2 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

2 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Yazı Çok Olduğu için | | Sacün Konamadı Üsühsle 'Dial: namadı Paristeki Rus Sefiri Hari- -tiye Bakanlığından Geri Döndü Paris, 2 (A. A.) — Rua Elçisi Potemkin dün 21,30 da Rusya - Fransa muahedesini imzalamak fzere Fransa Hariciye Bakanlığı- ha gitmiştir. Muahedenin metni 24 — saat İçinde neşredileceltir. Paris, 2 (A.A.) — Fransa- Sovyet Rusya muahedesi dün akşam imzalanamamıştır. Sovyet Befiri Harciye Bakanlığından çı- irken : — Bir defa daha hükümetimle temasa geçeceğim, demiştir. (Muahedeye ait tajsilât beşinci sayfadadır) Almanyaî'a Yetişmek İçin İngiltere, Alabildiğine Silâhlanacak Londra, 2 (A. A.) — Kabine bu Ayın sonlarına doğru Almanya İle deniz kuvvetleri hakkında bir müza- © açmıya karar vermiştir. Londra, 2 (A.A.) — Avam Kama- Pasında amele saylavı Kirkvud bah- Tİiye birinci lordunu sorguya çek- Miş ve: — Alman — denizsiti gemilerinin İşası messlosinde İngiltere ihracat facirlerinin büyük bir mes'uliyet hle Seleri olduğunu farzediyorum. Zira giltere dünya nikelinin hemen he- Men tamamını kontrol etmektedir. manyada ise bakır ile nikel yoktur, demiştir. Bahriyö lordu cevap vermemiştir. Londra, 2 (A. A.) — İngilterenin va kuvvetleri için 6 milyon İngiliz İralık münzam bir. kredi açmaya ar verdiği söyleniyor. Bu miktarda hava bütçesi için eve VYelce kabul edilmiş olan “20,994,007,, giliz Hrahık kredi hariçtir. ( Bu husustaki ilk haberleri beşinci — Vylada bulacaksınız.) Aydın Demiryolu Ankara, | — Aydın demiryo- lunun hükümet tarafından satın alınması mukavelesi —imzalandı. nllıuın. bizim için şerefli tarah, Mukavelenin sadece hükümetin Mali itibarına İstinat etmesldir, İstihlâk Vergisi Ankara, 2 (Hüsusi) — Yeni L'-İhlik Vergisi Kanunu Lâyıha- fina göre, kahve, çay, kakao, Ayakkabı, lâstik boru, gaz mas- pencere camı, kâğıt, mu- ılvvı. çimento, pamuk ipliği, Pamuklu mensucat, pamuklu ham tsya ve her nevi demir çelik ha- İitasının imal ve ithalinde istihlâk üi alınacaktır. üzme Hayuzu , Ankara, 2 ( Hususi ) — Spor umumi merkezi yarın lanacak, atletizm birincilikleri olimpiyad oyunlarının hangi hlerde yapılacağını kararlaş- Tacaktır. Bu yıl S0 bin liraya nbulda büyük bir yüzme zu yaptırılacaktır. Bir Fırtına Denizli, 2 (A.A.) — 30 saat- ı—bori küvreli bir rüzgâr esmek- İedir. Fırtına halinde devam et- Mekte olan rüzgüâr bağlara ve eyva ağaçlarına zarar vermiştir. rdeşini Öldüren Adam! l',Cltkıııdıki İdam Hükmü İnfaz Edildi Ântalya, 1 (A.A.) — Parasını t':k için kardeşini öldüren vgatın Karabuk köyünden "Hü'..:ğnllınldıu Ahmat oğlu krdee idam edilmiştir. SAAT —Resimli Maka e Türkiye madenleri işleterek servetli ÇN AŞ FOT şimdiye kadar altın madenleri üzerinde oturur, fakat mütemadien bo:ç alırdı. Yeraltındaki ma- denlerden istifade etmez, Avrupaya el açardı. Şimdi bu arttırmanın yolunu arıyo- TTTT SON POSTA madenlerini işletmek teşebbüsü, bizi başkalarına muhtaç olmaktan kurtaracaktır. Bir milletla hakiki serveti, kendi ruz. Ergani bakır madenlerini, krom, demir ve kömür kaynaklarından gelen servettir. ——— -— -— SON TELGRAF HABERLERİ Altı Çocuk ( Öldü! Kars Zelze-| Bulgaristanda Kanlı lesinde On Kişi Kay- boldu Kars, 1 (A.A.) — Bugün iki saniye süren şiddetli bir yer sar- gıntısı olmuştur. Sarsıntı 13- 14 merkezde duyulmuştur. Karsta hükümet konağı ile birçok yapıların duvarları çatla- mış, bazı evler ve duvarlar yıkık- mıştır. Üç kişi ağır yaralıdır. Sar-« sınltı merkeze bağlı Dinur nahi- yesile köylerinde daha şiddetli ve sürekli olduğundan buralarda bir çok evler yıkılmış, on kişi kay- bolmuş, altı çocuk ölmüştür. Fuat Köprülü Saylav Oluyor Üniversite edebiyat fakültesi dekanı Fuat Köprülünün münhal Kars saylavlığına namzet gösteri- leceği söylenmektedir. Hâdiseler Oldu! Sofya, 2 (ALA.) — Enina kö- | Terden sekiz kişi yaralanmıştır ki, yünde bir komünist köylülere | birl sonraden ölmüştür. Dutuk vermek istediğinden jan- Viyanada 500 K[şl darmalar bunun önlüne geçmek Tevkif Edildi istemişler ve komlnistin arkadaş- Viyömar ” VE CAY — Polli ları da jandarmalara ateş açarak bugün, Vi yanadaki bütün koml- bunlardan birini öldürmüşler ve | nist mahafiline lııılııulırnyıpııır ikisini de yaralamışlardır. Köylü- amanacazı — Çocuklar Ve Sirnema Küçük Yaştakiler Sinema- lara Kabul Edilmeyecek Ankara, 2 (Hususi) — Sıhhat encümeni 16 yaşından aşağı ço- cukların sinemalara kabul edik memesi hakkındaki kanun lâyiha- sını tasvip etmiştir. 935 Bütçesi Ankara, 2 (Hususi) — Bütçe encümeni 935 bütçesinin tetkikine başlamıştır. Tetkiklerini bir haf- tada bitirecektir O <ereee- Ingiliz Kabinesi Istifa Etti Parls, 2 (A.A.) — Övr gazetesi, bir haziranda muteber olmak Üzere in- giliz kabinesinin kırala Is- tifasını verdiğini Londra- dan haber eliyor. Fransız Filosu Roma, 2 (A. A.) — Mayısın sekizinde birinci Fransız filosunun bir kısmı Napoliyi resmen ziyaret edecektir. İSTER İNAN ISTER INANMA! Bir gatetede okuduk: “Bana şöyle bir iş anlattıları “Kadıncağız üç ay bir sağlık evinde yattı. — Kanseri Umud aşağı yukarı kesildi. çoluk çocuğumun yanında öleyim diyordu. den çıkardık. Ertesi gün trene bindirip evine göndermek için Haydarpaşa istasyonuna vardık. Trenin kalkmasına on beş dakika var. Kadıncağız vagona yerleştirildi yer- istasyon şefi olduğunu yarMIş. Teştirilmedi yanıma — yaklaştı: — Bu hasta sizin mi? dedi. — Evet, dedim. — Hastalığın bulaşık olmadığını gösteren bir rapo- runuz var mi, dedi? — Hayır, dedim, Haklısınız. Ancak bunu düşüneme- İş anlaşılır, dedim. — Telefon edemeyiz, dedi. — Üyleyse, dedim, sizin istaayon doktorunuz — vardır elbet. O bir baksın hele, İş düzelir... — Bizim istasyon doktoru böyle işlere karışmaz, dedi. — Ne yapalım? dedim. Trenin kalkınasına on dakika Bari gideyim de ik evin. i — Kadıköy belediye doktorundun bir rapor getirin, ledi. *“Bir otomobile atladım. Belediye doktoru evine git- miş, evi uzak yerdeymiş. Ben onu bulup getirene kader vakit geçecek. Gene döndüm istasyona. Bir de baktım ki tren kulkmış. — Hasta gitmiş. — Yalmız orada bir iki kişi hastayı yolda indirmek için burudan — telgraf çekildi, dediler. Telgraf çekildi mi, çekilmedi mi — bilmiyorum. sandığım bir bay tır. Beş yüz kişi tevkif edilmiştir. —— eee miştim. Kendisini evvelki gün (....) Sağlık evinden çıkardık. Adı sanı orada yazılıdır. Bir telefon ediverin. Kanserli Kadıncağızın yolda indirilip indirtimediğini de duha öğrenmedim.,, İSTER İNAN İSTER İNANMA! | î ’ Sözün Kisası Bizde Kumar Düşkünlüğü Server Bedi Biz tesadüfün cilvelerile oyna- mayı çok seviyoruz. Fabta, taihe, kadere, kısmete, şansa, velhasıl gizli kuvvetlere hâlâ inandığımız İçin piyangoya da, kumara da çok düşkünüz. Geçen gün Ada vapurunun hususi kamarasında tanınmış - bir ailenin — masa Üüstüne iskambil kâğıtları yayarak briç oynadığını Eöıd“m. Briç, poker, bakara, ezik, altmış altı iİlâ... Anadoluda ve İstanbulda, zamanın Üstüne sıktığımız — belli başlı silâhlardır: Vaktımızı bunlarla öldürüyoruz. Birçok evler gazino haline gek miştir. Muhtelif masaların etrafını çeviren misafirler türlü oyunlar oynarlar, üstüste kahve, çay ve sigara içerler, Kumar bizde ber ihtirasın yerine geçmiştir: Politika ihtirası- mız yoktur, kitap okuma ihtirası- mız yoktur, fikir mevzuları üstün- de konuşmaktan da zevk aldığ- mız az görülür; bunun içincir ki Türkiyede oyun kâğıdı, matbaa kâğıdından fazla iştahlı bulur. Kumarı bu ihtirasların hep- sinden Üstün tutuşumuz, kolaylığı sevdiğlmiz Içindir. Kolay ve ça- buk para kazanmak için neler kaybediyoruz: Rahat, uyku, vakıt, hattâ... para! Bizim her işimiz kumardır. Tesadüfle dost olmıya çalışır, du- ruruz. Harbiumumiye bile «ya herru, ya merru!» diye girdik ve bütün Testimize çektik. Az kalsın bütün «eczayı memaliki şahâne» bir « bankol» diye haykırışımıza feda olup gidiyordu. Bereket ki Atatürk sayesinde şahânesi gitti de yalnız Türk olan eczayı me- maliki kaldı. . «Adam sen de ya battık, ya çıktıkl» tekerlemesi, tacirlerimiz- den, İş adamlarımızdan — tutunuz ölçüye en çok riayet eden ve ka- dere, kısmete en az inanan ma- teryalist —kafası — taşıyanlarimıza kadar herkesin diline destandır. Tesadüfe bu kadar iltifat ettiğimiz halde onun bize gülümsediği de pek nadir olmuştur. Bunun İçin de: « Ne aksi tesadüf! » sözünü dilimizden düşürmeyiz. Bu da pek tabildir, çünkü tesadüf, kendisin don hiç birşey beklemiyerek çalı- şanlara yardım eder. İngiliz Lirası Düşüyor Londra, 1 (A.A.) — Dün, sağlam bir açılışı müteakib Ingiliz lirası birden bire — gevşiyerek, kombiyo mahafilinde az çok-şap kınlığa sebep olmuştur. 4.84 de açılan dolar piyasası 4.8312 de kapanmıştır. Fransız frangı da 73.25 e ka- dar fırladıktan sonra 72.93 de karar kılmıştır. Türkiyede Grev Yasak ( Baştarafı 1 inci yüzde ) g:ndıllğlıılu 300 — mislinin yarısı iml gündelik irat olarak bağ- lanacaktır. Grev yapmak yasaktır. Öko- nomi Bakanlığının göstereceği yerlerde iş bulma idareleri ku- rulacaklır. Ankarada da bu ida- reler İçin umumi bir merkez ya- pılacaktır. Ölen İşçinin yetim çocuklarına ve arkada bıraktık- larına yardım edilecektir. Işçilere den iş sahibi tarafından alınacak para cezası senesi içinde yine ilere sarfedilecektir. Para ce- za.arı 3 yevmiyeyi geçmiyecektir. Çin Komünistleri Hano, 1 (A.A.) — Kızıl kuv- | vetler Yangling ve Çankpoyu iş- gel etmişlerdir. Bu iki mevki Çi- " glin gerbindedir.