20 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

; Memleket Manzarası Kırkağaçta Pamuk İIstihsali Kırkağaç (Hasusi) — Bu mev- sim Kırkağacın pamuk işleme ve tütün satma mevsimidir. Kırkağaç başlıca pamuk istihsal merkerzle- rinden biridir. Pamuk toprağa Mart ve Nisan aylarında ekilir. Tohumlar ikişer yapraklı fide ha- Hine gelince birinci çapa ameliyesi yaptırılır, 15 gün sonra ikinci çapa ameliyesi başlar ve çift olan fideler yekdiğerinden ayrılır. Çapa ameliyesi beş defaya kadar gçıkarılır. Fideler yarım metreyi geçince çiçek açmaya başlar. Havaların bundan sonra çok güneşli gitmesi pamuk kozalarının tekemmülü için çok lüzumludur. Pamuklar Ağus- tos ayından itibaren toplanılır. Fakat en hararetli toplama mev- simi Eylâl ve birinci teşrin ayla- rıdır. Toplama işi gece yarısından itibaren başlar. Kozalar toplan- dıktan sonra çalka denilen kafesli aletler içinde çalkalanır ve temiz- lenir, bundan sonra da İşlenmeğe başlanır. Kozalar işlenip kabuk- larından ayrıldıktan sonra kabuk- lar hayvanlara yedirilir. Fabrika- larda da pamuk çekirdeklerinden ayrılır. Bu çekirdeklerin iyileri tobum olarak ayrılır, mütebakisi yine hayvanlara yedirilir. veyahut yağ istihsalinde kullamılır. Bu sene pamukların kilosu 45 kuruşa sa- tılmaktadır. İzmir fabrikalarının ihtiyacı olan pamuğun mühim bir kısmı Kırkağaçta yetiştirilir. Kırkağaçta Üveçli Köylülere Arazi Dağıtılıyor Kırkağaç, (Husust) — Üveçli köyüne bitişik olup senelerden- beri metruk duran erazinin Üveçli köylülerine taksimi — kararlaşmış ve tevziata başlanmıştır. Tevziatla bizzat kaymakam Fuat ve ziraat memuru Haydar beyler meşgul olmaktadırlar. Bu geniş araziye köklüler kâmilen bağ — yapmaktadırlar. Şimdi bütün köylüler faaliyettedir. Tekirdağında Tavuk Hastalığı 'Tekirdağ (Husust) — Şehrimiz we havalisi dahilindeki — kümes hayvanlarında tavuk kolerası baş termiştir. Bu hastalığa karşı ytar müdüriyetince — tedbirler alınmış, tavuklarda aşı ameliyatı yapılmıya — başlanmıştır. — Harice yapılan kümes hayvanları sevki- yatı yasak edilmiştir. Tekirdağında Sinema Tekirdağ (Hususi) — Evvelce tiyatro olarak yapılan belediye yanındaki güzel binanın içinde bazı iklikler — yapılmış ve sinema olarak işlemiye başlamış- tır. Sinema ileride seslendirilecek- tir. Şimdi şehrimizde iki sinema bulunmaktadır. Başka bir eğlence mahalli yoktur. Tekirdağ Hükümet Konağı Mekirdağ (Hususi) — Hükü- met konağının yapılmakta olan arka kısını ikmal edilmek üzere- dir. 1933 senesi içinde bütün resmi dalreler Hükümet Kona- ğgaında toplanmış. — 1935 senesi içinde bütün resmi daireler Hü- kümet konağında toplanmış bu- lu acaktır. Tekirdağında — Afyon Ekimi Yasak Tekirdağ (Hususi) — Vilâye- timiz mıntakasında afyon ekimi ea Vekilleri Heyeti kararile yes k ecilmiştir. Uzunköprü, - (Hususi) — Çor- | lu yüksekte ku- rulmuş bir mem- lekettir. Yaz ve kış havasının ili- dali Marmaraya, Tekirdağına ya- kınlığı, İstanbul karayolu güzer- gâhı ve — Âvru- paya uzanan şark demiryolu istas- yonlarından bi- risi bulunuşu ile temayüz — etmiş- tir. Çorlu arazisi ziraate ve hay- I van yetiştirmek için feyizdar mera- ları mevcuttur. Çorlu birinci kurunda - tesis edilmiş eski bir memlekettir. Ku- ruluşu kadim İran medeniyetile yaşıttır. Trakyayı açan Bekak Soy Han isminde Mahanlı bir müfreze kumandanı tarafından bina ve inşa kılınmıştır. Bekak Soy Han öz Türktür. İran ordusunda Me- rice dayanan Şah Veri Kara Han ordusnna mensup idi. Trakyada ileri harekâtı yapıp ta Marmaraya ulaşan ve Trak- yaya trak ayadan ismini koyan ve şimdiki Çorlunun istasyona bakan sırtında kale inşasile memleket tesis eden ve Soyhan İsmini ver- SON POSTA Çorlunun umumi görünüşü diren bu müfreze kumandanıdır. Halen Saray namlle amlan ta- riht kasaba da onun egerldir. Dara devrine ulaşan bu kahra- man Türk Makedonyadan akıp gelen Iİskender askerlerini Arda boyunda karşılnmış, bir avuç Türk babayiğitile Filipin oğtu Iskenderi ve askerlerini dünya yüzünü gör- miye hasret etmişti. Ne çare ki; dağlarda meşakı seferiyeye tahammül edememiş olan bu kahraman Türk (Bekak Soyhan) koleraya tutulup Arda kenarında elyevin yaşayan bir köy olan Koralarda ölmüstür. Soyhbanın — ölümünden sonra Viza dö Doplos İsminde birinin eline geçen Soyhan kalesi büyü- — tülmüş şimdiki — memleketin bulun- — düğü yere ayrı ve devasa bir kale yapılmıştı. Viza dö Doplos bu kalede otu- ruyordu. — Şimdi * Vize ,, okudu- muz memleket nun tarafından tesis olunmuştur. Burası ecdadımı- zın eline geçtiğin- de Gelibolu ve Bolayir — Kıralı l Eksamil Jüstinyanosun küçük oğlu Jöl Eksamil kıral bulunuyordu. Birinci Murat zamanında Türk- ler bu kaleyi de açınca Jül Eksamll burada kırallığı, ikbalini kaybe- dip tarihini ebediyen kapatmıştır. Burada üç müfreze kumandanı, üç kıymelli ve şerefli asker şehit düşmüştür. Dündar, Malkoç ve Sa- vacı Beyler. Ordu bu münasebet- le Üç.gün matem etti. Bu üç muhtem şehit memleketin gar- bında yatmaktadır. Kalenin ismi ordu — tarafından — değiştirilmiş, Çorlu denilmiştir. Çorlu bir mem- leket için ehemmiyetli vasıflara malik olduğundan Trakyada birl- cik ve pek şirin bir mevkidir. Nucetti Fikri Merzifonda Bir Çöküntü Merzifon, (Hususi) — Oyma- ağaç köyünden, üç kız, köye bir saat mesafede bulunan Killik tepeye, kil çıkarmak Üzere git- mişlerdir. Bu civar köyleri, çamaşır ve yıkanmak için lâzım olan sabunu bu “kille,, temin —ederler. Bu münasebetle evlerinde killeri kal- mıyan bu kızlar da killiğe giderek | zeminin altında evvelce açılmış | olan galeriye girip kil çıkarmaya | başlamışlardır. Kızlar İşlerini biti- rip dışarı çıkarlarken galeri bir- denbire — çöküvermiş, — kızlardan birisi kendini dışarı atıp kurtar- mış, diğerleri killer altında kak mışlardır. Bunlardan biri ölmüş, diğerleri baygın bir halde kur- tarılmışlır. Emette C. H. Fırkası Kongreleri Başladı Emet, (Hususi) — C. H. F. semt ve köy ocakları kongrolerine başlanmıştır. Merkez kaza idare heyeti âzaları aralarında bütün köy ocaklarını öleşmişler ve bu sene ocak kongrelerinin intizam dahilinde yapılmasını mürakabeye karar vermişlerdir. Kongrolerde bilhassa köylünün dilekleri tesbit edilecektir. Kongreler ay nihaye- tinde hitam bulmuş olacaktır, C. H, F. nahiye kongreleri başlıyacak ve 12 nci ayın sonunda kaza kongresi ve 24 Kânunusani 1934 tarihinde vilâyet kongresi inikat edecektir. Kongrelerin çok heyecanlı geçe- €teği tahmin edilmektedir, Tekirdağında Ruam Mücadelesi Tekirdağ ( Husust ) — Her yerde olduğu gibi şehrimizde de ruam mücadelesine başlanmıştır. t Rüstempaşa Camii Tamir Ediliyor Tekirdağında Rüstempaşa camil Tekirdağ, (Hususi)— Evkaf ida-esince Mimar Sinanın güzel eserlerinden şehrimizdeki Rüstem Paşa camii tamir ve badana Gaziantepte Birçok Yolların İnşaatı Bitmek Üzeredir * Gaziantep, (Hususi) — 49 ki- lometre olan Nizip yolunun tami- ratı bu ay nihayetinde ikmal edil- miş bulunacaktır. Kilis yolu Üze- rinde Kumludere — mevkiindeki köprü 1200 liraya ihale edilerek yapılmasına başlanmıştır. Bu köp- rü yapılınca Kills yolu tamamile ihtiyaca cevap verecek bir şekil almış bulunacaktir. lslâhiye yolu inşaatı durduru- larak amele ve levazım Narlı yo- luna sevk olunmuştur. Aksu Üze- rindeki büyük köprü için vekâlet- ten gelecek proje henüz gelmedi- ğginden bu köprünün daha ziyade zedelenmemesi ve — seyrüsefere mani olmaması düşünülerek bir müteahhide verilmiştir. Bu köprü 1 Kânunuevvele kadar ikmal olun muş bulunacaktır. 'evzipaşa yolunda 44-53 kilo- ettirilmektedir. Tarihi bir kıymet taşıyan bu camlin güzelce mu- hafazası memnuniyeti mucip o muştur. aa me aa seneraşa Tekirdağındaki Muhacir Menfaatine Bir Balo Veriliyor Tekirdağ (Hususi) — Roman- yadan gelen, Çorlu ve Hayrebolu havalisine yerleştirilen muhacirler kendilerine birer ev tedarik et- mişler ve barınmışlardır. Ekseriyeti çiftçi olan bu Türk muhacirleri yeni sene içinde müstahsil vaziye- tine geçeceklerdir. Şehrimiz Halk evi içtimat yardım komitesi bu ayın ( 22 )inci günü muhacirler menfaatine bir balo tertip etmiştir. metre arasındaki yol dar görük- düğünden 6 metreye genişleti- mektedir. Ve yine bu yolda Hisar- altı mevkiindeki geniş bir bataklık kurutularak yol düzeltilmektedir. Gazi bulvarının şehir dahilim deki kısmı bugünlerde bitirilecek ve asfaltının yapılmasına başlana- caktır, Ikinci teşrin 20 | Ev Doktoru e Demsnar yarau) Çorlu Trakyanın En G Bir Parçasıdır Vücuttaki üzeı Lüzumsuz ıllar Him lisanı, buna “hypertrichos 86,, İsmini verir. Kadın için bi hassa can sıkıcı bir şeydir. Du- dak, çene ve bacakları örtmesi- nin ne feci bir. şey olduğunu günlük müşahedelerimiz bize gös- terip anlatır. Bu yüzden, birçok kadınlarda öyle sabit — fikirler hasıl olur ki bir nevi marazi ha- leti ruhiye doğurur. — Bu gayrl tabit hal çok defa, mebizm vazi- fesinl ifa şekli ile tiroit gudde- sinin çalışıp — çalışamamasından doğar. Maamafih en mücasir te- davi çaresi mahalli olan tedavidir Şöyle ki: — Meselâ “vücudun arıu edilmiyen kısımlarında hasıl olan kılları, oksijen — vesaire ile boyamak mümkündür. Fakat ne olsa, bu, cezri — bir hal çaresl değildir. Nihayet manzaranın sa«< küliğini hafifletebilir. Kılları alevde kavurmak, tıraş olmak, cimbizle yolmak, taharet pudralarile gidermek te — müm- kündür. Fakat — bunlar da eyl çare değildir. Maamafih bu usullerin çoğu bilhassa sürülecek merhem veya pudralardaki kireç yüzünden, cildi bozar. Esasen kılın köküne ve bilhassa bünyesine tesir yapmıyan merhem veya taharet podrasından hayır beklememelidir. Yapılacak gey, kıl diplerindeki kabarcıklar üÜzerinde müecasir olacak ve bu kabarcıkları -ki kılların gökleridir- imha edecek bir usul bulmaktır, Bugün, vücut kıllarını elektrik vasmtasile ve iki şekilde imha et- mek mümkündür. 1 — Elektroliz. usulü. 2 — Diyatermo - Koaglllasyon. Elekro usulü, elektrik maki- nesinin menfi iğnesi vasıtasila (sudı muhrik) i bilkimya cilt üze rinde tesir ettirmiye İnhisar eder, Bu usul her kıl üzerinde ayrı ayrı meşgüul olmayı icap ettirmektedir, Acısızdır. Fakat yavaştır. Her defasında, ancak (200- 250 ) kılı imha etmek mümkün olup aka- binde ameliyeyi tatil eylemek lâ- zımdır. Yavaşlığı olmamış olsa vücutlerinin arzu edilmiyen yer« lerinde birtakım kıllar çıkan in« sanların bu usulden istifade et- meleri diğer bütün usüllere ter« cihan tavsiye edilebilir. Maamafih bu küçük mahzura rağmen bu usulden istifade etmek faydalıdır, derim. Diyatermo - Kongülasyon usu« lüne gelince: Bu usülden de iş tifade etmelidir. Bu usul ile alotin faal iğnesi nesçe temas ettikçe hasıl olan fiziki hararet sebebile kılları imha eder. Bu usülde sür'at daha fazladır. — * Adli Istılahların Türkçesi Eskişehir, (Hususi) — Hukukt ıstılahların Türkçelerini bulmak Üzere temyiz mahkemesinde Fuat Hulüsi — beyin reisliği — altında temyiz azalarından Abdürrahman Ulvi, avukat Hasan Basri ve Mete oğlu beylerden mürekkep bir heyet teşkil edilmiş, faaliyete ve tetkikata başlamıştır. Hayet 1241 kelimenin öz Türkçe karşır hıklarını bulmuş, cetvelini hi zır- lamıştır. Yakında Vekâlete gön- derilecektir.