5 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 15

5 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 15

KS eatel FT MA T AA M ŞA AA $- Temmez Ege Mektubu: izmirin Denizci Çocukları Büyük Deniz Bayramı, İçinde Kutlulandı İzmirde denirz bayrami kutlulanırkan Izmir, (Huzusf) — Egenir denirel çocukları, 400 yıllık kara Hmekli bir tutsak halkasının Türk denlz> tilerinin — boyunlarına geçişinin kapkara yıldönümünü hatırlarken, öte taraftan Bu boyunduruğun koparılışının onuncu yıldBnGmşlvıd kutluladılar. Hizını Ege denirinin açık mâf sularımdan alar Egeli çocuklar için biri Aydın, diğerl Kara olan bu ikl tarihin ayrı bakımlarla Üstünlük ve otoğlık tarafları var. Türle ulusumun denizlerde tica- ret yapmak hakkını yabancıla —— VA HAR , HULUSA # (STANBOL werem ilk kapitülâsyon 1535 ta- ribinde onuncu i Süleymanla Fransa - kralı birinci Fransovayı ftemall eden İstanbul sefiri (Jean Da Lafore) tarafımdan kanrlanan bir mukavele ile baş- Tamıştı. e Bu mukavejede: "Her iki hü- kümdar — tebaası — biribirlerinin memleketlerinde her türlü emval ve emtiayı ve yolcuyu denizden nakletmekte serbesttir. ,, — denili- yordu. Bilâhare imtiyazlarım sağlamla- Orada Da rat ile 1587 yılında Üçüncü Meh- metle 1597 yılında, Yedinci Ah- metle 1604 yılında mukavele tar zeliyerek imtiyazlarını sağlamlaş- fırmışlardı. Türkün cebine akması i€ap eden deniz ticaret gelirleri Bu suretle tam 390 yıl yabancı devletlerin keselerine akmış, Lo- zan muahedesi bu kara tarihi * 926 - 935 ,, yıllarl arasında 10 yıllık yeni ve aydın bir deniz za- ferini Türk deniz filosuna temin etmiştir. 928 senesinde — Türk suları arasında yük veyoku — taşıma yükünü ommuzuna alan Türk deniz filosu yalnız 68901 - tonilâto iken 10 yıl içinde 199,298 gayrı safi tonilâtoya baliğ olmuştur. Gün- den güne genişleyen deniz Hicaret filomuz, her şeyden önce Cüm HKarluk Türkiyesinin eseri olduğu için çok değerlidir. Denizciler bayramı münasebe- #le cumhuriyet alanında yüzlerce denizcinin Iştirakile büyük şen- likler yapılmış, öğleden sonra Karşıyakada deniz ve yüzme ya- rışları tertip edilmiştir. Gece Deniz kulübünde verilen gardenparti sabaha kadar devam etmiştir. Trabronda Trabzon, 8 (A.A) — Deniz bayramı karada gösteri denizde yarışlar — yapılmak suretile kut- mak Iıtiyınıııbıncılıf Üçüncü Mu- | İandı. . —a GNLT T — SS A G A N | EZLTEN Öz Dil Çalışmaları Sizin Için Faydalı Bir Liste Hazırladık Beşer Kelimelik Listeleri Sırasile Tekrar Ediyoruz Öz Türkçenin çabucak ve pratik bir şekilde yapılması niçi hergün beş kelimelik İisteler neş- rediyorduk. Türk Dili Araştırma Kurumu tarafından — hazırlanan bu listelerden 48 tane neşredildi ve kurum bu işe artık son verdi. Kurumun dün çıkan bildiriğinde | okumuş olacaksınız Bundan son- ra bir müddet İiste neşredilme yecek ve yakında öx dil. lulavuzu çıkacaktır. — Kılavuz — çıkıncaya kadar geçecek müddet içinde de evvelce neşredilmiş olan kelime- ler Üzerinde çalışmak, onları bel- Temek fırsatı ele geçmiş olacak- tır. Bu sebeple — şimdiye kadar meşretmiş olduğumuz beşer keli- meyi, bugün alfabe sırasile toplu | olarak tekrar koyuyoruz. Bu su- retle öz dil yolunda çalışmalarınız kolaylaşacaktır: z Tü A B Âbide — Anıt Âciz — Eksin Acz — Ekainlik Acz duymak, âciz kalmak — Eksinmek Aleyh — Karşı Aleyhte olmak — Karşı olmak Aleyhte söylemek — Karşı söy- lemek. Aleyhinde söylemek — Kötü- lüğüne söylemek Aleykhtar — Amerikayi cenubi — Güney Amerikası Âmil (müessir) — Etke Arz ve talep — Sunum ve istem Azm — Dölen Azmetmek — Dölenmek Asrı hazır — Yeniçağ Asri — Modern Azskeri — Süel'( Mülttaire ) “'Askes ,, kelimesi " Soldak , anlamına türkçedir. Cephe — Yöney Örnek : Yatak adanmız evini- zda hangi yöneyindedir ? Cemiyet, Şirket — Sosyate Misal: Türk Cemiyeti — Türk sosyetesi, Şeker Şirketi — Şeker Sos- yetesi. Cenubu garbt — Batı güneyl Cenubu şarki — Doğu güneyi Not: Türk kökünden gelen “Cemiyet,, şa anlamda kullanı- lacaklır. Hilâliahmer Cemiyeti — Kızılay Cemiyeti. Dil Cemiyeti. gezeteciler Cemiyeti, Cihet — Yön Çarel hal — Çözge, kotarma yoku Örnekler : 1 — Bu işte nasıl bir çözge Bulacağımın bilmiyo- rum, 2 Bu işin kotarma yolu nedir ? —-—D- Davet — Çağrı Davetaame — Çağırlık Med'u — Çağımik, çağınlı —-E -— Ehemmiyet — Önem Ehemmiyet vermek — Önemek Ekalliyet — Azınlık Ekseriyet — Çoğunluk Ekseriya — Çoğun, çok vekit Emanet — İnam. Emanet etmek — İnamlamak, Emrivaki — Oluk —- F- Facla — Acm Feragat — Özgeçi Fesat — Bozut Müfsit — Bozutçu Fikra — 1 — Bölek %; Anlatık muzmer — Gütge Fikri takip — Güderge rnek: Güdergesi — olmiyat adam, hiçbir işi başaramarz. Ğ Gafil — Aymaz, boş, dalgın Garp — Batı E Gıda — Besin Gipta — İmren Güzide — Seçkin Güzergâh — Geçek keğee Hakikat (T. Kö.) — 1. Gek çek, gerçeklik — Verite, 2 & (Terim) Gerçe, gerçeklik — realife Halıllıt, — 3- Görçeli, bekili — veritable, 2 — Gerçel (Terim) — Reel Hâkim (Suverain) — Egemen Hâkimiyet — Egemenlik Halletmek — 1 - Eritmek 2 « Açmak, çözmek 3 - Kotarmak Hassasiyet — Duyganlık Haset — Günü Hasret — Özlem Havali — Dolay Havale Gönderi Havadis — Bilget Habezs — (T. KS.) Havayici zaruriye — Yaşatık Hayal — Hayal (T. Ks.) Hikâye — Öykü Hitap etmek — Aytamak Hitap — Aytaç Hurafe — 1 — Urasa 2 — (Evham va hayalât sanıka Huzur ve sükün — Baysallılk Misal: Yurdda gücenlik ve baysallık, ülkümüzdür. Hülâsa — Özet Hür (T. Kö.) — Özgen Hürriyet (T. Kö.) — Özgenlilk ihtikâr — Vurgyunculuk Muhtekir — Vurguncu Islah etmek — 1 - Yeğritmek, 2 - Ayırtmak. Eski kitaplarda “susmak, söye lemeklan yeğdir ,, gibi sözleei hatırlarsınız. Yeğritmek kelimcak nin kökö işte bu * yeğ .. dir. Islah, ıslahat — İ - Yeğritim. 2 - Antım. ei ÇEA Iztırar — Sıkınç laşe — Beslev Ibda — Yaratı İçtimat — Soysal Idare etmek — Yönetmek Ihale etmek — Üstermek Ihale — Üsterim ldare (Administration) — Yöe netim Idare (idare yeri anlamına) — Yönetgo Iddia — Sava lddia etmek — Savamak Dava — Dava (T. Kâ) Hişa etmek — Gizaçmak Hşaat — Gizaçı (Arkası var) arean eee eee ee a eLeraneREn şeaneeMAE Denizyolları IŞLETMESİ Acanteleri » Karaköy — Köprübaşı Tel. 42362 - Sirkecl Mühürdarrade Haa Tel 22440 Mersin Yolu İNEBOLU vapuru 7 Tenmr muüz PAZAR günü saat 10da Mersine kadar. “3TTÜy Ayvalık Yolu BANDIRMA vapuru 6 Tem- muz CUMARTESİ günü 17 de Galata - rıhtımından - Dikili'ye kadar. (3774)