28 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Marmara Kıyılarında Son Posta Tekirdağı Trakyanın En Mühim İhracat Merkezidir Tekirdağ, (Hususı) — Marmara denizi sahilinde- en güzel ve bü- yük bir iskeleye malik olan Te- kirdağ kasabası Marmaranın en mühim ve ticaret —merkezldir. Buradan kilo hububat dahil pazarlara ve harice sevkedilmektedir. Tekirdağ Trakyada hinterlândı en çok olan bir kasaba olduğun- dan ticari ehemmiyeti çok yük- sektir. Kasabanın etrafını çerçe- veliyen eliği arazl okadar çoktur ki saatlerce gidildiği halde sonu- na erilmez. Kasabadan içeri giren her bhangi bir yabancı bu memleke- tin çiftçi bir memleket olduğunu derhal anlar. Bir zamanlar harice avuç do- lusu para vererek yiyeceğimizi temin ettiğimizi düşündükçe ve şimdi bu çalışkan İnsanları görüp en mübim ihtiyacımızı kendimiz temin ettiğimizi ve harice milyon- ların gitmesinin önüne geçildiğini anlayınca sevinmemek mümkün olmuyor. Çiftçilerin hepsi memnun bir haldedirler. Çünkü bu sene buğday mahsulü çok güzel ve bereketli olmuştur. Geçen sene- den ziyade arazl ekilidir. Kasabaya bu sene mühim miktarda muhacir geleceği için muhacirlere mesken teminine ve mesken inşasına başlanmıştır. Bu çiftçi memlekete — gelecek olan vatandaşlar — doğuşlarında çiftçi oldukları için kendilerine verilecek araziyi ekecekler istihsalât da o nisbette artacaktır. Tekirdağında bu sene karpuz ekimi fazla olmak- la beraber mahsulün bereketli ve bastalıksız olduğu söylenmek- tedir, Müskirat İnhisar İdaresinin şarap kavı ihtiyaca kâfi gelmedi- ginden bu kava ilâve yapılacağı söylenmektedir. Kasabada Inşaat ve ekim işiher sene arttığı için Tekirdağ Trakyanın en mühim ve en müstahsil bir kasabası olmağa namzettir. Talâi Behçelt Konyada Belediyenin Ete Narh Koy- ması Kasapların İşine Gelmedi Konya (Hususi) — Şarbaylık ete ve ekmeğe narh koydu. Bu narha göre et en çok 25 kuruşa satılacaktır. Fakat bu, kasapların Işine gelmedi ve kasaplar et kesme- meye başladılar. Kasapları müte- essir eden cihet şudur. Mezbaha bir mülterime verilmiştir. ve bu mültezim kendi kestiği koyunları bittabi mezbaha resmi vermediği için piyasada 25 kuruşa satmakta, Belediye de bu satışı örnek tut- maktadır. Diğer kasaplar bu flata idare — etmediğini — iddia etmektedir. Bu - yüzden de şim- diye kadar kapana kapana 90 kasap dükkânından 20 kasap dükkânı kalmıştır. İnegölde Oylan Hamamları Inegöl, (Hususi) — Bu civar- daki Oylan hamamları * gayet şi- fah hâssası İle pek meşhurdur. Ilıca çamlıklar arasındadır. Bu- rada iki güzel binadan başka yüze yakın da baraka vardır. her sene yüzbinlerce | Vanda Bir Kömür İşletiliyor Dolu Bütün Mahsulü Harap Etti Van (Hususi) — Vana pek yakın bir mesafede oldukça xzen- gin bir kömür madeni vardır. Bu zengin maden yakında İşletilmi- | ye başlanacaktır. Belediye son günlerde geniş mikyasta Bayındırlık çalışmaları | yapmaktadır. Açık olan ark'ar- dan bir kısmı kapanmış, eski ve iptidal mezbaha yıktırı'arak asri bir mezbaha, bugünün şarilarına uygun bir kasaphane ve bir seb- ze hali yaptırılmasına baş'anıl- mıştır. Şimdi de un fabrikasından istifade edilerek elektrik tesisatı vücude getirilmesine ve bir sine- ma yapılmasına çalışilmaktadır. Vanda eski eserler araştıran Amerikalılar bu sene çalışmalara son vermişlerdir. Gelecek yıl ye- niden çalışmalara başlayacaklar- dır. Burada — araştırmalar uzun süreceği için Amerikalılar Bele- diyeden bir arsa alıp kendileri için bir bina yapmıya karar ver- mişlerdir. Hafriyat blitikten sonra bu bina Belediyeye — terkedile- cektir. Burada alışveriş en çok g- müş para ile yapılmaktadır. Fakat bu şekildeki alışveriş bilhassa köylü ile memurların aleyhine olmaktadır. Bu yıl yağmur azlığı Van çift« çilerini telâşa düşürmüştü. Bir hafta evvel devamlı yağmurlar yağmış, çiftçinin yüzünü güldür- müş, fakat arkadan sağnak halin- de gelen bir dolu bu sevincl or- tadan kaldırmıştır. Dolu çok tahribat yapmış, ağaçlardaki bütün meyvaları yere dökmüş, dehşetli zarar vermiştir. Van tarımı bu yıl maalesef hiç yok gibidir. SON POSTA Çerkeşe ilk tren girişi töreni Çerkeş (Hususi) — Buraya tren işlemeğe başladı. Trenin istas- yona ilk gelişinde halk öyle büyük se- Madeni Çerkeşe Tren İşlemeye Başladı vinç tezahürleri göste.di kl tarifine İmkân bulunamaz. O gün aylar- danberi devam eden kuraklığın sona ermesi feyiz ve bereket getiren yağmurların da tren istasyona girerken başlaması Bütün sonsuz bir hale getirmişti. büyüklerine sundular. Malatyada Tecrübe İçin Dikilen Pa- muklar| Söktürüldü Malatya (Hususi ) — Kadıça- yırında tecrübe için — diktirilen pamuklar Tarım Bakanlığından gelen bir emir Üzerine söktürül. müştür. Bunların başka — yerde dikilen tohumlarda hastalık gö- rüldüğü için söktürüldüğü sanmık maktadır, yine Bakanlığın emrile şimdi yeniden İki taria hazırlan- maktadır. Paşabahçe - İspirto Fabrikası Direktörlüğü Malatya (Husust ) — İnhisar- lar Başdirektörü Sırrı, Paşabahçe ispirto fabrikası — direktörlüğüne tayin edilmiştir. Çorumda 3 Gün 3 Gece Süren Düğün Çorum zengini Hasan Ğlılk ve sünnet ettirdiği çocuklar Çorum (Hususi) — Kasabadaki zenginlerden Haşan Ölçek 3 gün 3.gece süren bir sünnet düğünü tertip etmiş ve bu düğünde 40 fakir çocuğu sünnet ettirmiştir. Mahkemede Bir Şahit Tevkif Edildi İzmir, (Husust) — Urlanın Gö- dence köyünde Bayan Meleği öldürmekten suçlu Bayan Emine ile Mustafa ağır cezada muha- keme edilirken şahit Yusuf hak- kında tevkif kararı verilmiştir. Yusuf iki yüzlü ifade vermek- ten suçludur. Kaçakçılıktan Nefret Izmir, (Husust ) — Halkı ka- çakçılıktan nefret ettirecek şekil- de propaganda yapılmasına karar verilmiştir. Hükümet kuvvetlerinin kaçakçıları nasıl amansızca takip etmekte olduğu halka anlatılacak, meşhbur kaçakçılar genel meydan lara asılacak fotograflarile teşbir edilecektir. halkın — sevincini Çerkeşliler sevinç duygularını Kuraklık Ve Do- ğurduğu Zararlar Kızılcahamam (Hususi) — Bu sene buraya hiç yağış olmamış, birçok köylerde ekinler yanmış, ahali hiç olmazsa samanı kaybet- memek için ekinleri biçmeye başlamıştır. Yüksek dağ köyleri için daha üÜmit vardır. Beş on gün içinde yağmur yağarsa dağ köylerinin mahsulü kurtulacaktır. Yapılan tahminlere göre kazamı- zan mahsul rekoltesi geçen yıla nisbetle bu yıl yüzde S0 noksandır. * Niğde (Hususi) — 50 günden- beri yağmur yağmamıştır. Hergln akşama doğru havada ümit verici bulutlar görülmekte, fakat yine hergöün akşamüstü çıkan şiddetli rüzgârlar bunları dağıtıp götür- mektedir. Belediye mevcut bütün suları idaresi altına almıştir. Tarlalara sıra ile su vermektedir. Bu intizam blr. dereceye kadar — kuraklık acısını —hafifletmektedir. * Merzifon, (Hususi) — Bir ta- raftan havaların kurak gitmesi, diğer taraftan halkın arazinin en mühim kısmına pancar ekmiş bulunması dolayısile bu — sene mahsul azdır. Bu yüzden fiatlar yükselmiştir. Edirnede Ekmek Fiatı Edirne, 26 (A.A.) — Ekmek burada da birinci dokuz, onparaya, ikinci yedi otuzparaya yükselmiştir. zmit Sıtma Doktoru Romadaki Sıtma Kurumu- na Gidiyor İzmit ( Hususi ) Sıtma mücadele kurumu başkanı doktor Abdurrahman Romada - açılacak sıtma kurslarına iştirak — etmek üzere Romaya gidecek, 3 ay sonra dönecektir. İzmitte Ekmek Fiatları İzmit, ( Hususi ) — Ekmek fi- atları 9 kuruşa çıkmıştır Cezairin Meyva 'e . Ticareti Aljer (Hususi) — 1934 yılı g yemiş mevsimi bu- rada birçok hava zorluklarına meruz kaldığı için iyi geçti denilemez. Bu vaziyetten ihracat da müteesslİr olmuştr. 1933 yılına kıyasla iyilik görülen maddeler yalnız erik, incir ve bademlerdir. Cezalrin ihraç ettiği başlıca yemişlerin vaziyetini bizim memleketimizi de alâkadar etmesi dolayisile, aşağıda birer birer tetkik edeceğim : Naranciye mahsulü 1934 yılında bozuk gitmiştir. Portakalların ih- racatı 1934 yılında bir yıl önces'ne kıyasla 30 bin kental azalmış ve mandarina İhracatı da 226 bin kentaldan 169 bin kentala düş- müştür. Taze Üzüm ihracatında ise mevsimin çok geç başlaması yü- zünden ihracat çok fena gitmiştir denilemez.” 1933 teki Ihracat 99 bin kental iken 1934te bu ihracat ancak 76 bin kentala varmıştır. Fiatlarda, turfandaya mahsul ye- tişemediği için bir yıl Öncesine kıyasla pek kırıktır. Erik Ihrracatı, gerek fiat ge- rekse ihracat miktarı itibarile şayanı memnuniyet bir vaziyette bulunmaktadır. 1933te 18 bin kental olan bu ihracat 1934 te 44 bin kentala varan üstünde du- rulacak bir ehemmiyet peyda etmiştir. Badem ihracatı da bir yıl ön- ceden fazladır. Fakat bu ihracat henliz İnkişaf devresindedir. 1933 te yalnız 527 kental badem ihaç eden Cezalir 1934te bunun üç mislini yani 1933 kental ihracatta bulunmuştur. Incir ihracatı da 57 bin kentaldan ve bir yıl önceden 3000 kental fazladır. * Peoşte (Hususi) — Macaristan hükümeti iktısadi zorluklara — niha- yet vermek için herkesle — takas esasına dayalı anlaşmalar yap- mağa karar vermiştir. Şimdi hü- kümet merkezinde bu İş için hummalı bir çalışma vardır. İktı- sat İşleri ticaret anlaşmaları dal- resi Anlaşmıya varmak için İtalya, Çekoslovakya ve Belçika heyetleri ile muvazi olarak konuşmalarına devam etmektedir. Macaristan bu üç devletle anlaşmayı imzaladıktan sonra bu esas dahilinde diğer memleketlerle de uzlaşma yolunu arayacaktır. artığor Macarlar da anlaşmak istiyorlar * Peşte — Macar hükümeti ta- T ndan alınan bir Tşmamb gaç lrı.ı[:ırl:nlhıuriılı- yün ithalâ- | A her nevi kirli Li ve yıkanmış ya- pağı ithali menedilmiştir. Böyle bir mal sokmak iİsteyenler Maca- ristan hükümetinin önceden mü- saadesini alacaklardır. Bu karar Haziran ayı ortasından itibaren tatbik edilmektedir. Aynı günde çıkan bir kararla yün ihracatı da yasak edilmiştir. talyan - Yunan Tecimsel Anlaşması Roma 27 (A.A,) — Mussolini ile Yunan elçisi, iki devlet ara- sında tecimsel ilkilerle, yine te- cimsel ödemleri düzene koyan bir uzlaşma imzalamışlardır.