20 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Yeni Seçim Falih Rıfka Cümhuriyet Halk Fırkasının son grup toplantısında mebus seçi- minin yenilenmesine karar verik miştir. Türkiye bu sene en iyi iş yık larından birini geçirdi. Hiç bir buhran sıkıntısı altında değiliz. Dış münasebetlerimiz. tamamen normaldir. Millet Meclisi, bükü- met ve fırka kurumlarının kendi aralarında, bu kurumlarla halk arasında sevgi, saygı ve güven her zamandan daha üstündür. O halde neden yeni seçime gi- diyoruz? Dünyada herkesin aramakta olduğu İstikrar'ın Türkiye bü- tün manası ile devam etmekte olduğunu reislerimizin faydalı bul- dukları bir zamanda tekrar ispat etmek için! Mebuslarımız birkaç ay — son- ra zaten yeniden seçilecekti. Kış ortasına yaklaşıyoruz. Bizim iç ve dış sıyasa şartlarımız. ne kadar düzgünse, dünya sıyasa havası o kadar sisli ve bulanıktır. Her yan- dan tehlike çanının sesi geliyor. Bir harp olacak mı? Buna - ihtl- mal vermek istemiyorur. Fakat biz ancak kendi işlerimizi düzet- meğe güç yetirebilirirz. Başkaları için elimizden gelecek olan, iyilik sağlık dilemekten ibarettir. Eğer bir. karışıklık olacaksa, onun vaktını da biz bilemeyiz. Ma- demki bugün tehlikelerden bah- sedenler çoğalmıştır. Buna karşı Türkiyenin en sağlam hazırlığı, dört senelik bir Istikrara bir gün evvel kavuşmaktan başka ne ola- bilir? Yeni seçimin Mustafa Ke- mal'in eserine ve fırkasına karşı bütün Türkiye halkının yüzde yüz bağlılığım göstereceğinden asla Şüphe etmiyoruz. Bu bağlılığın bu kadar sıkı ve sarsılmaz olarak de- vam etmekte olduğunu — bizden başkalarına da öğretmek sadace kuvvetimizi ve itibarımızı arttırır. İnkılâp rejimleri kurulduğu vakit, her tarafta ilk uyanan ve en geç kaybolan şey, İstikrarsızlık şüphesidir. Bu rejim eyi olabilir. doğru olabilir, fakat acaba sürer mi? En iyi dostlar bile bu sualin akıllarına uğramasının önüne ge- çemezler. Düşmanlar ise menfi bir hükümde ısrar ederler. Mustafa Kemal inkılâbı, 1934 te cümhurl- yetin dördüncü meclisini seçtiri- yor. Bir rejim, hattâ normal şart- larla seçilen ikinci meclisinde tehlikeli hastalık devresini atlat- mış sayılabilir. Türk cümhuriyet- nin kökleri, bütün ülkenin bağrı- nı kaplamıştır. Bunu gösterecek olan her fırsat bizim İçin derin bir sevinç bizden olmıyanlar için de hatırı sayılır bir menfaattir. -Hâkimiyeti Milliyo- Kaybolanlar! Bir Kadınla Çocuğu Ve Bir De Erkek Ortada Yok Arapcamide —oturan Hakkı efendi adlı bir sandalcı birkaç gün evvel ortadan kaybolmuş ve bütün aramalara rağmen bu- hunamamıştır. X4 Fındıklıda oturan Ali efen- dinin karısı Ayşe hanım ile oğlu Mücahettin 5 gün evvel ortadan kaybolmuşlar, yapılan bütün ara- malara rağmen bulunamamışlardır. Yeni Demiryollarımız Geçen bir sene zarfında yeni yapılan demiryolları 508 kilomet- | reyi bulmuştur. Gelecek sene de 527 kilometre demiryolu yapıla- cak, bu suretle yeni — demiryok larımız 2644 kilometreye vara- caktır. Aile kavgalarının sebeplerini eyice araştırınız. k ıEı ıvv:)l gelir, Birçok — ailelerde kocanın sert çehreli olmasına, kızmasına #ebep, kadınıa hesapsız masraflara girişmiş olmasıdır. Bu kızmalar, bu surat aamalar günün birinde aile yıkımını — neticelendirir. masraf, kıskançlıktan d ——— —— - - Para ve l kadın, bilmelidir. Evi için çalışan ve didinen erkek, evde » ve binnetice çalışma kıymetini bilmesini ister. Çalışmayan SON TELGRAF HABERLERİ v kadının para kendisine kocası tarafından tüfeyli denilmemesini istiyorsa çalışan erkeğin kıymetini ve parasının hesabını Kaçakçıyı Haber Veren Bir Adamı Pusuda Öldürmüşler! Izmir 20 (Hususi) — Ağır Ce- za mahkemesi zorlu bir cinayet davasının - gizli kalan yerlerini çözmiye çalışıyor. Yürek sızlatıcı bir ölümün kurbanı ol dam Kuşadasında Inhisar idaresinin maaşlı muhbiri sağır -Alidir. Öldürme, — ölümü hazırlama ve kolaylaştırma suçile kanun önünde hesap vermiye çağırılan- lar Kubur Süleyman isminde bir kaçakçi ile oğlu İbrahim, yeğeni Hasan, Selçuk nahiyesi kır bekçi- lerinden Süleyman, kürt Ali ve Abdül oğlu Musadır. Yapılan tah- kikata göre cinayet şu yolda işlenmiştir: İnhisar muhbiri sağır Ali ile Ödemişten bir muhbir bundan bir Dahili İstikraz Sivas - Erzurum Tahvilleri Yılbaşında Satılacak Ankara, 19 — Sivas - Erzurum dahili istikrazının 2 milyon liralık (A ) tertibi tahvilleri nunusa: nide satışa çıkarılacaktır. Bunlar da Ergani tahvilleri gibi yüzde beş faiz ve yüzde iki ikramiyelidir. İktısat Vekâleti Müsteşarlığı Ankara, 19 ( A.A ) — Iktısat Vekâleti Müsteşarlığına Türk Ofis Relsi Kurt oğlu Faik Bey tayin edilmiş vazifesine başlamıştır. 1935 Bütçesi Ankara, 19 — Maliye Vekâ- leti yeni sene bütçesini hazırla- miya başlamıştır. Diğer Vekâlet- lere de yeni bütçelerini hazırla- maları bilğiıl!miıtir. l müddet evvel idareye bir haber ulaştırıyor ve kubur. Süleyman isminde birinin Kuşadası civarın- da Mırmır taşı mevkinden ka- çak eşya çıkaracağını haber ve- riyorlar. Inhisar idaresi derhal tedbir alıyor, hâdise gecesi Mırmırtaşı mevkiinde Süleyman kaçak eşya çıkarırken — İnhisar — idaresinin adamlarile müsademe ediyor. Kısa süren müsademede kubur Süley- manın altındaki hayvanı yarala- nıyor ve kendisi gece karanlığın da kaçıyor. Fakat muhbir sağır Ali kaçan suçlunun saklandığı ye- ri de bulup haber veriyor. Bu ikinci ihbar Kubur Süley- manı kızdırmış, Süleyman, amcası oğlu Hasanı, emekdarı ve kır bek- Başvekil Paşa Ereğlide Ankare, 19 ÇA, A) — Baep vekil Ismet Paşa Konya Ereğli- sinde yapılacak olan dokuma fabrikasının temelini atmak Üzere yanlarında ökonomi ve Nafia bakanları, Konya meb'usları ve sair zevat olduğu halde saat 17 de hususi trenle hareket etmiş- lerdir, Çorum Hapishanesinden Kaçanlar Tenkil Edildiler Çorum (Hususi) — Bundan 7T ay evvel, Çorum hapishanesini delerek — kaçan, — Yozgat — ve civarında şekavete başlayan Sun- gerlunun Sarısoko köyünden kürt Alo ve arkadaşları jandarmamızın s.kı takibi neticesinde Yozgadın Hasanlı köyünde bastırılmış ve ölü olarak yakalanmışlardır. çisl Süleymanı sağır Ali aleyhine bir ölüm plânı kurmıya teşvik ediyor. Birkaç gece sonra da beş kişl pusu kurarak sağır Aliyi #öldürüyorlar. Bu cinayet çok müthiş şart- lar altında hazırlanmış; — ölünün vücudu atılan domuz kurşunlarile delik, deşik edilmiştir. Yanık içer- sinde kalan vücut ve çehre hakiki şeklini değiştirmiştir. Mak- tulün akrabaları bile kendisini ancak sol elindeki İşaretten ta- nımışlardır. Bütün içerisile aydınlanan bu hâdisenin bazı şahitleri Kuşada- sından getirilerek gelecek muha- keme mahkeme salonunda ifade vereceklerdir. Muhacir İskânı İbrahim Tali Bey İskân Mıntakasını Gezdi Edirneden yazılıyor: Trakya İskân mintakasını — teftiş eden ikinci umumi müfettiş Ibrahim Tali Bey İskân işlerinin çok iyi gittiğini, Çorluda iki büyük muhacir köyü yapıldığını küçük köylerin de iskân suretile büyütüldüğü, yalnız kasabada ikiyüz mühacir evi yapıldığını, badema gelecek muhacilerin Hayrebolu, Saray, Malkara kazalarına yerleştirilece- ğini söylemiştir. Kazanç Vergisi Ve Mahpuslar Ankara, 19 — Hapishanelerde ticaret ve san'atle iştizal eden mahpusların kazanç vergisine tâbi tutulmaları lâzımgeldiği alâkadar- lara bildirilmiştir. Ş STER İNAN Şehrimizde" birkaç tane Tâstik ayakkabı fabrikası var. | akkabıların yerji deri- bu ayakkabılara konan Matiklerin dışarıdan getirildiğini, bu yüzden her yıl dışa- tıya yüzbinlerce lira Türk parası gittiğini ileri eürdüler, İSTER İNAN İSTER İNANMA! İ Dericiler ve kuuduracılar, lâstik viliği ve kunduracılığı mahvettiğini, İSTER Bunun üzerine ticaret odası araştırmalara başladı. Şimdi Öğreniyoruz ki oda, bu iş hakkındaki araştırmalarını bi- tirmiş, raporunu da hazırlamış. Fakat aradan nekadar zaman geçmiş, biliyormusunuz? Tamam beş ay! İNANMA! Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- | tir. | — Dünkü Sis Heluvan Vapuru Karaya Oturdu Dünkü nüshamızda da kısaca kaydettiiğimiz gibi evvelki gece başlıyan sis dün sabah ta devam etmiş ve saat 10 a doğru açık mıya başlamıştır. Bu yüzden dün sabah vapur seferleri aksamış ve güçlükle yapılabilmiştir. Sisin şimdiy kadar az rastlanan fazla kesa- fetine rağmen, denizde mübim bir kaza olmamıştır. Yalnız, Top- hane açığında Mustafa isminde birisinin kayığına bir romorkör çarpmış, devrilmesine — meydan verilmeden kazanın önüne geçik miştir. Bozcaadada Atika burnunda karaya oturan Luit Triyestino kumpanyasının Heluvan vapurunun kurtarılması için Alemdar tahli- siyesi gönderlimiştir. f Geminin oturuş variyetl ol- dukça mühimdir. Onun İçin yar« dımcı olarak Sezar tahlisiyesi de gönderilmiştir. Kayseride de Sis Kayseri, (Hususi) — Geçen Pazar günü şehrimizde görülme- miş derecede kesif bir sis bas- tırmıs, nakil vasıtaları göçlükle işlemiştir. Bu meyanda açıkgözün birisi, sebze pazarında parasını saymakta olan bir köylü kadının avucundan (25) lirasını kaparak sis içinde kaybolmuştur. Liman Şirketinde Yeni Devre Başlıyor Liman şirketi umumi heyeti dün fevkalâde olarak toplanmışe tır. Bu toplantıda, şirketin son faaliyet blânçosu Üzerinde tetki- kat yapan mürakabe heyetinin rapa ru gözden geçirilmiştir.Heyeti umu. miye okunan raporu muvafık bul- muş ve aynen kabul etmiştir. Muammer Ve Vasfi Raşit Beylerin Soy Adı Hukuk - fakültesi ordinâryüs profesörlerinden Muammer Raşit vi Şibinkarahisar mebusu Vasfi Raşit beyler soy adı olarak Fenig adını almışlardır. Ölüm, Doğum Kâğıtları Ankara, 19 (Hususi) — Dahi- liye Vekâletinin hazırladığı ölüm, doğum ilmühaberleri, vilâyetlere dağılmıya başlanmıştır. Bu me- yanda İstanbula 90 cilt doğum, 70 cilt ölüm ilmühaberi gönde- rilmiştir. Resmi Yazılarda Türkçe Dahiliye vekâleti vilâyetlere — yaptığı bir tamimde Relsicümhur Hz. nin nutuklarında — kullandığı — Türkçe kelimelerin memurlar ta- rafından kullanılmasını emretmiş- tir. Gazi Hz. nin nutuklarındaki Türkçe kelimelerin bir listesi de bütün vilâyet, kaza ve nahiyelere gönderilmiştir. Londra - Melburn Yarışı İkincileri Atinada ; Ankara, 19 (A.A.) — Londras — Melburn tayyare yarışı ikincisi olan Parmantier ve Mol bugün şehrimizden ayzılmışlardır. Tayyareciler Eskişehir İstanbul üzerinden durmadan Atinaya git- mişlerdir.