June 12, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

June 12, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Haziran Hergür Yunan Seçmesi 8 Dayak e Tersane » Yunan Seçimi Yunanistan yakın Şarkın olb- agun uluslarından biri olduğunu ısbat etti. Daha dün Atina ve Selânik sokaklarında ihtilâlciler dolaşıyordu. Daha dün hükümet kuvvetlerile balkın bir kısmı karada ve denizde çarpışıyorlardı. Bugün de bu iki düşman kuvvet karçı karşıya geçti. Gürültüsüzce bir seçim yaptı. Yunan intihaba» tına halkın bir kısmı İştirak et- memiş olabilir. Fakat ne de olsa alınan netice hükümet için de, Yunan milleti için de övünülecek bir oOlgunluk — eseridir. Daha dün ihtilâlcilerin ve silerin hücumuna uğrayan bir hükümetin İntihabatı bu derece serbest bırakması hattâ kıska- nılacak bir hâdisedir. * Poliste Dayak Iç işleri bakanını Kamutayda dayak meselesinden dolayı söy- lediği sözler münasebetile tebrik ederiz. Dayak evde de, mektepte de, poliste de kuvvetlinin zayiften düşkünce İntikam almasıdır. Evde de, mektepte de poliste do dayak aczin ifadesidir. Polis zayif olduğu müddetce *a basit ve ea kolay yol olan dayak usülüne müracaat edebilir. Fakat kuvvetli bir polis idaresi bu iptidal vasıtaya müracaatı bir küçüklük sayar. Evde, mektepte olduğu gibi, poliste de artık dayağın yeri kalmamıştır. * Gemi Yapabilir Miyiz? Hükümat birkaç sene içinde ©n milyon liralık vapur — alacak, Bir heyet Avrupada tetkikat ile Meşgul, — Beri tarafta Ankarada bulunan (Holandalı bir mütehas- #ıstan bu — gemileri memilekette yapmak — mümkün olup folmadığı Soruluyor. Salâbiyettar olanlar diyorlar ki “Bunu Avrupa kumpanyaları- bın aleti olabilecek bir ecnebiye Sormıya ne İlüzum var, Bunu bixze #orsunlar. Haliçteki havuzlar dün- yanın en rahat, en geniş havuz- harıdır. Bunlar ıslah edilirse, dün- yanın en mükemmel tersanelerin- den — biri haline getirilebilir. İngiliz ve Fransız tersanelerinde yandan indirilen büyük transat- lantikleri bizim havuzda burundan indirmek mümkündür. Binaenaleyh “Avrupada tetkikat yapılacağına veya ecnebi bir mütehassısın mü- taleası alınacağına, havuzlarımız- da tetkikat yapılsın. Vapur yap- tırmak için sarfedilecek paranın bir kısmı ile bu tersaneler yapıla- bilir. Bizde gemicilik — sanayil te- tesüs edince de bunlara ek ola- - Fak demirellik, marangozluk, dök- Mecilik ve daha binbir çeşit küçük Sanayi teşekklil edecek ve Istan- bul için müühim bir iş merkezi rulacaktır. ,, Biz anlamıyoruz. amma, anlı- ".lıiıı" bu iddiayı tetkik ede- ilirler. * Özlü Sözler : Fransanın — ihtiyar — kaplanı lemansu, öleceği zaman vasiyet- Namesinde mezara ayaküstü gö- Mülmesini tavsiye etmiş. Sebebini sormuşlar : — Hayatımda sırtım yere gek | Medi, mezarımda da sırtımın yere Belmesini istemem, demiş. Moskova Büyük Elçiliği Ankara, 11 — Eskd Sü Baka- B ZGM Mozkova Büyük Elçi- Üğine tayinl kararlaştırılmıştır. Resimli Makale SON POST e B Tabiatı Kontrol Bi Tasanın bütün iddiası, asırlarca esiri yaşadığı hâkim olmaktır. Evvelce yağmur, gökten gelen bir âfet, bie kamrga — İnsanın çalışmasını hiçe indirebilirdi. Fakat insan, zekâsı sayesinde tabiatın bütün bu yıkıcı kuvvetlerini, yapıcı birer kuvvet ” ae — soğuk, kuraklık, tabiate | haline getirdi. bütün bir senelik Tabiate esir olmaktan kurtuülarak — tabiate hâkim olmayı öğrendi. Ogünden itibaren de hayatın şekli değişti. Bugün tabimtı evimizde ve İşimizde gibi kullanıyoruz. Türkiye de, teblatı bu derece esir edebil- diği gün, rafaha ermiş olacaktır. bir hizmetçi SON TELGRAF HABERLERİ 100 Bin Kişilik Bir İngiliz Kuvveti Habeş Hududunda Yeni Kültür Bakanı B. Saffet Arıkan Vazifesine Başladı Ankara, 12 (Hususi) — Kültür bakanlığına tayin edilen parti kamutay grupu asbaşkanı Erzincan saylavı Saffet Arıkan vazifesine başladı. Vekâlet ileri gelenlerin tebriklerini kabul etti, Eski bakan Abidin Özmen, birinci umumi müfettişlik vazifesini Özerine alması için başbakan tarafından yapılan teklifi sevinçle kabul Her İhtimale Karşı| Orada Toplandı Raoma, 12 (A. A,) — Glornale d'italyan gazetesinin lskender- yeden öğrendiğine göre, Mi- “sırdaki İngiliz sUcl makamları 100 bin kişilik bir kuvvet almaktadırlar. Bu —kuvvetler Sudan- Habeş sınırında her ihtimale karşı hazır bulundu- rulacaktır. İtalyada Seferberliğe Hız Verildi Roma, 12 (A.A.) — Silâh ak- tına çağırılmış olan iki fırka fa- şist milisinin seferberliği devam ediyor, (21 Nisan) adını taşıyan fırka da ayın 21 inde Avelino'da top- lanacaktır. (3 ikinci kânun) adını taşıyan fırkada General Traditinin ku- mandasında toplanıyor. Ayrıca Livourna çüncü Bersag- lieri alayı da harekete hazırlan- maktadır. 1500 — kişilik bir İşci taburu da bughı Afrikaya gidiyor. Vehip Paşa Habeş Başkumandanı ! Roma, 11 (Radyo) — Popolor ditajya gazetesi, eski Osmanlı ordusu kumandanlarından Vehip Paşanın Habeş ordusu başkuman- danlığına tayin edildiğini haber veriyor. Mesken Bedelleri Ankara, 12 (Hususi) — Kamı- tayın önümüzdeki Pazartesi günü tatil yapması muhtemeldir. Kül- tür encümeni muallimlerin mes- ken bedellerini daha iki sene müd- detle tecil etmiştir. Türk hava kurumunun açtığı Bu da, gösterir. . etmiştir. Samsundaki Çirkin Un Fiatı Cinayet izmirde De Babasını Öldüren Çocuğu Yükseldi Ağabeysi Teşvik Etmiş Samsun, 12 (Hususi) — Adiiye binası içinde bir çocuğun baba- siını — öldürdüğünü — bildirmiştim Cinayetin sebepleri tahkik edildi, şu neticeye varıldı 1 Ölen Hakkı, çocuklarını mira- sından mahrum bırakmak kara- rını vermiş ve bütün emlâkini son aldığı kadın Üzerine intikal ettirmiştir.. Küçük — çocuğu bu cinayeti işlemeyo sevkeden büyük çocuk ta yakalanmıştır. Alman Vatandaşlı- ğından Çıkarılanlar Berlin, 12 (A.A.) — Bir ka- rarnâme İle elli kişi Alman tabi- yetinden çıkarılmış, Malları mü- sadere edilmiştir. İçlerinde ba- kanlarda vardır. Bunlar “ulusa sadâkat,, için vermiş oldukları söze rağmen müllete fenalık yapmış olmakla ittiham edilmektedirler. İIzmir, 11 — Ziraat bankasının buğday satışından çekilmesi Üze- rine un flatları çuvalda bir lira yükselmiş, Belediye de ekmeğe 30 para zam yapmıştır. Fırncılar buna rağmen zarar İddia etmekte, az ekmek çıkarmaktadırlar. Blr- çok müstahsiller İzmirdeki ko- misyoncularına telgraf çekerek buğdaylarının satılmamasını bil- dirmişlerdir. Belediye ve vilâyet Ankaraya müracaat ederek Bam- kanın piyasaya buğday vermesini işlerdir. istem İranda Şapka Eski Serpuşların Yerine Şapka Kabul Edildi Tahran, 12 (A. A.) — Birkaç gündenberi bütün İranda Avrupa şapkası eski başlığın yerine geç- miştir. Karpuz Çıktı Adana, 12 (Hususi) — Mev- simin ilk » Üzüm ve inciri çıkmıştır. Bir haftaya kadar pa- zara İneceği umuluyor. “Türk kuşu,, na üye yazılmak içim birçok gençler müracaat etmektedir. Türk — gençliğinln havacılığa Fakat ne gariptir ki bir Bulgar gazetesinin muhar- rirleri bu haberi bizim garetelerde okurken galiba gözlerine teleskop takıyorlar. Güya genç Türk kızları İSTER İNAN ISTER INANMA! Türk ordusunda pilot olarak çalışmak İçin müracaat etmişleri Banların olan hoevesini ve daha nelerde noler, Türk kızları icabında kara, denixz ve hava cephele- rinde vazife alacak kadar cesznretli ve yurt severdir. Fakat bugün içia ortada böyle birşey olmadığına göre, Bulgar meslekdaşın hüsnüniyet sahibi olduğuna; İSTER İNAN İSTER İNANMA! yaşları da 16 ile 25 arasında imiş Sözün Kısası Napolyonun Eski Bir Sözü Bervir Bedi aa Bir düşman ordusundan ziya- de bir gazeteden korktuğunu söy- leyen Napolyonun meşhbur sözünü dünkü “ Son Posta,, da okuyun- ca, elimdeki kalem gözümde bir süngü kadar uzadı; önümdeki hokka bir uçak bombası kadar şişti. masamın Üstünde —duran kâğıt kesmiye mahsus kemik par- çası bir kılıç kadar büyüdü; üs- tüne oturduğum sandalyayı eğer- siz, koşumsuz, karayağız bir at, kendimi de Attilânın bu zamana yetişmiş — cengâverlerinden — birl sandım. Napolyonu üÜrküten mat- buat ordusuna mensup olmak ba- na bir an için bu hayali vermişti. Sonra kendimi toplayarak hemen kalemimin ucunu yokladım. Bunun bir insan değil, kertenkele öldür- mesi bile kabil değildi; hokkamın içindeki- mürekkep ancak başka- larma - yıkanımnca kolayca çıka- bilecek - lekeler sürmiye yaraya- bilirdi; kâğıt kesecek aletin kâ- gıttan başka birşey kesmiye ikti- darı yoktu. O zaman kılıcın kalemden korkusunu yersiz buldum. Birbi- rine hiç bir alanda rekabeti olm- yan bu ikl maddenin yurt müda« faası günlerinde ne mükemmel dost olduklarını da düşündüm ve kendi kendime dedim ki: * Zamanının kalemlarini yont- mak için kalemtraş yerine kılıç kullanan Napolyon, belki muay- yen bir devir ve muayyen bir gazete için bu sözü doğru söyle- miştir; fakat bu korku her devirde her gazeteye karşı yaşasaydı her memleketin düşman ordusundan ziyade kendi matbuatından kork- ması ve ona kin beslemesi lâzım gelirdi. Halbuki başta Napolyonun Fransast olmak üzere birçok ileri memleketler, bugün, o korkunun bazan bir kuruntudan ibaret ola- bileceğini anlamışlardır. ,, Dut Ağacından Demir Üstüne Düştü Ayasofya Üsküp sokağında oturan Remzi oğlu 13 yaşında İrfan — dün — dut — ağacından düşmüş, sağ bacağına yerdeki bir demire saplanmıştır. Demir çocuğun bacağının bir tarafından girip öbür tarafından çıkmıştır. Irfan hastaneye kaldırılmıştır. FutbolcularımızRo- manyaya Gidiyor Fenerbahçe ile Güneş takım- ları muhteliti Romanya futbocu- larile maçlar yapmak Üzere bu ayın 23ünde Bükreşe gidecektir. Müuhtelit, orada 25 ve 27 haziran: da İki maç yapacaktır. Adliyede Bir Tokatji Avukatlardan Hayri, kendisin- den kaydiye parası istiyen Üçün- ci ceze mübaşırı Kâmile bir to- kat vurmuş, derhal zabıt tutuk muştur. Temel Yasa Partinin Ana Vasıfları Tebarüz Ettirilecek Ankaradan bildirildiğine göre Teşkilâtı Esasiye kanununda Halk partisinin ana vasıfları olan İnkı- İâpçılık, devletçilik, halkçılık, mil- Hyetçilik vasıflarını tebarüz et- tirecek değişiklik yapılması İçin saylavlar arasında bir cereyan yvardır. Yapılacak kanuni teklif Kamutayın önümüzdeki toplantı- sında görüşülecektir.