20 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Kemaliyede Çöpler Su İle Temizlenir Kemaliye (Hususi) — Kema- liyenin eski adı “Egin,, idi. Egin ermenice bir kelimedir anlamı sulak yer demektir. Büyük kaza eski mülkiye teşkilâtında Elâzize bağ'ı iken yeni mülkiye teşkilâ- tında yakınlığı gözönüne alınarak Malatyaya bağlanmıştır... Şahirde eskiden kalma üç ca- mi vardır. Adları Kadıgölü camli, Ulucami ve Tahta camidir. Ke- maliyenin sokakları baştan aşağı kaldırım döşelidir. Bu iç Anado- ha kasabasının sokakları temizlik işinde dikkate değer bir orijinal- lik taşır. Kemaliyeliler tabil va- sıtalardan istifade ederek sokak- larındaki ve evlerindeki slprün- tüleri pok orijinal bir — şekilde “Fırat,, a dökmektedirler. Bu buluş çek yerinde ve pek kıy- metlidir. Onun için Kemaliye so- kakları tertemiz mahsus tâbiri ile yogurt döksen yalanacak kadar temizdir. Burası herkes sabah ol- dumu evinde, bahçesinde birik- tirdiği söprüntüleri kapısının önün- den geçen harka atar, belli olan bir saate kadar herkes süprün- tüsünü harka atmış ye çöpçüler- den yollardakl çöp ve süprüntü- leri harkın içine süpürmüş bulu- nurlar. Belli saat geldimi bu işe memur olan belediye memuru giİ- der şehrin tepesindeki havuzu koyuverir.. su hızla aşağı İnerek harklarda birikmiş olan süprün- tüyü hepsini birden toplayup ge- tirir ve Fırata döker. Kemaliye- liler daha çok gurbet adamıdırlar. Kemaliyeliler memleketlerindeki geçim güçlüğünün önüne geçmek için büyük şehirlere gider gelirler ve gittikleri yerlerde daha çok ve kuru kahvecilik gibi işler yaparlar, Cümhuriyetten — önce dışarda para kazanıp memleket- lerine dönen Kemaliyeliler, sör- gelimi, Istanbuldan Kemaliyeye varabilmek için Giresun yolu ile en aşağı yirmi gün yolculuk yapmak — mecburiyetinde — iken bugün yapılan demir ağlar Üze- yinde bu mesafe çok kısaltılmış ve yol çok yakımmlaşmıştır. Bugün Haydarpaşadan trene - binen bir Kemaliyeli en çok dört gün sonra | sabah kahvaltısını pabilir. evinde yar Zamanile buralarda pek çok Ermeni ve Rum varmış. Yurdun az gün içinde geçirdiği büyük devrimlerin — sonuncu — olarak Rumlar tamamen mübadil olarak gitmişler, Ermenilerden de bir bölümü kalmıştır. Bu çevrede Fırat nehri üze- rinde pek çok köprüler vardır. Eski tahta köprülerin yerine Bayındırlık Bakanlığı yani yeni köprüler — kurdurmuştur. — Eski köprülerden «en Ünlüleri Sultan köprüsü ile Şıraı köprüsüdür. İkinci köprünün Şırzı adı' 1 alması, yanıbaşında Şırzı adlı bir köyün bulunuşundandır. — Vaktile — bu köprülerden geçim parası alınır imiş, bu rüsum Kemaliye Beledi- yesne aitmiş. Beledişe her yıl köprüyü mü'tezime verirmiş.. Bu- gün bu âdet kalkmıştir. Enver Beşe Mudanyada yapılan uç>k mitingi ve milingi tertip edetler Hava Tehlikesini Bilenler Mudanya (Hususi) — Burada bütün halkın İştiraki'e bir uçak mitingi yapıldı. Miting günü bütün dükkânlar kapandı, herkes partl binası önünde toplandı ve önde Halkevi bandosu olduğu halde Cümhuriyet meydanına - gidildi. Miting İstiklâl marşı ile başladı. Parti, Halkevi, Tayyare kurumu hesabına söylevler söylendi, hava tehlikesi, tayyarenin faydası halka anlatıldı. Hava tehlikesini bilen öye kıayd için defter açıldı ve bütün halk tehalükle bu deftere adlarını yazdırmaya başladılar. * Tekirdağ (Hususi) — Yüzlerce yatandaş Halkevinde toplanarak vali tarafından söylenen söylevi dinlediler ve hepsi yurdun hava tehlikesini bilen üÜye yazıldılar. lik hamlede beş bin lira top- lanmıştır. * Pınarbaşı: Kayseride ( Hue- ust ) — Burada Tayyare kurumu için bir toplantı yapılmış, bir saat içinde 1200 lira toplanmıştır. Kaza parti başkanı 50, tüc- cardan Yunus Apay, Ahmet Şahin, mütekait Hamit, — kırk sekizer, kaymakam Celâl Izgi 40 Sıtkı Ergiz, Ferit Cankucak 36 şar, Hasan Kılınçkıran 30, mal- müdürü — Cemil, Müddeiumum! Cemal Gündüz, tüccar Ataullah, Sırrı Korkan 24 der, şarbay Ka- ran, Meclisiumum! üyesi Karaşiy, Abdurrahman Eren, Abbas Özçe- lunun Yapılm Büyük Tüneli Ve Köprüsü En Çok Yolumuz Olacak Zonguldak (Hususi) — Ağır sa- naylin anası olan maden kömürü sanayline doğru mühim adımlar atılırken kömür havzasını iç Ana- doluya bağlayacak olan Demir yolunun İnşaatı sona eren Fil; 0s- Çatalağıı kınmından sonraki, Ça- talağzı - Zonguldak parçasının da ilk kazması vurulmuştur. Çatalağzı - Zonguldak demir- yolunun geçeceği güzergâha ait proje kat'1 şeklini almıştır. Demiryolunun bu kısmında, toprak çok dalgalı ve ârizalı o- duğundan bir. kaç büyük tünel delmek icap edecektir. Alâka- darlar bu yolun köprüsü ve tüneli en çok bir hat olacağını söyle- mektedirler. Bu hat önümüzdeki yıl içinde işlemiye açılacaktır. Gelecek yaz Zonguldaktan trene binen bir yolcu hükümet merkezimizi ziya- ret edebileceği gibi, Zonguldak, toprakları altından — çıkarılacak kara elması da kara yoliyle, Kara- denizden Akdenize gönderebile- cektir. lik, Safvet Evin, Vehap Önal, Halil Önalp, Bekir Saygılı, N. Çoğahyor | Çatal Ağzı - Zonguldak Demiryo- asına Başlandı ıKağlılar Doktor Ve Baytar İstiyorlar Kaş (Hususi) — Kaşın 61 kö- yile birlikte nüfusu 23 binl geç mektedir. Kasaba Meis adasile karşı karşıyadır ve iki sahildeki adam biribirinl tanıyabilecek ka- dar yakındır. 23 bin gibi kabarık bir rakama varan nüfus kalabalığına rağmen kazada doktor ve baytar yoktur. Kaş halkı kâmilen hoyvancılıkla geçinmektedir. Bunun için burada baytara başka yerlerden çok daha fazla ihtiyaç vardır. İzmirde Bir Amele Tren Altında Parçalandı Izmir, 18 — Hilâl köprüsünde bir tren kazası olmuş, tren ma- nevra yaparken iki vagon ara- sında bulunan manevracı Mehmet trenin altında kalmış, 3 vagon üzerinden geçmiş, kafası vücu- dünden ayrılarak ölmüştür. Gemlikte IDılıııu İktısat Habe ı 1 1 Şimali Atlantiği Havadan Bağla- mak İçin Atlantik denizini aşan tayyare- cilerin sayısı ok dukça — artmıştır. Fakat Avrupa ile Amerikayı muntazam bir hava yolu ile bağlamak işi bir türlü başarılamamıştır. Son posta ile I gelen arsıulusal ticaret odasının neşriyatından öğrendiğimize göre İşten anlar adamlar bu meseleyi araştırmağa başlamışlardır. Tica- ret odası bu teşebbüsle yakında muvaffak olunacağım Ümit et- mektedir... x» Selânikten yazııyor: Selânik gümrüklerinin vâ- ridatı geçen ma- 18 ayı — içinde işler çoğaldı) (72.514.413) âlrılı- miye varmıştır. Bir yıl önce aynı ay zarfında elde edilen vâridat ancak (47.480.187) drahmi oldu- ğuna göre hükümetin kazancı bu yıl yalnız mayıs ayında (25.061.226) drahmi fazla olmuştur. Bu yüzde kırka varan çoğalma Selânikte hissedilecek derecede İşlerin art- tığına delâlet eden bir noktadır. » Bükreşten yazılıyor! Son - yık larda Romanya- nın maden istih- salât vaziyeti ol- maden İs- dukça — iyileşmiş- tihsali tir. (1934) yılında bu memlekette (83.599) taon de- mir, (11.278) ton manganezdir. Kömür istihsalâtı ise (1.844.000) tona varmıştır. Bu miktar (1929) yılının yüzde (61) ine varmakla eski yıllara kıyasla bir. yükseklik göstermektedir. Romangyada bir senalik * Bulgaristan 1933 yılında yu- murta — ihracatını 15670 tona kadar vardırmıştı. Fakat catında ge- | geçen 1934 yılında rileme * birçok mahreç- lerin İthalâtı yeniden kapanması Bulgar yu- murta ihra- Bahadir, müftü Aşkın, Ş. Tuvak Kadınlar Ve Erkekler lçin yüzünden - bu ihracat azalmış ve dir, Mesuüt Işıldar yirmişer lira taahhüt etmiş!'erdir. Bornovada Konserve İki Ayrı Yarış Günü Yapıldı Gemlik (Hususi) — Gençler Birliği kadınlar ve erkekler için ayrı ayrı iki sandal yarışı tertip | etmiştir. Erkekler yarış gününde | Birliğin erkek üyeleri, kadınlar | yarış gününde de Birliğin kadın üyeleri yarışacaklardır. Kızılcahamam Banyoları Islah |Edilmelidir Kızılcahamam (Hususi) — Hu- | , j*usl muhasebenin merkezde iki sıcak , | su kaynağı vardır. Bu iki kaynak 4 ( gelmiştir. | genelik varldatı — ıslâhları Tarım bakanlığının kurduğu konserve fabrikasından bir görünüş Izmir (Hususi) — Tarim Ba- kanlığının elile Bornovada büyük bir konserve fabrikası kurulmuş- tur. Bu fabrika sebze ve valarımızı konserve halinde zırlıyarak ihraç yollarını araştı- raracaktır. Bugünkü halde birçok köyler halkı — istihlâk —noksanı yüzünden yetişen sebze ve mey- vaları tarlalardan kaldırmamak- tadır. Konserve fabrikası köylüye avanş vererek ve anlaşmalar ya- parak Ürünleri tarlalardan ala- caktır. Muhit için çok faydalı olan bu teşebbüs Izmirde öğemle kar- pılanmıştır. İstanbulda bir firma fabrikayı işletmiye talip olmuştur. | hususi muhasebe idaresine yıllar- | danberi yüz binlerce lira varldat | , temin ettiği halde her ikisi de bakımazlıktan harap bir hale Bu hamamların bir için sarfedilse Kızılcahamamın dillere destan olan şöhretine lâyık bina- lar vücuda getirilebilecektir. Muhtar Seçimi Yüzünden Kavga Denizli, (Hususi) — Çal kaza- mna bağlı Bekirler köyünde muhtar seçimi yapılırken bir kavga çıkmış, muhtarın arkadaşı ağır surette yi » lanmıştır. Zabıta ve adliye tah- ikata el koymuştur. | ancak 14.574 tona inmiştir. Buk: garların bu yıl yapmakta oldukları ihracat geçen yılın seyrini takip etmektedir. iye, Çatalç İSTANBUL n Büzetemizde — çıkan yanı|| #e resimlerin bütün hulları | mahfuz ve gezetemide ellür. | eşindin. Adres ştur. BCNEBİ —e Gelen evrak geri verilmez. fânlerdan mes'uliyot alınmaz. Cevap için mek! 10 kuruşlı K '0;:' Mw?ıü:mdıı vUğMe