April 25, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

April 25, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

____B__.S:yh SON POSTA Nisan - 25 T oe 00 e» .. Gürbüz Çocuk Günü Celenler Konuşan Kâğıt Yapıldı İki Sovyet mühendisi uzun seneler çalışıp ça- Srsmelan baladıktan sonra plâkları da-| gübim olduğu bir mamı atıla-| hakışta anlaşılan caklar? bir keşf yapmış- lardır. Bu keşfe verilen ad * ko- nuşan kâğıt ,, dır. Yani bu fen adamları, plâklarda yapılan şeyi hususi bir kâğıt üzerinde yapmı- ya muvaffak olmuşlardır. kâ- ğıt, fotoğraflara mahsus olan cinsdendir. Onların — buldukları Alet sayesinde fotoğraf kâğdına alınan sesi, bir yarı makinesinin kıvrılmış kâğdı gibi muntazam sürette — bükülüp, — Açılmaktadır. Bu âletin asıl hususiyeti, ışık ih- tizazatını sese tahvil edebilmesi- dir. Bir diğer ehemmiyetine ge- Hace, Bu da ucuzluğudur. Çünkü bir saat müddetle söz söyliyen böyle bir kâğıt beş rupleye mal olmaktadır. Asıl ses almıya mah- sus olan âlet ise 100 ruble ile yapılabilmekte imiş. * Mırnf bir Brezilyalı muharrir geçenlerde Amazon nehrini takipederek mem- T'dl;ıh":"_ leketin iç kısım- ap Ü- | larına girmiş. Bu lundu adam Mösyö Joze Lopezdir. Ve görmüştür ki, mem- leketin içinde yaşayan yerli kırmızı derililer, bugünkü telefonun ceddi addolunabilecek, iptidai bir tele- fonla aralarında konuşabilmekte, daha doğrusu haberleşmektedir. Bu yerlilerin — evleri — Malokkas ismini alıyor ve her ev, biribirin- den bir kilometre — kadar bir mesafededir. Çünkü o havali halkı yakın mesafelerde komşuluk yap- mak — istemiyorlar. er evde, adına Kambarisü denilir bir alet vardır, bu yuvarlak bir değnektir. Evin avlusundaki kumun içine arısına kadar gömülmüştür. Bu ııııı tabakasına, mika, ağaç süp- rüntüsü — ve kemik — parçaları karıştırılmıştır. Üst kısmında ise, bir diyafram teşkil edecek surette kauçuk ve deri vardır. Bu deri bir nevi def veya davul şeklinde gerilmiştir. Bu def veya davula vurulduğu zaman, gürültüsü — bütün civar evlerden işidilmektedir. Demek oluyor ki bu değnekler, ses nakle- den bir taş tabakası üzerine gö- mülmüşlerdir. Şu suretle Brezilya yerlilerinin bizden daha evvel telefon kullandıklarını ve onların telefonunun bizimkinin ceddi eylemek ok duğunu kabul Tâzım geliyor. Bir Doktorun Günlük Esrgembe, Notlarından (*) Romatizma —V Romatizmanın giriş kapıst ökse- riyetle boğazdır. Şıddetli hunnak- larla başlayan romatizma çoktur. İlâcı Salisilat denilen maddedir. Söğüt ağacından çikarılır. Banyo- larda esas tedaviyi teşkil ederler. Banyolar, radyo - aktivitesi - olan membalardır. Memleketimizde kü- kürtlü ve çelikli wcak sular var- dır. Bursa, Yalova, Çeşme, Gü- nan, Haymana, Armutlu bu ara- dadır. Her rtomatizma üç sene arka arkaya her sene bir ay de- vam etmek ve hergün bir veya | iki banyo almak süretile tedavi | edilir. Vasati hararet — derecesi | 37 88 olmalıdır. Kalp hastalığı, İ damar katılığı olanlar da banyo | yapabilir. Fakat doktorun tavsiye edeceği şekil ve derece de - suya girmelidir. P Bu notları kesip saklayınız, yahut D bir albüme yapıştırıp kolleksiyon yapı- | omuz. Sıkinti. gamamınızda hu gotlar bir | dektor gibi Imdadımıza yetişebilir. 'Dün, Küçük Yavrular Müsabakalaş- tılar Ve Kupalar Alarak Sevindiler Çocuk bayramı proğramının bir icabı olarak dün sabah saat on birde halkevinde meme, ma- ma ve oyun çocukları arasında bir gürbüzlük müsabakası yapıldı. Hakem — heyetine — doktor bay Ali şükrü riyaset etti. Bay Ali Şükrünün çocuk bakımı hakkın- daki konferansından sonra müsa- bakaya 39 çÇocuk girdi. Meme çocuklarından Üsküdar Şemsipa- şa Parlak sokak 34 numeroda bay Hikmetin —oğlu —Kudret birinciliği, Beyoğlu hamam soka- ;ındı tüccardan bay Irfanın oğlu idvan ikinciliği, Tophane kum- baracı yokuşu Serdar sokak 1 numarada bay Ekremin oğlu Fu- at üçüncülüğü kazandılar. Neclâ Izzet, Süna birer taktirname al- dılar. Mama çocuklarından Beşiktaş kızlar ağası 9 numarada bay Ke- malin kızı Yüksel birinciliği, Ba- Müsabakanın sevinçli bir anı yazıt tavşantaş 8 numarada bay Zekinin oğlu Oğuz ikinciliği Ca- ğaloğlu 2/4 numarada Müber- ra Üçüncülüğü aldılar. Özdem de bir taktirname kazandı. Oyun Çocuklarından Birsen birinciliği, Gönül ikincili- Yıldız Kongresinin Sonu ToplanîBird—en Fazla Evliliği Protesto Etti Bugün, Son Bir Toplantı Daha Ve Her Kes Yerliyerine Dönüyor ı Baki, bu kubbede kalan bİir hoş sada imiş —Milletler birliğine bir te- menni gönderilecek. Milletler ce- miyeti bu temenniyi alır slmaz, dünyada mevcut bütün hükümetle- re baş vuracak. Kendilerine müra- caat edilen hükümetlerde, bu, ta- hakkuku istenilen temenni muci- bince; kendi hudutları - içine :î recek olan muhacir kadınları maye edecek, onlara iş bulacak, onlara yardım göstoermekten ka- | çınmıyacak! x Bu hor gördünüz satırlar, bir çok kudınların, saatlerce süren müzakerelerden, münakaşalardan sonra verdikleri büyük karardır. Şimdi, zavallı muhacir kadın- lartın, bu müjdeşi duydakları an- daki hallerini bir tasavvur edin! kimbilir ne kadar sevinecekler... Ve bu kararı veren yüksek hem cinslerine ne içten dualar okuya- caklardır! Düşünün bir kere... Her girdikleri yerde yardım... Her ayak basdıkları memlekette himaye... Ve iş... Muhacirler, bu her kula müyesser olmıyan ni- metlerin kadrini bilsinler, ve dün- yaya kadın geldiklerine şikür edip yan gelsinler. Dün son dafa toplanan kadın- lar kongrasınde bu karar veril- dikten sonra, nahoş bir hadise- cik de oldu. Fakat ben, bu kararın keyfi- ni kaçırmamak için, bu hadisenin didikodusuna girişmiyeceğim. Hem bence, yüzlerce kadım bir arıya toplıyan, sonra da gün- lerce süren bu kongranın, bir tek hadisecikle kapanmasını, alkışla- | mıya değer bir muvaffakıyet sayı yorum. Kongrenin dünkü son, hara- retli. ve hummalı faaliyetin- den alhlman — laymetli — netice ve —muvaffakiyet — sade bu nunla da kalmamıştır. Bir çok Müslüman memleketlerinde, erkek- ler hâlâ müteaddit kadınlarla evlenebiliyorlar, Dün, kadınlar bunu şiddetle protesto ettiler, ve bu müsaadeyi veren hükümetlere, artık bundan vazgeçmelerini tavsiye cettiler. undan — sonra, — Arısıulusal kadınlar komitesi iİle, Arsıulusal kadınlar konseyini — birleşmesi teklif edildi. Bu mesele çok mühim gürüldü. Hatipler, murahhaslar biribirine girdiler. Ateşli mÜnakaşalar koptu. Nihayet, bu iş, yeni teşkil olunan İcra komitesine havale olundu.. Şimdi bu büyük işi de, o ko- mite başaracak. Bütün bu işleri bir güne sığ- İstanbul Evkaf müdüriyeti ilâ ği, 2/4 Pakize Üçüneülüğü kazandı- lar. Gayyur, Muallâ, Selma, Me- tin Rıdvan, Neclâ, Coşkun, Rıd- van' İrfan, Saliha birer takdirna- me aldılar. Birinci ikinci ve üçün: cülüğü kazananlara hediyeler da- gitildi. Okuyor Milâno, 24 (Husust ) — Hebeş imperatoru, — Habeşistanın — hiç kimseden korku su olmadığına dair Hebeş İmperatoru birinci Haile Selase yeni bir — nutuk söylemiştir. Musolininin bir I- giliz gazetecisile konuşurken gös- terdiği endişede, işte bu nutuktan dolayıdır. Habeş Imperatoru, Habeşista- nın hiç kimseden korkusu olmadı- ğını beyan etmektedir. Diğer taraftan alınan haberler ve Gü- zetta de Popolonun neşriyatı Habe- şistanda sırf kadınlardan mürek- kep bir ordu kurulduğunu da gösteriyor. Bu hazırlıkları yapan Habe- şistan, Italyanın 22/3/935 tarihin- de Uluslar kurumuna - verdiği ve Habeşistanla barış yoluna girmek formolünü ihtiva eden notasını muvafık bulduğunu bildirmiştir. * Napoli, 25 (A.A.) — Dün Şarki Afrikaya mütehassıs amele ile 1300 asker daha gönderilmiştir. dıran murahhaslar, yorgun argın dağıldılar. Ve, kallejde şereflerine verilen çayda, — yorgunluklarını gidermiye gittiler. * Murahhaslardan bazıları, kong- rede alınan neticelerden, - verilen kararlardan memnun olarak dün memleketlerine dönmüşlerdir. Birçoklarının da bu akşam veya yarın gitmeleri bekleniyor. Bu akşam; Jamayka, Holanda, giltere, Mısir vesair — birkaç memleket murahhaslarından müte- şekkil bir heyet Ankaraya gide- cektir. Bu heyetin içinde, bizim bayanlardan Lâtife Bekirle, Mihri Pektaş ta vardır. Leydi Astorun da, bu heyet- ten ayrı olarak Ankaraya gide- ceği umuluyor. 1 — Galata, Yeni camü Billur S. 10 Nolu ev. 2 — Üsküdar Murad Reis, Silahtarağa S. 87 Nolu ev. 3 — Çenberlitaş, Nuruocsmaniye caddesinde 57-1 No lu dükkân. 4 — Süleymaniyede Tiryaki Çarşısında 41 No lu dükkân. 5 — Kasımpaşada kışla boyunda 5 No oda ve dükkân. 6 — Bahçekapıda Dördüncü vakıf banın dördüncü katında 28 No oda. Yukarda yazılı maballer 936 senesi Mayıs bitimine denlu kira- ya veri'eceğinden aritırması uzatılmıştır. İstekliler 27/4/935 Cumar- tesi günü saat on beşe denlu Evkaf Müdüriyet'nde Varidat kale- (2135 ) mine gelmeleri. Dış Bakanımız Bu Sabah Geldi ( Baştarafı 1 inci yüzde ) söyleyemem. Fakat bugün harlci siyasetinizi idare edenlerden en iyi intibalarla ayrılıyorum. Başbakanımız ve Harf* ciye Bakanınız bana Bulgarlstanınt Türkiyeye karşı gösterdiği dostluk hUyıtr’ıı ::yı't ın—llîir. Sizl temin edebilirim ki bütün Balkan devletleri de Bulgaristanla hakiki bir surette anlaşmak istiyorlar. Arada büyük ihtilâflar yok ise de bunun için daha çalışmak lâzımdır. Boğaz — meselesi hakkındaki düşüncemi biliyorsunuz. Buna ilâvi edecek bir şeyim yoktur. Rusya ile olan münasebatımız — gayet dostanedir. Rusyanın ol yerde ; bizde varız. ve bizim luğumuz yerde Rusyada vardır. Yakında dostluğumuzun 15 inci yıl dönür | münü tes'it edeceğir.,, Başbakanımıza bir Tol: Geldi Yeni Bulgar Başbakamı Baç- bakanımız İsmet İnönüne bir te'- graf çekerek dostluk hissiyatını teyit etmiş ve Başbakanımızın tebrikine teşekkürde bulunmuştur. Bigada zelzele Biga, 25 (Hususi) — rlmiz- de uy:yınlıı-( tıııf:ı)dıı hş.hhur dilen bir zelzele olmuş, fakat pek kısa sürmüştür. Marmara zelzele- sindenberi bu kısa zelzeleler ara sıra olmaktadır. Denizyolları İŞLETMESİ Acenteleri © Kazaköy — Kâ, Tel, 42362 - Sirkeci Mühür Han Tel. 22740 iMROZ YOLU üLaşı erzade KOCAELİ vapuru 25 Nisan PERŞEMBE günü saat 16 da Tophane rıhtımından kalkacak gidişte Tekirdağ, — Gelibolu, Lâpseki, Çanakkale, TImroza; dönüşte bunlara ilâveten Şar- köye uğrayacaktır. —“2111,, Zayi— Bay Arif Hikmetten Bayan Pakize namına müdevver Türkiye Palamutçular Anonim Şirketi hirsa senedatından 1524 hisseyi zayi eyle« dim. Yenisini çıkaracağımdan eskisinin hükmü olmadığını Uân eylerim. Bayan Pakize vekili İstanbul posta baş seyyarı Mustafa İstanbul Dördüncü Icra me- murluğundan: Tamamına ( 522 ) lira kaymet kesilen Tophanede Füruze ağa Maha'lesinde Hacı Kilıç çıkma- zında eski 83 numaralı evvelce ev iken bugün Ö2 metre murabba: arsa ile tamamına ( 1030 ) lira kıymet ke- silen ayamı semt ve — mahallenin terlikçi sokağında 25 numaralı evvel- €e ev iken şimdi 108 metre 4 Desi- metre murabbal altındaki arsa daire- miz tarafından açık artırmaya çıka- rılmış olup şartnameleri 8 - 5 - 935 günlemecinden itibaren divanhaneye asılarak 25 - 5 - 93S günlemecine ras« hyan cumartesi günü saat 14 - 16 ya kadar dairemizde satılacaktır. Artır« maya girebilmek için 87,5 teminat akçesi alınır, Birikmiş vergi, Belediye rusumları ve vakıf icaresi müşteriye Bittir. Artırmada arsalara kesilen kıy- metlerin bulunmam şart olup aksi halde ikinci artırmaya konulacaktır. 929 Tarihli icra ve iflas kanununun 129 ncu maddesi mucibince ipotek sahibi alacaklılar diğer alâkadarlar ve irtila hakkı — sahiplerinin gayri menkul Üzerindeki haklarını hususile fa'z ve masarife dair olan iddiaların! müsbit evraklarile birlikte ve 20 gün içinde dairemize bildirmeleri lazımdır. Aksl halda hâakları tapu sicillerile sa- bit olmadıkça satış bedelinin paylaş- masından harıç kalırlar.. Daha geniş bilgi edinmek isteyenlerin 934 - 4246 Cosya numaraslle dairemize müracaal- ları ilân olunur. ( 10840 )