senelerdenberi susuzluktan | şikâyet ederiz.. Ilki Tevkif 350 Bin Lira Ceza Almak Lâzım Geliyormuş Gümrük muhafaza teşki'âtı, yeni ve mühim bir kaçakçılık hadisesi meydana — çıkarmıştır. Neft sanayi şirketi müdürü Isak Bahar ve hissedarlarından Yasoa Bahar efendilerin 8 inci ihtisas mahkemesi müstantikliğince hak- larında tevkif kararı verilmesini icabettiren bu hadisenin mahiyeti şudur: Bu girkete ait Çankaya İsmin- deki gaz vapurunun transit olarak aldığı, ve gümrük resmi tediye edilmemiş olan ıhrakiye, Türk sularında sarfedilmiştir. Bu ka- çakçılığın gümrük idaresince ko- mulan mühürlerin bozulması sure- tile yapıldığı anlaşılmıştır. Bundan başka, iddialara göre ayni vapur vasıtasile Romanya- dan getirtilen gar, benzin ve sairenin beyannameleri sahte ola- rak tanzim edilmiş, ham petrolla karıştırılarak Türkiyeye — sokul- muştur. Yapılan tahkikat, bu vapurun dört seferinde 81 bin liralık gümrük resmi kaçırdığını göstermişlir. Kaçakçılık kanımu mucibince para cezasile birlikte 350 küsür bin liranın ödenmesini icabettiren bu suç hakkındaki tahkikat ev- rakı 8 incl ihtlsas mahkemesine tevdi edilmiştir. Bu mübim dava- nn görülmesine ayın 21 İnde başlanılacaktır. Muallimleri Teftiş Maarif Vekâloti lise ve örtamek- tep müdürlerine muallimleri — teftiş etmek salâhiyetini vermiştir. *«* Bu şikâyetlerin hiçbiri he- nüz bir netice vermedi.. VBreledViye Binaİırı Emlâk Müdürlüğü Hepsini Tesbit Ediyor Yeni teşkil edilen belediye emlâk şubesi müdürlüğü, İstan- bulda belediyeye ait binaları yeniden tesbit etmeğe başlamıştır. Belediyenin ne kadar binası varsa bunların harap olmaması için .tedbirler alınacak, bunlardan daha iyi istifade yolları aramlacaktır. Belediye, muhtelif şubeler için, ayrıca kira ile birçok binalar işgal etmektedir. Bu binaların yerine daha ucuz tutulabilecek yerler aranacaktır. Belediyenin, muhtelif şubeler için, yeniden bina inşa ettirmek tasavvuru da vardır.. Bu tasavvurlar — tetkik edilmektedir. Liman Şirketinda Liman şirketi umum! heyeti bugün fevkalâde olarak toplana- cak, şirketin son faaliyet bilânço- sunu tetkik edecektir. Bir Sandal Parçalarıdı Kavakta Macar tabyesl önüinde Adem kaptanın idaresindeki Ars- lan motörü Cahidin sandalına çarparak parçalamıştır. Cahit ile arkadaşı Sadık boğulmak üzere iken kurtarılmışlardır. Yıktırılan Surlar Devlet matbaası müdürlüğü Topkapı sarayının babı hümayun denilen büyük kapısının bitişiğin- deki sur duvarlarının üst kısmını yıktırmıya — başlamıştı. Müzeler idaresi bu surların tarihi kıymeti olduğunu ileri sürerek yıktırmayı tatil ettirmiştir. ** * Bazan susuz kalıyor.. G Cümhur Reisliği ' Umum Kâtipliği Ankara, 18 (A, A.) — Açık bulus nan Riyaseti Cümhur Umumi Kâtip» liğine, vekâletinde bulunan Riy: nün Tarihi | Rıza Beyin tayini İcra Vekilleri Hey« etince tasvip ve kabul olunmuştur. Bern Elçimizin Ziyafeti Cenevre, 18 (A A.) — İsvi (dün) öğle yemeğini Türkiyenin Bren elçiliğinde elçi Cemal Hüsnü Beyle birlikte yömişler, yemekte Harlelyö Nazırile diğer elçilerden banıları da bulunmuşlardır. Çekoslavak Konsolosluğu Prağ, 18 (A. A.) — Çokoslovakya- nin İstanbul Başkonsolosluğuna M. Gregor tayin edilmiştir. Iktısat Bakanı Ankara, 18 — İktisat Bakanı Ce- lâl Bey, Nurullah Esat ve İş Bankası Umum Müdürü Muammer Beylerlâ beraber buraya döndü. İki Yeni Moktep Maarif müdürlüğü Mecidiye kö- yünde ve Kurtuluşta yeniden iki İlkmek tep açmıştır. Bu civardaki ilkmektep- lerde bu suretle tehacümün önünü geçilmiştir. M. şarletti * Paris Üniversitesi rektörü profesör Şarletti şehrimize gelmiştir. Profesör dün İstanbul Üniversitesina giderök rektör Cemil beyle — görüşmüştür. Cemil Bey, misafir rektöre Üniversiteyi gezdirmiştir. Belediyede Emanet Dalresi Yaz mevsiminde sayfiyelere iç edenlerin eşyalarını getirip götürmek için belediye bir emanet dalresi ihdas etmiştir. Şehir Meclisinde İstanbul Umum! Meclisi bugün bu devrenin son toplantısını yapacaktır. Şubata kadar tatil edilecektir. Sürpagop Mezarlığı Belediye ile Süöragop mezarlığı mütevellileri arasındaki davaya, bu ayın (26) sında bakılacaktır, Davanın bu kış neticeleneceği ümit edilmektedir. Belediye, mah- kemeye yeniden bazı vesikalar Ibraz etmiştir. Himayet Etfalin Yardımları Ankara, 18 — Himayel Etfal Ce- miyeti Umumf Merkezi 1 Teşrinisan! 934 tarihinden 16 İkinci Teşrin 934 tarihine kadar 1702 çocuğa yardım etmiştir. Bunlardan 295 hasta çocuk ve kas dın Umumi Merkezin polikiliniklerin« de muayene ve tedavi edilmiştir. Ay< rıca diş muayenehanesinde 451 çocu« gun dişleri musyene vo tedavi edil. miştir. Süt damlası kısmında da her gün 150 çocuğua ce 914 kilo be. dava süt tevzi edilmi 27 çocul ve anne Umum! Merkexin banyoların- dan İstifade etmiştir. Yardım için müracaat eden 11 fakir çocuğa 108 lira 1 kuruş para yardımı yapılın ıştır. Bini Haa Pazar Ola Hasan B. Diyor Haz. n Bay — Su yoksa süt - mi yok azizim. Biz İstanbulda eüt niye- tile su içiyoruz, sizde Adada wu biye- tine süt İçiverin, o'ur, biter.