5 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

5 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Ziraat Bilgisi (*) Bir Bahçe Meraklısına Cevaplarım Kadıköy, Cevizlik sokak No. 18 mütekait miralay Nuri Akbal; Ağaçlarınızın 1 arında gapı enie heptlaz rak biti | geypmenizin sebe- bini anlıyamadım, Bu ilâcı hangi maksatla serptiniz? Kükürtlü bu- lamaç dediğiniz acaba Kaliforniya bulamacı mıdır? Bunu da anlama- dim. gyektubunuzdaki anlatışınıza göre Aağaçlarınızın. bir kısmını yaprak biti (Aphis) sarmıştır. Bu bitlerin sardığı ağaçlarda bilhassa uç filizlerin yaprakları buruşur, kıvrılır ve büyümekten kalır. Yap- rakların altına bakacak olursanız yüz binlerce siyah, yeşil, esmer renkli bilda oraya yapışmış oldu- ğunu görürsünüz ki bunlar ağacım suyunu eme eme onu söylediğim hale getirirler. Bunlara — karşı filizleri koparıp atarak mücadele etmek katiyen doğru değildir Böylelikle hasta'lık uzaklaştırılama- dığı gibi ağaçlar da yok yere hırpalanmış olur. Yaprak bitlerine kullandığınız. bordo bulamacının ise hiçbir faydası yoktur. Bunlara karşı şu ilâçlârı yapmalıdırı 1 — Tütünün yaprak, kırıntı, sap ve sair döküntülerini ağır- lıklarının iki misli su ile yarı ya- rıya kalıncaya kadar kaynatınız. Sonra her tenekesine bir kaşık karbonat iki kaşık arap sabunu ekleyip eritiniz. ve bu ilâcı bir püskürgeç ile (pülverizatör) ağa- cın bitli yapraklarına serpiniz. 2 — Eğer ağaç bir tane İse bir teneke suda 24 saat ıslatılacak olan üç paket tönbekinin suyu da iyi gelir, Buna bir kaşık Formalin koyarsanız daha iyi olur. 3 — Yüzde bir buçuk lizol karıştırlan su da bu maksatla kullanılabilir. Bu ilâcı eczanelerden almak mümkündür. 4 — Afisalfa adında hazır bir ilâç vardır. Bu ilâç ta yaprak bit lerini öldürür. Bir kısmı on veya yüz kısım ( iki türlüdür ) su ile karıştırılarak — kullamlır. — Tütün gümrükte satılıyor. Meyva ağaç- * Fen dilinde Hyponomota 'de- ııikııı buk tırtılları toplamakla iyi et- cındaki tır- ın':ıinlı. Aİ’;Cİ" tıllar rınız az ise çok fayda görülür. Eğer toplanmiya- cak kadar çok olursa bunlar he- nüz ağların içine girmeden yap- raklara zehirli bir bulamaç serp- mek lâzımdır. Meselâ bir teneke suya bir kaşık (Uranya| ve sekiz kaşık kireç katılarak hazırlanan ilâç iyi gelir. Bu zehiri dışarıda perakende satmazlar. Başka e- hirleri de esasen vermezler. Her halde ziraat idarelerine başvur- malıdır. Erik ağa- * Gönderdiginiz yaprakta yanık Diğağıda hl:ılerî vır." Ga- ıba — serptiğiniz ki hastalık | Bordo bıılıpmgcını Tornosol kâğıdı ile — muayene etmediniz. — Aklınızda olsun ki Bordo bulamacının ( hamızi ) ob ması da ( kalevi ) olması da za- rarlıdır. Onu ( mutedil ) bir hale getirmeden kullanmak zararlıdır. Bunun için de mah'ülü hazırlarken göztaşının Üzerine kireçli suyu yavaş yavaş dökerken ara sıra bu kâğıdı batırıp bakarsınız. Pembe renkli olan bu kâğıt mavi- ye dönmez. Tam dönerken kireci ( Devamı 12 inci yüzde | nuqıyıda' Olup Bitenler Bu Cinayetten Asıl Mes'ul Yer Emasından Olanlar Kimlerdir ? Fransada İki Delinin Ev.lenm;—.lerin; Müııudo Eden Doktorlar Sitem Altında! Telefonda Santral Memurunun Görmeden Şahit Olduğu Bir Cinayet Mişel Henriot Fransada dedikodusu hafta- larca çalkanan bir cinayet oldu, Bunu yapan şimdi sorgu altında- dir. Görünüşte, muhakka! yiyecektir. Fakat bu cinayetten, katil derecesinde, hattâ daha fazla mes'ul olan bir, iki, hattâ üç kişi vardır ki, cezasız kalacaklardır. ve Fransız. Kamoyu şimdi bunu düşünmektedir, * Katil, Roş şehrinin eski Müddelumumisi Henriot'un oğlu Mişel Henriot'tur, ölen de katilin zevcesi Jorjet'tir. Hâdisenin bir karı koca arasında olma- sına bakarak, alelâde bir kıskançlıktan veya men- faat ayrılığından doğmuş bir facia olduğuna hük- medilmemeli, Birçok ba- kımlardan önemi ( ehemmiyeti ) vardır. Bakınız neden ? * Mişel Henriot yaratılışından yarı aptal ve yarı dell doğmuş bir çocuktur. Şımarık büyütülüşü ise bu hastalığını gitlikçe arttır- mışlır. O derecede ki, tahsilini bitiremeden askerili« çağına gel- diği zaman Gönceden onun kusu- rünü — anlayamıyarak — vazifeye almışlar, fakat kısa bir zaman sonra açığa çıkarmışlardır. Buna rağmen Mişel Henriot evlen- meye teşebbüs etmiş, üç beş aileye başvurmuş. Red cevabı almış. Sonra — bir — gazetede gördüğü evlenme ilânı sayesinde kendisine bir eş bulmuştur. Fakat tesadüfe bakınız, bulduğu zevce de kendisi gibi kafasından az çok hastadır. Jorjet Deglav adını taşıyan bu genç kız da doğuşta arızalı imiş, fazla olarak çocukluğunda düşmüş, kafatası zedelenmiş, kolu çolak kalmış, buna rağmen ev- lenme isteğinde imiş. Tabil vası- talarla koca hulamayınca - ilâna baş vurmuş ve tesadüf karşısına, kendisi gibi yarım aptal olan bir genci çıkarmış, paraca — mlsavi durumda imişler, evlenmişler., * Şimdi faciayı anlatalım : Bu iki deli birleşince daha evlendikleri gece, yekdiğerile kav- ga etmeye başlarlar. Biribirlerine tokat atmıya koyulurlar, İşi gün geçtikçe l evi bir cehen« neme çevi ' İkisinin de yarım deli olduğu muhakkak. Fakat Mişel Henriot ta, para ve moen- faat meselesi konuşulunca, zekâ- Mahkeme heyeti nn muvakkaten — parladığı da öylece muhakkak, işte delili: Mişel Henriot — evlendikten sonrr kendisini ve zevcesini slgor- taya kor, bu sigortada kaza ile veya cinayet neticesinde ölüm de dahildir, ikisinden herhangi biri ölürse, öteki sigorta kumpanya- sından (50,000) lira alacaktır. * Facianın nasıl yapıldığını da anlatalım: Bir gün Mişel Henriot karısı ile kavgaya tutuşur, maşayı alarak Bbaşına vurur, kadın can havli ile telefonu yakalar, san- trala: — İmdat, Imdat! Beni öldü- rüyorlar diye bağırır, Telefon kızı diyor ki: — Sesl işittim. Fakat Arkası ! — Gasetenin esan gyarısila bir sütunun İkl satırı bir (santim) sayıtır. 2— Sayfasına göre bir santi- mün ildn fiatı şunlardır: $- Bir şantimde — vasati (8) kelime — vardır. 4—İnce ve kalın yazılar tatacakları yera — göre santimle ölçülür. sının telefona sarıldığını görünece duvardan tüfeği kapmış, altı el teş etmiş! Yukarıda da söyledik, Mişel Henrlot aptal ve ya rim delidir. Fakat zekâ eseri göstermeye teşebbüs ettiği zamanlarda olmuş- tur. Netekim bu cinayete mütcakip kimseye görlün- medon sokağa fırlar, ve geç vakit hiçbir şeyden haberi “yokmuş gibi evine döner, mebeleyi serseri bir hırsızin yapmış olması ihtimali olduğunu söyler, ve azami soğuk kanlılık ile cenaze merasimini bile idare eder. İş sürüncemeye dö- külme istidadındadır, fakat sigorta kumpanyası durur mu, cinayeti, gencin babası tarafından gönde- rilmiş bir telgrafla öğrenince he- men hususi bir polis hafiyesi gön- derir, katllin meydana çıkarılıp mahkemeye verilmesine — yardım eder. Facıanın husust noktalırından birini daha söyliyelim: Mişel Henriot'un babası Mösyö Henrict cinayetin yapıldığı Laroş şehrinde müddeiumuml! İdi. Sigorta kumpanyasının teşebbüsü ile oğ- lunun katil olduğu meydana çı- kınca, tevkif emrinin verilmesini muavinine biraktı, kendi kendine bir hafta mezuniyet verdi ve niha- yet tekaütlüğünü İsteyerek Adliye hayatından çekildi. * Yazımızın başında, bu cinayet- ten aszıl katıl deresinde —mesul görünenlerin cezası kalacaklarını söylemiştik. Bunlardan birincisi sabık müddelumumidir, filhakika: “ — Oğlunun yarım deli ve aptal olduğu halde evlenmesine ne- den müsaade etti? denilmektedir. Ikinci derecede mesul, kızın alle- sidir, o da ayni itham altındadır. Mesuliyot sırası en nihayet evlene me raporunu vermiş olan doktor- lara gelmektedir, fakat manlesef kanunda bunları yakalama kudreti yoktur, daha doğrusu hepsinin icabında müdafaa edebilecek va- a vardır. Fen Bahisleri Şeker Çıkarılıyor Levulose, şeker — kamışındakl şekerden çok daba tatlı bir mad* dedir. Fakat bundan şeker istibr sal etmek gayet müşkül olduğu İ şimdiye kadar bu maddeden pl* yasaya çıkaracak derecede şekef yapmak kabil olmuyordu. Fakat son günlerde Amerika' da toplanan bir kimyagerler kon,; sinde, Gackson ve Profitt ismind iki genç kimyager, Levulose'unt bildiğimiz yer elmasında mebzu* len bulunduğunu ve keşfettikleri bir usulle yerelmasında kolay vt ucoz bir surette Levulose - şekerl istihsal ettiklerini söylemişlerdir. l Bu şeker gayet ince krıstal halinde olup adi şekerden dahâ tatlı ve rütubete de daha tiya mukavemetlidir. Kansızlık Hastalığının Yeni Bir cı 1926 senesinde Nobel ııl)kâfı!â tını kazanan doktor Minot ile dol tor Munphy, kansızlık hııtıhğış tedavi etmek için hastaya bol bol- eiğer yedirilmerini tavsiye etmişt ler ve kendileri de bu — usulld tedaviye başlamışlardı. Fakat hert kes, her gün kilolarca ciğer yiyet miyeceği için bir müddet son bu doktorlar ciğerden bir hü'üsü çıkarmışlar ve hastalarına — bunt içirmeğe devam etmişlerdi. Halt buki bu da hastaların midesini bozmuş ve bu sefer iki arkadafı hastaların kaba etlerinden şırıngdl edilmek Üzere, ciğerden yeni bli madde İstihsal etmeğe muvaffali olmuşlardı. İ Kansızlık hastalığına mlıpıdlş kimselerin — kamındaki kure)vılf; hamra miktarı azdır. Halbuki dok"ı torların yaptığı tecrllbeler netice' sinde, kendisine bu maddedeli gırınga edilen hastanın kanındald küreyvatı hamra — miktarı makta ve beş gün sonra nor bir dereceyi bulmaktadır. Bu doktorlar, bu yeni - ilâçl kansızlık hastalığının kati suretti todavi edileceğini iddia etmek* tedirler. Vitamin İ A vitamini almak istersenif doktorlar size ispanak ve hıvuq yemenizi tavsiye — ederler. Fakı İ profesör Holmes isminde bir doktü. gayet faydalı olmakla beraber b':“ sebzelerde doğrudan doğruya Aî vitamini bulunmadığını, ve vücü' dün her türlü hastalıklara — kafl mukavemetini artıran madde bu sebzelerde - bulunan C.'M.n.i maddesi olduğunu ve Carotene'if vücudumurzda A vitaminine tahav” vül etttiğini iddia etmektedirler. a Carotene'i tecrit etmek ka olmuşsa da bugüne kadar A vitaf mininistecrit etmek mümkün 08 mamıştır. Ancak İsviçre doktor” larından profesör Kaner bir ne balık ciğerinden A vitamini itibaf' rile gayet zengin, sarı ve yapıf” kan bir madde İstihsal edebilmiştk. Şimdi profesör Holmes ve arkâf daşları bu yağla tecrübeler yapâ” rak bundaki vitamini tecrit e© meğe uğraşmaktadırlar, Her Bf kadar henlz buna muvaffak olö” mamışlarsa da  vitaminince bilk diğimiz balık yağından 140,0! defa daha zengin bir madde iştilt sal etmişlerdir ki bu da büyq bir muvaffakıyettir. İ