12 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası NaâzilliKöylerinde Son Posta Yazırlı Köylüler Yeni Bir Mektep Yaptılar Nâzilli, (Hususi) — Nâzillinin karşı sahilerinde, Menderesin öbür yakasında “Yazırlı,, denilen bir köy (150) haneli ve 700 nüfum- ludur. Ahalisi çok çalışkan, mi- safir sever ve İyi kalpli insan- lardır. Yazırlı köylüleri okuyup yaz- ma Aşıkıdırlar. Senelerdenberi köylerinde mektep bulunmaması onları özle Üzmüş, mektep hevesi onları öyle bir harekete getirmiş ki birkaç ay evvel köylerinde yeni bir mektep yapmağa karar verdikleri gün herkes içinden kopan yardımı esirgememi, bir gecede derhal 500 lira toplan- mıştir. Bu mektep yapma İşine te- şebbüs edenlerin başında bilhassa Yazırlıdan Mustafa ve Ali gek mektedir. Köyün muhtarı Osman da bu işe çok özenmiştir. Köy- lüler, Üç 'ay içinde üç dershaneli bir mektebi yapıp meydana getlir- mişlerdir. Şimdi muallim istemek- tedirler. Anlaltıklarına göre köyün arkasındaki — tepelerin — arasında bolca bir su vardır. Onu da köye akıtmak, köyün sa İhtiyacını da temin etmek ar- zusundadırlar. Köylülerin diğer bir dileği de Yazırlının nahiye olmasıdır. Yazırlı da böyle bir mete- bin — inşasını duyan — komşu köylüler de Pirlibey — mektebi talebesi geçenlerde bu köyü ve mektebi ziyarete gidince Yazırlı- larda mektep heyecanı artmış ve çok sevinmişler, kendi çocuk- larının da — mektepli — kılığına girmeleri için canla başla savaşa karar — vermişlerdir. Yazırlıdan Muatafanın sevincinden hamiyeti galeyana gelmiş, Pirlibey mektebi çocuklarından kimsesizlerine yar- dim olmak Üzere hemen teberru- da bulunmuştur. Kazanın kaymakamı — İhsan yeni bir mektep inşa eden Yazirh köy heyetine takdirnâme gönder- miştir. Yazırlı halkı, genliş tarlala- rında mühim miktarda pamuk yetiştirerek geçinirler. Söğüt Yangını Süğüt, (Hususi) — Bir yangın mneticesinde 32 evi ve 20 saman- hkları yanan Sarıca köylülere bükümet tarafından yardım edil- mektedir. Hilâliahmer de yangın- dan çıkanlara yardım etmektedir. BUTÜN ÜLKEY| ğ YAT ; DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT $ Mn?o:h DAKİ BİR İLÂN Bürün ÜLKEYİ HERGÜN DOLAŞIR Somada Bayındırlık Çalışma- ları : Yollar, Köprüler, Mektepler, Köy Odaları Yapılıyor Soma (Hususi) — Kaymakam Hamdi Onat kazanın ve kazaya bağlı köylerin bayındırlaşması için iyi çalışmalar yapmaktadır. Bütün köyler — otomobil — İşleyebilecek yollarla biribirine bağlanmıştır. Yırca, Tarhala, Turgutalp, Cinge, Maldöken, Akçeavlı, Yağcılı ve Kınılhisar köyleri telefonla biribi- rine ve kasabaya bağlanmıştır. Diğer köylerin tesisatı da yapıl- maktadır. Bu yıl Musahoca köyünde 3, Kırılhisar köyünde 2, Bayat, Bon- cuklu, Çatalçam köylerinde birer derahaneli yeni okullar yapılmıya başlanilmıştır. Bu köylerden Ça- talçam şimdiye kadar hiç bir kaymakamın ayak basmadığı et- rafında ellişer evlik köyler bulu- nan bir köy mecmuasıdır. Yeni kaymakam bu köye gitmiş, gör- müş ve ehemmiyet vermiş, köyün alt başındaki 35 metroluk köprü- yü tamir ettirmiş,Bakırçayı Üzerin- de de 60 metro uzunluğunda 6 göz- lü yeni bir köprü kurdurmuştur. Köylüler bu köprüye Onat adını koymuşlardır. Bakırçayının yata- gında 800 metrelik bir yol da ya- pılmıştır, bu süretle köylüler kış günleri 3 saatlık bir yolu geçmek- ten kurtulmuştur. Akçaavlıda da 120 metrelik bir. köprü yapılmıştır, kazanın bütün köylerinde yeni birer köy odası yapılacaktır. Bunların pro- jelerl hazırlanmıştır. Bu projelere göre köy odaları bir büyük salo- nu, iki odayı ihtiva edecek, yer- den yedi inetre yüksekliği ola- caktır. KST Somanın bir görünüşü U A Kırkağaçta Hafta Tatili Bayramı Kırkağaç memurları bir arada Kırkağaç ( Husust ) — Hafta tatili kanunu burada büyük bir alâka İle karşılanmıştır. Bütün memurlar kanunun tatbik edildiği llk tatil gününü toplu bir halde ve pek neş'eli bir surette tes'id etmişlerdir. Yapılan kır eğlenti- sinde çamlığa gidilmiş, bu eğlen- tiye Iiştirak etmeyen tek bir memur kalmamıştır. Kasamızdaki berberler de bu kanunla bafta tatilinden istifadeye karar vermişler ve bir tanesi müstesna olmak Üzere — hepsl birden dükkânlarımı kapamışlar- dır. Berberler de memurlar gibi ilk tatil gününü hep bir arada kutlulamışlardır. Susığırlıkta Bir Köy Kon Sanığırlık muhtarları kaymakamla beraber Susağırlık (Husust) — Burada 52 köyün muhtarı ve İhtiyar he- yeti azaları nahiye müdürleri de dahil olduğu halde kaymakam Münip İlbanın başkanlığı altında bir köy kongresi yapmışlardır. Bu kongrede köy işleri konuşul- muş, Bayındırlık işleri, köy nü- mune bahçeleri hakkında faydalı kararlar alınmıştır. Köy sandığı varidatını artt- mcı tedbirler de ittihaz edilmiştir. Alınan kararlara göre köylerde gültür. . işlerine ebemmiyet, her köyde haftanın muayyen günle- rinde müsamereler ve konferans- lar verilecektir. Kasabada irşat heyetleri teşkil edilecek ve bun- lar köyleri dolaşacaklardır. Karamanda Emaye Atölyesi Karaman (Hususi) — Burada numara ve sokak levhalarını ya- pacak olan bir emaye levha fab- rikası açılmıştır. Bu atölye yalnız Karamana lâzım olan levhaları değil, diğer civar kaza ve nahi- yelere Tâzım olan levhaları da hazırlamaktadır. Karamanda Atatürk Heykeli Karaman (Husust) — Cümhu- riyet meydanındaki belediye par- kının — ortasına Atatürk'ün güzel bir heykeli konulması kararlaştırı- mışlır. Heykel oturağının temeller ri kazılmıya başlanılmıştır. Söğütte Bir Adam 40 Kuruş Bor- cunu Vermemek İçin Ala- caklısını Öldürdü Söğüt (Hususi) — Çaltı köyün- den 65 yaşında Hacı Hasan, Ah« metçi Ali oğlu Mehmette alacağı olan 40 kuruşu istemiş, bu yüz- den çıkan kavğada Mehmet bağ budama bıçağıle Hasası — yarala- yıp öldürmüştür. Kayseride Yeni Gaziantep Saylavı Şerefine Bir Ziyafet Verildi Kayseri, (Husust) — Gaziaw- tep saylavlığına namzet gösterilen korgeneral Ali Hikmet Ayardelin Kayseriden ayrılışı dolayısile be- lediye tarafından sinema binasin- da bir ayrılık ziyafeti verilmiştir. Bu rziyafet çok samimi olmuş, lise ve ortamektep musiki öğret- meni Şaban Saykom, güzel ve içten gelen bir söylevle yeni saylava uğurlu işler başarmasını dilemiştir. İncir Alivre Fiatları İzmir, (Hususi) — İncir alivre | fiatları da tesbit edilmiştir. AL | manya için Ekstrissima Cenevin incirlerin yüz kilosu eylül ayı teslimi 9 Türk lirası, birinci teş- rin teslimi 8.75 tir. Cenevinler Londra ve Liverpol için eylül teslimi 16.5 — şilin birinci teşrin teslimi 16 — gşilindir. İhracatçılar | Üzere sekiz mübendis yapılan para iadesinin Restorno değil, komisyon olduğunu Türk efine bildirmişlerdir. 3 Yugoslavyada Petrol Araştırılıyor Belgrat, ( Hususi ) — Yugos- 2000 metre | lavya tütün ve tuz derinliğe inhisarı Bosnada petrol arattırmak- inilecek | tadır. Denilmekte olan kuyuda 350 metre derinliğe varılmıştır. En asri bir tarzda yapılan bu kazma ameliyatı 2000 metreye kadar — götürülecektir. Hafriyat sahası gayet sert kayalı olduğundan — kazış çok yavaş Hlerlemektedir. Ikisi Jeolog olmak bu işi ye- rinde tetkik ve Idare etmektedir. * Alkolün — kuvvel — muharrike olarak kullanılma- Hareket kuv v işi, petrol İstibe #âl etmeyen mem- Aikol kul- | Yeketlerde günün meselesi halinde- dir. Bilhassa İtalya bu işle ya- kından uğraşamadığına yanmak- tadır. Görçekten Almanyada yılda bu iş için sarfedilen alkol miktarı iki milyon hektolitre, Çekosle- vakya da 600 bin hektolitre iken, alkolü bol ve petrolu hiç olmıyan Italyada ise yalnız 70 - 80 bin hektolitreden ibarettir. * Budapeşteden yanlıyor: — İç n | İşler Bakanlığının yeniden ihdes edilmesi vesilesile acar Ticaret Ba- kanı — söylevinde dünyanın ekonomik alanda git — mekte olduğu yolu göstererek Macarların da ergeç buna uymak zaruretini ortaya koymuştur. Ticas , ret Bakanı hükümetin istihsalâtı korumak ve kontrol etmek meî buriyetinde olduğunu söyliyerel yakın bir istikbalde endüstri ile uğraşanların idareli bir ekonomi sistemi için şimdiden kendilerini harırlamalarını tavsiye etmiştir. * Romadan yazılıyor: İtalya pt yasalarında buğ- day — fiatlannıt muntazam bir sut rette artışı Ziraat bakanlığının gözünden kaçımamış” tır. Bu bakanlık memleketteki. buğday stoklarının ihtiyaca kâfi geldiğini ve yapılmasına müsaade edilen idhalâtla birlikte memle* kette bir buğday sıkıntısı doğ” masına İmkânı bulunmadığını bif tamimle bildirmiştir. Fiatın yükselmesine vesile ve” ren Spekülâsyon İşlerinin memle* ket ekonomisi aleyhinde bir ha" reket olduğu da bu temime ilâvt edilmektedir. — Pw Gazetenin eras gazısile Bir sütanun İkl satırı bir (santim) sapıtır. 2 Sayfasına göre bir sanli- min ilân fiatı şanlardır: 3 Bir — santimde (8) kelime — vardır. 4—İnce ve kalın yazılar tutacakları yere — gör* sanlimle ölçülür.