5 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

5 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

5 Mayıs ç SÖON POSTA Alman Propagandası ) I_İî;siıgli Makale FabrikalaraPropaganda - Alet Olmıyalım * Alman Propagandası Bir ajans haberi : “hitler, Türk — gazetcilerini kabul ederek kendilerine - iltifat elmiştir. Alman Başvekili pek nadiren ecnebileri - huzuruna ka- bul eder.,, Hitlerin bu hususi ve fevka- lâde iltifatının sebebini araştır- mıya İüzum yok. Alttan diğer bir ajans haberi derhal kafanız- daki istifhamı dağıtıveriyor. “ Almanya hava kuvvetleri noktaşından bütün dünyaya fa- iktır. Çünkü Alman tayyare- leri fenni terakkıyalın en son tekemmüllerile — mücehhezdir ve tayyarecilikte Almanyaya yetişecek bir memleket yoktur.,, Tabli bunun manasını anlar- sınız, yani tayyare yaptıracak- sanız bize sipariş ediniz, demek istiyorlar. * * * Fabrikalara Reklâm Almanyaya giden Türk gaze- tecileri yazıyorlar: «Bugün bize.... Fabrikayı gex- dirdiler, Bu fabrikanın 15 bin işçisi, sineması, tiyatrosu, lokan- tası falanı vardır. Şudur, budur,» Bir saraya benzetilen bu fab- rikanın İsmini vermiyoruz. Çünkü Türkiyede pazarı olan bir fabri- kadır ve bu suretle İsminl zik- retlirmek onun İçin en büyük ,weklâmlardan biridir, * * * Alet Olmıyalım Bu nevi propagandalara yalnız gazeteler değil, rosmi istihbar vamtası olan Ajans ta alet ediliyor. Türk matbuatı ecnebi propa- gandası işinde biraz daha şuurlu olmak ihtiyacındadır. Gelen Ajans haberlerini iyi bir süzgeçten ge- çirmek, propaganda kokusu serzi- lenleri bir kenara atmak mecbw riyetindedir. Halbuki bizler çok defa Ffarkına varmıyarak - onların propagandalarını kendimiz yaparız. İşte matbuat kongresinin hal- . ledeceği meselelerden biri daha! Bulgar Polis Müdü- rü Azledildi Sofya 5 (Husustl) — Kıral “aleyhinde bütün siyasi mahafile, gazetelere, birçok büyük rütbeli zabitlere gönderilen makine ya- zısile yazılmış mektuplar ortalığı Altüst etmiştir. Bulgaristanın umum polisini Idare eden Sofya polis müdürü azledilmiş yerine kaymakam Ba- kırciyef getirilmiştir. Polis müdü- ' riyetindeki iki muavinlik te lağve- dilmiş Sofya belediye reisile umum sihhat müdürüne işten el çektk- rilmiştir. Kıralın Londraya yapacağı se- yahat geriye kalmış gibidir. Dün Askeri Birliğe dahil ok mıyan zabitler tarafından neşre- dilen bir beyannamede zabitlerin siyaseti bırakıp vazifelerile uğraş- maları bildirilmektedir. Hulâsa Bulgaristanın — dahili işleri karışık vaziyetten kurtulma- mıştır. Bir Adam Kardeşini Yaraladı Talât isminde bir adam ken- disine olan borcunu - vermediği bahanesisile kardeşi avukat kâtibi Sadettini bıçakla birkaç yerinden Yara'amıştır. — Yaraları — tehlikeli olan Sadettin tedavi altına —alın- Mışlır. Hükümet sanayi ve iktısat programını günden güne büyütüyor. Plânlı bir iktlaada doğru ortaya yeni bir Iktasadi proje atılıyor. #>nayileştirmekle meşgulüz. Hükümetin bu yapıcı siyasetine ilerliyoruz. Hergün Şimdi memleketi olamaz. halk ta kazmasile, metle millet clele verdikçi, kat sahasına çıkarılamayan program, küreğile yardım edecektir. Hükü- beraber — çalıştıkça haki- plân ve proje SON TELGRAF HABERLERİ Kars Zelzelesi Büyük Bir Felâket Halini Aldı ( Baştarafı 1 inel yüzde ) toplanması da bir, ikl güne bakı- yor. Kırlara serilip serpilmiş olan halk, bazı noktalarda hasıl olan çatlaklardan dolayı endişe içinde- dir. Bazı yerler de kırmızı renkteki fışkıran suların, kizil küm veya toprak tabakaları yararak yol bulan su birikintiler'nin bu toprak- larla boyanmasından ileri geldiği şüphesizdir. Bazı suların renklen- mesinin hususl bir ehemmiyetl ve manası yoktur, Hilâliahmer mer- kezile Dahiliye — Bakanlığından yardım hususunda buraya gelen malümat yüreklere bir parça fe- rah vermiştir. Hayvan zayıatının sayısı da henüz kat'i olarak an- laşılmış değildir. Bunun sebebi de çayır ve otlaklarla dam altların- daki hayvan miktarının daha he- nüz ayırt edilememiş olmasından- dır. Zelzelenin zararlı tesiri ( 40 ) kilometrelik bir sahada kendini öztermişse de asıl büyük zarar gq kilometre dahilinde müşahede olunmaktadır. Kamutayda izahat Ankara, 5 — Kamutayın dün- kü toplantısında İç işleri Bakanı Şükrü Kaya Karsta olan yer sar- sıntısı hakkında izahat vermiş ve demiştir ki: Arkadaşlar bu vak'a memle- kette derin bir hüzün ve acı uyandırmıştır. Hükümetiniz tazi- yet dilemektedir. En büyük tazi- yet edilecek makam âli heyetiniz olduğa için ben büyük meclisi taziyet ederim. Memleketimizin yüksek alâkasından doğan faali- yet bu acıyı unutturacaktır. Ma- halli tedbir, hükümetin aldığı tedbirler Kızılayın her vakit o duğu gibl buraya da yetişmesi maddi kısmı az zamanda telâfi öi İSTE İş kanununun Kımutayda tet' bir işçiden aldığımız aşağıdakl me meği faydalı bu'uyoruz: “Ben bir İşçiyim. Günde 60 kuruşa kuyular içinde, sular altında çalışıyorum. Bu puradan bir kısmı kazınç İSTER İNAN İSTER İNANMA! Birkaç Kişi İrticaa Teşvik Edildi ( Baştarafı 1 inci yüzde ) him, ince Mehmet, manifaturacı Mehmet, saatçi Hafız Mehmet, marangoz — Halil İbrahim, ha- tHip Hüseyin Ibrahim, Kaputçu Mustafa, Milâslı Şefik, tahsildar Ali Riza adlı adamlar - tevkif edilmişlerdir. Mevkuflar muhake- meleri yapılmak üzere İspartaya gönderilmişlerdir. Maraşta 27 kişi Yakalandı Maraştan bildiridiğine göre de Tercan muhacirlerinden İbrahi- min evinde toplanıp gizli olarak alevi Ayini yapan erkekle yedi kadın yakalanmış ve adli- yeye verilmişlerdir. Ankarada Üniversite Ankara 5 (Hususi) — Anka- rada Hukuk, tarih, coğrafya, ede- biyat ve dil fakültelerini ihtiva eden yeni bir Üniversite kurulacal edecektir. Önümüz yazdır, o ha- valide bahar başlamak Üzeredir. Halk fazla ıztırap çekmeden en yakın bir zamanda çatı altına alınacaktır. Yalnız telâfi edilemi- yecek birşey varsa kıymetli vatan- daşlarımızın bu vesile ile vefat- den teesslir duymuştur. İcap eden tedbirler alâkadar makamlar ve hayır müesseseleri tarafından al- nacak ve kâfi yardımlar yapıla- caktır. istenbul Rasathanesine Göre En Şiddetli Zelzele Istanbul rasathanesi Karsa ait olmak üzere —bugüne kadar 9 zelzele kaydetmiştir. Zelzelenin en büyüğü çarşamba günü olmuş, ik edildiği gu mırada ktuba dikkat celbet- larıdır.Başkan, meclisi âli bu haber- Her Vatandaş Toprak Ve Mesken Sahibi Olacaktır Ankara 5 (Hususi) — Cümhu- riyet Halk partisinin büyük kon- gresinde görüşlülecek yeni program ve nizamname taslakları hazırlan- mıştır. Türk köylüsünü toprak, şehirli ve kasabalıyı mesken sahibi etmek partinin başlıca vazifeleri meyanındadır. Programda serbest limanlar yapılması, turizm Işleri de dahil bulunacaktır. Kongreye 550 kişi iştirak edecektir. İş Kanunu Ankara, (Hususi) — Iş kanu- nunu tetkik edecek muhtelit encü- men İçin Üçer aza seçmeleri Kamutay başkanlığından — encü- menlere bildirilmiştir. perşembe, cuma, cumartesi g-a- lerl de zelzele kaydedilmiştr. Kay- dedilen zelzele Istanbul rasathane- sine Sismoğraf konulduğundanberi Kaydedilen en büyük zelzeledir. Rasathaneye göre Kars artık teh likeyi savuşturmuştur. Yani en şiddetli zelzele olmuştur. Bundan “sonrakiler hafif sarsıntılar halinm de kalacaktır. Trabzondaki bi- yük fırtmaların zelzele ile alâkası varmıdır, yokmudur, burası kat'i- yetle tayin edilememektedir. Erzurumdan Karsa Yardım dillyor Erzurum, 4 (A.A.) — Karsdaki büyük yer deprenmesi Üzerine Erzurumdan Karsa bir sağlık, bir yardım kolu gönderilmiştir. ——— İNAN ISTER INANMA! vergisi olarak kesiliyor. Birkaç kuruşunu göze girmek içl umta başlar kırpıyorlar. Ayda e'ime geçen 13 - 14 irar'ır. Dört çocuğum vardır. Sekiz nüfuslu bir aileye meçbuldür.,, bakarım. Bugün bu #z para ile bu sek'z nüfusu geçim dirmeğe çalışıyorum. İşten çıktıktan sonra da zki atim Kozluda Güngör Sayfa 3 — ' sSözün Kısası İstan bulf Kapısının Önünde Server Bedi Istanbulun nesi eksikmiş, bili- yor mısınız? Kapısı! Evet, belediyeden bir zat, nihayet şehrin en büyük noksa- nını keşfederek Demirkapı tara- fında yeni bir kapı yaptırmayı teklif etmiş. Öyleya, ben seyyahım diye önüne gelenin — şehre girmesi doğru değildir. İlk önce kapının önüne — gelirsiniz, iki Üç kere öksürürsünüz, bastonunuzu yere vurursunuz, — çıngıragı çalarsınız, içerden bir ses yükselir: Kim 0? Yabancı değil, bir seyyah. Ne seyyahı? Istanbulu görmeye geldim. Nesini göreceksin? — Boğazlarını, adalarını, mü- zelerini... — Görüp te ne yapacaksın? — Ne mi yapacağım? Hiç... Memleketinizi beğenirsem mem- leketimde methedeceğim. — Ya beğenmezsen? — Beğenmezsem — medhetmi- yeceğim. — Istanbul belediyesinin aley- hine yazmazsın ya? — (Anlıyarak) Ne münasebet! — Kapının önündae tahtabezi KEREŞİ yar, ayağını sil de girl! — Peki, — Sol tarafta bir kuyu var, dikkat et, düşersin. — Peki. — İşik yoktur, kibrit çak. — Peki, — Yol bataktır, paçalarını sı- vamayı da unutma | Atatürk Ankara Nümune Hasta- nesini Gezdi Ankara, 5 (Hususi) — Cumur Başkanı Atatürk — dün öğleden evvel şehirde bir gezinti yapmış, bu arada Nümune hastanesini de gezmiştir. Venizelosla Plâs- tirasın Öldürül- meleri İstenildi Müddeiumumi Muhalefet Liderlerine De Ceza Ve- rilmelidir Diyor Atina, 5 (Hususi) — Muhalif liderlerin muhakeme edildiği Di vanıharpte —hükümet — komiserli lttihamnamesini söylemiştir. Komi- ser Venizelos ile Plostirasın İsyan hareketinin — mürettibi — olarak Idama mahkümiyetlerini, Maris Argiropulos, Kunduros, Miralay Çanokakis, muharrir Neshovidis, Burdaranın müebbet küreğe Veni- zelosun oğlu Kiryakosun gıyaben sekiz — sene ağır — hidemata, ayandan Yasonidisinin beş, meb- us — Hacebepisin ikil —sene ve muharrir Yanopulosun altı sene ağır hidemata, gazeteci Lumprakis ile Venizelosun muhafızı Yiporisin beraatlerini, porti liderlerinden Kafandarisin bir ay, Papanastas« yonun 4 ay, Milonosun 5 ay, Gonatas ile Sofolisin sekizer ay hapislerini istemiştir. Divanın bugün hüküm mesi beklenmektedir. Yeni Finans Teşkilâtı Ankara, 5 (Hususi )— Finans Bakanlığı yeni teşkilât kanunu projesini hazırlamıştır. Buna göre bakarlıkta Maliye ve Hazine müs- l teşarlıkları namı altında iki müs- ver- teşar — bulunacak, - vilâyetlerdeki maliyo — teşkilâtı — değiştirilecek, memur adedi arttırılacak, hesap | İşlerinde edilecektir. makinelerden — istifada