19 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

19 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Ziya Şekir Başkasını Getirme Kendisi buradan münferiden gönderilecek olduğu ve kendisi de esasen bu fikirde bulunduğu cihetle o mahzur da bertraf edil- ecektir. Berutta ahlren meşhut olup bertaraf edilmiş olan ahval, Şam ve Halepte kat'iyyen gayri mah-» sustur. Bilâkis Basrada © gibi metalibat vaki olmuştur ki bu da Nakip zade Talip Beyin eseri teşvikatıdır. Olbapta emrü irade efendim hazretlerinindir. (Haşiye) — Şerif Haydar Be- yefendinin Surye İşlerinde lstih- damı kat'iyen varidihatır. olma- mıştır. Bu bapta —mesmuat varsa doğru değildir efendim. Sadrazam — Mahmut Şevket Paşanın şu cevabı, birkaç nokta- dan halzl ehemmiyetti. 1 — Suryede müfettişi umu- milik İhdasile oranın İdaresinde bir fark tasavvur ediliyordu. 2 — Suryede şiddet gösteril- mek İstenilmiyordu. 3 — Halkın bir. kısımı tara- fından gösterilen taşkınlığa, bir ihüilâl voe isyan manası verilmiyor. Buna binaen — askerl — harekete lüzum gösterilmiyordu. 4 — (Ortalığı karıştıranlar ) biliniyor.. (Asıl fenalığın bunlar- dan geleceği) söyleniyordu. (|Fakat ne kadar — gariptir ki — hükümet reisinin (yaramaz) tabirile tavsif ettiği bu, fenalık gelmesi melhuz olan müfrit İttihatçılar, oradan tebdil edilmiyordu.| 5 — Asıl dikkate şayan olan nokta; (Şerif Haydar Bey) meselesi idi. Mahmut — Şevket Paşa, bu zatın ( Surye işlerinde Istihdamı katiyen varidi hatır olmadığından) bahsediyordu. Halbuki İttihat ve terakki rüesası ise başka türlü düşünüyorlar; ( Şerif Hüseyin )i azlederek ve yerine — cemiyetin gözdelerinden olan Şerif Haydar Beyi geçirerek muhtemel olan bir Arahistan isyan — ve ihtilâlinin önüne geçmek is'iyorlardı. Mahmut Şevket Paşanin bu süretle — idarel lisan — etmekten maksadı neden ibaret olursa olsun bu meselede başlıca göze çarpan bir mokta varsa o da hükümetin, siyasotini tebdil etmesi ve bu meseleye muslihane bir şekilde hitam vermek istemesi idi. Hür- riyet ve — İtilâf fırkası ile Arap komitecilerinin müşterek bir gaye ile Saryenin muhtelif memleket- lerinde açtıkları — merkerzler; * Hürriyet ve Itilâf — fArkasının hükümet tarafından feshedilmesi Üzerine - — kapanmıştı. Ortada sadece Arap komitecileri kalmıştı. lik zamanlarda bunlara karşı: — Siz, Surye halkının vekâ- letini haiz değilsinizya.. Umumi davalara kalkışmıya me hakkınız var? Diyen hükümet, şimdi bu ko- mitecilere karşı ric'at gösteriyor. Etek dolüları altınlar sarfederek İstanbu'dan Parise kadar nazırlar, meb'uslar, murahhaslar — gönderi- B inci kısım Her hakkı mahfuzdur. İTTİHAT ve TERAKKİ Wasıl Doğdu ?.. No, 113 10 « 11 - 934 Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? ©O tarihte, Böyrutta aldırılmış pir grup 1 — Cemal Paşa, 9 — Surye Valisi Tahsin Bey 8 — Beoyrut Valisi Azmi Bey, 4 — Mithat Şükrü Bey y Müzakerata — girişmek ieti- yordu. Hükümetin bu — arzusu, kolaylıkla neticelenmişti. Mefküre namıma cemiyetler teşkil ve klüpler tesis eden, Pa- riste hararetli kongreler akteyle- en, Surye halkını parlak vaitlerle eyecan ve harekete getirmek istiyenler, , rçabuk yola gelmiş- ler.. Ayanlı«, mebusluk, büyükçe kârlar bırakacak Imtiyazlarla tak tif edilen zaif imanlı mefküreciler derhal davalarından vazgeçiver- mişlerdi. Ortalığa zahiren bir sükün gelmişti. Teşekkül eden arap cemiyetleri infisah etmişti. Fakat bu, (Arap istiklâl ve ittihadı) fik- rinin kâmilen ölmüş — olmasına delâlet etmezdi. Bu öyle bir va- ziyet idi ki; artık bunu ida etmek, hükümet ricalinin dirayet ve hüsnü niyetine kalmış birşeydi Nitekim bu fesadı el altından körükleyenler bulunmasına rağmen bu hareket uzun müddet atıl ve mefluç kalmıştı. Şu hakikati söylemek icap eder ki umuümi harbin başladığı zaman, Halepten — Yemene ve Beruttan Bağdada kadar bütün arabistan Osmanlı hükümetine büyük bir temayül göstermiş ve ve muzafferiyet temenni etmişti. Bu temayülde büyük bir sami- miyet hissedilmese bile - idare noktasından - her halde hükümet erkânını memtun edecek birşeydi. Nitekim Cemal Paşa bile Suriye- ye giderken, orada bir (araplık mezelesi) ile mücadeleye girişe- ceğini aklından bile geçirmemişti. (Arkamı var ) bedenen ve rühen yorgünsarız ve bundan Gölaşı tam verimle çahşamın yorsanız; işlerinlein iyi gilmesi dni natıl isteyebilirsiniz? Unutmayınızk! birkac mecelik uykusuzlük sizi bu hale sokabilir. Bromural -Knoll- Sinirler? yatışlırır, uykuyu getirir, zararsız, tesiri boş ve emniycetli bir ilâç Oolup sinirlerinizin sükünunt çak & kısa bir zamanda İnde we bu sayede sizi yeniden dinçleştirecek olan uykunuzu temin eder, 10 ve D koegelineyi tavi diz> lerde ccrmerlerde reçete ile vatılır. Knoll A-C,, kimyevi maddeler fabrikaları, Ludwigshalen #IRhin. | Kvet Birliktedir Galatasara_y—la Ateş - Güneşin Birleş- mesi Faydalı Olacaktır (Baştaralı 1 inci yüzde ) Neş'emiz —işte bundan kaçtı. Maamafih kongrelerin bu me- seleyi umum!? menfaat dahilinde ve bir birleşme hükmile halledeceği embiyeti ile Galatasarayın gön- derdiği tavzihl aşağıya dercedi- yoruz: Calatasaray Spor Kulübünden: 17/11/934 tarihli gazetelerde idar& heyetimizin salâhiyettar azasından birinin (Ateş » Güneş Kulübü) ile anlaşma mevzuları etrafında te- masta bulunduğu yazılmaktadır. Böyle hayatl bir meselenin halli, değil ferdin, bir idare heyetinin, hatta bir zümrenin bile ret veya kabul edemiyeceği kadar derin ve avakıbı mes'uliyetlidir. Meb'us ( Baştarafı 1 Inci yüzdö ) olarak — namzetlik — konulmasın! temin için oralarda fırka tara- fından namzet ilân edilmiyeceği söylenmektedir. Diğer taraftan verilen bir ha- bere göre, C. Halk fırkası umumi kâtipliğine yeni seçimde namzet- liklerinin ilân edilmesi için bazı kimseler tarafından müracaatler şimdiden başlamıştır. On Beş Fazla Mob'usluk Nüfusumuzun son dört sene içinde bir hayli artması dola- yısile — yeni mecliste bugünkü meclise nisbetle meb'us sayısı on beş kadar fazla olacaktır. Dahiliye bakanlığının tamimi üzerine, biltün intihap dairelerinde yeni meb'us seçimi hazırlıklarına başlandığına dair buraya haberler gelmektedir. Belediyeler — seçim tahsisatı ayırırken çıkacak meb'us Bunun ancak Kulüp Umuml Heyetinin verebileceği bir karara müstenit olabilmesi gayet tabildir. Şaylaların, idare Heyetimiz tara- fından alınmış karar şeklinde ga- zetelere aksettirilmesi, bir fikri sabitle hareket edenler tarafın dan işaa edilmiş olduğunu cüm- lenin nazarı dikkatine vazederliz. “Kulübün yüksek — menfaatine zarar vermiyecek, bilâkis faydalı olacak — tekliflerler her — insan tarafından şükranla kabul edi- leceği gibi idaremiz tarafından da kabul edileceği ve aymı teklif uymum heyete bildirileceği tabitdir. Yalnız böyle bir teklif şimdiy> kadar vaki olmamıştır. Seçimine Doğru sayısını gözönünde tutacaklardır. Asılsız Rivayetler Ankara, 19 (Hususi) — Meb'uz seçiminin yenilenmesi münasebe- tile Gümrük ve Inhisarlarla Ziraat bakanlıklarının kaldırıkp bu — İş- lerin iktısat ve Maliye Bakanlık- larile Sümer Banka verileceği hakkmda çıkan rivayetler asılsız- dır. Ziraat Bakanlığı yeni Teşkilât Kanunu Layihasında bazı değl- şiklikler yaptıktan sonra yenl Teşkilât Lâyihasını Beşinci Büyük Millet Meclisinin ilk devresine yetiştirecektir. Gümrük ve İnhi- sarlar Bakanlığının lâğvı değil; ancak İnhisarlar Umum Müdür- lüğünün — teşkilâtında değişiklik yapılması ve bu Umum Müdür« lüğün Bakanlıkla daha sıkı mü- nasebette — bulunmasının — temini mevzuubahstir. — * Bir Üfürükçü (Bşatarafı 1 inci sayfada) kimselere Ufürük yapmış ve şirin- lik muskaları yazmıştır. Polisin” tesbit ettiğine göre, bu adam #s#on zamanlarda hasta- hane kapılarına dadanmıştır. Ka- pılarda muayene ve tedavi için bekliyenlerden - kandırabilecekle- rinin yanına yaklaşır ve kulakla- rına şöyle fısıldarmış: “— Doktor — ilâcından şifa umulur mu hiç! Ben şimdiye ka- dar iki satırlık muska ile yüzler- çe zavallıya ölümden kurtardım. ,, (75) lik Ali Rız Efendi bu fısıldamalardan sonra cebinden çıkardığı kâğıt parçalarına kar- gacık burgacık yazılar yazar ve birkaç kuruş mukabilinde bu muskayı hasta adamlara “şifa Inhisarlar U. Müdürlüğünde niyetine,, satarmış. Nihayet Ali Riza efendi şu suretle yakayı ele vermiştir : ÂAli Riza efendi evvelki gün Guraba hastanesinin kapısına uğ- ramış, biraz sonra da Haseki hastahanesinin önüne gelmiştir. Burada Nuriye hamım isminde bir hasta kadının yanına yaklaşarak, kendisini bir muska ile dermana kavuşturacağını söylemiş, kadın- cağız bir üfürükçü ile karşılaştr ğımı anlayınca oradan geçen bir polis memuruna şikâyet etmiştir. Polis efendi de kendisini yakala- mış ve karakola götürmüştür. Karakolda yapılan tahkikat ile 75 lik ihtiyarın üfürükçülük yap- tığına dair deliller elde edilmiş ve kendisi adliyeye verilmiştir. 1 — Şemsipaşa deposunda tütünleri gazle isterilize etmek - için Komigasiyon — tesisatı konulmuştur. kapah — zarf usulile — münakasaya 2 — Femni şartname erile plânları Cibalide Levazım ve Mübayaat Şubesinden alınacakltır. 3 — Münakasa 1/12/934 tarihine müsadif Cumartesi günü saat (14) te Cibalide Levazım ve Mübayaat Şubesinde icra kılınacaktır. 4 — Münakasa ehliyeti fensiyesi mücerrep fabrikalar pılacağından fiatsız proje ve tekl flerin Heyeti tetkiki için münakasa gününden lâşkal on gün Tâzımdır. 5S — Münakasaya İştirak edebilecek olanlar yukarıda arasında ya- femniyemizce evvel tevdil tayin olunan gün ve saatte kanuna uygun olmak Üüzere Tiatlı teklif ame ile *7,5 muvakkat teminat parasını Komisyona tevdi etmelidir.“7214,, Haa YUŞLLĞE L O AM UU L LÜM DA L S ALELA LA KİRİ :