26 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

286 İkinci teşrin Toprağa Doğru Falih Rifki eee Son ağ üçlikelerinin Iki büyük bölüğe ayrıldığını biliyoruz: Ekinm © Glkeler, zanaatçı — ülkeler.. Kendilerini yalnız ekin verimine bağlamış olanlar, geridirler, yok- suldurlar. Zanaatçıların gitgide artan sıkıntısı da sinir. dışında satış yeri — bulamamaktan ileri geliyor. Biz, ikisi ortasında bir öko- nomik sıyasa güdüyoruz: Fabri- kalarımızın köklerini öz topra- ğımızın bağrına salıyoruz. Doku- ma makinelerimiz Türk yünü ile Türk pamuğunu İşliyecektir. Do- kumalarımızla kendi ulusumuzu giydireceğiz. Türk çiftçisinin yetiş- tirdiğini iyi bir geçim ölçüsü Üzerinden ödiyeceğiz. Bu sıyasa İle kendi kabuğumu- za çekilip otarşi darlığına düşmüş olmuyoruz. Bir yandan, kazançlı olmadığı için yurdumuzda kur- madığımız zanaatların alıcısı ka- lacağız. Bir yandan da, içpazarın tüketemediği birçok Ürünlerimizi dışarı satacağız. Ancak bu alış verişte eskisi gibi kollarımız bağlı değlldir. Iş gördüklerimizle kendi aramızda denkliği gözeteceğiz. — Mallarını değeri ile satmak istiyenler, Ürün- lerimizi değeri ile alacaklardır. Orada, yüksek efendi gündeliği ile çalışan işçi, burada, boğaz tok- luğuna toprak süren köylü ayrılığı ortadan kalkacaktır. Türk ulusal ökonomisinir nze yolu budur. Londra konferar rında: — Türkiye gibi ülkeleri za.m. atlaşmaktan alıkoymalıyız! Diyenler, işte bizirrle bu denke liği —istemiyenler, — yeryüzünde zanaatçı Ülkelerle ekinci ülkeler düzeninin bozulmasır dan korkan- lardır. Biz üç yıldır ilk zanaetlaşmı akıntıların kolay atlattık. Bunu yüksek zansatçılığın Türk türesi olmasına borçluyuz. Zorluk makine almakta, baca kurmakta değildi. Işleten kafayı, işliyen kolu bul- makta İdi, * Önceleri bü tasa e durüm sayanlar olmuştur. Şimd! lsc, en ince ustalık İstiyen tezgâhların bile bir iki yılda yüzde yüz Türk- leştiğini görmektleyiz. Artık şunu diyebiliriz: Mukina- laşan Türkiye bir umst olmaktan çıkmıştır. Artık Türk makinasının İşliye- ceği —Ürünlerimizi haslaştırmak, artırmak işi üzerindeyiz. Buaşba- kanımız Ereğli de bunun için ne- ler yapıldığını anlatmıştır. Ağır yük Ökonomi Bakanlığının omu- zundan, Ekim Bakanlığının omu- zuma geçiyor. Dericilik bütün çe- şitlerden iyi deri, dokomacılık iyi pamuk, soy yün ister, Eski kara sapan, yeni tekniğin arkasında yürüyemez, Kalitenin özü, topra- ğın İçindeki çekirdekte, toprağın bakımındadır. * Hakimiyeti mill ye , den Matbuat Kanununda Tadilât Ankara, 25 — Millet Meclisine Matbuat Kanununun değiştirilmesi için bir kanun lâyihası teklif edilmiş tir. Bu lây 'a göre umum! siyase timize dokunacak neşriyat yapan matbuatın dağtılması ve memlekete sokulması Vekiller Heyeti kararı ile mevedilebilecek, dağıtılanlar da icabında Dahiliye Vekâleti tarafındar — toplattırılabilecektir. Bu lâyiha muzir meşriyat ile memleket havasının muvakkaten de olsa zehirlenmemesini temin maksadile yapılmıştır. Resimli Makale Başkalarının hazırladığı şeyleri evimizde, sıcak oda- mızda rahat rahat yiyoruz. Fakat hiç düşünmüyoruz ki onun hazırlanması başkalarının büyük emeklerile olmuş- tur. Gerçi bir. yediğimizin parasını ödemişizdir. - Fakat —— SON POSTA me de ©'sa bizim için hazırlananları bir fedakârlığın karşılığı ©'arak düşünmemiz Jâzımdır. Toplu yaşamak, birçok İnsan ların omuz omuza yürümeleri demektir. Bu yüz len, Lütün yaşıyışınızda cemiyele olan borcunuzu unutmayınız. SON TELGRAF HABERLERİ M. Venizelosu ğldürmek İ_stiyenler Pirede Yapılan Muhakeme / l Atina, 25 (Hususi) — M. Veni- zelosa bir buçuk | | 11 kadar evvel yapılmış olan astin muhake- mesi dün Pire mahkemesinde yapıldı, fakat bu münasebetle, şundiye kadar hiç görülmemiş fevkalâde hadiseler oldu. Suçlu- larır sayısı 17 idi. Bunlar arasın- de esk' umum emniyet müdürü Polihironopulos ile husus! emniyet ; müdürü de vardı. Dinleyicilerin Yunanlılar Ökonomik Konsey Gru- punu Seçtiler Atina 25 (Hususi) — Ankara itilâfnamesi mucibince ökonomik konseyin Yunan grupu — sabık nazırlardan — profesör M. Var- veressos, M. Kanelopulos, M. Zo- lotastan teşekkül etmiştir. grup — Türkiye, Yugor- lavya ve Romanya grupları ile birlikte çalışacaktır. Heyeti Mahsusa Kararları Ankara 25 — Heyeti mahsu- saca aleyhlerine karar verilenler- den karar kendilerine — tefhim edilmemiş — olduğundan — dolayı âli — kararlar heyetine — müra- caat edememiş olanlarla bunların — mirasçılarınının Şürayı Devlete istida ile müracaat ede- bileceklerine dair olan kanun maddesi yarın (bugün) meclisete görüşülecektir. Bernar Şov Hasta Londra 26 (A.A.) — Meşhur edip ve romancı Bernar Şov fena halde hastadır. | Çok Gürültülü sayısı binleri aşmıştı. Mahkeme- nin civarı da nümay, inlerinde oldi gibi çok kalabalıktı. ükümet asayişin muhafazası için birçuk tetbirlere baş vurmuş- tu. Fakat mahkemede emniyet müdürünün taraftarları kulakları sağır eden gürültüler çıkarıyor- lard.. Bu arada hoparlörler, şakşaklar ve kaynana zırıltıları da İşitiliyordu. Birçok kimseler bu |Bir Kayış Yüzünden Cinaget ! Kızılcahamam (Hususi) — Ka- zamıza bağlı Benkoz köyünde bir araba kayışı yüzünden cinayet oldu, bir delikanlı öldü. Hâdise şudur: Köyden Satılmış oğlu Hüseyin, Yakup oğlu Mehmetten iğreti olarak bir araba kayışı almış, kullanırken bunu koparmış, Meh- met buna kızmiş, arayerde sırıltı çıkmış ve Hüseyin tabancasını çekerek Mehmedi vurmuş, öldür- müştür. Fakat Hüseyin diyor ki: * — Ben onu İstiyerek vur- madım, o bana biçak saplarken kendimi müdafaa için tabancamı çektim ve bir iştir oldu.,, Unvan Kanunu Ankaradan bildirildiğine göre Efendi, -Bey, Ağa yerine tek bir söz kullanılmas: için — bir kanun yapılmaktacır, u kanunla paşa yerine |( ge- neral ), Müşir yerine de (Mareşal) unvanları konulacaktır. Oldu | yüzden yakalandılar, bu arada emniyet müdürünün taraftarları M. Venizelos aleyhinde atıp tutu- yorlardı. Duruşmada ilk sorgular yapıl- dıktan sonra suçluların avukatları muhakemenin başka bir güne bırakılmasını istediler, mahkeme heyeti de bu isteği kabul etti, Gelecek — celse — Kânunuevvelin ortalarına doğru olacaktır. | Yeni Fabrikalar Baharda Beş Yeni Fabri- kanın Temelleri Atılacak Ankara,25— Ökonomi Bakan- lığı gelecek yıl yapılacak - işler Için yeni kararlar vermiştir. Demir sanayi fabrikalarının temelleri Mayısta atılacaktır. Gelecek baharda Nazilli'de dokuma, — Bursada — Kamagren, Gemlikte sun'i ipek, Kütahyada porslen — fabrikalarının — temelleri atılacaktır. Denizde Bir Ceset Bulundu Sedef adası açıklarında iskelet halinde bir insan cesedi görüle- rek — sahile çıkarılmış, tahkikata başlanmıştır. Kısa Hizmetliler Ankora, 25 — Tecil edilen kısa bizmetlilerin memur olabil- mek hakkını kazanmaları - için tabi oldukları doğumların celbi beklenmeden ilk açılacak hazır- Dhk kıt'ası veya — ihtiyat zabit | mektebine sevkleri için kısa hiz- metliler kanununa bir madde eklenmesi Meclisten istenmiştir. kalkan vapur. Haydarpaşa çalmıyormuş. Bir — gazete İSTER İNAN Geçenki koyu sisli günde Köprüden Hay?arpaşaya CİSTER yüzünden sisli kavalarda vapurların büyük tehlikelare mendireğine bindirmek | uğrayacağın: söylüyor ve çıngırağın çabucak bir düzene tehlikesile karşılaşmış. Çünkü sisten mendirek gözük- | konmasını istiyor. müyor, mendirekteki sis çıngırağı da bozuk olduğu için Hem hava sisli, hem de çıngırak - bozuk olduğu bu. çıngırağın bozukluğu halde vapurların yola çıkmasının doğru bir iş olduğuna; Ü İNANMA! Münderecatımızın çoklu- gundan tir. dercedilememiş- Uluslar Birliğine Verilen Nota Yugoslavya törü (hükümet) — nün uluslar — (millet ) birliğino kral birinci Aleksandrın Marsil- yada öldürülmesinden ötürü ver- diği nota geniş sarsıntılar yapa- cağa benziyor. Bu notayı küçük atlaşma ((itilâf) birliği dış işler bakanları ayrı bir Üzenti ile kaleme almışlardır. Bununla, hem bütün acunu (dünya) rahatsız eden siyasa alanmıda (meydan ) başı boş olarak at oynatan elleri tabancalı adamların ortadan kak- dırılmasını, hem de Macaristanın suçlu yerine oturltulmasını istiyor. Macar törüsü bu notayı büyük bir güçle ( kuvvet) yüzgeri etti. Ayrıca uluslar (millet) birliğine başvurarak notanın içinde yazılı olanların büyük bir çabuklukla gözden geçirilmesini, işlere ona göre düzen verilmesini — iİstedi. Onun bu davranışını İtalya ile Avusturya törüleri de benimsedi- ler. Macaristanın, böyle bir ça- buk iş görülmesini — istemekte bayık (hak)lı olduğunu bildir- diler. Şimdi, düşünüşünü bildirip gidilecek yolu göstermek - uluslar birliğine düşüyor. Onun söyliye« ceği ne olursa olsun bu yüzden ötürü bir yakın savaş olacağımı kestirmek zordur. Fakat bu nota genel siyasa çalımını ( vaziyet ) epey karanlıklaştırmıştır. — * Suikast Mi? İsviçre de Bir Şebeke - Meydana Çıkarılmış Belgrattan yazılıyor: İçlerinde Loyoş Kiş lasminde bir de Macar bulunan bir suk- kastçi şebekesi İsviçrede yaka- lanmıştır. beke, Romanya ve Çekos- lovakya Hariciye Nazırlarını ö dürmeye memur edilmiştir. Yine Kiş isimli bir Macar da Nis'te yakalanmıştır. Tütüncülük Bu Yıl Çok Bereketli Bugüne Kadar 11 milyon Satıldı Izmir, 25 (A.A.) — Dün ak- şama kadar mıntakamızda satılan tütün miktarı 11 buçuk milyon kiloyu bulmuştur. Bunun bir mi- yon dokuz büz bin kilosunu İn- hisar idaresi almıştır. Müstahsil elinde daha bir mildon kilo kadar tütün vardır. Bu sene tütün değeri vasati olarak altmış kuruştur. Rekolte 12 buçuk milyon tahmin edildi- ğine göre temin edilen para 7 buçuk milyon liradır. Geçen se- neki rekolte 18 milyon kilo idi ve vasati fiat 35 kuruş olduğuna göre temin edilen hasılat 6 milyon liradan ibaret kalmıştır. Muğla, 25 (A.A.) — Piyasanın açıldığı tarihten bugüne kadar iki milyon kiloyu aşgın tütün sa- tılmıştır. Birinci sımıf tütün ka- mamış, fiatlar kırk kuruşa kadar düşmüştür. Türk Musikisi Çalışmaları Ankara, 26 (Hususi) — Am- kara Halk Evinin Türk musikisi yolundaki çalışmaları hayli ileri- lemiştir. " Gelecek ay içinde bura ve Istanbul Halkevlerinde çok güzel musikili eserler temsil edilecektir.