10 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

10 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Jiletle Yüzünü Mü Kesecekmiş? Ikisci sulh ceza mahkemeslae Sait adında bir genç getirildi. Fatihte oturan ve radyo tamircl- liği yapan bu genç bir kadını tehdit etmekle suçludur. Iddla edildiğine göre Hikmet adında bir kadın Saidin yanında metres olarak yaşıyormuş. Fakat bozuş- muşlar. Kadın Saitten ayrılmış. Bunun üzerine Sait Hikmete ha- y ber göndererek: — “Bana yeniden metres ola- caksın. Yoksa yüzünü jiletle ke- Ber, seni çirkin yaparım. Kızar- sam öldürürüm de...,, Demiş, Sait mahkemede: — “ Böyle bir şey olmadı. Hem biz Hikmetle barıştık. Şim- di beraber yaşıyoruz. Onun böyle bir davası yoktur,, demektedir. Cebi Beşibirliklerle Dolu Adam Beyoğlunda Hamdi İsminde bir hırsız yakalandığını ve üzeri î aranınca bir çok beşibiyerdelerle, elmas ve pırlanta yüzük ile 137lira da para bulunduğu gu yazmıştık. Bu genç mahkemede sorgaya çeki- miştir. Hâkim Hamdiye: — Bak senin Ömer adında bir amcan varmış. Onun evinden birçok altın, yüzük ve para al- mışsın, Anlat bakalım bu İş nasıl oldu?,, Diye sorunca suçlu Ham- di gu iddiada bulunmuştur: — Ben küçükdenberi amca- min yanında büyüdüm. Babam ölmeden evvel amcama benim için para ve altın bıraktı. Banada: — * Büyüyünce sana sermaye olur.,, Dedi. Amcamla darıldık, Evinden çıktım. Ve bendisine bana ait paraları vermerlal söy- ledim. Amcam bana: — “Ben seni bu kadar yıl büyüttüm. Ne parası istiyorsun?,, Dedi. Ben de birgün amcamın di- şarda bulunduğu bir esnada eve girdim. Yengem bahçede bir işle meşguldü. Yatak odasını açtım. Yatağın altını. kaldırdım; orada bir kemer içinde on altı tane beşibirlik, bir tane elmas yüzük, on beş lira kâğıt para duruyor- du. Kepsini aldım. Çünkü bunlar bana babamdan miras kalmıştır. — Peki seni yakaladıkları wakit üzerinde yalnız 5 beşibirlik, bir yüzük, 135 lira para bulun- “muş. Geri tarafını ne yaptın ? — Amcam elimden alır diye harcadım, yelim, Hâkim suçluyu tevkif etmiştir. ee ”T Ça S a p / BÜTÜN ÜLKEYİ DOLAŞAMAZSİNİZ FAKAT $ WSon Posta HER GÜN IOI—“ Bürün ückeyi | Wahkemelerde I Bir İngiliz Gazetecisi Alman Bugün yalnız Avrupanın değil, bütün dünyamın bakış'arını kendi | üzerine çeken, şahsiyetinin kud- reti ve azameti İle Avrupa- mil- letlerinin her birinin siyaseti ha- riciyesini tapzimde büyük bir âmil olan adamlardan biri de, hiç şüphe yok ki Alman Cümhur Reisi Adolf Hitlerdir. Maamafih Hitlerin ismi herkesin ağzında | dolaştığı halde onun se- ciyesini, — hususiyetlerini yakından — bilenler — ve takdir edenler, Almanya da bile pek çok değildir. Hitlerin Bir Taaviri Hitleri iki kelime ile tasvir etmek İâzımgelirse ona maddi, pratik bir hayalperest — diyebiliriz. Çünkü — o hayalperestlik İle yapıcılığı, kuruculuğu, biribirine — tamamile nt olan bu iki seciyeyi şah- sında birleştirebilen na- dir şahsiyetlerden — birl- dir. Kromvel gibl Jan Dark gibl başkalarının bilmediği, görmediği, gizli ve nurlu bir kaynaktan ilham alan bir mistiktir. Alman ırkının ruhunu bakkile temsil eden bu adam hakikaten tabiatın iki Üç asırda bir defa ya- rattığı büyük şeflerden biridir. Hitlerle temas edenler, daha ilk görüşmelerde bu adamın va- zifesine ve gayesine ne kadar de- rin, nekadar büyük ve Gsarsılmaz bir Imanla bağlı olduğunu derhal hissederler ve bu derin İnanış karşısında artık onun samimi olup olmadığını araştırmanın ne kadar Jlüzumsuz, me kadar boş olduğunu anlarlar. Çünkü bu ka- dar büyük bir gayeye, bu kadar derin bi İman besleyen bir ada- min iki yüzlülük, kurnazlık gibi bayağılıklara tenezzül etmesine imkân yoktur. Onun için Hitlerin samimi olup olmadığını — araştırmaktan ziyade onun kendi gayesini nasıl telâkki ettiğini ve bu gayesinin Avrupa sulhü ile ne derece kabili telif olduğunu te'kik etmek daha faydalı olur. Hitlerin Gayesi Onun gayesi, dahilde Alman milletinin, Alman ırkının tam bir hâkimiyetini temin etmek ve A- man devletini tekrar dünyanın en büyük devletleri sırasına yük- seltmektir. Hitler bu gayeden zerre ka- dar İnhiraf etmeyeceğini, hiçbir fedakârlıkta bulunamıyacağını da açıkça söylemektedir. Bir İnsanın karakterini anla- yabilmek için onun ilk nazarda küçük ve ehemmiyetsiz görünen hususiyetletine — dikkat — etmek DUNYAYI IDARE EDEN BÜYÜK ADAMLARDAN: FHitler lâzımdır. Hitlerde insanın gözüne çarpan ilk hususiyet onun daima dikkat kesilmiş hali, âdeta tetik Üstüsde duruşudur. Konuşurken dereden tepeden, rastgele ehem- miyetsiz şeylerden — bahsetmer. Duruşu, dikkati kat'iyyen gevşe- mer. Tavurları nekadar - sakin, çebhresi nekadar ifadesiz, hlssiz durursa dursün, için için kaynadr ğını, onun bütün ruhunu, varlığını sarsan ateşin gayesinin sıcaklığını hissetmemek kabil değildir. Çehresinin en tesirli, en canlı kısmı, adeta kuvvetli bir miknatıs Bitler gibi olan çekici gözleridir. Bunlar yüklendiği — vazifenin — azametini tamamile anlayan ruhunun, dima- ğının adeta birer aynasıdır. ve bu gözlerin içinde onun gayesi ve ona olan İmanının büyüklüğü tamamile görülebilir. Zaten onun muvaffakiyetini, siyaset âlemin- deki bu derece yükselişini temin eden amillerden en mühimi, onun varifesine gayesine olan bu sar- slmaz İmanıcır. Hitlerin Kıyafeti Hitleri sivil kıyafette görmek hemen hemen kabil değildir. O daima meşhur haki — onforma- #lie gezer ve demir saliple, çen- gelli haçtan başka hiç bir alâ- met veya nişan takmaz Baş vekâlet —binasındaki dairesinde çalışırken dışarıda ve hattâ a- lelade davet ve yemeklerde da- ima bu elbiseyi taşr ve arcak fevkalade resmi ziyafet'erde İsle- meyerek fırak giymeğe mecbur olur. Onun, hücum kıtalarının bu sayede oniformasını tercih edişi de vazifesinl bir mücadele, bir müca- hede telakki ettiğini gösterir. Hitler yaradılış itibarile hiç bir zaman bil- diğimiz umumi tipde bir devlet adamı olmamıştır. ve — olamaz, Çünkü en hoşlanmadığı şeylerden başlıcası da bürokrasi usulleri ve idari işlerin teferrüatıdır. Bütün bövük ş-Fer gibi Hi'ler Cumhur Reis'ni Nasıl Görüyor ? de fdeta Mmücerret, yalnız bir hayat sürmektedir. Tarihi nutuk- ları, biribirine muhalif fkirlerl, noktainazarları telif için yapılan uzun münakaşalardan sonra ha- zırlanmış şeyler değildir. Onlar- daki kudret ve sarahat bunların doğrudan doğruya kendi dimağı- mın mahsulü olduğunu — açıkça göstermektedir. Hitlerin daima giydiği fniforma aynı zamanda *nun sadelikten de çok noşlandığım — göstermek- tedir. Bütün — kudretini vazifesine hasreden bu adam da, büyük mesu- Hiyetler yüklenen adam- lar gibi münzev! bir ha- yat yaşamaktadır. Kat'iyyen et yemez ve son zamanlarda, Musolini gibi içkiyi ve sigarayı da tamamen terketmiştir. Hitler Ve Musiki Hitlerin en çok zev aldığ şey klâsik musikidir. Yorgun dımağını mu- siki dinlemek ve daire- sinde yaptırdığı hususl! «- nema salonunda hoşlan- dığı filmleri seyretmekle din'endirir. Hakikaten mu- sikinin onun — Üzerinde yaptığı tesir şayanı hay- rettir. O dikkat kesilmiş tavrı gevşe. Dinlediği musikinin nağmelerine göre çehresinin ifadesi tamamile değişir. . Kudel bir gayeye erişmek için yaratıldığına bütün varlığile iman eden bu adam ayni zamanda son derece hazsastır ve bu yüzden de arada sırada müthiş ruht buh- ranlar geçirir. Hitler bugünkü mevklini her ne kadar az bir zaman zarfında İhraz edebilmiş ise de yine birçok hiyanetlere, — sükutu — hayallere maruz — kalmıştır. Bunlar — siya- set hayatında daima tesadüf edilen ve önüne geçilemiyen şey- lerdir. Fakat gayet hassas olan ve Aarkadaşlarına daima sadık kalan Hitler bu hiyanetlerden son derece müteessir olmuş, bü- yük acılar duymuştur. Bugün onun en mahremi olan birkaç kimse, siyaset haya- tana atıldığındanberi onunla yan- yana çalışmış olan arkadaşlarıdır ve Hitlere olan sadakatleri son seneler zarfında çok çetin İmti- hanlar geçirmiştir. Bu da bizzat Hitlerin arkadaşlarına karşı ne kadar sadık ve alicenap oldu- ğunu gösterir. Hitler bugün bütün Avrupanın mukadderatını elinde tutan bir adamdır. Söylediği her nutuk, yaptığı her hareket büyük akis- ler uyandırmakta ve bazı - millet- lerin efkârı umumiyesi üzerirde Haz 'ra : 10 ea Dil Bahsi Öz Türkçe Çalışmaları Yirmi Üçüncü Liste 1 — İktifa etmek - izdemek Tilmiz, şakirdimarifet - lz- demen Örnekler: 1 — Biz bütün devrim davalarında Atatürk'ü izdemek: teyiz. 2 — Akıl öğretmeyi bırakınız; eğer onun iyi bir izdemeni olursanır, bu şeref te size yeter, 2 — Iiktifa etmek - Yeter bulmak, yetsinmek Örnekler : 1 — Hiçbirimiz, hava savgamız İçin, 200 — kanadi yeter bulmayız. 2 — Kendisini hoş kullanırsanız, vermek iste- diğiniz paranın yarısı ile de yetsineceğine şüphe etmiyorum 38 — Iktisab etmek - Edinmek Mükteseb - Edinik Iktisab - Edinç Müktesebât - Edinçler Örnekler : 1 — Hukuku mükte- sebe - Edinik haklar. 2 — ilim edinçleri oldukça eksik olan bu adam. 4 — Imtihan - Sınaç Örnek : Bir talebenin sınaç uslil- lerinden yanıp yakıldığını gör- düğünüzde, sınaç üsülleri değil, talebenin bilgisi hakkında şüp- heye düşünüz. B — Iktidar - Erk (Puissance) Mevkll Iktidar - Erke (Pouvoir) Sahibi iktidar - Erkmen (Puis- sant ) Örnekler : 1 — Bir devlet için en büyük erk kaynağı, ekono- mik gelişimdir. 2 — Bir şefin asıl erkesi, halkın sevgisidir. 3 — Erkmen, küçüklerin kusur larını hoş görür. Not; Gazetemize gönderilecek yazı- larda bu kelimelerin Osmanlıcaları- nni kullanılmamasını rica ıdnh._ SMANLI BANKASI|; TÜRK ANONİM ŞİRKETI 'TESİS TARİHİ: 1863 yesi: 10,000,000 İngiliz lirası Türkiyenin başlıca çehirlerile Paris, Marsilya, Nis,Londra ve Mançester'de. Misr, Kıbra, İrak, İran, Filistin ve Yunanistan'da Şubeleri, Yugoslavya, Romanya, Suriye ve Yunanistan'da Filyalleri vardır. türlü banka muameleleri yapar DOYÇE ORİENT BANK Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiyedeki şubeleri: Galata - Istanbul - İzmir Deposu: İst, Tütün Gümrüğü * Her türlü banka işi * enaa aat ebaremase ee se e fena tesirler yapmaktadır. Maamafih onun giriştiği müce* delede yaptığı ban hareketlerİ alelâcele muhakeme etmek vt fena görmek te doğru değildir. Çünkü beynelmilel — euitefehhüm* lerin çoğu böyle gayri kâfi veya” hut yanlış deliller ve görüşler üzerine verilmiş acele kararlarda? doğar.