5 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

5 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

e 5iya S80N POSTA ” Büyük resimil roman ammmmuazam 66 aa. Yazar: Sermed Muhtar Alus İKİ GÖNÜL BİR OLUNCA.. Samanlık Seyran Olur ! Yemek Salonu Da Pek Müzeyyendi.. B - 4 - 985 Şu noktayı da anlamak iste- yeceksiniz : Herkesin yözüne nasıl baktı?.. Suratı asıp somurtmağa - başla- madı mı?.. Gelinlik çehresi gü mezse her şeye hamledilir. Ya delikanlıyı beğenmediği, ya da başka birinde gözü olduğu anla- şılır. Zavallıcığın o derece benzi uçmuş, rengi solmuştu ki - Na- turası biraz esmerce ya - limoni rengi kararlın, — kirletin, sonra cenaze evinden çıkmış gibi gamlı, kasavetli bir şekle — sokun, işte onun koltuktan sonraki siması. Kremleri, podraları, sanki bir anda uçmuştu. — pemboeliğinden, allığından eser kalmamıştı. Gör- leri ne kadar yaşarmış olacak ki sürmeleri dağılmış; göz kapakla- rının etrafına yayılmıştı. Gözleri öyle batmış, çukura gitmişti ki uzaktan bakınca simsiyah bir âma gözlüğü takmışa benziyordu. Zilhanımın yanında — dıvara yazdım. — Kardeş, işte şaraya yazı- yorum. dedim. Bunlar bir arada yaşayabilirlerse, dirlik düzelliğe erebilirlerse bu bileklerimin iki- sİinide cayır cayır keserim, Büyük konaklarda, son za- manların âdeti olduğunu demin söylediğim veçhile beş koltuk mu ne yapılmış. Arak İzzet Paşanın kilere, Başmabeyincinin haremine, Hazinci hassa nmazırının mada- masıma ayrı ayrt tekrarlanmış.. Birini görmedim, Zilhanımın oda- sından dışarı adımımı atmadım. Yemeğin saltanatını, .ıhıııı- liğini ne siz sorun, ne ben söyle- yeyim. Havuzlu taşlıktan — sola yürüyünce, tıpkı onun kadar, yine mermerzeminli yemek salonuna yüz kişilik bir alafranga sofra kurulmuştu. Üstündeki takım tak- lavat Beyoğlu lokantalarının yahut büyük düğün aşçılarının — eşyası değil, Tabaklar, çanaklar, sürahl- ler, bardaklar hep kristal ve yal- dızlı, çatallar, bıçaklar, kepçeler bütün gümüş, Öörtüler, peşgirler, peçeteler keten.. Hepsinde Yek- tanın markaları, hepsi Avrupadan yeni getirtilmiş ve ilk defa olarak kullanılıyor. Üstünde at koşturacak kadar uzun olan masada ne çerezler, ne meyvalar, ne çiçekler. Yemek dağıtanlar, aktrisler kadar süslü, beyaz brostelalı, tasvir gibi mat- mazeller... Kimse yerini — vadırgamadı, zira Atâ paşa, konağında tam bir hafta ömür törpülemiş. Sofranın plânını bir kâğıda çizip bir bir rakamlar koymuş, oturacakların yerlerini tayin etmiş. — Okadar uğraşmış, itina etmiş ki kaç kere yırtıp yeni baştan yapmış. En mü- him resmi evrakları bırakıp işini güclünü buna hasretmiş. Meselâ, en İtibarlı yere sadra- zamın ki oturmak lâzım. Halbuki onun haremi nisbeten genç sayı- hr, saniyen sadrazam — denilen kişi de daha dünkü adam. He- men şehislâmın familyasını koy- muş... Yanında seraskerinki.. Se- raskeri1 hanfendin'n — pitişiğine Sıraca kaptan paşanın refikası geliyor; şimdiki Kaptan paşanın ise madaması var. O mevkie oturtmak — caiz mi? Buraya da Dehi'iye nazırının mı, Adliye na- zırının. mi, görmüş. Bir de baktım ki dediğim 40 arçın boyundaki masanın nihaye- tinde diğer bir devrim sofra... Bakındı şu Ata paşadaki kıli kırk yarmıya, ince düşünüşe. Bazı hamfendilerdeki azametin aşırılı- ğını biliyor. Bunları uzun masanın neresine oturtsa mutlaka memnun olmıyacaklar; ya hiç oturmıyacak- lar, yahut ta ilişir İlişmex fırlayıp kalkacaklar; arada da dargınlık çıkacak. Böyleleri için de bu yu- varlak masayı tahsis ettirmiş. katının da bir uçtan bir uca olacağı şüphesiz. Yandaki salon- lara da çift çift sofralar, halayık- ların dairesindeki odalara bile aralı aralı masalar dizilmişti. Mübalâğam olmasın, bir tah- tada dört beş yüz kişi sini başına oturdu. Camekânın arkasındaki bando, enval morsular, opera par- çaları çalarken yemek yendi. Susun Allabınızın aşkına, sa- kın neler vardı diye hiç sormayın. Nakletmeye başlarsam avucunuzu yalamaktan halolursunuz; ihtimal imrene imrene bir yeriniz de yişer. * Artık seyircilere kapılar açı- mıştı. Güya bileti olanlar içeri alı- nacak da fazla kalabalığın önü alımacak.. Dilime tuzu basıp peçeteme ağzımı kuruladım. (Yarabbi şil- küri) deyip kalkarken etrafıma bir göz gezdirince ne göreyim? zevcesini — muvafık [ ; Hafız Saminin mukabelesi varken Kızıltaş camilinin içi ne haldedir, tıpkı eşi. Omuzomuza vücüt, balık “istifi gibi imsan... Biribirini itenler kakanlaş göğüs- leyenler dirsekleyenler; ağız da- laşı edenler; çeğnendim — ezildim diye yaygarala; bayılıyorum, bir yutum su diye feryatlar; çocuk haykırmaları, viyaklamaları.. Acelemden evvelce — görme- mişim. Direkli taşlıka, sağlı sollu merdivenlerin altıma, Üçer Üçer, altı küp konmuşmuş,.. Operator Hâzım paşanın biraderi Avni Beyin Veznecilerdeki Japon ma- ğgazasında, çiçekli çiçekli Japon vazoları vardı ya, — onların en büyükleri, adam — boyundaları.. Altlarında gümüş musluklar.. Hepsi nevi nevi şerbetle dolu imiş; içlerine kaya kadar buzlarda atılmış.. Sebil sebilullah. Ismini — zikretmenin — lüzumu yok. Maruf bir paşa haremi, âhu dudu şerbetinden, Üst Üste tam 7 bardak içti; gözümle gördüm ve saydım. Artık pespaye güru- hunun ne derece kırbaya dön:- düklerini siz kıyas edin. Bu kadar kişi, bu kadar aşa- gılik kimseler bilâtı nerede bul- muş dersenlz orası bana karanlık. Yemek — patırtısının — arkası almmış, sofralar boşalmıştı, fakat yine herkes kör boğazındaydı. Aman efendim aman, etrafa ne pastalar, şekerlemeler dağıtıl- dı, ne kalıp dondurmaları, buzlu bonbonlar ikram - edildi, billâhi anlatamam. ( Arkası var ) İlk Gazeteciler Kongresi İçeri işleri Bakanı Bay Kaya dün öğleden ıoınısgkı'r: Otelde gazetecilerle bir musahabe yapmış, toplanması — ötedenberi tasavvur edilen ilk gazeteci kon- gresi — etrafında konnıu.lmıııtuı. Kongre mayısın sonuna — doğru toplanacaktır. Bay Şükrü Kaya akşam treni ile Ankaraya dön- müştür. Resim dünkü konuşma sırasında alınmıştır. İstanbul Milli Emlâk Müdürlüğünden : Cins ve Mevkil Muhammen Tediye çartı Lira Beyoğlunda Kâtip Mustafa Çelebi mahalle- sinde parmakkapı caddesi ile caddel kebi- rin köşesinde ıhındı iki dükkânı bulunan 2, 4, 105 No, lı beş katta on oda vesair müştemilâtı havi kâgir evin onda bir hissesi. Çelebi oğlu Alâetlin mahallesinin zarı caddesinde üstünde odası Iki müsavl 3135 — taksitte Balıkpa- bulunan eski 87 yeni 5 No. lı kâgir dükkânın Elli Yedi Bin Altıyüz bissede on iki bin ikiyüz bissesi. Yemişte ahiıçelebi mahal'esinin Limon iske- lesi sokağında 32 No. li kâgir dükkânin Yediyüz yirmi hissede on iki hissesi 150 Def'aten Yukarıda yazılı yerler hizalarındaki kıymetler üzerinden 8/4/935 Pazartesi günü saat on İki buçukta açık arttırma usullle ayrı ayrı satılacaktır. İsteklilerin ve şeraitini anlamak isteyenlerin her birinin mehammon kıymetinin yüzde yedi buçuğu nisbetinde pey akçelerile müracaatları. “R,. “1459,, Bugün bu gece Şehzadebaşı HİL AL önömaznde BRİGİTTE HELM ve JEAN MURAT'nın en son temsil ettiği VORONZEFiN ESRARI Harika, heyecan ve ıstırap filmi. — Ayrıca: KARIM BENİ ALDATIRSA Türkçe sözlü ve şarkılı büyük operet İL Emlâk ve Eytam Bankası ilânları —| Taksıtle Satılık Arsa Mevkil ve Nev'i Depozito Teşvikiyede bostan sokağında 4/9 kapu 1300 lira ve 30 harita numaralı 619,50 — (altıyüz ondokuz buçuk metre murabbar arsa) Yukarıda yazılı arşa ilki peşin olmak Üzere sekiz senevi ve müsavi taksitle ve açık arttırma ile satılacaktır. Ihale 13 Nisan 1935 cumartesi saat onda yapılacaktır. İsteklilerin tayin olunan gün ve saatte Şubemize müracaatları. — (76) 378 Taksitle ve pazarlıkla satılık arazi Esas No. Mevkii ve Nev'i 599 — Bakırköyünde Çırpıcı ve Veliefendide Çörekçi Çeşmesi civarmda 36 harita numaralı 8464 metro murabbat arari. 75 600 — Yine orada 37 harita numaralı 7248 metro murab- bar arazl. 65 Yukarıda yazılı iki parça arazi sekiz taksitle ve pazarlıkla satılacaktır. İsteklilerin 8 Nisan 1938 Parartesi günü saat onda şubemize gelmeleri. — (78) Taksıtle Satılık Köş Mevkil ve nev'i Deporito Lira Dıpoıko Lira 642 — Büyükada'da Nizam'da Sefer Oğlu Köşklerinden ayrılma 3 parsel No, li 1920 metro murabbat Kuleli köşk. 1400 Yukarda yazılı Köşk ilki peşin olmak Üzere sekiz senevi ve müsavi taksitle satılmak üÜzere açık arttırmağa konulmuştur. İhale 17 Nisan 1935 Çarşamba günü saat onda vanılacaktır. İsteklilerin Şubemize gelmeleri. — (88) * * İstanbul Dördüncü İcra Memurluğundan : Emlâk ve Eytam bankasına birinci! derecede ipotekli olup te- mamına ( 1065 ) bin altmış beş lira kıymet takdir edilen Kandillide Vaniköy caddesinde 12 No, li kayıkhane arsası açık arttırmaya konmuş olup ilân tarihinden itibaren şartnamesi herkes tarafından görülebilecek ve 13-5-935 tarihine raslayan Pazartesi günll saat on dörtten on altıya kadar dairemizde açık arttırma suretile satılacak- tır. Arttırmaya İştirak için muhammen kıymetiain * 7,5 ğu nisbe- tinde pey akçesi alınır. Biriken bina vergilerile çöp ve fener resim- leri ve vakıf icaresi müşteriye aittir. Arttırma bedeli muhammen kıymetinin © 75 şini bulduğu takdirde alıcısı üstünde bırakılacak aksi halde en son arttıranın teahhtidti bakı kalmak şartile on beş gün uzatılarak 28/5/1935 tarihine ras'ayan Salı günü aymı yer ve saatte yapılacak olan ikinci arttırmasında arttırma bedeli muhammen kıymetin * 75 şibi bulmazsa satış 2280 No. lı kanun kükümlerine tevlikan geri bırakılacaktır. Satış bedeli peşin olarak alınır. İcra ve iflâs kanunimun 126 ıncı maddesine tevfikan ipotek sahibi ala- caklılarla diğer alâkadarların ve irtifak hakkı sahiplerinin gayri- menkul üzerindeki haklarını ve hususlle falz ve masrafa dair olan iddialarım evrakı müsbitelerile birlikte yirmi gün İçinde dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi halde hakları tapu sicillerile sabit olma- dıkça satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar. Alâkadarların işbu maddel kanuniye ahkâmına göre hareket etmeleri ve daha fazla malümat almak isteyenleri 34/1181 Dosya mumarasile dalre- — mize müracaatları ilân olunur, Devlet Demiryolları anları İşletme Umum idarı Hayvan nakliyatına mühim tenzilât Yeni tarife 1 Mayıs 1935 tarihinden itibaren tatbik edilecektir. Ehli, Yabani ve yırtıcı bil'umum kanath ve kanatsız hayvanlar, bu tarifeye dahildir. Dört ayaklı ehlt hayvanlar tam vagon hamu- lesile nakledildikleri takdirde nakliye ücretleri, verilecek vagonların taban satıhlarının beher metre murabbaı üzerine hesap edilecektir. Nakliyat sahiplerine kolaylıkk olmak için yeni tarifeyi ve her mesafedeki nakil Ücretlerin! gösterir baremli tarifeler — satılacaklır. Fazla tafsilât için istasyonlara müracaat edilmelidir. *1723,,