10 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Biga Köylerinde Son Posta Ovacıkta Her Ev Bir Misafir Konağıdır Biga ( Hususi ) — Şehrimizin yedi kilometre batısında bulunan « Oyacık ,, köyü 65 evli, yeşik likler içine gömülmüş çok sevimli bir köyceğizdir. Çanakkale cad- desinden ayrıldıktan ve biraz bayır tırmandıktan sonra içine girilen bu köy, düz bir meydan- hkta kurulduğu için adına Ovacık denmiştir. Ovacıklılar çok çalışkan ve şen adamlardır. Gübreli olan tar- lalarına ekilen her ne olursa olsun yüzde sekizden aşağı düşmez. Yazdan kuzu alıp elde besle- mek, bunları kurbanlık koç yap- mak âdetleridir. Ipek böceği beslemeyen ev yoktur. Her — yıl — kozacılıktan harçlıklarını çıkarmakta ve tar- ladan — çıkanla da yiyeceklerini karşilamaktadırlar, Bu — köyün yarısını vaktile gelip yerleşen ve satın tarla alarak artık yerli sıra- sına geçen Silistire göçmenleri teşkil etmektedir. Bağları, seferberlikte bakım- sızlık — yözünden körelmiş — ise de şimdi —yeniden — yetiştirik mektedir. Köyün içinde — boşa akan üç çeşme, halkın ve hayva- natın su ihtiyacına cevap ver- mekte basıl olan Akıntı dere- sinden sebzelerini sulamaktadır. Çeşmelerin ayağından Tapınğı civarındaki bahçeye de su veril- miş, köy parkı yapılan yere türlü çiçekler dikilmiş, çamlar, kavak- lar yetiştirilmiş, asma çardakları yapılmış, orası gönlül kapıcı bir hale getirilmiştir. Oracıklıların şehir halkından farkları yoktur. Bütün tutumları, evlerindeki tertibat şehrin aymıdır. Çiçeği pek severler ve yetiİştirmesini de bilirler. Onların bahçelerini, mey« gdana gelirdikleri meyva ağaçla- rını görenler, ince zevklerini der- hal anlar ve teslim ederler. Köy işlerinin dört yıllık düzen- Hk plânını bazırlıyan ve hemen lşe sarılan genç ve okumuş muh- tarları Bay Ali Özcan ilk iş ola- rak köy parkının yanındaki ihti- yar heyeti odasını yaptırmış, şo- saya kadar olan köy yolunu da yoluna koymağa başlamıştır. mer'aları ve baltalıkları elve- rişli olan bu köyde bine yakın koyun otlamakta, şehrin peynir ihtiyacı da kısmen bu köy- den temin edilmekledir. Yaz gün- leri kır işlerinde kadınlar erkek- lerine yardım ederle, hele böcek bakma işini hep onlar başarmıya çalışırlar. Köyün havası, manzarası, su- ları, parkı, meyva bahçeleri çok güzel olduğu için misafir giden- lerin aslâ canları sikılmaz. Bütün sokaklar kaldırım düşelldir. ve bütün evler iki katlı ve beyaz sıvalıdır. Okulları yoktur. Fakat açık- göz olan gençler, yeni yazıyı çoktan elde etmişlerdir. Hemen bemen her evde arıkovanı yardır. Şehirle temasları çokça olduğu için yazın misafirleri, gelip gidenleri fazladır. Her Ovacıklı misafirperver, her Ovacık evi misafir konağıdır. ,” H. Şevket Aydüz e TU T Gömüldü Çorum, (Hususi) — Kalbi du- rarak ölen Ilbay Arif Aykaç İçin Armutovada Karpuz Ve Kavun Mahsu- lüne Bir Kurt Musallat Oldu Armutova (Hususi) — Bu yıl burada yaz mahsulü iyldir. Arpa- lar biçilmeğe başlanılmıştır. Yalnız kavun ve karpuz mahsulü mühim bir tehlike geçirmektedir. Bu yıl bu mahsaullere kırmızı renkli ve uçan bir böcek arız olmuştur. Bu hayvan mahsulün — yapraklarını, ayrıca — bir. kurt ta — kök- lerini yemektedir. Bostan sahip- leri bu kurtla mücadele imkânını bulamamışlardır. Alyonda Tenezzüh Trenleri Afyon ( Hususi ) — Geçen yıl olduğu gibi bu yıl da Afyonla kaplicalar arasında tenenezzüh trenleri işletilmeye başlanılmıştır. Bilhassa Gazlıgöl kaplıcası çok rağbet bulmaktadır. Çorum ilbayının ölüm türeni Çorum Ilbayı Arif Aykaç Türenle hazin bir ölüm türeni yapılmıştır. türene bütün Çorumlular, kadın- lar ve erkekler iştirak etmiştir. Kendisini halka çok sevdiren rahmetli İlbayın tabutu şanlı bay- rağımızla örtülmüş, bir arabaya Kuraklıktan Şikâyet Karaman, (Hususi) — Konya kuraklık sahası Karamanı da içine almıştır. Uzun zamandan- beri yağmur yağmaması halkı endişeye düşürmüştür. Halk sa- bırsızlıkla yağmur beklemektedir. * Alyon, (Hususi) — Birkaç za- mandanberi yağmur yağmamak- tadır. Havalar böyle gittiği tak- dirde ekinler kavrulacaktır. Taşköprüde Kızılay Kurumu Nenfaatine Nüsamere Taşköprü (Hususi) — Gök- irmak spor kuülübü tarafından ka- sabamıza oyunlar göstermek İçin gelen Raşit Demiradamın da iş- tirakile Kızılay kurumu menfaa- tine bir spor müsameresi verik- miştir. Müsamere hasılatı tama- men Kızılay kurumuna verilmiştir. konmuş, önde bando yas havası çaldığı halde kabristana kadar türenle götürülmüştür.. O gün Çorumda bütün dükkânlar Ilbayın hatırasına hürmet olarak kapan- mışlardır. Taşköprüde Elektrik Fabrikasının Te- melleri Atıldı Taşköprü ( Husust ) — Burada bir günde iki faydalı binanın şen- Hği yapılmıştır.. Bunlardan biri mezbaha, diğeri elektrik|fabrikası- dır. Mezbaha — bitmiş, türenle açılmış, bundan sonrada elektrik fabrikasının temelleri atılmıştır. Afyonda Girmesi Yasak Edildi Afyon, (Hususi) — Şarbaylık bir.mci teşrinin birinci gününden itibaren İki tekerlekli kağnı ara- balarının şehre girmesini yasak etmiştir. Alyon Köylerinde Telefon Afyon, (Hususi) — Çobanlar nahiyesinin 8 köyü telefonla bir- birine ve nahiyeye bağlanmıştır. Meriç Kıyısında Bır Şehir Kuruluyor Kavaklıda Bayın- dırlık Çalışmaları Başladı Kavaklı : Edirnede (Hususi) — Yeni gelen kaymakam Bay Mem- duh Erberk kazanın bayındırlık işlarine çok önem vermektedir. Bllhassa yol İşleri her işin önün- de tutulmaktadır. Büötün köy yok ları düzeltilmekte, gelip geçmiye elverişli olmıyan yerlere, dereler Üzerine köprü kurulmaktadır. Kasabaya su getirtilmesi için de çalışmalar başlamıştır. Vilâ- yetten bir mühendis getirtilmiş, menba kazılmış, yolların açılma- sına başlanılmıştır. Nihayet 15 güne kadar kasabaya menba suyu gelmiş bulunacaktır. Ekonomi işlerine de hız verll- miştir. Köylünün alış ve satışında aldanmaması, ucuz alıp iyi fiatla satması için her hafta Salı gün- leri kasabada pazar- kurulması kararlaştırılmıştir. —Tlk — kurulan Kavakli hükümet konağı pazarlardan çok iyi neticeler alın- mıştır. Kasabada endüstriel hareket- lerde — başlamak — üzeredir. İlk olarak bir un fabrikası kurulacak, bu fabrikada elktrik istihaali ve Kasabanın elktrikle aydınlatılması için tesisatta vücuda getirilecek- tir, Çargının ortasında ve bükü- | met binasının karşısında bir otelle bir. gazino iİnşa ettirik mektedir. Uzünköprü Ie Kavaklı arasın. daki şosada yapılacaktır. Hulâsa Kavaklı da bayındırlık, ekonomi Endüstüri ve soysal yaşayış alan- larında ilk adımlar atılmış bulun- maktadır. Bu — çalışma devam ettiği takdirde Kavaklı da yeni bir şebir kurulmuş olacaktır. Kavaklı hudut kenarında o- dugu için — Yunanlılarlada alış veriş — yapılmaktadır, şimdi ipek kozası yetiştirme mevsimi olduğu için Yunanlılar bizden bilhassa dut yaprağı almaktadırlar. Türk- | lerle Yunanlıların alışveriş yeri Sofulu ile Ede köy arasında ve Mericin başındadır. Bayındırlık çalışmaları yalnız kasabaya — inhisar — etmemekte, köylerde de canlı bir çalışma göze çarpmaktadır. Ede köyünde yeni bir ilkmektebin temelleri atılmıştır. Köylüler köy kanunu- nun - tatbiki — suretile — köylerini bayındırlamağa çalışmakladırlar. Kağnı Arabalarının Şehre | 10 Haziran 1 l lDln'ı İktisat Haberteri ı Mısıra Seyyah Çekmek İçin.. Kahireden yazılıyor — Mısıra seyyah — çekmek için çok çalışı- maktadır. Bu işle uğraşan daire her türlü propagandayı yapmaktan geri durmamaktadır. Yalnız bu dalreye — verlilen yıllık tahsisat 1934 bütçesinde 85 bin Mısır lirası idi. Bizim paramızla takri-! ben yüz bin lira etrafında bir para tutan bu tahsisat, İstenilen işlerin başarılmasına yetmemiştir. Onun için Nafıa Bakanlığı Maliye Bakanlığından bu tahsisatın yüz- de elli arttırılmasını istemiştir. Tahsisata ilâve edilecek bu yeni para ile ecnebi memleket gaze- teleri ve sinemaları — vasıtaslle Mısıra seyyah çekmek İçin yapı- lan propaganda genişletilecektir. * Italya matbuat ve propaganda müsteşarlığı tara- findan sonu ikinci kânun 1936 ayın- da alınmak üzere bir fotograf müsabası açılmıştır. O güne kadar gönderilecek en güzel on — fotoğraflık seri sa- sahibine 5000 liret mükâfat ve- rilecektir. İkinci ve Üçüncü için de 3000 ve 1500 liretlik iki ayrı mükü- fat daha konulmuştur. Müsabakaya ve ecnebi, heveskâr veya san'atkâr herkes girebilmektedir. Müsabakaya gönderilecek resim- lerde aranan evsaf, orjinal olması ve hiçbir yerde basılmamış veya görülmemiş bulunması ve İtalya- Dın en güzel manzaralarını mey- dana koymasıdır. Bu manzaralar içinde bakildığı zaman İtalyayı ziyaret etmek hevesini uyandıra- cak olan fotograflar müsabakayı kazanacaktır.:Bu fotografları Itak ya hükümeti seyyah çekmek için kullanacaktır. iden gelen her şey ya- pılıyor talyada da geri du- rulmayor , Dünya pazarlarına Japon mak larını satmak - ve Japonyayada ham madde almak im- mak alacak | kaânlarıni — mem faalerine uygün olarak - telif et- mek üzere bir Japon heyeti düne yayı dolaşmıya çıkmıştır. Japonlar llk olarak İşe Amerikadan baş- lamışlardır. Ümitleri bilhassa ce- nubt Amerikadadır. Fakat sey- yahlar önce Şimalt —Amerikaya uğrayarak oradaki Cenubi Ame- rikaya Ihracat tekniğini tetkik etmişler ve bilâhare Berezilyaya immişlerdir. Şimdi Berezilyada pamuk almak ve mukabilinde Japon mallarına mahraç açmak üzere konuşmalarda bulunuyorlar. Pe OCazetenin esar yazısile Bir sütanan hi satırı bir (sontim) sayıtır. İce Sayjanına göre bir santi- min ilân fiatı şanlardır: aıma 100 | 60 Kış Rrş. | Kış. !ı_!l' santimde — vasali (8) kelime — vardır. 4— İnce ve kalin yarılar tutacakları yera — göre santimle ölçülür.