12 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

12 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

12 Haziran -SON POSTA Sayfa 11 Her haklı mahluzdur. Vahdettinin Bir Gazeteci Ile Mülâkatı OSMANLI SALTANATI GÖCERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) Yazan: Ziye Şakir Ne. 582 12/6/35 Ibrete Şayan Bir Hâdise Idi.. Görülüyor ki, (Vilson prensip- leri cemiyeti) de, Türk milletinin şu sırada maruz bulunduğu bi- yük tehlikeyi kargılıyabilecek bir programa malik dağildi. Ve bu cemiyetin mücasisleri de daha hâlâ fosmanlilik) denllen — mütefessih hayale kuvvet vermekle Milli ga- yeyi tatmin etmiyecek . bir - siya- set peşinde gezmektelerdi. * Bütün bu teşebbüsler, birer gaşkınlık alâmetinden başka bir gey değildi. Güya İngilizlerin ve Amerikalıların müzaheretini ka- zadmak — için — kurulmuş olan (İngiliz Muhipleri Cemiyeti ) İle ( Vilson — Prensipleri Cemiyetl ) birtakım hafifmeşrep ve dalkavuk ruhlu. kimselerin, gu buhranlı zamandan İstifade ederek kend- lerine menfaat temin etmek için kurdukları birer tuzak - telâkki edilmişti. Bu meseleler otrafında bir- takım dedikodular cereyan eder- ken, Üçüncü bir hâdise zuhur etmiş, gerek memleket dahilinde e gerek Avrupa efkârmmumiye- tinde çok iğrenç bir tesir husule getirmişti. O sırada ( Nevyork Herald ) ismindeki Amerika ge- zetesinin muhabirlerinden (Vilyam Elis ) Istanbula gelmiş; Türklerin hayat, seciye ve bu felâket karşısında aldıkları vaziyeti tetkik etmek İstemişti. Bu xat, temas ettiği Türk münevverlerinin mü- tocasir; fakat karşılaştıkları felâ- ketin bötün şiddetine karşı metin olduklarım görmüş ve hayret etmişti. Vazifesini hakkile yap- mıya çalışan bu zeki gazeteci bir de bükümdar ile görüp- mek ve onun fikirlerini öğ- renmek istemiş; ( İstiklâl ) ge- zetesi başmubarriri Rauf Ah-» met ve Reşit Sadi Beylerin de- lâletine müracaat ederek bu ar- zZusunun, — yerine — getirilmesini rica etmişti. Rauf ve Reşit Bey- ler, Mister Vilyam'ın bu arzusunu, başmabeyinci Lütfi Beye bildir- mişlerdi. Padişah, - mutadı veç- hile - vereceği kararı düşünürken, Damat Ferit Paşanın tavsiyesi, va Posta Telgraf Nazırı Mehmet Ali Beyin delâletile Mister Vilyam saraya gelmiş; ve padişah tara- fından huzura kabul edilmişti. Vahdettinin bu gazeteci ile mülâkatı çok İbrete şayan bir hâdise teşkil etmişti. Gazeteci, Mistr Vilson'un yakında (Parise) geleceğinden bahsederek: — Yakında, Pariste sulh kon- foransı faaliyete — başlıyacaktır. Mister Vilsona bir mektup yazsa- nız, — Türkiyenin — mukadderatı hakkında bazı temenniyatta bu- hansanız çok İsabet edersiniz. Demişti. Padişah; bu teklife Mmuvafakat etmekle beraber: — Sulh konferansında tople- manlar çüphesiz bilirler ki, blz tamamen suçsuzuz. Umumi Har- be girenler, memlekette sair un- surlara karşı zulüm edenler, ta- Mamen (İttihatçılar ) dır. (Bon İttihatçılara Hâ&nıharp #itim. Onları sonuna kadar ta- kip Şuna emin olmalıdır. ki, bir hükümdarı bu suretle söyletmeğe ı muvaffak olan Mister Vilyam, I o anda mesleği namına büyük bir memnuniyet hissetmekle beraber, bu sözlerden derin bir nefret te hisseylemiştir... Çönkü Ittihatçılar bütün bu dizilip dökülen hatala- rın, günahların ve cinayetlerin mürtekibi olsalar bile, yine mille- tin birer ferdidir. Kendi milleti- nin fertlerine ( ilânıharp ) etmek, ve bunu da - mahza taç ve tah- tını korumak kaygusile - bir ga- Kuraklık Şayiasını Da zeteciye söylemek te; bir hüküm- dar için görülmemiş bir küçük- lüktür. * Nitekim padişahın bu sakim fikri, Tevfik Paşa kabinesini bile rencide etmiş; Üç defa dağılan ve toplanan bu kabine, nihayet sureti kat'iyede işten çekilmek mecburiyetini hisseylemişti. (Arkası — var) Kim Çıkardı ? ( Baştaralı 1 inol yüzde ) dürüm — dolayisile görüştüğümüz Ticaret ve Zahire Borsası Relsi Murat Fortunoğlu bize dedi ki: “— Kuraklık endişesi şimdi- den lüzumsuzdur. Çünkü daha on beş gün kadar yağmur bekliyebi« liriz ve bu müddet içinde yağmur yağarsa ekinler beklediğimiz rand- manı verir ki bu bekleme de mah- dut mıntakalar içindir. Diğer mın- takalar ve bilhassa Trakya çok iyidir, mahsul pek bereketlidir. Sıvas ve havalisi de Iyidir. Yalnız ova olan mıntakalarda yağmur bekleniyor. Eğer 15 gün içinde yağmur yağmazsa, stok mallarla kuraklık haricinde kalan mıntaka- lardan alacağımız mahsul memle- ket ihtiyacını fazlasile karşılaya- bilecektir. Borsada göze çarpan temev- vüçler bu mevsimin tabi! temev- vüçleridir. Kuraklıktan İstifade ederek sepeküllâsyon yapmak İmkâ- mı yoktur. Ziraat Bankası buğday piyasasının nâzımı vaziyetindedir. Bankanın elinde pek çok stok mal vardır. Eğer banka hergün piyasaya 15- 20 vagon mal verirse fiatları düşürür. Za- ten onbeş güne kadar Trakya ve Mersinden yeni mahsul gele- cektir, yeni mahsul — gelince de fiatlar kendiliğinden düşecektir. Trakyadan ve Mersinden Ihracat l Devlet Demiryolları ve Limanları iştetma Umum idarasi ilânları ı başlamak üzeredir. Şu halde bu vaziyet karşısında e kmek fiatları bugünkü durumunu — muhafara edecektir. Tekrar edeyim ki ku- raklık önümüzdeki 10- 15 gün için endişe verecek vaziyette de- gildir ve bu müddet zarfında da yağmur yağması beklenebilir. ,, Ekmekçiler Derhal Harekete Geldiler Ekmekçiler, dün bir gazetenin ekmek — pahalilaşacak m — diye yazdığı bir yazıdan İstifada ede- rek ekmek mnarhının yükseltilmesi için teşobbüslerde bulunmuşlar- dır. Her nekadar Borsada buğ- day Hiatları — Özerinde 60 para kadar bir yükselme varsa da bu buğdaylarla yapılan unlar henlüiz Piyasaya çıkmamıştır. Fırınlara da girmemiştir. Bu yükseliş 5 - 10 güne münhasır olduğu İçin ek- mek narhının — değiştirilmesine Küzum görülmiyeceği umulmak- tadır. Fakat bütün bunlara rağmen dün bazı fırınlar ekmek fiatlarını (va pahalılaştı bahaneslle ) alt- mış para kadar - fazlalaştırmışlar ve müşterilerden bir kilo ekmek için sekiz buçuk kuruş yerine on kuruş istemişlerdir. Eski narh henüz değişmediği halde fırıncı- ların böyle yapmaları, açıkça bir ihtikârdır. Ailelere Mühim Tenzilât Bu yaz, mezuniyet ve istirahat günlerinizi en sıhhi ve iyl şartlar içinde geçirmek İstiyorsamz Devlet Demiryollarında al.elere yapılan büyük tenzilâttan istifade ediniz. Bu tenzilât, beş kişilik bir aile için Sekiz kişilik bir alle için de nisbetindedir. * 64 & 70 “3208,, | İstaenbul Evkaf müdüriyeti Hânları l Deger Pey Parası Lira K. Lira K. 43908 — 33 00 Tophane : Firuzağa mahallesinde ve caddesinde Cami karşısında 36/36, 28/28, 32/18 emlâk ve 379 harita sayılı ve 73/18 metre murabbamdaki dükkân arsala- ramın bütünü Dosya No. 909 455 00 — 34 15 ” 3 Ekmekçibaşı Güğümbaşı sokağında 23 sayılı ve 52 metre murabbamndaki ev arsasının bütünü 914 50000 37 50 Galata 1 Arabcamiinde Kürkçü kapısında Yel- kenciler hanı Üst katta eski 27 yeni 22 sayılı odanın bütünü. 2938 Yukarda yazılı özelgeler satılmak üzere on beş gün müddetla açık arttırmaya çıkarılmıştır. Üstermesi 17/6/935 Pazartesi günü saat 15 de komsayonda yapılacaktı:. Almak işteyenler yüzde yedi buçuk pey paralarile Mahlülât kalemine gelmeleri. 43020,, Habeş - İtalyan Kavgası Başlıyor ! Baştarafı 1 inci yüzde ) Habeşistanı fetbetmek, Ha- beşleri mahvetmek mümkün de- Eildlr. Ordular çorak çölleri bek 1 geçebilirler. Fakat dağlık ara- ziye gelince; büyük zorluklarla kargılaşacaklardır. Çünkü cesur, yılmaz ve araziyi iyi tanıyan Ha- beş muharipler burada dağların, derelerln, geçitlerin, — kayaların her birinde düşmanlarına karşı tehlikeli pusular kurmuş olacaktır. Bundan başka su meselesi de gözönüne alınmalıdır. Habeşlstan- da suyun azlığı da, çokluğu da tehlikelidir. Haziran, Temmuz ve Ağustos ayında müthiş yağmurlar yağar ve bu yağmurlarla beraber hastalık ta çoğalır. Teşrinler gir- diği vakit ise susuzluk başlar ve © vakit te ele geçebilen bir bar- dak suyu bile tasarruf etmek mecburiyeti başgösterir. Şayet Habeşistanda bir harp olursa, bu harp son derece vahşi- yane ve gaddarane olacaktır. Çünkü Habeş imparatorunun söy- lediği gibi, Habeşler asırlardan- beri kendi dağlarında, kendi ovalarında serbest ve mağrur yaşamışlar ve ancak eskiden İngi- lizler tarafından mağlüp edilebil- mişlerdi. Bu mağlübiyet te Ingiliz- lerin kuvvetinden xiyade, büyük kabile — reislerinin ©o zaman ki imparator Teodora'ya yardım et- memeleri yüzündendi. Fakat bu defa, Italyanlar, Habeş ordusunun başında İmpa- ratorunu — üzerinde “ Yudanın fethedici aslamı ,, yazılı olan bü- tün Habeşistanın sancağını göre- ceklerdir. Kabile reislerinin hepsinin im- paratora yardım edeceğine şüphe ktur. e Meselâ Kassa İsmindeki bir Bol Bol Seyyah Ak - Olacak nı ( Baştarafı 1 lnci yüzde ) sonra hemen ladesi ve giderken vizeden muaf tutulması yolları âr lacaktır. l?'ı Seyyahlar, — dövizlerini memleketten çıkarabilmeleri için kambiyo —müsaadesi — almaktan muaf tutulacaklardır. Çok yersiz ve lüzumsuz görülen seyyahların memleketten çıkarken vergi borç- ları olmadığına dair vesika ibrazı mecburiyeti de kaldırılacaktır. 3 — Gümrük muayenelerinde turistlere — kolaylık- gösterilmesi temin edilecektir. Tur'stlerin en fazla şikâyetine sebep olan ka- çakçılık şüphesi gibi şeyler de ortadan kaldırılacaktır. Yolcuların 25 liradan fazla Türk parası ithal edebilmek - için almaya mecbur tutuldukları mü- saadeden de va: ür. Bundan başka Türkofis şu- belerine turizim masaları - ilâve edilecek ve geniş bir propaganda apılacaklır. Kanunla muhtelif vekâletlere ait olan turizm tah- kikatı bir yere toplanacak ve teşekkül edecek teşkilât vasıtaslle 1dare edilecektir. TEŞEKKÜR Sevgili zevcim Türkof'u Başmüşr- viri Ali Muhtar Ekendizin — ölümü dolayısile gerek bizzat cenaze mera- siminde bulunmak suretile ve gerek yazı ile kederime iştirak etmek — lüt- funda bulunan bütün arkadaş ve dost- harına ayrı ayrı teşekkür etmeye ke- derim mani olduğundan alenen beyanı teşkkürü bir vazife telâkki ederim. Merhumun zevcesi A. Muhtar Ekendiz rels yalnız suvarisi (70000) kadar olan kuvvetli bir ordu ile İmpa- ratora iltihak edecektir. ve bu suretle İmparator bir milyonluk bir ordu çıkarabilecektir. Bu he- saba, Habeş kadınlarından müreks kep olan daha vahşi daha müthiş kuvvetler dahil değildir. 1Italya neferleri bu azılı kadın muharip- lerin eline düşmemek İçin şimdi- den dua etseler yeri vardır. Istilâ kuvvetleri yalnız çöllerin susuzluğu, açlığı ve hastalıkları, dağlardaki ve derelerdekli pusular, tuzaklarla değil, ayni zamanda onları her taraftan saracak olan Habeş süvarile de karşılaşacak- lardır. Htalyanlar karşılarında bunlar- dan başka bir düşman daha bu- lacaklardır ki o da Habeş ordu- larını asırlardanberi zafere kop- turan muharip ruhudur. Habeşli- ler 1Ğını asırda İslâm ordularını, 1875Ste Misir ordusunu ve nihayet 1896 da Adovada İtalyan ordu- larını mahvederek kazandıkları zaferleri çocuklarına anlatmakta, daha beşikte iken onlara bu ruhu aşılamaktadırlar. İstanbul mahkemel asliye Üçüncü hukuk mahkemesindenı Davacı Abdullah kım Emine vekili avukat All Necmettin — tarafından İzmirde mezarlık başında çalgıcılar kahvesindi mani Haydar — efendi yanında Hüseyin oğlu Mehmet Ağa aleyhinö açılan boşanma davasının 20/5/936 tarihli celseci muhakemesinde ikametkâhı meçhul olan müddelisleyh hakkında lânen — tebliğat — icramnâ karar verilearek muhakeme 15/6/935 cumartesi saat 10 talik edilmiş oldu. gundan yevmi mezkürde saat 10 da bizzat veya bil vekâle İstanbul asliye Üçüncü hukuk mahkemesinde hazır bulunması İüzumu tebliğ makamına kaim olmak üÜzere ilân olunur. ()v0) TIRAŞ BIÇAĞI Dünyanın en mükemmel Tıraş bıçağıdır Şimdiye kadar icat olunan bütün tıraş bıçakları arasında en mükem- mel ve en fevkalâde olduğu ta- hakkuk etmiştir. Piyasada mevcut tıraş bıçaklarını şaşırtmıştır. Hasan tıraş biçağının 1 - £ - $- 4 nüma« rah gayet könkin ve hasene taraf- ları vardır ki her bir tarafile lüakal gn defa tıraş olmak kabildir. Bu hesapla & kuruşlak bir adet Hasan ti bıçağile 40 defa ve ıslak bardak. ile. bilendikte yüz defa yapılmak mümkündür ki b bıçağında bu dünyanın — hiçbir z meziyet hıîı:.uubıl:;—ı bıçağı iste- diğiniz mi verir. lerse aldanmayınız. Taklitlerinden sakınınız. Fiatı: 1 adedi 5 kuruştur. 10 adedi 45 kuruştur. Hasan deposu: Ankarâ, İstanbul, Beyoğlu