5 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

5 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

SON POSTA İTTİHAD ve TERAKKİ Nasıl Doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. 8 İncl kaım No. 244 Wer hakkı mahfuzdur. Ziya Şakir $- 4.- 985 Nasıl Öldü? Istizah Takririni Talât (Paşa) Duyunca Hayretten Hayrete Düşmüştü.. 8 — Harbıumumiye bilâ sebep girilmiş ve bu şerefi —meş'ume nailiyot için Bulgarlara memle- ketin bir cüzü da terkedilmiştir. Işbu fillerin failleri bakkında, hükümeti - cedidenin — malümatı neden ibaretir?., İIşin mahiyeti hakkında ne tasavvur edilmekte- dir? İttihaz edeceğli tetbire, ne vakit mübaşeret edilecekti. Bu teklifleri, hükümeti cediden sual eyleriz.| Uzun müşavürelerle yazılan bu istizah takririnin hentz mü- rekkebi kurumadan, bunu haber almış.. İşin bu kadar ileri gö- törüldüğüne şaşa kalmıştı. Garibi Şurasıdırki bu takrir iki gün ek de dolaştığı halde bunun altına hiç kimse imzasını koymamıştı. Artık — ittihatcılar, tam bir riyazi kat'iyetle anlamışlardı, Bir- birini takip eden bu sert ittiham darbeleri altında barınamıyacak- lar.. Bundan sonra memlekette huzur ve sükün bulamıyacaklardı? Şu halde nme yapmak lâzımdı ?... Hep birlikte memleketi terkedip çıkmak mı?. O zaman meydanı büsbütün düşmanlarına bırakmış olacaklar.. Vatan haricinde, son- suz bir. cidal içinde çırpınarak, uğraşıp duracaklardı. Son panikten sonra adetleri üç, beş yüz ferde İnen ittihat- çılar, şurada burada toplanarak vaziyeti — müzakere — ediyorlar.. Muhtelif noktalnazarlarını, mer« kez umumiye bildiriyorlardı, Fi- kirler, yine ayrılmıştı. Mühim bir — ekseriyet; isimleri etrafında — en çok dedikodu uyanan zevatın cemiyetten İhraç edildiğini ilân — etmeyi.. Proğra- mı da halka ve — muheliflere hoş görünecek tarzda tadil eyle- Mmeyi tavsiye — ediyorlardı. Bir kısmı da, cemiyetten son ferd kalıncaya.. Ve onun da mukave- met unsurları kırılıp mahfolun- caya kadar - Herce badı abad - mukavemete taraftar bulunuyor- lardı. Fakat — merkez . umumi, bötün bu —muhtelif düşünceler ve tavsiyeler karşısında bocala- dıkça bocalıyor; henüz salim ve kat'i kararını veremiyordu. Nihayet, atılmıştı; — (lttihat ve Terakki) teşek- külünün (şahsiyeti manevliyesi ) ni bu hakaretlerden kurtarmak., ve onu, kalplerde yaşatmak Vâzım- dır. Bunun için de bir fedakârlık kabul etmeye İhtiyaç — vardır... Şu halde, evvelü (Ittihat - Terak- ki) ismini ortadan — kaldıralım. Artık bu ismi, tarih karşısında öldürelim, Onu, tarihin mezarına gömelim. Fakat biz, onun manevi varlığını bir başka kalıba döke- lim. Başka bir nam altında, tıpkı (gizli bir tarik) gibi, — cemiyetin esas maksadını devam ettirip gidelim. Bu fikir, başta — Talât Paşa olmak üzere birçoklarma mülâyim gelmişti. — Çünkü « son günlerin hâdisatı dolayısile - süxüle süzüle tortudan ibaret kalan (öz İttihat- çılar) n ekserisi, ötedenberi gizli ortaya şu son fikir teşekküllere intisap etmişler, bu gizliliğin tatlı heyecanlarile ünsi- yet kesbeylemişlerdi. Şimdi, (ltt- hat ve Terakki) ye de — o şekli vermek.. tıpkı meşrutiyetin İlâ- nından evvel olduğu — gibl onu yine #esrarengiz bir şekilde yü- rütmek., bu da, ayrıca bir zevk verecekti. Bu mesele müzakere edildiği zaman, — cemiyetin bazı eski azaları, bu son — fikrin lehinde İradei lisan ediyorlar: — Nasıl ?.. Nihayet, bizim de- diğimize geldiniz mi ?.. Meşrutiye» tin ilânından sonra, cemiyetin yine mahrem kalması için barbar ba- gırmıştık. Fakat ne yapalım.. Dok- tor Nâzım bey biraderimize söz dinletemedik. Çırçıplak ortaya a- tıldık. Kulüpler yaptık. Kapılarını ardına kadar açtık. Onümüze ge- leni içimize aldık. Başlarımızın ü- zerine çıkardık. İşte nihayet on- Bahtiyar Bir Geîç__ Tutumlu Davranmasının Mükâfatını Gördü Bay Raif İş Bankası veznesindaen müküfatını alırken Senede iki —defa kumbara sahipleri arasında çekilen 10,000 lira müküfatlı Iş Bankası tasarruf ikramiyelerinin birinci — keşidesi bu ayın ilk günü tarihinde An- karada Noter — huzurunda İcra edilmişti. Bu keşidede 1000 lira- lık birinci mükâfatı Iİş Bankasının Galata Şubesinde 22990 No. lu kumbara sahibi Bay Ahmet Raif kazanmıştır. Bay Ahmet Raif 30 yaşında bir gençtir. Bir buçuk iki senedenberi para biriktirmek- tedir. 4 ay kadar evvel 300 lira- yı bulan birikmiş — parasını İş Bankasının Galata Şubesine ya- tırmış ve bir de kumbara almış- tır. Şu sırada Bay Ahmet Raifin 400 liraya yakın birikmiş parası wardır. Son keşidede de tutum- luluğun mükâfatını görmüş oldu. | ların açtığı çukura bizde yuvar- landık... Halbuki biz, Meşrutiyetin ilanından sonrada mahremiyetimi- zi muhafaza edecektik. Yine eski gizli kuvvetimizle Meşrutiyetin bir bekçisi olmayı tercih eyliyecektik. Tlk teşkilâtımızda bizimle beraber canla başla çalışan arkadaşları güceadirmiyecektik. Bari, bu hata- mızı bilelim. Daha henüz herşeyl mahvolmamışken, cemiyetin şu enkazından İstifade edelim, Diyorlardı... Bu fikir, biriki gün zarfında bir hayli taraftar pey- da etmişti. Fakat.. (itthat-tarakki) ismine damağından bir çerçeve yapan.. Ve onu, o çerçeve içinde mukad- dev bir sümbül gibi yaşatmaktan zevk alanlara, bu ismi feda etmek, çok acı gelmişti. Hela (merkez u- mumi), derin ve mateml bir sü- künet içinde idi. (Arkamı var ) Belediyo Zabıta Memurları Dahiliye bakanlığından gelen bir teskereye göre, belediye zabr- fta memurları bundan sonra me- mur sayılacaklar, tekaldiye de ala- caklardır. TEŞEKKÜR Halkın — rahmetine kavuşan Mühendis Bay Ahmed Asım'ın cenaze merasiminde hazır olanlar, Mektup ve Telgraflarla taziyede bulunmak suretile sonsuz keder- lerimize ortak olan zevata derin saygılarımızı sunarız. Rahmetlinin ailesi namına Kütahya Noterliğinden : Adapazarı Türk Ticaret Ban- kasının 15/7/934 gün ve 101/552 sayılı mektubu ile mezkür ban- kanın İltizamı altında bulunan Emet kazasına bağlı mahyayeri göz ormanlarının banka nammna mes'ul müdürlüğünü yapan Sadı- kın Adapazarı Türk Ticaret ban- kası Kütahya şubesinin 31/1/935 gün ve 11/269 sayılı istidaslle mezkür ormanlardaki mes'ul mü- dürlük — vazifesinden — azledilmiş olduğundan azil tarihten İtibaren bankanın nam ve hesabına her hangi bir sıfat ve salâhiyeti kal- mamış olduğu herkesçe bilinmek özere ilân olunur. 3 Nisan 1935 Sayfa 9 ! Yeni Soyadları Okurlarımız Âyni yorlar. Buna istanbulda Ve Diğer Şehirlerde Sabık muhasebecilerden Bay Şevket, eşi Bayan Ayşe, kızı Bayan Ücrsüye, kalgbiraderi Di- vanı muhasebat murakip muavini Bay Ihsan, eşi Bayan Hediye, oğlu Bay Nihat, Bay Nejat kızl Bayan Nahide Akkoyunlu. Muşta Muş, (Hususi) — Merkez ta- pu müdürü bay Cemal, başkâtip bay Mecit, merkez — memuru bay — Ismail — Fethi — Sengir, kâtip Celâl Küâtan, Bitlis ta- pu memuru bay Dursun Ergün, kâtip bay Abdülvehhap Güler, Bulanık tapu memuru bay Âdil Aydın, Selhan tapu memuru bay Hamdi Ayhan, Çapakçur tapu memuru bay Şebel Yavuz, Sasun tapu memuru bay Ali Rıza Yıl- maz, Motki tapu memuru bay Lâtfi Öge, Biugöl tapu memuru bay Necati Bayram, Muş merkez tapu odacısı Cemil Kotan, Muş emniyet memuru bay İsmail Gün- tay, birinci komlser bay Mahmut Lütfi Akunt, 2 iİnci komiser bay Abdülkadir Erkan, 3 üncü komiserlerden bay Mahmut Kara- kaya, bay Kadri Akalan, bay Hasan Bozkurt, polis memurların- dan bay Hamdi Sayın, bay Nazım Dündar, bay Yasin Öztürk, bay Ismail Oğuz, bay Muammer Mogol, bay Refik Salman, bay İzzet Sayın, bay Yusuf- Özdemir, bay ı Spor l Bugün Yapılacak Müsabakalar Istanbul futbol hey'etinden Bu gün yapılacak muntaka res- mi maçları: 1 — Beşiktaş “Şeref,, alanın- da: alan görcüsü Saim Turgut saat 10 da Beşiktaş, İstanbul spor genç takımları hakem Nuri. Saat 11,15 de Beşiktaş - Istan- bul spor B. takımları hakem Nuri. Saat 13 de Doğanspor, Su- merspor A. — takımları hakem Adnan Akınt Saat 14,45 de Karagümrük Ortaköy A. takımları hakem Sa- im Turguttur. 2 — Fenerbahçe alanında: sa- at li de, Fenerbahçe. Haliç şilt maçı. Hakem Halit Galip... Ulusal takım Galatasaraya karşı Bu gün Taksim stadyomunda ulusal takım, Galatasaraya karşı bir ekzersiz. maçı yapacakdır. Galatasaray kendi kadrosile bu maçı oynuyacakdır. Geçen cuma İstanbulspor, Güneş muh- telitini beş bir mağlup eden ulu- sal takımın Galatasaray karşısın da nasıl bir netlice alacağı me- rakla beklenebilir, Ingiliz antrenörünün hakemliği altında oynanacak bu maç saat 16 da başlanacaktır. İki Boks Maçı Paris, 4(A,A) — Fransz — ALTIN SESLİ - ŞEN - OYNAK ve GÜZELLER GÜZELI MARTHA EGGERTH: VİYANA BÜLBÜLÜ ilaind MELERK — “zcmannda bir harika gibi allışlanmaktadır. Bugün saat 11 de tenzilâtlı matine vardır. İsmi Sık, Sık Alı- Dikkat Etmelidirler ——— Sırrı Oğural, bay Naim Şahin, l bay Reşat Özer, bay Haydat Alkan, bay Hulusi Aslan, nafia« l dan mühendis vekili bay Abdüre rahman Özen, nafia başkâtibi bay Reşit Özker, amele kaâtibi bay Zübeyr Özer, ikinci amele kâtibi bay Fikri Özdal, odacı Selim Güler, baytar müdürü bay Hulusl Tüser, vilâyet jandarma kuman« danı bay Ziya Karabey, vilâyet J. bölük K. bay Hakkı Sönmez, — şube reisi binbaşı bay Fuat Yak — çın, şube reisi binbaşı bay İsmail Alpaslan soyadlarıni almışlardır. Okuyucularımıza cevapları- mızı Yakacık Hacı Halil sokağı No,7T9da Bay Şükrüyet Cengiz tarihte ün almış bir Türk hükümdarının adıdır. Soyadi kanunu bu şekil İsimlerin alınma- sını — menetmiştir. Binaenaleyh başka bir soyadı aramalısınız. Bay İ. T ye; Tonguçun man,, dır. Hırkaişerif camif müezzinlerinden Bay M. Esada; Size Roman oğlu denmesinin sebebi, herhalde aileniz büyüke lerinden birinin Romanyalı olma-« sından doğuyor. Romen, Roman yabancı bir kelimedir. Binaenaleyh başka bir soyadı aramanır daha münasibtir. manası “Kahra« —a Kadın, Erkek ad ve soyadları Ünliyersite doçentlerinden Bay Maral Okay yasasına uygun olarak bir veri esaa nd ve soyadı bulap sıralamıştır. Bunların bir — kasmina — hergün — bu #litunlarda yazıyoruz: Bu münasebetle Bay Maral Okay diyor ı * — Sözlerin birleşmesinden yaptığım b'n beş yüz demlü adlarla çalışırken, #ekiden geçen bir bilget her çağ — görü- mün öalnde cunh duruyordu; Türkistanda okuldu. İken (Bor—Kuri) adında elan bir arkadaşım, Tosundan — (birdenbire) Ağram adını alıvermişti. Bu ad değiştir- me Mekkeade olmuş. Arkadaşımın babası hacda iken onun için de hacci halda yaptırmak istemiş ve Boru adımı yazdı- rırken orada bu ad kaba bulurmu; ve Ağrama çevrilmiştir., Aşağıda yazılan Türkçe adlardan kar dınlar için uygun olanı (k) ve erkek için uygun olanı (e) harfile gösterilmiştir. Yan" Tarında (4) harfi bulunmayan adlar da soyadı ıçin elverişli görülmşütür.,, lgüç Yürtverdi — Yuctaydın Yağmurtaş — Yeniyer Yönverdi Yazgün Yalyön Yeşliyer Yartad Yayer Yenikapı Yazkent Yeniköy Yeninda Yurtkent Yazçiçek Yeşilada Yazaydın Yildir — () Yurtçi Yüksekdeğ Yeşlikent —— Yıldıztepe Yeşiltepe Yurtbağ Yenigün Yaztepe Yurter Yenitepe Yolverdi Yurttepe Yen yol Yurtçiçek (e) | Yeşlibağ Yeralma (k) Yenidalga SON 6) Yazyol Yaşilköy Yarkent Yes yerdi Yüksestepe Yenibağ Yenikalkan Yaşilyol () boksörü Dognio, 10 rayundda sayı hesabile Yung Perez'i yen- miştir. Madrit, 4( A.A ) — Tüy sike let dünya boks şampiyonu Ame- rikalı Freddi Miller, sabık İspanya hafif siklet şampiyonu, Katalom ya'lıı Miko'yu Üçüncü ravundda nakavt ederek yenmiştir. Dr. HAFIZ CEMAÂAL Dahilige Mütehassısı Telefon 118, Divanyolu 22398 Cumadan maada her 21044 gün öğleden sonra eeei * S