28 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

28 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Her hakkı mahfuzdur. Fakat fırkanın sakim hareketleri" Be ve bahusus (Ittihad- Tarakki - hükümeti)nin Umumi harbe girişine itiraz göstermişler, battâ, bu yolda fırka rüesasile mücadele eylemiğ” | lerdir ; diye, bir haki telerdi. (Fakat kabineye mw şu tarafa dursun, bilâkis daha şiddetle ateş püskürmektelerdi. ittihat - Terakki (o rüesasının firar Üzerine, hükümet derhal şiddetle harekete geçmişti. Ev velâ, bu firar plânını tertip ve bizzat idare eden (Ceneral Fon Zakt) Babıâliye getirtilmiş, Is- Wievap ve (o müvahaze edilmişti. Sonra, o firarilerin Oo Almanyaya gidecekleri öğrenilir öğrenilmez; Almanya başvekili (Prens, Maks Fon Baden) e bir telgraf çekik miş, iadeleri istenilmişti. Ayni Zamanda, (Yıldırım gurubu kur mandanlığını o ( Mustafa Kemal Paşa) ya terkederek (Halep) ten lstanbula gelen (o (Leyman Fon Zandres, Paşa) ya müracaat olu Barak - Bir Alman o ceneralı tarafından, bir Alman tahtelba- biri ile (o kaçınlan - firarilerin derhal (iadeleri için Almanya harbiye . nezaretine şiddetli bir tolgraf | çektirilmişti. Vahdeddinin Maskesi Fakat bütün bu teşebbüs ve hareketler, Izzet Paşa kabinesine | atfedilen (| (Ittihatcılık) silememişti. Muhalit efkârumu- miye ile | muhalif o matbustın bzet Paşa kabinesini tamamen Marstığı bir zamanda, (artık (Saray ve padişah) da harekete Yelmişti. Bahusus (o müterekenin imza edip te, Çanakkale boğazın ka- Payan torpillerin | temizlenmesi haberi gelir gelmez; padişah Vah- dettin, yüzündeki maskeyi büsbütün Mivermiş, kendi emel ve tasavvuruna “ygun bir kabine teşkili için ?et paşa kabinesini bizzat devir Wek istemişti. İşte bu maksatla ki, evvelâ Abdurrahman Şeref Yİ ve sonra da Ahmet Rıza Yi “İzzet paşaya göndererek deta tehditkâr bir vaziyette ka dinenin tasfiyesini teklif ey! i Padişah çok iyi biliyordu ki; Ortada hiçbir ciddi sebep Ve bahane yokken birdenbire dört 5 değiştirilmesi, kabinenin diğer azalarına pek güç gelecekti. © şüphesizdirki buna tahammül miyecek olan diğer azalar da tif edecekti. Şu suretle de, Matlâp sabit oluverecekti. * Ahmet Rıza Bey, doğruca Mraya avdet etmiş; İzzet PASA seralarında geçen ya uğu gibi padişaha ye ey” İsmişti, Nakledilen sözlerden fena halde öfkelenen Vahdeddin, ke” bine hakkındaki son kararını ermiş olmakla beraber o Anda “şündüklerini — tatbika © cür'et may Ahmet Ras Beye — Pekâlaş ben size Zönderirim iye cevap vermekle iktifa Hiç tüphesiz ki padişahın maksa- «kabineye son iki indirdiği vg halif olanlar, bu sözleri dinlemek | l İ isnadını | kabine OSMANLI SALTANATI GÖÇERKEN i Mütareke devrinin tarihi) 7 Yazan: Ziya Şakir ahdettinin Maksadı Kabineye Vurdu- ğu Darbeyi Hissettirmemekti.. İngiliz Başkumandanı Sir Duğlan Haig ve Fransız harbiye nazın Penlöve esnada bu hareketinin, efkârıumu- miye üzerinde menfi tesir husule mel idi. Bunun için de, aleyhindeki cereyanlara bir arz daha kuvvet vermek el- zemdi. Kabinenin maruz kaldığı teh- like, yalmz padışah ile cereyan eden gizli mücadeleden ibaret de- gildi. Mtihatcıların firarından heyecan hisseden £ efkâruumumiye; (Mond- ros ) ta aktedilen mütsreke şart- namesi İntişar eder etmez, büyük bir hoşnutsuzluk göstermişti. | (Arkası var) ——— (4) (Mondros) mütarekesi şartnamesi; Madde: 1 — Bahrisiyaba mürur için Çanakkale ve Bahrisiyah boğar- lannın küşadı. Ve Babrisiyaha müru- ran temini. Çanskkule ve Bahrisiyah istihkâmatının müttefikler tarafından ei Oümatili #ulânndeki bilcümle torpil tarlaları ile torpido o ve kovan mevzu ve mevaniisaire mevakii gös“ terilecek. o Ve bunlurı taramak veya refetmek için ilep vukuunda wuave- get olunucuklur. 3 — Karadenizde o mevcut torpil mevkileri hakkındaki malümatı mevcude ila edilecektir. 4 — İilâf o bükümaetinn o mensup üserayıharbiye (ile Ermeni üsera ve mevkufini, İstanbulda çemedilecek, Ve bilâkaydüşert, itilâf hükümetlerine tes- lim olunacaktır. z 6 — Hudulların mubafazam ve aaayışi dahilinin idamesi için lüzumu görülecek kuvve aökeriyeden manda sının derhal terbisi. İşbu kuuvayı aske- riyanin mikdar ve vaziyetleri, | itilaf hükümeti tarafından Devleti Aliye ile müzakere edildikten #oora takarriir i tir. le ve buna mümasil bus susat için istihdam edilecek (o sefsini agiro müstesna olmak üzere Osmanlı “sularında veya Devleti Osmaniye tara fından İşgel edilen o sularda bulunan küffei sefsini harbiye teslim olunup, gösterilecek Osmanlı İlmanında veya limanlurmda mevkuf bulundurulacaktır. 7 — Müttetikler, emniyetlerini teh- Wei SON POSTA No. 7 2135 p > ii i (İkisi de ölmüştür) dit edecek vaziyet (o zuhurunda, ber hangi bir sevkulceyş noktasını iakli baiz olacaklardır. men 8 — Elyevm Osmanl işgali altın da bulunan bilcümle liman ve demir mahallerinden, sefain tarafından isti- İsde edilmesi (o ve itilâf devletleri ile haliharpta bulunanlara karşı mesdut bulundurulması. (Sefnini Osmaniyede, tcaret ve ordunun terhisi hususlarında geraiti mümasileden istifade edecek- lerdir.) 9 — İtilâfiyun, o Osmanlı tersane ve limanlarmdaki umum sefain tami- ratı ve vesiiti tesbiliyesini (istimal edeceklerdir. 10 — Toros tünellerinin müttefik- ler tarafından işgali. 11 — İranın Şimaligarbi kısmında» ki kuvayı Osmaniyenin derhal harpten evvelki hudut gerisine celbi hususun- da, evvelce (oita edilen (o evamir icra edilecektir. Maveray. Kafkasın, evvel. ce küvayı Osmaniye (o tarafından kın men tahliyesi emredildiğinden, k:smı mütebakisi müttef kler tarafindan vazi- yetimahalliye © tetkik” edilerek talep olunursa tahliye olunacuktır, 12 — Hükümet mubaberstı müstes- | va olmak üzere, telsiz telgraf ve kab- lolarm (o itilâl memurları (o tarafından mürekabesi, 13 — Bahri, sakeri ve Gcari mevat ve malzemevin men'i tahribi, 14 — Memleketin. iltiyacı tatmin olunduktan sonra, mütebaki o kömür, mayi maebruket o ve balıri İevazımın, wenabiünden omubâyaası için tesbilât irmesi. (Mevadı o mezküreden hiçbiri ihraç olunmayacaktır. ) 15 — Bi'cümle hututu hadidiyeye itilâf murakabe zabitleri O memur edi- İecektir. Bunlar meyanında, e'yevm Hükümeti Osmaniyenin tahtı muraka- besinde bulunan Maverayı (OKafkas bututu hadidiyesi akasmı dahildir. İşbu Kalkan bututu, serbest ve tam olarak itilâf memurlarının tahtı İdaresine vaz" olunacaktır, Ahalinin ibtiyacatının tat- mini nazarı dikkate ( slinscaktır, İşbu maddede ( Batum ) un İşgali dahildir. Hükümeti Osmaniye, (Bakü) nun işga- line muteriz bulunmayacaktır. 16 — Hicazda, Asirde, Yemende Suriyede ve Irakta © bulunan muhafız kıtaat, en yakın itlâf O kumandanna teslim olunacaktır. (Kilikya) deki kuv- vetlerin intizamı muhafaza işin muk- Sayfa ni Etrafımızdaki Halk Ne düşünüp Ne Konuşuyor? ( Baştarafı 1 inci yüzde) şolörlerden mürekkep bir berber dükkânı, tıraş olan bir müşteri, berbere soruyor: — Gazete yok mu? — Yel — Neye? Züğürülükten ala- mıyor musunuz yoksa? — Hayır, her sabah, bizim ga xeteci uğruyor. Gazeteciye vere- ceğimiz çeyrekle ona bir çay ısmarlıyoruz, Herif bize gazete- lerdekinden daha tatlı hikâyeler anlatıyor, gazetelerdekinden daha İ bol ve daha taze bir sürü de havadis veriyor. Bu cevaptan hoşlanan müşteri gülüyordu: : a — Peki, bizim gibi onu din- lemeğe yetişemiyenlerin halleri ne olacak? Sıra bekleyen Oboş sohbet bir müşteri karışıyor: — Ozaman hoca Nasreddinin dediği oluyor. Dinleyenler, dinle lee anlatıyorlari ıraş olan müşteri ilmeye devam ederek: ” ğe — Fena değil! ilâve ediyor — Lâkin gazeteler de öyle goğaldı ki insan (hangi birini okuyacağını — şaşırıyor. Berber, içeriye giren yorgun yüzlü, yorgun bakışlı, yorgun halli bir gence soruyor: — Sabri... Yine akşamdan kak dın galiba? — Evet, rakı ile şarabı karış- tırdık, Başım, midem haraboldu | Bugün de iş başımdan aşkın. Ne balt edeceğimi şaşırdım | Bir bildiği söze karışıyor : — Çiviyi çivi söker dostum. Üç tane daha çek bir şeyin kak maz, Berber de tavsiyeyi yapıştırı yor. 4 — Bir işkembe çorbası bire- birdir! Bir diğeri atılıyor. tezi mikdardan mmsadası, beşinci mad- dedeki gersite tevfikan takarrür ettiri- lecek veçhile geri çekilecektir. 17 — Trablusta ve Bingazlde bu- lunan Osmanl zabitleri, en yakın İtal. yan muhafaza kıtaatına teslim oluns- caktır. Teslim emrine itaat (o eimedik- leri takdirde, (Hükümeti Osmaniye, on'arla muhaberat ve muaveneti katey- lemeyi deruhte eder. 15 — Trablus ve Bingazide işgal edi- len limanların, en yakın itilâf muhafaza kıtaatına teslimi 19 — Alman, Avusturya bahri ve berri ve sivil memurin © ve tabaasının bir ay sarlında ve uzak (o mahallerde bulunanlara bir aydan sonra, mümkün olan en kısa zamanda Memaliki Osma- Biyeyi terketmeleri, $0 — Beşinci o madde (mucibince terbis edilecek Kuvayı Oamaniyeye alt techizat, oesleba, cephane (o ve vessiti nakliyenin turzı istimöline dair ita edi- İccnk talimata riayet olacaktır. gı — Müttefillerin menafiini hiya- net İçin iaşe nezareti nezdinde ( itilâf mümessilleri mevcut bulunacak ve ket dilerine bu bapta lüzum görülecek küf- fsimalümat ita olunacaktır. 22 — Osmanlı üserayı harbiyesi, iylâf devletleri nezdinde o muhafaza edilecektir. Sivil — üsrayı (o harbiye ile esnünı sskeriye hericivde bulunanların tahliyesi nazarıdikkate alınacaktır, 23 — Hükümeti Osmaniye, merkezi hükumetlerle bilcümle © münnaebatını katedecektir. 24 — Vilüyati elttede iğtişaş zuhu- ruada, mezkür vilâyetlerin ber hangi bir kısmının işgali hakkını itilât o devlelleri muhafaza ederler. 25 — Müttefikler ile hükümeti Osma- niye arasında mubasunat, 1918 senesi Teşrinievvelinin $1 inci günü vakti za- harda tatil edilecek'ir. İşbu şartonme, İngiltere Hükümeti Kraliyesi sefain barbiyesinden (Limni) de (Mondros) limanında leogeri eodaz (Ağamemnun) sırhlımında, 1915 senesi ii 30 uncu — günü imza ödilmiştir. >.) “iğ Sadullah. Reşat Hikmet Hüseyin Tanf Artür Galtrop Diyor, ve İ — En iyisi bir bardak soğuk süttür! Berber cevap veriyor : — Hayır birader hayır, senin Sabriye kasdın var galiba. Ak- gam şarap İçmiş, şimdi de su İç- ti mi yeniden fitil olur. — Süt tavsiye eden: — Ben, diyor, su içsin de- medim. Süt içsin! dedim. Berber gülüyor : — Su ile süt arasında ne fark var birader? * * * Az sonra yeni bir bahis açr İayor; birisi ortaya bir haber atı- yor: — Yahu... haberiniz var mı? komünistleri deliğe tıkmışlar | Bir diğeri cevap veriyor : — Evet! bir Mayıs geliyor ya? Haberi ortaya atan gülüyor: —Desene kömünistlerin de, ke- diler gibi azma zamanları var? * İğ Birisi berbere dışarıdan geçen bir kadını gösteriyor : — Parçaya bak, parçaya? Tıraş olan müşteri, telaşlanı- yor: — Hazret, dalganın sırası de- gil. Parçaya bakayım derken, gırtlağımı parça parça edeceksin | Berber gülüyor: — Merak etme. Onun şerefine Hacamat parasını bağışlarım! * Birisi soruyor: — Yahu... Şu gelen dünya kadınları ne Yaptılar? — Dağıldılar? — Dağıldıklarını — biliyorum. Dağılmadan evvel ne yaptılar diyorum? — Toplandılar! — Toplantılarından bir şey çıkmadı mı? — Çıktı! — Ne milletinin * Ben, saatlerce dinlediğim bir sürü ipe sapa gelmez lakırdı ara- sından topladığım notları kâfi bularak çıkarken müşterilerden bir kısmı hararetli bir saç müna- kaşasına girişmişlerdil çıktı? ze birader. Kadın asıl R TIRAŞ BIÇAĞI Dünyanın en mükemmel tıraş bıçağıdır. Şimdiye kadar icat olunan bütün tıraş bıçakları arasında en mü- kemmel ve en fevkalâde olduğu tahakkuk etmiştir. Piyasada mev- cut tıraş bıçaklarını şayırlmıştır. Hasen tiraş bıçağının 1- 2-3-4 numaralı gayet kânkin ve hassas tarafları vardır ki her bir taralile lânkal on defa tıraş olmak kabil- dir. Bu hesapla 5 kuruşluk bir adet Hasan tıraş biçağile 40 defa ve wlak bardak ile bilendikte yür defa traş yapılmak mümkündür ki dünyanın hiçbir bıçağında bu meziyet oyoktur. Hasan bıçağı istediğiniz halde başka omarka verirlerse Tuklitle-