30 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Haziran Hergün Tüba —— Ağacı Hikâyesi Tüba Ağacı Hikâyesi Merhum Emrullah Efendinin Maarif Nezareti zamanında ortaya tüba ağacı hikâyesi çıkmıştı. Bir kıslım mütefekkirler maarif işlerinin ilkmekteplerden başlıya- rak yukarı doğru düzeltilmesini istiyorlardı. Bir kasmı da — Üniver- siteden başlıyarak aşağıya doğru İpilmesini müdafaa — ediyorlardı. Bu ikincilerin müdafaa ettikleri fezi tüba ağacının büyümesine benzetmişlerdi. Çünkü tüba ağacı kökleri yukarda, sakı yerde olan bir nebat acübesidir. * Bugün De Öyle Bugün de — Kültür Bakanlığı Üniversiteye soruyor! — Ünrüversiteye yetişebilmeleri için liso tehsilini nasıl düzetme- ikdir? r Sonra lise hoca ve müdürlerine soruyor. — Liselere iyi talebe yetişti- rebilmek için orta mektepleri nasıl islâh etmelidir? Yarın da orta mekteplere soracak. — Orta mektebo iyi talebo yetiştirmek için ilk mekteplerin programlarında ne değişiklik yap- malıdır ? Yani kültür. bakanlığı tüba Ağacı nazariyesini kabul etmiştir. Tahsilin yukardan aşağı doğru islâhını — düşünmektedir. — Gaye Ünüversitedir. İik, orta ve İise mektepleri yalnız bu müessesoye talebe yetiştirmek için kurulmuş- lardır. Halbuki Bu, bir tezdir. Münakaşa edi- lebilir. Fakat bazı hakikatlar vardır ki. Artık Üzerinde yeni tecrübeye lüzum kalmamıştır.| Meselâ Türkçede ilkmektep talebesi 600 bin kişidir. Bunun bir kısmı ortamektebe girmiyor. Yahut girse bile tamamlamıyor. Ya vakit ve hali tahsile devamına MmüÜsait değildir, ya hayatını ka- zanmak için işe atılmıştır, ya hastalanmış veya ölmüştür. Liseye eldiğimiz zaman bu 600 bin şinin 10 bin kişiye indiğini gö- rüyoruz. Üniversito talebesi ise 8- 4 bini geçmerk. Demek ki Üniversite talebesl tahsilde bulunan çocuklarımızın yüzde biri bile değil. Biz yüzde birl düşünüyor da, yüzde doksan dokura ehemmiyet vermiyoruz. Zaten başka memle- ketlerin yaptığı tecrübeler göster- miştir ki, İlk, orta ve lise okyl larından çıkanlar tahsilin muhtelif derecelerinde hayatın muhtelif safhalarından yetişiyorlar. Kimi *ticarete, kimi endietriye, kimi işçi- liğe atılıyor ve ona göre tahsilinden istifadeye çalışıyor. Bizim için gaye üniversite değildir, hayattır. * Özlü Sözler Rusyanın meşhür çarı büyük Petro 218 yıl önce Parisi ziyaret ettiği zaman meşhur devlet ada- mı Richlleunun heykeli — önünde dürmüş ve: — Amma, büyük adam, de- mişti, bana kalacak yarısını iyi ldare etmesini öğretmek için sa- na kırallığımın yarısını veririm. Orada —hazır bulunan bir Fransız da: — Eğer Richlieu kırallığınızın yarısına sahip olsaydı, onlar gibi yarısını da alıp muhafaza 'etmesini bilirdi, demiştir. | Resimli Makale Bozıları için hayat bir zevk ve eğlence vasıtası, bazı- ları içi ağır bir yüktür. Kimisi yaşar, kimilsl #sürönür. Sürünenlör hayatta mağlâp olanlardır. Bunlar gülmez, neş'e nedir bilmez. Hayatı kötü ve küzülü tarafından görürler. Onları haylitta mağlüp eden şöy ya becerikaiz- likleri, ya bilgisizlikleri, ya ahlâlke düşkünlüğüdür. Yaşa- -— $ON POSTA mak için hayatta olmamak olacak rlalz. odür. Sizi için di gerektir. Önce bilginiz! arttırımız. Hayatta ilk İâzım şey bilgidir. Sonra yanlış mağlüp olmamak JTâzımdır. Mağlüp birtakım — silâhlarla küvvetlenmek karakterinizi - kuvvetlendi- yola düşmekten kurtaracak Habeş Kralı Meydan Okuyor “Bir Harp Çık_tıği Zaman Ordula- rımın Başına Geçeceğim,, “Manda İstemeyiı ö» Habeş Kralının Dün Söyledikleri Londra, 29 ( Telsizle) — Deyli Kronikel gazetesinin Adisababa mubhabirine bugün mühim beya- ıım bulunan Habeş kralı şunla- rı Temiştir. * Habeşistan müstakil bir dev- lettir ve istiklâliyetini var kuvve| tile müdafaa edecektir. Yabancı hiçbir devlete mem- leketimizde herhangi bir imtiyaz veremeyiz ve hiçbir devletin man- dasını İstemeyiz. Şunu da bütün dünyaya ilân edinizki bir Harp çıktığı zaman, ordularımın başına geçerek bütün Habeş kuvvetlerini bizzat idare im. Bununla beraber Uluslar ku- rumunun harp tehlikesinin önünü alabileceğini şimdi bile ummadı ğımı söyliyebilirim. İtalyan Müstemleke bakoanı Roma, 29 ( Telsizle) — Müs- temleke bakanı, Somalı valisi ile Somalı fevkalüde komiserile gö- rüşmek Üzere bugün Romadan Döoğu Alrikasına gitmiştir. Çinde Kanlı “Çarpışmalar Londra, 23 ( Telsizle) — Tokya- dan alınan haberlere göre Japon hükümeti Pekinde cereyan eden hâdiselerden dolayı Çin hüküme- ti nezdinde şiddetli teşebbüslerde bulunmaya karar vermiştir. Bugün Pekin yakınlarında ye- niden kanlı çarpışmalar olmuştur. Şimali Çinde Japon aleyhine hal- kın galeyanı gittikçe artmakta ol- duğu haber verilmektedir. TT A L AD D AA AAT İSTER İNAN ISTER INANMA! Diyarıbekirden yazılıyor: “ Burada buğdayın kilosu altmış paraya olduğu halde froncalayı yirmi beş kuruşa yiyoruz. Bundan sonra yapılacak evlerin çatısı tuğla ve kiremit olacak iSTER bi Başbakan Tetki Gezisine Çıktı Ankara, 29 (A.A.) — Başbakan İsmet İnönü, yanında dış işleri ba- kanı Tevfik Rüştü Aras olduğu hal- de, doğu illerinde bir tetkik gezlsi yapmak Üzere bu gece Ankaradan " Ayrılmişlardır. * BulgarKabinesinde Şimdilik Değişiklik Yok. Sofya 29 (Telefonla) — Viya- nada bulunan maliye nazırı Reçof dönmüş —ve bir — müddetten- beri çıkan — istifa — şayialarını tekzik etmiştir. Bulgar kabine- sinde, birinci teşrinden evvel her lı.ı;ıl'i bir değişiklik beklenmek- tedir. Japonlar Sovyet Toprağına Girdiler Ve Döndüler Moskova, 29 (A.A.) — Tas ajansı — bildiriyor: Kabarovsdan bildirildiğine göre, 23 Haziran saat 18 de Grodekovso'da 40 Japon eriyle iki subayı sınırı ge- çerek 4 kilometre İlerlemişler ve Bexşmenaya tepesine tırmanmışlar ve tepeden aşağı inerek karanlık çökünceye kadar orada kalmışlar ve sonra Mançuri toprağına dön- müşlerdir. dört kişilik bir Sovyet sınır müfrezesi tarafından görül- müş fakat bunlar sınır hı&ıdo— rinden mümkün olduğu kadar sakınmak için aldıkları emirlere uygun olarak Japonların üzerle- rine ateş açmamışlardır. FARE Y ELYTELAMRAL OKM AA (Son telgraf ve telsiz ha- berlerimizi BSinci sayıfa- mızda bulacaksınız| Sağnak Ve Zelzele Yağmur Sırasında Ce- reyan Kesildi, Zelzele Oldu Dün gece saat ikide şehirde sağnaklı bir yağmur yağmış, ci- varda birçok yerlere yıldırım düş- müş, fakat kaza tespit edileme- miştir. h Yağmur tam saat ikide başlamış, ikiyi 15 geçe de şehrin elektrik- lerl sönmüş, tramvay cereyanı da kesilmiş, tramvaylar İşleyememiş- tir. Yağmur sağnak. halinde gel- diği için birçok yerler su ile dolmuş, damlar akmış ve şiddetli gök gürül- tüleri herkesi telaş ve heyecana düşürmlüştür. Gece tam saat 3 de de hafif bir zelzele olmuştur. Cereyan yağmur kesildikten sonra verilmiştir. Bu kesiklik küçük postalardan — birisinde — yıldırım tesirile iştlal — olmasından ileri geldiği anlaşılmıştır. Meletyos Ölüyor Afina 30 (Husust) — Mütare- ke zamanında Fener patrikliğini yapmış olan şimdiki Iskenderiye patriği Meletyosa İnme gelmiş- tir. Hayatı tehlikede olduğu le- kenderiyeden — telgrafla - bildiril. mektedir. Barselon'da Tram- vaylar Ateşlendi Madrit: 29 (ALA) — Sü ba- kanı ile İçişleri bakamı, bu sabah uçak ile Barselon'a gitmişlerdir. Orada düzenliği yoluna koymak için tedbir alacaklardır. Barselon- da tramvaylar ateşe verilmiştir. Barselon şehrinde ve Barselon ilinde örfi Idare ilân edilmiştir. denildi. Bu karar onaylandı. Evimizin karşısında sıra katıyor. » sıra evler yapıldı. Karara rağmen üstleri yine toprak- tandır. Eksik olmıyan rüzgür büsbütün tozu dumana İNAN İSTER İNANMA! || Kibrit Ucuzlayor Amma... Server Bedi Bize ateş temin ettiği halde ateş pahasına satılmıyan madde- lerden birli de kibrittir: Inhisar, temmuzdan itibaren, büyük ku- tuların S0, küçüklerin 40 paraya satılacağını müjdeliyor. Bu haber içimizde kısa bir sevinç tutuştur- madı değil, Fakat biraz düşününce bu duygumuz, bir kibrit alevi kadar — bile sürmüyor, hemen sönüyor. Birden hatırlıyoruz: Kibritle ne yakarız? Tütün,. pahalı! Başka ne yakarız? Odun.. pahalı, kömür.. pahalı, havagazi.. pahah ! Odun, kömür, havagazi yakıp ne yaparız? Yemek pişiririz; gıda maddeleri., pabalı ! Velhasıl bu ucuz kibritin alevi, kafamızın — içinde, ucu bucağı olmıyan bu — pahalılık - listesini aydınlatıyor ve bütün bu pahalı şeyleri — istihlâke — vasıta — olan kibritin ucuzlaması, âdeta bizi israfa — teşvik — gibi — bir şey oluyor. Sanki bize, alev ucuz olunca fazla cıgara yakacağız ve fazla tütün sarfedeceğiz, fazla odun, kömür, havagazı harcaya- rak fazla yemek pişireceğiz ilâ,.. Gibi geliyor ve keşke, diyoruz, kibrit pabalı olsa da ötekiler ucuz olsa... Çünkü nihayet kibrit mahrukatı yakar, fakat pahalılık bizi yakıp kül ediyor. Kibrit ucuzdur. diye alevi ver yansın ederek bütün bütçemizi tutuştu- rabiliriz. Alev ucuzladı. amma ateş pahalı ve ateşle pişirdiğimiz mad- delerin çoğu ateş pahasına... Ğ Bu pahalılık cehennemi içinde — kibritin ucuz alevi — koskoca Okyanosun içinde bir ter damlası gibi kaybolur, gider. Marmaristeki Ör- manlar 3 Günden- beri Yanıyor Muğla 29 (A.A.) — Marma- risin Aktaş yerindeki özel çiftlik- teki ormanlarda çıkan yangın Üç gündür devam etmektedir. Farmakoloğlar Gece- leyin Toplandılar Farmakoloğlar birliği kogresi dün gece yapılmış, hafta - tatili meselesi münakaşalı müzakerelere vesile” olmuş, yeni idare heyeti seçildikten sonra kongreye bir buçukta — nihayet verilmiştir. İkinci Umumi Müfettişlik Vekâleti Ankara 29—Hastalanan ikinci umumi müfettiş İbrahim Talle doktorlar bir müddet Istirahat tavsıye etmişlerdir. İkinci umumi müfettişliğe İç işler bakanı müe teşarı Vehbi vekâlet edecektir. Bir Bisikletçi Kız Yaralandı Nuriye isminde bir genç kız, dün Büyükadada bisikletle gezmekte iken bir ağaca şiddetle çarparak, vücudunun muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmıştır. Yunan Takas Anlaşması Feshedildi Ankara 29 — Yunanistanla yapdan takas anlaşması hükü- metimizce — feshedilmiştir. Yeni anlaşma yapılıncaya kadar eski anlaşma mer'iyette — kalacaktır.