26 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

26 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Ses Güzel Bir. Karar Ve Halk Egs köylüsünün Ziraat Banka- sına olan çorçlarının uzün vas delere bağlanacağı hakkındaki haber çok iyi bir tesir yapımış- tr. Biz, bu münasebetle, dün hazıl olan intibar şöyle tesbit eyledik: Sabit Bey ( Harbiye Pangaltı end- desi 191) — Cümhuriyet idaresi köy- lüyü efendi tanım ştır. Hükümet ve fıka fırsat düştükçe köylünün - bu efendıliğin! büyük bir tezahürle teyit etmektedir.. ( Son Posta ) da pek sevinçli — bir haber daha okudum. Ziraat bankası Ege mıntakasındaki köylünün, borçlarım uzun vadelerle ödemeyi — kabul etmiş. Hakikaten bizim köylümüz ve çiftçimiz son se- nelerde mahsulün para etmemesi ve kuraklık nolayısile birçok mükelle- fiyetleri gibi borçlarını ödeyemiyecek bir hale gelmişti. Bu efendi tabakanın refahi ve kalkınması içla Ziznat ban- k-smnmn kararını alkışlamamık müm- kün değildir. Bu müssit hareket köy- lünün diğer mükellefiyetlerine de teş- mil edilse çok iyi olur. * Etham Bey (Beykoz Yalıköy 13) — İzmir Fırka relsi Ziraat Bankasının köy'ünün borçlarım uzun vadelerle almaya karar verdiğini sizin gezetenin muhabirine müj?elemiş. Cümhuriyet idarezin'n temeli olan borçlu köylünün bu suretle sevindirilmesi aynı zamanda memleket istihsalinin — arttırılmasını ve kuvvetlenmesini temin edeceği için çok mühimdir. Köylünün diğer borç. ları da bu şekilde hafifletilirse köy- lüye taze bir kuvvet daha aşılamış oluruz. Köylümüzün verim kabiliyeti- nin fevkindeki borç yığınları altında maneviyeti — sarsılmışt. Ne kadar çalışsam çabalasam ben borcun altın- dan kalkamıyacağım diyerek ye'se düşen köylünün üstündeki bu kâbusu kaldırmak lâzımdı. Bu ince mrrı se- zen Zirant Bankası hakikaten büyük bir gefkat — göstermiştir. Bankayı alkışlarız. * Murat Bey (Sirkeci Köprülü han)— Giçen gön sizin gazetede bir meb'w. sun tetkikini ve halkın dileklerini okudum. Köylünün borcunun müsait şartlarla ” tecil edilmesi İsteniyordu. Bugün de bu dileğin terviç edildiği haberini okuduk., Hükümetimiz bir baba şefkatile köylüyü kucaklıyor, her sıkıldığı yerde hizir gibi yetişiyor. Ziraat Bankası da Ege mınt.Xasındakl köy ülerden —elacafı olan — parayı uzun vadelerle tecil etmiştir. Köylü- nün yözünü güldürmek İiçin diğer borçlarını da bu şekilde uzun vadoli taksitlere bağlamak çok Iyi olur. Köy- lü bir taraftan böyle teşvik edilirken diğer taraftan da istihaalâtına değerli fiatlar bulunursa derhal kalkınır. Yeni Maliye Wemurları Maliye memur intihap komis- yonu evvelsi gün Murakıp Raşit Beyin başlığı altında toplanarak açık maliye memurlukları - için yenilerini seçmişlir. bi — Hasan B. artık bunu bi miyen kalmadı. S t diye herkese çeşme suyunu satıyorlar. | -DAHİLİ HABERLER Yoklamalarını Yaptırmıyan- lar Aylıklarını Geç Alacaklar Dul, yetim ve mütekaitlerin yoklamaları dün akşam her semtteki maliye şübe- lerinde bitirilmiştir. Dün akşama müracaat edip te yoklamalarını paraları maaştan gonra verilecektir. Bu seferki altı aylık maaş yoklaması, şimdiye kadarkilerden çok daha sıkıntılı olmuş, şikâyetletin Mütekait bir sahibi, dün bir muharririmize acıacı dert yanmış ve: ardı arkası kesilmemiştir. Vesikasızmış İmam Elbisesini - Giyen Bir İhtiyar Mahkemede Polis, dün altmış yaşında Kaf- kasyalı Molla Mehmet efendi isminde bir ihtiyarı, vesikasız imam elbisesi giydiği ve sarık sardığı iddiasile yakalıyarak müd- delumumiliğe verdi. Sultanahmet Birinci Sulh Ceza hâkimi önüne çıkarılan Molla Mehmet efendi sorgusunda şunları söyledi: — Hâkim bey.. Ben Yalovanın Reşadiye köyünün Imamıyım. Bir sene evvel Karamlrsel müftülü- ğünden İmamlık vesikası almış- tım. Fakat son zamanlarda evime hırsız girdi, varımı, yoğumu çaldı. Hırsızların Istanbula kaçtıklarını öğrendiğim için ben de buraya geldim. Bazı eşyamı da Şehzade- başında bir yerde buldum. Vesi- lr;ııı da çalınan eşyaların arasında 1 Hâkim ikametgâh bildirmek şartile Molla Mehmet efendinin serbest bırakılmasına karar verdi. Ticaret Odasında Ticaret Odamı meclis seçimi için — hazırlıklar — yapılmaktadır. Meclis aza namrzetlerinin yarısını İktısat Vekâleti seçecek ve inti- hap heyetine bildirecektir. Vekâ- let henüz namzetlerini ayırma- mıştır. Bir Dayak Davası Ve Bir Tasrih Birkaç suçluya dayak atmak suçile iki gün evvel Üçüncü ceza — mahkemesinde — sorguya çekildiğini yazdığımız komiser Nedim bey, dayak Iİddiası tari- hinde Küçükpazar karakolunda çalıştığını, fakat - çimdi — orada bulunmadığını, başka bir merkez emrinde bulunduğunu bildirmek- tedir. Dava mevzuu olan vak'a, bir, bir buçuk #sene evveline &ittir. “ on Fosta'nın Resimli Hikâyesi: « Meğer iş yalnız bu de- gilmiş. vnç ğ aylık maaş kadar şubelere yaptırmıyanlara, *— Altı ayda bir yapılan yoklamalarda çekti- ğimiz eziyet çok büyüktür. İşler, sanki bizleri üz- mek İçin hazırlanmış gibi, öyle karışık yollardan götürülüyor ki..,, demiştir. Diğer taraftan öğrendiğimize göre, Üç aylık maaş sahiplerinden bir kısmı, Maliyo Bakanlığına müracaat etmeğe karar vermişlerdir. Bu müracaat- larında, altı aylık maaş yoklamalarının daha kolay ve pratik bir biçime sokulmasını rica edeceklerdir. 24 Sdat;ı Hâdiseleri Ali Numan adlı biri Nışanta- şında oturan Mehmet Efendi adlı birinin 250 lirasını çalmak suçile yakalanmıştır. * Tophanede oturan Mustafa Adlı bir hamal dün Emana Çanak- kaleden gelen Tayyar vapuru yolcularından — Yusuf — Efendinin bazı eşyalarını çalarak savuşurken tutulmuştur. * Ayvansarayda oturan Nabi Efendinin evine gelen halazadesi Zakire Hanım öteberi çaldığından yakalanmıştır. 4 Arnavutköyünde Naci Be- yin fabrikasından 179 - çinl sa- han çalan Hasan adh biri yaka- lanmış çaldığı sahanlar Naci Beye iade edilmiştir. df Antalyadan — tedavi - için şehrimize gelen Hacı Ahmet Efen- di adlı biri vapurdan çıktıktan sonra otomobil ile otele gitmekte iken ansızın ölmüştür. Yapılan muayene neticesinde kalp sekte- sinden öldüğü anlaşılmıştır. 34 Yeşildirekte teneke fabrk- kasında çalışan İsak adlı biri bir yüzük meselesinden çıkan kavga neticesinde aynı fabrikada çalışan Kirkor adlı birini anahtar ile başından yaralamıştır. Hırsızlık İki Çocuk Bir Olup Dört Ev Soymuşlar 16 yaşında Ahmet ve 14 ya- şında Mustafa adlı iki kafadar pencerelere merdiven dayamak ve ağaçlardan tırmanarak balkon- lara atlamak suretile dört ev söy- muşlar ve dün dö yakayı ele ver- dikleri için Müddeiumumiliğe gön- derilmişlerdir. Müddeiumumilik bu küçük suçluları dördüncü müslan- tikliğe göndermiş ve tevkif kararı almıştır. Pazar Ola Hasan B. Diyor » Yoğurdu da kola ile, ki- - reçle soda ile yapıyorlarmış. l Şikâyetler Odun Ve Kömürcüler Fi- atları Hemen Çoğaltmışlar Belediyeye -bazı şikayetler ol- maktadır. Daha kışın başlange cında iken, mahalle aralarındaki odun ve kömürcüler fiatları bir- denbire arttırmışlardır. Iskelelerde kömürün kilosu 3,5, 4 kuruş iken mahallelerde 5, 6 kuruşa veril- mektedir. Bunların içinde, kömlüre taş toprak katan esnaf ta varmış. Belediye, kaymakamlıklar teşki- lâtı vasıtasile halka pahalı odun ve kömür satan dükkâncıları şiddetle tecziye edecektir. Okunaklı Yazılacak Belediye cezaları için esnaf aleyhinde tutulan zabıt varakaları- nn okunaklı olmadığı hakkında Müddeiumumilik şikâyette bulun- maktadır. Bundan sonra, zabit varakalarının gayet okunaklı ve silinmiyen mor mürekkepli kurşun kalemlerle yazılması için şubelere bir tamim gönderilmiştir. Arandı, Bulunamadı Haberi olmadan namına 3420 liralık senet yapıldığını iddia eden Puzant Efendinin şikâyeti üzerine tahkikata başlıyan Müdde'umum! muavinlerinden Muhlis Bey dün polise yazarak hâdisede ismi ge- çen Cemil Beyin buldurulmasını istemiştir. Cemil Bey henüz bu- Tunamamıştır. Münhal Muallimlikler Orta tedrisat kadrosunda miln- hal bazı muallimlikler için, Maarif idaresi tarafından ayrılan ehliyetli ilkmektep muallimlerinin sicilleri tetkik olunmaktadır. Bu muallim- ler orta tedrisat kadrosu emrine verilecek ve iki sene Vekâlet hizmet edeceklerdir. Hasan B. — Tabiü bir şey azizim basbayağı çeşme suyu ile yoğurt ta yapılmaz ya | Günün Tarihi Adliye Bakanı Dün Geldi Yeni Adliye Binasına Yakında Başlanacak Adliye Bakanı Şükrü Saraçoğlu yıdün yanında Bakanlık — teftiş heyeti reisi Raşit Bey olduğu hald& Kstanbula gelmiş ve Perapalns oteline inmiştir. Bakan Bey sant üçe kadar otelde kalmış, bu sırada müddelumumi? Kenan ve teftiş heyeti reisi Raşit Beyle adliye işleri etrafında görüş- müşlerdir. Bakan Bey İstanbulda bilhassa yeni ceza evleri (hapisaneler) nizamnamesine göre alınan harçlar için kâğıtlara ve Mâmlara yapıştırılar cak olan yeni pullarla meşgul ola- caklardır. Dün sant üçten sonra müfettişlik adasında Raşit Beyin riyasetinde bir komlayon toplanmış, bu komisyonda hazırlanan beş altı çoşit pul modell üzerinde tetkikâat yapılmıştır. Bugün son tetkikler yapılacak ve pullar, derhal Damga Matbaasında bazılmaya başlanacaktır. Bu pullarla toplanan paralarla — Türkiyede yenl Ceza eyleri kurulacaktır. Yenliden Soy Adı Seçenler Kendilerine soyadı takanlar gün geçtikçe çoğalıyor. Ankaradan bildi. rildiğine göre yeni soyadı alanlar şualardır : Konya mebusu Naim Hazım Bey (Onat), Rize mebusu All Bey (Cebe), Van mebusu İbrahim Bey (Ervasi), Antalya mebusu Dr. Nizifi — Şerif bey (Nabel), Denizli mebusu Yusuf bey (Baş), Refik Şevket bey (İnce), Adana mebusu Ferit Celâl bay (Güs ven), Adana mebusu Damar bey (Arık), Kültür. bakamı Abidin bey ( Özmen ) , İzmir mebusu Rahmi bey ( Bölcek ) — Devlet — şüraşı relai Reşat bey (Tancı), deâvi dalresl velal Saffet bey (Bayraktar) Deniz vae hava müsleşarı Sadullah bey (güney) Hüseyin Cahit bey (Yalçın), Üsküdar tramvayları müdürü Necmeddin Sahir Bey (Öz) soy adlarını almışlardır. Gazetemiz karikatüristi Orhan B. de (Ural) sözünü soy adı alarak almıştır. Yeni Adliye Binası Adliye Bakanlığı yeni Adliy& bina- sının eski tomruk binası olan Polis İkinci Şube müdürlüğünün bulunduğu yerde yapılmasına karar vermiştir. Yeni bina 180 odalı olacaktır. Yeni bina asrt mimarinin çok mü- kemmeol bir örneğini teşkil edecektir. Nakil Vasıtaları . Şehrimizdeki bütün makil vüsıtak larının yeniden kaydı için verilen mühlet bu ay sonunda bitmektedir. Paris Elçimiz Ve Bir Konferans Nansi, 25 ( A. A. ) — Türkiyenin Paris böyük elçisi Suat Bey, yanında büyük elçilik kâtibi ve Frensadaki 'Türk talebesi umumi müfettişi olduğu halde buraya gelmiş ve vali M, Roblo, belediye reis muavini M. Jerar, Üniversite — rektörü M. Bruntz ve tedrisat birliği reisi M. Şotriyo tara« fından karşılanmıştır. Suat Bey birliğin bugün toplana« cak olan köngresine riyaset edecektir. »« Eibette içine öteberi katmak lâzım L.